Tre hardware spørgsmål...
Fra : Magnus

Dato : 04-10-06 17:42

1)
Jeg har fået en ny PC og skal have noget ram 1 Gb som jeg senere gerne vil
fordoble til 2 Gb.
Men jeg er meget i tvivl om de mange typer og sokler som der findes og om
alle sokler skal udfyldes eller man godt kan nøjes med at sætte en ram-klump
i den ene sokkel.

Dette er hvad der står om ram på mit bundkort på edbpriser.dk

Egenskaber: Ikke bufferet, To DDR-kanaler
Hukommelsesteknologi: DDR II SDRAM
Max. Memory Størrelse: 8 GB
Model: DIMM 240-pin
RAM: 0 MB
Ram sokkel: DIMM 240-PIN

Hvad type skal jeg bruge?

2)
Der er 4 RAM sokler to sorte og to røde hvad er forskellen og hvad betyder
det... Kan jeg købe 4 stk. 512 Mb klodser som sikkert er billigere end 2 på
1 Gb?

3)
Jeg skal have en harddisk på 500 Gb men hvad skal jeg vælge?
Min gamle er en alm. IDE men den nye skal jo være en SATA men er der
ligemeget hvad jeg vælger er SATA bare SATA som IDE bare er IDE uanset hvad
de ellers nævnes som fx. Serial ATA-300, Serial ATA II osv.

Hvad skal jeg vælge:
Eller en hel anden...?

Håber nogle gider hjælpe mig...

/Magnus

Fra : Nicolai

Dato : 04-10-06 20:44

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad type skal jeg bruge?

DDR2 ram, og så er det bare pengepungen der bestemmer om det skal være
PC4200 til PC6400, også kalder DDR2-533 og DDR2-800, hvor af DDR2-800 er
hurtigst. Dog har latency også noget at skulle have sagt på det område. Så
latency så lav som mulig og hastighed så høj som mulig.

> [...]
> det... Kan jeg købe 4 stk. 512 Mb klodser som sikkert er billigere end 2

Jeg ville klart anbefale 2 stk. 1 GB, idet det så vil være nemmere at
opgradere til 4 GB senere ved bare at smide lidt mere i, fremfor at skulle
skifte 4 x 512 mb moduler ud. Jeg mener helt bestemt heller ikke at 4 x 512
er billigere end 2 x 1 gb. Og køb dem i par og ikke enkeltvis for så kan du
udnytte dual funktionen. Skulle du en dag sælge, så er brugtprisen på 1 gb
sandsynligvis også højere, da 512 mb moduler er ved at forsvinde som
standard, altså ved at blive for små.

> [...]
> ligemeget hvad jeg vælger er SATA bare SATA som IDE bare er IDE uanset
> hvad de ellers nævnes som fx. Serial ATA-300, Serial ATA II osv.

Dit bundkort understøtter Sata2, så køb da Sata2, hvilke slet ikke er
dyrere. Jeg har ikke kigget på dine links, men jeg kan varmt anbefale
Western Digital's Sata2 harddiske.

Nicolai