Mere om DDR-RAM
Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 20-01-01 14:28

Jeg har lige købt PC PRO, som har kigget på en test-PC med de nye Athlon
CPU'er og AMD bundkort, hvor sidstenævnt understøtter DDR-RAM.

Her skriver PC PRO's Jørn Lorentzen også at DDR-RAM'en har været meget
lang tid undervej, samt at den PC med DDR-understøtelse, som de kigger
på ikke er på gaden endnu. VIA forventes første at have
DDR-understøttende bunkort ude i 2002, og det samme forlyder fra
selveste Intel.

Der er et enkelt firma som kan levere DDR-kompatible motherboards,
nemlig "ALi" (Acer). Så det er en dråbe i havet.

Og så til ydelsen - hvor meget vinder man ved at have DDR-RAM i sin
computer? Tja, tallende er rystende! ;) For de fleste opgavers tilfælde
var der 5% i ydelse at hente, og den højeste ydelsesforbedring PC PRO
målte, var 12%, hvilket logisk nok skete i et 3D-spil, hvor alt den
tunge grafikdata nyder godt af masser af båndbredde.

Konklusivt: Ja, det ville være fedt at have noget nyt og nørdet (tm) at
banke sine venner og bekendte i hovedet med, men desværre er DDR-RAM for
tiden næsten ikke understøttet på nogle bundkort, det er 3 gange dyrere
end almindelig PC133 RAM (hvilket Gunnar Holse kan dokumentere), og
udfra ydelsen giver det ikke grund til at opgradere.

Så, på baggrund af disse overvejelser vil jeg mene, at Apple faktisk
står ganske solidt med deres PC133-RAM understøttelse på de nye PowerMac
bundkort - vil man kritisere "frugtfirmaet", så er det ikke her der er
noget at komme efter.

Alternativt kan i læse min kommentarer på titancity.com

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-01 02:35

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
> på ikke er på gaden endnu. VIA forventes første at have
> DDR-understøttende bunkort ude i 2002, og det samme forlyder fra

VIA laver chip-sets, IKKE bundkort. Og jo, de HAR allerede et chipset
ude, som understøtter DDR-RAM:

http://www.via.com.tw/products/kt266.htm

Tjek også:

http://www.sharkyextreme.com/hardware/prices/weekly_memory/2.shtml
http://www.tomshardware.com/mainboard/01q1/010104/index.html

> [...]
> målte, var 12%, hvilket logisk nok skete i et 3D-spil, hvor alt den
> tunge grafikdata nyder godt af masser af båndbredde.

Toms Hardware (MEGET respekteret) siger ca. 20% højere ydelse i
gennemsnit. Det kan være 50-60% hurtigere men i visse få situationer kan
det faktisk være langsommere; teoretisk ihvertfald.

> [...]
> står ganske solidt med deres PC133-RAM understøttelse på de nye PowerMac
> bundkort - vil man kritisere "frugtfirmaet", så er det ikke her der er

Jo, som jeg også har skrevet før, så mener jeg heller ikke at DDR-RAM er
ekstremt vigtigt i øjeblikket for Apple. Det kan vente et stykke tid
endnu, især hvis det kan bringe priserne ned!

--
René

Fra : Gunnar Holse

Dato : 22-01-01 05:27

"DJ Supreme / Peter Perlsø" <root@NOSPAM.com> wrote in message
> [...]
> målte, var 12%, hvilket logisk nok skete i et 3D-spil, hvor alt den
> tunge grafikdata nyder godt af masser af båndbredde.

Stupid one-liner: Gå ind på www.tomshardware.com og lav en søgning på "DDR
chipsets". Høvl så det du finder igennem.

/GH