Mmm... Harddiske der kan tåle EMP...?
Fra : dk_sz

Dato : 05-10-06 00:36

Jaja, tåbeligt spørgsmål måske

Men hvis man nu har mange gigabyte
data man gerne vil sikre "nemt + ultimativt"...

Hvad vil i så foreslå? Jeg bruger pt. eksterne harddiske...
Men jeg ville gerne have et medie uden elektronik...
Bedste bud er umiddelbart DVD skiver...?
Men så skal jeg til at backup over flere skiver mv.
( = noget jeg aldrig eller kun sjældent får gjort så)

mvh
Thomas

Fra : ShutEye

Dato : 05-10-06 02:12

> Jaja, tåbeligt spørgsmål måske

Lidt :) Frygter du for en atomsprængning i nærheden er der nok vigtigere ting en familiens
feriebilleder at tage sig af?

<klippet resten>

Fra : dk_sz

Dato : 05-10-06 12:24

> feriebilleder at tage sig af?

Der findes altså vigtigere data end feriebilleder...

mvh
Thomas

Fra : ShutEye

Dato : 05-10-06 15:33

> Der findes altså vigtigere data end feriebilleder...

Jo da :) Bare et eksempel ...

Fra : Jesper

Dato : 05-10-06 02:23

On Thu, 05 Oct 2006 01:35:47 +0200, dk_sz wrote:

> [...]
> Bedste bud er umiddelbart DVD skiver...?
> Men så skal jeg til at backup over flere skiver mv.
> ( = noget jeg aldrig eller kun sjældent får gjort så)

Harddiske kan godt tåle EMP. Det er snarere controlleren - dvs.
motherboardet - som futter af. Teoretisk kunne elektronikken i
harddisken også godt smutte, men selve dataene på skiven er ikke i fare.
Specielt ikke når du bruger eksterne USB-kabinetter som sikkert er metal
og groundet til PC'ens chassis via skærmen i USB-kablet under brug.

Og så er det forøvrigt nok ikke vildt sandsynligt, at nogen fyrer en
atombombe af i ionosfæren over Danmark... i hvert fald ikke så længe
Jyllandsposten holder sig i skindet med deres tegninger. Ergo vil jeg
foreslå, at du fortsætter med at backe up på eksterne harddiske.

Og ser du en padehatte-sky i horisonten så skynd dig at pakke
dem ind i staniol....

Fra : ShutEye

Dato : 05-10-06 02:40

<klip>
> [...]
> Specielt ikke når du bruger eksterne USB-kabinetter som sikkert er metal
> og groundet til PC'ens chassis via skærmen i USB-kablet under brug.

Blander du ikke emp og statisk elektrisitet sammen nu?

> [...]
> Jyllandsposten holder sig i skindet med deres tegninger. Ergo vil jeg
> foreslå, at du fortsætter med at backe up på eksterne harddiske.

Yep: Hav _altid_ dine data MINDST to steder :)

> Og ser du en padehatte-sky i horisonten så skynd dig at pakke
> dem ind i staniol....

Hehehe lol !

Fra : Anders Majland

Dato : 05-10-06 08:57

Hvor længe kan man forvente at en harddisk kan opbevares ?

Jeg har for nyligt taget en reserver maskine ned af hylden. Den har ikke
kørt i ca 5år og der havde den ene arddisk fået en "mislyd". Oprindeligt har
den kørt en burn in et par uger inden den røg på hylden. Men jeg nåede da at
flytte indholdet til nye diske inden de brød ned.

> Yep: Hav _altid_ dine data MINDST to steder :)

Den rigtige løsning til backup er imho stadig bånd - f.eks noget lto-3 med
400GB per bånd. Det er bare dyrt til privat brug...

Fra : Per Hansen

Dato : 05-10-06 14:10

Jesper wrote this

> Og ser du en padehatte-sky i horisonten så skynd dig at pakke
> dem ind i staniol....

Tror faktisk ikke der findes harddiske der er bygget specielt til at kunne
modstå EMP, for problemet er at der ikke findes nok data fra de få gange at
amerikanerne test detonerede atombomber tæt på jordens ionosfære. Dette er
nemlig ikke blevet foretaget siden 1963.
Så det kan ikke siges med sikkerhed hvad der ville ske idag, hvis en atom
detonation ville ske højt oppe i himlen, hvilket er krævet for at kunne
skabe EMP.

--
Per Hansen.

Fra : Jesper

Dato : 05-10-06 19:33

On Thu, 05 Oct 2006 08:10:02 -0500, Per Hansen wrote:

> [...]
> Så det kan ikke siges med sikkerhed hvad der ville ske idag, hvis en atom
> detonation ville ske højt oppe i himlen, hvilket er krævet for at kunne

Du kan faktisk ret nemt simulere det via et pulset EM-felt på omkring
50kV/m i en strip-line...

http://www.djmelectronics.com/images/antenna_param_p1fig2.jpg

....og skønt det ikke er en test som foretages ret ofte på ikke-militært
udstyr, er mange kritiske installationer idag testet og sikret mod
dette. Vi har jo lige overstået den kolde krig, hvor alle vestlige
regeringer var overbeviste om, at russerne kunne slå til hvert øjeblik...

Skulle vi komme ud for en EMP idag ville vores el-forsyning ikke falde ud
og fastnet-telefonerne ville stadig fungere. Internettet ville muligvis
blive forstyrret, men så vidt jeg ved er back-bone nettet sikret. Du vil
heller ikke opleve passagerfly dratte fra himlen eller Kastrup lufthavn
gå i sort. Jeg ved ikke om DSB's anlæg er sikrede, men de kører som
vinden blæser i forvejen så jeg tvivler på at nogen ville bemærke
forskellen.

Med hensyn til virkelig sikker opbevaring af data, så er der kun eet
sted som duer...

http://en.wikipedia.org/wiki/Svalbard_Global_Seed_Vault

Bygget til at overleve selve dommedag. Så er det bare lige at overtale
dem til at opbevare et par harddiske. Måske kunne man bilde dem ind, at
det er computer-frø eller sådan noget....

Fra : Max

Dato : 05-10-06 11:58

Hej Thomas

> Men hvis man nu har mange gigabyte
> data man gerne vil sikre "nemt + ultimativt"...

Inden for sygehusverdenen bruger man DVD til
at sikre patientjournaler og røngtenbilleder til
brug i fremtiden.

Mvh Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-10-06 12:07

Max wrote:
> Inden for sygehusverdenen bruger man DVD til
> at sikre patientjournaler og røngtenbilleder til
> brug i fremtiden.

De journaler bliver jo nok opbevaret lidt anderledes sådan
generelt.

DVD er ikke et stabilt medie.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 8500 indlæg.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 05-10-06 21:29

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in

> Inden for sygehusverdenen bruger man DVD til
> at sikre patientjournaler og røngtenbilleder til
> brug i fremtiden.

Mener du de skriftlige journaler eller mener du seriøst at de tager backup
af deres Oracle databaser på mange hundrede GB til DVD jævnligt?

/flemming

Fra : Max

Dato : 05-10-06 22:06

Hej Flemming

> Mener du de skriftlige journaler eller mener du seriøst at de tager
> backup af deres Oracle databaser på mange hundrede GB til DVD
> jævnligt? ´

Jeg mener systemer hvor der intet papir er, journaler, billeder og det
hele bliver lagret i DVD robotsystemer, hvor man også overføre gamle
røngtenfilm og journaler til for at bevare dem for eftertiden.

Mvh Max

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 06-10-06 08:33

> [...]
> hele bliver lagret i DVD robotsystemer, hvor man også overføre gamle
> røngtenfilm og journaler til for at bevare dem for eftertiden.

Hvilket amt gør det, for det kan umuligt være H:S eller KBH.AMT....?

Fra : Max

Dato : 06-10-06 10:01

Hej Flemming

> Hvilket amt gør det, for det kan umuligt være H:S eller KBH.AMT....?

Der er da ingen der køre sådanne systemer i DK, der findes jo
ingen der er mere teknologi angste end den danske lægestand.
Jeg var med til at prøve at sælge den slags i DK for mange år
siden, men da hver læge vil have sit eget system dur den slags
ikke i DK. De trænger til at lære at et hospital er en virksomhed
der producere raske mennesker.

Mvh Max

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 06-10-06 10:27

> Hej Flemming

> Der er da ingen der køre sådanne systemer i DK, der findes jo
> ingen der er mere teknologi angste end den danske lægestand.

Tjah, det gjaldt nok for nogle år siden. Mange har indset det er en
nødvendighed. Og mange er ikke helt tekno-fobiske.....

> [...]
> siden, men da hver læge vil have sit eget system dur den slags
> ikke i DK. De trænger til at lære at et hospital er en virksomhed

Så hvilken sygehusverden refererer du så til i tidligere tråd. ?Jeg er da
glad for at du så ikke mener at det er det danske sygehusvæsen som laver
backup på DVD.

Og ja, jeg kan godt give dig til dels ret i at den danske lægestand kan være
teknologiangste, men hvis du har forsøgt at sælge et system for mange år
siden, så tvivler jeg sådan set på at det har kunnet levere varen. Der har
ikke eksisteret nogle ordentlige systemer for de læger der har praksis, og
slet ikke for sygehusverdenen. Ja man kan tilpasse sig men det er så også
det.

De fleste praktiserende læger er efterhånden online med elektronisk
journalføring - desværre er der for mange der leverer et system til dem, der
ikke kan det hele, men bliver udbygget/tilbygget løbende med merudgifter til
følge.

En praktiserende læge/speciallæge kan dårligt få udleveret en
installationscd med programmer, men det skal installeres af en konsulent til
ca. 5k for 1½ times arbejde. Det resulterer som regel i at man i fbm.
opdatering af hardware er nødt til at få dem ud igen. Så det er ikke kun
lægernes skyld, men lige så meget leverandørernes.

Det populistiske krav med "et" EPJ for hele landet viser bare at det er folk
med ringe indsigt der har fremsat det som et krav.

I andre lande er systemerne ikke optimale og slet ikke til danske forhold.
Men det fungerer dog i praksis.
Nå men EPJ er en helt anden diskussion.

Fra : Max

Dato : 06-10-06 11:31

He Flemming

> I andre lande er systemerne ikke optimale og slet ikke til danske
> forhold. Men det fungerer dog i praksis.
> Nå men EPJ er en helt anden diskussion.

Ja der er også meget politik i tingene og som sagt er det efterhånden
nogle år siden jeg beskæftigede mig med det så jeg kender ikke ret
meget til status idag. Jeg kan dog bemærke at systemet jeg var
involveret i var Medcon's TCS system.

http://www.medcon.com/providence.htm

Mvh Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-10-06 11:59

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> wrote:

> [...]
>med ringe indsigt der har fremsat det som et krav.
>
>I andre lande er systemerne ikke optimale og slet ikke til danske forhold.

Mig bekendt er der kun eet system i verden der med lidt god vilje kan
opfattes som en EPJ. Det er et edb-system der blev udviklet til de
amerikanske Veterans Hospitals. Prisen var i en størrelsesorden der
svarer til en storebæltsbro...

Sundhedsvæsenet / sygehusene er en utrolig kompleks organisation og
politikerne / administratorerne har groft undervurderet de resourcer der
skal bruges til udviklingen af EPJ. Ingen har overblik over hvad amterne
indtil nu har brugt på EPJ, men det er rigtigt mange penge. Og vi har
intet der bare ligner en EPJ-løsning....

<mlr>

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 06-10-06 08:34

> [...]
> hele bliver lagret i DVD robotsystemer, hvor man også overføre gamle
> røngtenfilm og journaler til for at bevare dem for eftertiden.

Du er sikker på at det ikke er den midlertidige opbevaring for at kunne
overføre gammel journalsystem og røntgenarkivbilleder etc. til den digitale.
Så vidt jeg er orienteret kører der dobbelt mirrorbackup og
bånd-databackup.. men jeg vil lige undersøge det nærmere i aften