De 50 største grupper gennem tiderne.
Fra : Great Dane

Dato : 03-10-06 13:29

Hej
Er ved at lave lidt research og er ved at strikke en liste sammen over de 50
største bands gennem 60'erne fremtil idag.
Kriterierne er salgstal, indflydelse på andre musikere og hvad der ellers
skal til at gøre bands store.

Foreløbig består listen af bands som
The Beatles
The Rolling Stones
Guns N Roses
Metallica
U2
ABBA
AC/DC
Dire Straits
Duran Duran
Beach Boys
Def Leppard
Santana
Oasis
Supertramp
The Eagles
ZZ Top
Status Quo
Steely Dan
Velvet Underground
Sex Pistols
Pink Floyd
Queen
The Jam
The Who
.....osv osv.

Har du nogle som ikke er på denne liste så smid mig en mail.

På forhånd tak
Kim

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-10-06 14:38

Great Dane wrote:
> Har du nogle som ikke er på denne liste så smid mig en mail.

Såen lige fra hoften kan jeg komme i tanke om:

Led Zeppelin
Cream
The Yardbirds
The Animals
Black Sabbath
kiss
Motley Crue
Aerosmith

Fra : Ib

Dato : 03-10-06 15:23

> Er ved at lave lidt research og er ved at strikke en liste sammen over de
> 50
> største bands gennem 60'erne fremtil idag.
> Kriterierne er salgstal, indflydelse på andre musikere og hvad der ellers
> [...]

Led Zeppelin
Cream
The Yardbirds
The Animals
Black Sabbath
kiss
Motley Crue
Aerosmith

Her er lige nogle stykker jeg mener rammer kategorien:

Deep Purple og hvad heraf fulgte: Rainbow, Whitesnake, Gillan
Judas Priest
Thin Lizzy
Rush
Marillion
Van Halen
Manfred Mann´s Earth Band
Alan Parsons Project
Alice Cooper
Bob Marley
The Clash
Fleetwood Mac

Ib, som desværre ikke er med på listen

Fra : Peter Westh

Dato : 03-10-06 16:11

"Ib" <ib@balle-bredsten.dk> skrev i en meddelelse
> Deep Purple og hvad heraf fulgte: Rainbow, Whitesnake, Gillan
klart nok, men
> Marillion
Er da et kopiband. De kopierer > Genesis, som igen kopierede > King Crimson,
som klart burde på listen.

/P

Fra : -V-

Dato : 03-10-06 15:25

Great Dane skrev:
> [...]
> The Who
> ....osv osv.
>
> Har du nogle som ikke er på denne liste så smid mig en mail.

Du mangler mange uhyrligt store, såsom Michael Jackson, Bee Gees og
Garth Brooks.
Eller hvad med Ricky Skaggs, Whitney Houston eller Ray Charles?

Det må måske kun være bands?

-V-

Fra : Holst

Dato : 03-10-06 15:35

-V- wrote:

> Det må måske kun være bands?

Det tror jeg. Han skriver da også "grupper" og "bands", og hans liste er
støvsuget for solister.

Fra : Robert Piil

Dato : 03-10-06 15:38

On Tue, 03 Oct 2006 16:34:48 +0200, Holst <newsjul06@shelter.dk>
wrote:

>Det tror jeg. Han skriver da også "grupper" og "bands", og hans liste er
> støvsuget for solister.

Santana ?

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Holst

Dato : 03-10-06 15:49

Robert Piil wrote:

> Santana ?

Det er godt nok før min tid og noget, jeg ikke har den store viden om,
men mig bekendt var Santana et band, der havde Carlos Santana i front.

Fra : Robert Piil

Dato : 03-10-06 15:38

On 3 Oct 2006 07:24:30 -0700, "-V-" <valdemarj@gmail.com> wrote:

>Du mangler mange uhyrligt store, såsom Michael Jackson, Bee Gees og
>Garth Brooks.
>Eller hvad med Ricky Skaggs, Whitney Houston eller Ray Charles?
>
>Det må måske kun være bands?

....og siden der nu ikke er begrænsninger på genren:

Weather Report
Joni Mitchell

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Holst

Dato : 03-10-06 15:50

Robert Piil wrote:

> ...og siden der nu ikke er begrænsninger på genren:

Kraftwerk.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-10-06 16:02

"Great Dane" <kvn62@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Foreløbig består listen af bands som - en masse bands

________

Der mangler da i hvert fald Shadows

Fra : Morten Nielsen

Dato : 05-10-06 13:33

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:45227ab6$0$12625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> ________
>
> Der mangler da i hvert fald Shadows

......kan du tolerere musik med elektriske guitarer Åge? Er det ikke den rene
tæppebankermusik?

I øvrigt vil jeg give dig ret, The Shadows hører med på en top 50.

/Morten

Fra : Peter Westh

Dato : 03-10-06 16:16

"Great Dane" <kvn62@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Duran Duran

Hmm, virkelig? Ville det ikke være mere oplagt med:

Japan (hvis musik og frisurer de kopierede)

Og så:

King Crimson
Joy Division
Radiohead

/P

Fra : Holst

Dato : 03-10-06 16:29

Peter Westh wrote:

> Hmm, virkelig? Ville det ikke være mere oplagt med:
>
> Japan (hvis musik og frisurer de kopierede)

Det er jo altid et spørgsmål om, hvordan "største" defineres.

Duran Duran var måske ikke specielt nyskabende rent musikalsk, men
derimod var de efter sigende ret banebrydende med hensyn til deres brug
af musikvideoer. Nogen har på et tidspunkt påstået, at Duran Duran i
starten af 80'erne var de første, som rigtig forstod at bruge
musikvideoer og MTV. Og snakker vi salgstal, så har Duran Duran sikkert
også solgt mere end Japan.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-10-06 20:07

Den 03-10-06 17.28 skrev Holst følgende:

> Nogen har på et tidspunkt påstået, at Duran Duran i
> starten af 80'erne var de første, som rigtig forstod at bruge
> musikvideoer og MTV.

Nogen må have taget fejl af Duran Duran og Ultravox med hensyn til
musikvideoerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tipi: Nøjagtig opmåling af arealet på et indianertelt...

Fra : Ralph

Dato : 03-10-06 16:36

"Great Dane" <kvn62@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er ved at lave lidt research og er ved at strikke en liste sammen over de
> 50 største bands gennem 60'erne fremtil idag.

Hvad med

Green Day
White Stripes
Lordi
Scissor Sisters

--
Ralph

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 03-10-06 17:00

Skuffende og mærkværdigt at ingen har nævnt Deep Purple endnu, men alligevel
et andenrangsband som Black Sabbath.

Fra : Jacob E.

Dato : 03-10-06 17:09

Sren Kjeldsen wrote:
> Skuffende og mærkværdigt at ingen har nævnt Deep Purple endnu, men
> alligevel et andenrangsband som Black Sabbath.

Det er jo egentlig en åndsvag tråd, den her... for det vil altid være et
spørgsmål om smag. Og der vil altid være nogen, som vil blive glemt - der er
f.eks. heller ingen endnu, som har nævnt Depeche Mode.

Den eneste rimelige "rangliste" ville være efter salgstal.

/Jacob E.

Fra : Holst

Dato : 03-10-06 17:16

Jacob E. wrote:

> Det er jo egentlig en åndsvag tråd, den her... for det vil altid være et
> spørgsmål om smag. Og der vil altid være nogen, som vil blive glemt - der er
> f.eks. heller ingen endnu, som har nævnt Depeche Mode.

Jeg har nu haft dem i tankerne sammen med andre, men netop fordi det i
udpræget grad er et spørgsmål om smag, har jeg undladt at nævne nogen
(nævnte godt nok Kraftwerk, fordi det ligesom var en anden genre).

> Den eneste rimelige "rangliste" ville være efter salgstal.

Tjah ... det er i hvert fald en måde at måle det på. Man kunne også måle
efter antallet af top 10-hits, omfanget af airplay, antal solgte
koncertbilletter ...

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 18:06

On Tue, 03 Oct 2006 18:15:33 +0200, Holst <newsjul06@shelter.dk>
wrote:

>Tjah ... det er i hvert fald en måde at måle det på. Man kunne også måle
>efter antallet af top 10-hits, omfanget af airplay, antal solgte
>koncertbilletter ...

Der findes masser af lister der omhandler netop dette:

http://rateyourmusic.com/list/bigdickie/50_greatest_bands/
http://www.geocities.com/sfloman/spin50.html
http://www.murmurs.com/forum/archive/index.php/t-17083.html
http://www.loebrich.org/2002/05/21/the-50-greatest-bands-of-all-time/
http://www.rockonthenet.com/archive/2000/vh1hardrock.htm

http://www.google.dk/search?hl=da&q=50+greatest+bands&meta=

De er nøjagtig lige gode, eller lige latterlige, afhængig af hvilken
smag man har.
Men det skal nok blive en lang og "interessant" tråd

/Alex

Fra : Ib

Dato : 03-10-06 19:31

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Skuffende og mærkværdigt at ingen har nævnt Deep Purple endnu, men
> alligevel et andenrangsband som Black Sabbath.

Jeg kan kun sige: kik på indlægget fra 16.23 D.D
Ib

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-10-06 17:20

Great Dane skrev:

>Er ved at lave lidt research og er ved at strikke en liste sammen over de
>50 største bands gennem 60'erne fremtil idag.
>Kriterierne er salgstal

Vikingarna

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 03-10-06 18:29

"Great Dane" skrev i en meddelelse

> Er ved at lave lidt research og er ved at strikke en liste >>sammen over
> de 50 største bands gennem 60'erne fremtil idag.

Sådan en lang liste og så er dem her ikke med !?
tsk tsk

The Moody Blues

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Max

Dato : 03-10-06 18:43

Hej Kim

Jethro Tull

The Dubliners

Cream

o.s.v.

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-10-06 18:42

Great Dane skrev:

> ... de 50 største bands gennem 60'erne fremtil idag.

The Band
Mothers Of Invention (Zappa)
Blood, Sweat & Tears
The Kinks
Grateful Dead
Jefferson Airplane
Procol Harum
Roxy Music

--
Herluf :·)

Fra : Sune

Dato : 03-10-06 19:10

> [...]
> 50 største bands gennem 60'erne fremtil idag.
> Kriterierne er salgstal, indflydelse på andre musikere og hvad der ellers

R.E.M

Fra : Ib

Dato : 03-10-06 19:33

de 50
> største bands gennem 60'erne fremtil idag.

James Last han har et stort band.............big band

Ib

Fra : Thomas

Dato : 03-10-06 19:45

> [...]
> 50 største bands gennem 60'erne fremtil idag.
> Kriterierne er salgstal, indflydelse på andre musikere og hvad der ellers

Nirvana måske?

Fra : Dopedog

Dato : 03-10-06 20:43

[SNIP]

Iron Maiden da. Ingen over, ingen ved siden af.

Fra : Peter Juhl

Dato : 03-10-06 20:45

Great Dane wrote:

> ....osv osv.

Velvet Underground
Rolling Stones
Jefferson Airplane
Hendrix... altid...
Pink Floyd
Cream
Fleetwood Mac
Roxy Music
Kraftwerk
Joy Division
Siouxsie And The Banshees
Depeche Mode
Faith No More
Sonic Youth
NWA
Pixies
Rage Against The Machine
Massive Attack

....synes jeg...

Fra : Great Dane

Dato : 03-10-06 23:09

"Peter Juhl" <peter@c.dk> skrev i en meddelelse

> Velvet Underground
> [...]

Tak, tak tak.
For dælen da, jeg har fået noget at lave med denne liste og alle de input.

Tak igen

Fra : Michael

Dato : 04-10-06 00:16

> [...]
> The Rolling Stones
> ....osv osv.
>
> Har du nogle som ikke er på denne liste så smid mig en mail.

Ja der er da nogle vi mangler.

Elton John er vel nok en af nutidens bedst sælgende artister, da han har
solgt omkring 500.000.000 udgivelser gennem tiden.
Jeg synes måske også at Elvis nok skulle have sin plads på listen med næsten
1 Milliard solgte albums. Han har da også haft en smule indflydelse på
musikens udvikling
Derudover er der Bon Jovi med næsten 100.000.000 solgte albums.
Og hvad med Cliff Richard. Ved ikke hvor meget han har solgt, men det er da
ikke småting, og han har da i hvertfald haft indflydelse.
Og måske Madonna, har da også haft en del indflydelse.

Hvis man går i en lidt anden genre er der sådan en som Garth Brooks som har
solgt over 70.000.000 albums hvilket jo er temmelig meget.
Og hvis man bliver i country genren kunne man også nævne Shania Twain som er
den bedst sælgende kvindelige solo artist i musikhistorien, og som jo
startede en langt bølge af artister som LeAnn Rimes, Trisha Yearwood, Faith
Hill, Martina McBride, Deana Carter osv.
Der er også ex. Roxette som har solgt temmelig mange albums,
og solo artister som Bryan Adams og Cher ex.

Det kommer jo også an på om det er internationalt eller kun i Danmark.
For et udenlandsk band kan jo godt have solgt rigtig godt i Danmark og haft
stor indflydelse på den Danske musikscene uden nødvendigvis at have været så
store i resten af verdenen.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-10-06 10:02

Er disse :

Electric light orchestra
Steeleye span
Status Quo
Blondie
Herman's Hermits
Simon & Garfunkel
Dave Dee, Dozy, Beaky, Mich & Tich
The Move
Spencer Davis Group
The Seekers
The Hollies

Blevet nævnt..

M.V.H....Benny..

Fra : Holst

Dato : 04-10-06 11:03

Great Dane wrote:

> Har du nogle som ikke er på denne liste så smid mig en mail.

Om de er nævnt i tråden, ved jeg ikke lige, men hørte lige i radioen, at
Genesis, der er ved at blive gendannet, stadig er blandt verdens 30 mest
sælgende grupper.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-06 13:31

Michael wrote:
> [...]
> startede en langt bølge af artister som LeAnn Rimes, Trisha Yearwood, Faith
> Hill, Martina McBride, Deana Carter osv.

Startede og startede........
Hun startede exponeringen af amerikanske solister, primært de
kvindelige til Europa.
Deres succes skyldes primært god musik og gode sange, og ikke mindst
fantastiske stemmer og teknik. Og god markedsføring !!!
Og de slog først rigtigt igennem da deres country blev (for) poppet

Men her er årstal for deres debut, og så kan man se at Shania Twain
absolut ikke var den første:

Shania Twain - Shania Twain
Label: Mercury Released: 04.20.1993

Dog slog nok først rigtigt igennem med

Shania Twain - The Woman in Me
Label: Mercury Nashville Released: 01.01.1995

Men hendes rigtige gennembrud udenfor Nordamerika var nok:

Shania Twain - Come on Over
Label: Mercury Nashville Released: 11.04.1997

Martina McBride - The Time Has Come
Label: BMG Special Products Released: 01.01.1992

Trisha Yearwood - Trisha Yearwood
Label: MCA Records - Released: 01.01.1991

Deana Carter - Did I Shave My Legs for This?
Label: Capitol Nashville Records Released: 01.01.1995

Trisha Yearwood er nok sammen med Deana Carter og til dels Martina
McBride dem af de ovenfor nævnte som er slået mindst igennem uden for
Nordamerika.

Faith Hill - Take Me As I Am
Label: Warner Bros. Records Released: 01.01.1994

Faith Hill har været godt hjulpet af hendes ret populære nummer
"There You'll Be" fra filmen Pearl Harbour.

Der er også mange andre ikke nævnte solister som er rigtigt gode.
Personligt synes jeg dig at mange af dem er gået for meget over i pop,
specielt Shania Twain og Faith Hill. Jeg er mere til dem som dyrker
deres country rødder mere, fx. jo Dee Messina, Gretchen Wilson, Carrie
Underwood og Miranda Lambert.

Og så har vi slet ikke været inde på mandlige sangere (de er ikke
helt så poppede) og grupperne.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Michael

Dato : 04-10-06 16:59

Michael wrote:
> [...]

fantastiske stemmer og teknik. Og god markedsføring !!!
Og de slog først rigtigt igennem da deres country blev (for) poppet

Helt korrekt... Det var også det jeg mente, at hun startede en bølge hvor
den slags sangerinder blev populære på verdensplan, og dermed også begyndte
at sælge rigtig godt i hele verdenen.

> [...]
> specielt Shania Twain og Faith Hill. Jeg er mere til dem som dyrker
> deres country rødder mere, fx. jo Dee Messina, Gretchen Wilson, Carrie

Carrie Underwood, ja der er jo en Pop Show Konkurrence vinder der kan synge

Super dygtig sanger...

> Og så har vi slet ikke været inde på mandlige sangere (de er ikke
> helt så poppede) og grupperne.

Ja jeg nævnte Garth Brrok, som nok er en af de bedst sælgende...
Men der er også en nyere som Bryan White, som er en helt fantastisk country
sanger, som desværre slet ikke er kendt herhjemme.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-06 08:10

Michael wrote:
> [...]
> den slags sangerinder blev populære på verdensplan, og dermed også begyndte

Så er vi enige

> Ja jeg nævnte Garth Brrok, som nok er en af de bedst sælgende...
> Men der er også en nyere som Bryan White, som er en helt fantastisk country
> sanger, som desværre slet ikke er kendt herhjemme.

Jeg er fluks gået ind på CMT.com for at tjekke ham ud og se om der er
noget på CMT Loaded.
Desværre kun et klip, ingen hele sange eller videoer.
Men de previews man kan høre af hans greatest hits cd lyder fine.
Så lige nu når Bilka har albums til 29.95, så er der et godt bud.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Michael

Dato : 05-10-06 22:54

Michael wrote:
> [...]

> Men de previews man kan høre af hans greatest hits cd lyder fine.
> Så lige nu når Bilka har albums til 29.95, så er der et godt bud.

?? Kender du ikke Grath Brooks ??

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-06 07:44

Michael wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> ?? Kender du ikke Grath Brooks ??

Jo

Det var Bryan White jeg ikke kendte.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Michael

Dato : 06-10-06 10:38

Michael wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> ?? Kender du ikke Grath Brooks ??

Jo

Det var Bryan White jeg ikke kendte.

Nååhh. så er jeg mere rolig
Bryan White er helt fantastisk. Jeg har hans CD Between Now & Forever
http://www.cdskiven.dk/default.asp?view=albuminfo&albumid=727964&preorder=0&news=0&sale=0&secondhand=0&showGenre=0&showCat=1
Fed CD, hvor balladen That's Another Song er en absolut favourite som du kan
høre lidt af her
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1102506&BAB=M

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-06 10:53

Michael wrote:
> [...]
> Fed CD, hvor balladen That's Another Song er en absolut favourite som du kan

Lyder meget god må man sige.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Esben

Dato : 06-10-06 23:23

Great Dane <kvn62@mail.dk> wrote:

> [...]
> største bands gennem 60'erne fremtil idag.
> Kriterierne er salgstal, indflydelse på andre musikere og hvad der ellers

Hvad angår nyskabende - påvirkende hele feltet af rytmisk(/elektronisk)
musik, synes jeg flg er interessante og vigtige, folk der har rykket
grænsen for hvad man kan gøre og også rykket mainstream:

Peter Gabriel
Kate Bush
Björk
Kitaro
Tangerine Dream
Brian Eno
Dream Theater (ikke udpræget min smag, men stildannende må man vel sige)
Yes
Dead Can Dance
Return to Forever
Mahavishnu Orchestra
Frank Zappa
Mike Oldfield
Herbie Hancock
Emerson, Lake & Palmer
Talking Heads

Vel ikke stildannende, men store:
Prince
Michael Jackson

Som tidl. nævnt:
Jethro Tull
Pink FLoyd
Genesis
Black Sabbath
Santana

Salgstal og originalitet har desværre ikke den store overensstemmelse,
så skulle Mariah Carey have skabt noget der var nyt og enestående.

VH

Esben H

Fra : Great Dane

Dato : 08-10-06 21:09

"Esben" <esha@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Salgstal og originalitet har desværre ikke den store overensstemmelse,
> så skulle Mariah Carey have skabt noget der var nyt og enestående.

Spørgsmålet gik mest på grupper ikke solister, men har noteret navnene.
Tak for dit svar.

Hilsen Kim

Fra : Asger Lund Mikkelsen

Dato : 08-10-06 14:46

On Tue, 3 Oct 2006 14:29:25 +0200, Great Dane wrote:

> Hej
> Er ved at lave lidt research og er ved at strikke en liste sammen over de 50
> største bands gennem 60'erne fremtil idag.
> [SNIP]

Hmmm. Ingen har nævnt Creedence Clearwater Revival?

--
* erstat invalid med fm hvis du ønsker at e-maile mig.
* replace invalid with fm if you want to e-mail me.

Fra : Peter Westh

Dato : 08-10-06 22:10

"Asger Lund Mikkelsen" <corinius@fastmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hmmm. Ingen har nævnt Creedence Clearwater Revival?

Eller Autechre.

/P

Fra : Holst

Dato : 08-10-06 22:18

Peter Westh wrote:

> Eller Autechre.

Uh, interessant. Havde jeg egentlig en cd med dem, eller var det en, jeg
havde lånt ...? I hvert fald længe siden, jeg har lyttet til det.

Fra : Peter Westh

Dato : 09-10-06 07:04

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Uh, interessant. Havde jeg egentlig en cd med dem, eller var det en, jeg
> havde lånt ...? I hvert fald længe siden, jeg har lyttet til det.

De er vel også mest "store" som stilsættende for technomusikken i 90'erne.
De har nok solgt meget ifht hvor mærkelig musikken er, men jeg tror ikke det
beløber sig til specielt meget.

/P

Fra : Holst

Dato : 09-10-06 07:19

Peter Westh wrote:

> De er vel også mest "store" som stilsættende for technomusikken i 90'erne.
> De har nok solgt meget ifht hvor mærkelig musikken er, men jeg tror ikke det
> beløber sig til specielt meget.

Ja, der er i hvert fald ikke mange, der kender dem :)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-10-06 17:06

> Ja, der er i hvert fald ikke mange, der kender dem :)

____

Hov - Huskede vi ABBA ?

Fra : Robert Piil

Dato : 09-10-06 17:04

On Mon, 9 Oct 2006 18:06:10 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Hov - Huskede vi ABBA ?

Ja, men de kom ikke med.

--