Pixma IP4000 dyse problem
Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 12:08

Det ser ud til at dysen på den gule farve er tilstoppet på min IP4000.
Den vil ihvertilfald ikke printe gul mere, og jeg har prøvet at sætte
ny farvepatron i og både kørt cleaning og deep cleaning samt nozzle
test, men uden held. Jeg bruger uorginale patroner, men det er fjerde
gang jeg bruger det uden problemer indtil nu. Er der en måde man selv
kan rense dysen på eller skal den på værksted?

mvh Falcon

Fra : Nick

Dato : 04-10-06 14:34

"Falcon" skrev i en meddelelse...
> [...]
> gang jeg bruger det uden problemer indtil nu. Er der en måde man selv
> kan rense dysen på eller skal den på værksted?

Jeg har set, at flere af internetbiksene, der sælger kopiblæk, har patroner
med rensevæske i - også til iP4000. Prøv dem eller køb et nyt printerhoved
hjem fra Tyskland - det koster vist omkring kr. 600,-

Du kan også prøve at spritfugte en klud og lægge den sammen med
printerhovedet i en tæt plasticpose i et døgns tid. Og så køre rensehalløjet
igen.

/Nick

Fra : Lars & Jane

Dato : 04-10-06 18:03

> [...]
>
> Du kan også prøve at spritfugte en klud og lægge den sammen med
> printerhovedet i en tæt plasticpose i et døgns tid. Og så køre

Hej Falcon......
Havde samme problem......
Fik så at vide at jeg skulle tænde for den varme hane, og holde printhovedet
under et par minutter. og det virkede.
mvh Lars...

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 21:22

On Wed, 4 Oct 2006 19:02:39 +0200, "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk>
wrote:

> [...]
>Havde samme problem......
>Fik så at vide at jeg skulle tænde for den varme hane, og holde printhovedet

Jeg er ikke en "nørd" til sådan noget, så vil det sige at du piller
hele printhovedet hvor de 5 patroner sidder ud, fjerner patronerne og
holder den under rindende varmt vand et par minutter. Tørrer det ,
sætter patronerne i og hovedet i printeren igen og så skulle det gerne
virke?
Det lyder bestemt som en billig måde hvis det virker, en tilsvarende
printer kan jo fås til omkring 7-900 så det ville være lidt surt at
skulle give kr 600 for et nyt hoved.

mvh Falcon

Fra : Lars & Jane

Dato : 05-10-06 04:25

"Falcon" <falcon1atemaildotdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det lyder bestemt som en billig måde hvis det virker, en tilsvarende
> printer kan jo fås til omkring 7-900 så det ville være lidt surt at

Nej du fjerner først patronerne, derefter printhovedet, derefer fylder du
kamrene hvor patronerne har siddet med varmt vand,ca. 40 - 50grader.,
skyller grundigt igennem. tører den og forhåbentligt så virker det..
PS: SVINER rigtig meget, og pas på ikke at få vand på printet bagpå... Held
og lykke...
Mvh Lars...

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 07:43

On Thu, 5 Oct 2006 05:25:02 +0200, "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk>
wrote:

> [...]
>skyller grundigt igennem. tører den og forhåbentligt så virker det..
>PS: SVINER rigtig meget, og pas på ikke at få vand på printet bagpå... Held

Jeg er en meget forsigtig mand så for at være helt på den sikre
side: Hvordan sikrer jeg bedst at printet ikke bliver vådt, hvis du
skriver at hovedet skal skylles godt igennem? Og, man må vel ikke
bruge nogen form for børste/pensel/vatpind til at rense dysen med?

mvh Falcon

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-10-06 12:12

Falcon skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> vådt, hvis du skriver at hovedet skal skylles godt igennem?
> Og, man må vel ikke bruge nogen form for børste/pensel/vatpind

Her en alternativ metode - fundet her i gruppen for "længe
siden" - "JEG er ikke MIG - men ham der lavede indlægget
dengang):

Rensning af dyser på IP4000:

For nyligt havde jeg problemer med min Canon i455 hvor det også
var den
sorte patron der ikke virkede. Flere gange rensninger virkede
ikke. Heller
ikke fidusen med at sætte printerhovedet i vand natten over. Da
der jo ikke
var noget at tabe forsøgte jeg med flere metoder. Først hældte
jeg noget
isopropylalkohol i et glas så det gik ca. 4 mm op i glasset. Heri
satte jeg
printerhovedet og lagde låget på og lod det stå til næste dag.
Det opløste
en masse farve fra patronen men hjalp ikke nævneværdigt. Dernæst
dryppede
jeg isopropylalkohol i dyserne (printerhovedet stod igen i
glasset med de 4
mm alkohol), og lod det stå natten over. Det virkede! Nu fungerer
printerhovedet igen som nyt. Gør forsøget. Det kan jo kun blive
bedre .

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-10-06 19:15

> [...]
> Det lyder bestemt som en billig måde hvis det virker, en tilsvarende
> printer kan jo fås til omkring 7-900 så det ville være lidt surt at

Du har vist ikke fulgt med i udviklingen. Denne printer har ikke været til
at købe i lang tid, så de sælges brugt for mere end nyprisen. Jeg har set
nye blive solgt for mellem 1500 og 2000, så de er nærmest guld værd på grund
af de billige patroner.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 07:47

On Thu, 5 Oct 2006 20:14:38 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

> [...]
>nye blive solgt for mellem 1500 og 2000, så de er nærmest guld værd på grund

Du har ret i at jeg ikke har fulgt med, jeg har jo (og er stadigvæk)
været tilfreds med den og ikke kigget på hverken brugtpriser eller på
andre printere. Jeg var ikke klar over at det var et rent guldkorn jeg
har, men det gør jo også at man gerne vil have den til at køre igen.
Den tilsvarende printer er vel IP5200 idag?

mvh Falcon

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-10-06 12:16

Falcon skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Den tilsvarende printer
> er vel IP5200 idag?
> mvh Falcon

Ja - eller rettere IP4200 - den eneste væsentlige forskel på 4200
og 5200 er at 5200 er lidt hurtigere - så kan man overveje om det
er prisforskellen værd.

Jeg så i øvrigt for nyligt, at IP4300 skulle være på gaden ?

Men bemærk, at alle printere nyere end IP4000 / IP5000 bruger
patroner med chip.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Leif Sørensen

Dato : 06-10-06 16:29

On Fri, 6 Oct 2006 13:15:51 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Ja - eller rettere IP4200 - den eneste væsentlige forskel på 4200
>og 5200 er at 5200 er lidt hurtigere - så kan man overveje om det
>er prisforskellen værd.

Samt at printerhovedet til iP4200 / MP500 koster ca. 60$ (350kr.) mens
det til iP5200 / MP800 koster ca. 150$ (885 kr.)

Det er også værd at tage med i betragtning.

mvh Leif

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-10-06 21:16

> [...]
> gang jeg bruger det uden problemer indtil nu. Er der en måde man selv
> kan rense dysen på eller skal den på værksted?

Du kan gøre som Lars skriver, hvis det ikke virker kan du købe nyt
printhoved til en ca 550 kr.

Hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 11:58

On Wed, 04 Oct 2006 13:07:41 +0200, Falcon <falcon1atemaildotdk>
wrote:

> [...]
>gang jeg bruger det uden problemer indtil nu. Er der en måde man selv
>kan rense dysen på eller skal den på værksted?

UPDATE:

Jeg fik den til at virke igen ved at tage hovedet ud og rense den med
vatpinde med Isopropyl alkohol og undgik at skulle sætte den i blød
natten over OG at skulle købe et nyt hoved. Så alt i alt slap jeg
billigt, men tak for de gode råd alligevel.

mvh Falcon