Mexico & Guatemala prisniveau?
Fra : Jan Tovgaard

Dato : 04-10-06 17:16

Hejsa:)

skal til guatemala og mexico i januar / februar 2007:)

Jeg har været ved at søge på nettet hvad prisniveauet er på eksempelvis
overnatninger (hostel, hoteller e.t.c.), restaurantbesøg, barer, tøj osv.
Men jeg har svært ved at finde noget ordentlig info.

Så er der nogen der har været i Guatemala eller Mexico fornyligt og kan sige
lidt om ovenstående (prisniveau) ?
Cancun skulle vist være det dyreste sted i Mexico? Men hvad med storbyerne,
og det fattige land guatemala?

ps håber på masser af brugbare svar:)

mvh jan

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 04-10-06 21:07

> [...]
> sige lidt om ovenstående (prisniveau) ?
> Cancun skulle vist være det dyreste sted i Mexico? Men hvad med
> storbyerne, og det fattige land guatemala?

Jeg har været rundt i Mexico i 2003, men ikke Guatemala.
Udgangspunktet var Playa del Carmen der ligger ca. 1 times kørsel fra
Cancun, og her er der et desideret turistområde, med turistpriser på alt fra
restauranter til mcDonaldsburgere, på trods af at hovedparten af byen er
mexicansk provinsby,
Dette mønster fortsætter rundt i hele Mexico på den måde, at ved
turistattraktionerne koster hoteller m.v. det samme (hvilket det efterhånden
gør over hele verden, fordi de ved hvor mange penge det koster at komme
dertil), men hvis man bevæger sig væk fra den desiderede slagne turistvej,
og bor i småbyer på lokale moteller, spiser lokalt osv, finder man at
prisniveau der ligger på måske 25-50 % af turistområde-priserne.
Problemet er bare, at man jo kommer der for at se de samme ruiner,
vandfald, pyramider m.m., så det kan godt være lidt svært at undgå.
Sydpå i Chiapas, prøver de lokale at standse bilerne ved vejene for at sælge
frugt m.m., og mit råd er at købe et par gange i løbet afen dag, og vise det
frem når de næste forsøger sig. I udkanten af alle byer, store som små, er
der disse topes, høje vejbump der kun kan forceres med 1 km/t, og det er
bl.a. her de handlende slår til mens men næsten holder stille.
Jeg kunne fortælle vildt derudaf, men dette var de mest relevante svar jeg
kunne give.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Jan Tovgaard

Dato : 05-10-06 07:05

snakker vi virkelig danske priser?! på eksempelvis restaurantbesøg, hotel,
hostel ophold, barer, øl....
Det er jeg meget overrasket over. Synes at have hørt at mexico skulle være
en del billigere end danmark.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 05-10-06 15:13

"Jan Tovgaard" <jantovgaard@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hostel ophold, barer, øl....
> Det er jeg meget overrasket over. Synes at have hørt at mexico skulle være

Nej...., det er ikke danske priser, det ligger nok stadig under de danske
priser, men der er både hoteller og restauranter i både den dyre og i den
billige ende alle vegne, og du skal huske at jeg skrev at det var ved
turistattraktionerne.
Priserne på barer og hostels kan jeg ikke udtale mig om, men faktum er, at
det kom som en overraskelse for os, da vi i en mindre kystby (Campeche tror
jeg det var) på vej fra Uxmal til Palenque, pludselig kun skulle af med 1/3
af hvad alting ellers hidtil havde kostet på turen.Dette fordi denne by
intet havde at byde på for turister. Men prøv selv at finde hoteller m.v. i
nærheden af de steder I vil besøge. Så vil du se at det ikke er billigt!
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 24-10-06 15:50

Nej det er ikke danske priser i Mexico - heller ikke på de mest
oplagte turiststeder som
Cancun og Playa del Carmen.

Hotelpriserne i f.eks. Playa del Carmen svinger fra kr. 250 pr. nat
for et dobbeltværelse til flere
tusinde kroner. Der findes hoteller i alle prislejer...

Mad, drikke osv. er også billigere end i Danmark, men forvent ikke at
du får tingene
forærende. Igen er der stor forskel på om du vælger at standardsted
eller et luksus sted. Det
kan sagtens lade sig gøre at spise 2 personer på en rimelig restaurant
i Playa for 75 kroner,
men kommer du ind på en af luksusrestauranter og bestiller hummer, så
er det helt andre
priser.

I Playa ligger der et stort Wallmart, hvor priserne er rimelige - her
kan du med fordel selv købe
drikkevarer m.v.

Som nævnt, så er priserne helt anderledes når du kommer væk fra turist
områder - så kan du
til gengæld regne med at feriebudgettet rækker langt.

Til gengæld er niveauet og kvaliteten i f.eks. Playa del Carmen fuldt
på højde med hvad man
kan forvente i mange europæiske lande. Vi var meget positivt
overraskede

Du kan evt. se hotel priser på http://www.billighotel.dk - her har jeg
selv lige fundet hoteller i
Playa i november til 250 kroner for et 3-stjernet midt i byen og lidt
over 700 kroner for to
personer på et 4-stjernet all-inclusive. Nu er det godtnok også
lavsæson i Playa nu, så det
indvirker kraftigt på priserne. Du skal ihvertfald forvente noget
højere prisniveau på
luksushotellerne når sæsonen nærmer sig.

Rigtig god tur - glæd dig - Mexico er et skønt land....

Flemming

http://www.Flyrejsen.dk
http://www.BILLIGhotel.dk
http://www.BILLIGlejebil.dk