Polarbröd/Vetekaka - opskrift?
Fra : Pia & Michael Robdru~

Dato : 22-06-01 14:57

Jeg sidder her med en tom pose (*piv*) hvori der har været
noget meget lækkert svensk brød.
Det er som af navnet hvedebrød/kager, flade og ca 12 - 15 cm i diameter,
og i denne pose har der været 30 stk.Smager helt fantastisk
godt til hvad som helst. Men jeg kan bare ikke finde en dansk
leverandør af dette superbrød. Så mit spørgsmål lyder:
Kender nogen dette brød og er der nogen der har en opskrift?

Mvh Pia

Fra : Tina Andersen

Dato : 22-06-01 19:22

Pia & Michael Robdrup <robdrup@paradis.dk> skrev i en
> [...]
> leverandør af dette superbrød. Så mit spørgsmål lyder:
> Kender nogen dette brød og er der nogen der har en opskrift?

Ja, jeg kender det. Fås i mange varianter og fabrikater i Sverige, men
desværre fuldstændig umuligt at opdrive i Danmark. Kvickly prøvede engang at
sælge den mor snart en del år siden, men de var ikke i sortimentet ret lang
tid, så det er nok ikke et brød, der falder så meget i danskernes smag, at
det kan betale sig at føre dem i butikkerne.
Jeg bor i København, og den eneste løsning der er på at få Svensk brød, er
at tage til Sverige engang imellem, og fylde fryseren op med brød.
Der findes ingen opskrift der bliver ligesom de Svenske brød, da de er bagt
på en speciel måde, der slet ikke lader sig efterligne i en alm.
husholdning, ligegyldigt hvilke ovn man er i besiddelse af. Tro mig, jeg har
prøvet alle tænkelige og utænkelige opskrifter og bagemetoder.....

Fandt denne side om Polarbröd http://www.polarbrod.se/

Skal vist snart en tur til Helsingborg efter brød igen

Tina

Fra : Peter Westh

Dato : 25-06-01 16:48

Jeg har også tit drømt om disse brød. Jeg har fundet nogle opskrifter på
nettet. Det er sikkert ikke det rigtige, men måske kan de bruges. Jeg har
ikke afprøvet nogen af dem endnu.

MVH

Peter

1) http://www.geocities.com/Heartland/Village/8099/loverecipes.html#8

Swedish Flat Bread (submitted by Lady Boxer)

*Got this from a neighbor in Hawaii who was from Sweden. *S* Enjoy!!!*

½ cup butter
½ cup sugar
½ + ¼ cup buttermilk
½ tsp baking soda
¼ tsp salt
1¼ cup white flour
1¼ cup whole wheat flour

Let butter come to room temperature. Add sifted flour, soda, salt, and
sugar. Use knife to mix just like you do pie crust. Add buttermilk and form
into nice dough sort of like pie crust. Roll out thin pieces and put on a
cookie sheet. Bake 10-15 minutes @ 375º. Just bake until it gets a little
color. It might not take that many minutes. Most awesome!!

2) http://www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter_uk/o0340728.html

Norwegian Lefser

Ingredients (3 servings)
1 1/2 c :Boiling water
2 tb Butter
1/2 ts Salt
1 c Rye flour
1 c All-purpose flour
1 c Whole wheat flour

Instructions
There are many different types of this flat bread. This version should
remain soft rather than crisp (hence the name lefser, or soft cake).
PREHEAT OVEN TO 450F. In a large bowl, combine water, butter, salt, rye
flour and all-purpose flour and beat well. Stir in whole wheat flour and
beat until you have a smooth dough that resembles dough for a baking powder
biscuit. Divide dough into 4 parts. Cut each portion into quarters. Flour a
board and roll each piece of dough to make a thin 10- to 12-inch circle. If
desired, use lefser rolling pin to make a pattern on the dough. Place 2 or 3
dough circles on ungreased baking sheet. Bake in preheated oven 3 to 5
minutes--NOT until completely browned. Cool on a rack. Wrap airtight.
MICHAEL ROBERTS - PRODIGY GUEST CHEFS COOKBOOK

3) http://w1.882.telia.com/~u88203231/rieska2.htm

Diverse finske fladbrødsopskrifter. En af dem med gær i kunne måske bruges.

Fra : Tina Andersen

Dato : 25-06-01 19:21

Peter Westh <htsewp@hum.ku.dk> skrev i en
> [...]
> nettet. Det er sikkert ikke det rigtige, men måske kan de bruges. Jeg har

Det er slet ikke Vetekaka man får ud af de opskrifter..... Det er opskrifter
på fladbrød, det er slet slet ikke det samme. En vetekaka er som et stor,
fladt "bolleagtigt" blødt brød, uden det overhovedet kan sammelignes med
hverken theboller der er blevet trykket flade, fladbrød mv.

Der var engang en opskrift i et dansk ugeblad, der efter sigende skulle være
en opskrift på vetekaka..... Prøvede at bage dem, og kors, hvor blev vi
skuffede. Det mindede mest af alt om en alm. bolledej, der blev rullet tyndt
ud... Hverken smagen eller konsistensen var dét, der lignede vetekaka.

De svenskere jeg har kontakt med, kender heller ikke nogen brugbar opskrift.

Tina

Fra : Peter Westh

Dato : 25-06-01 20:37

"Tina Andersen" <pwr2me_dk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Det er slet ikke Vetekaka man får ud af de opskrifter.....

Vel, hvis fabrikken kan, så må vi vel også kunne... og et fladt brød er da
pr. definition et fladbrød.

Jeg tror, det jeg har smagt er Rugkakerne - som jeg husker smagen må
rugsigtemel have været en væsentlig ingrediens - smagen mindede noget om
blinis, altså boghvede.

Dejen er gærhævet, ikke særligt salt men forholdsvist sød, dog ikke så sød
som svensk rugbrød - formodentlig noget i retning af 50 gram sirup til 500
gram mel. Der er sandsynligvis mælk i, og en lille mængde fedtstof. Jeg
synes ikke det smager som om, der er brugt surmælk.

Det store problem ligger formodentlig i bagemetoden. Det må være hurtigt
bagt, men næppe på panden. Dette forklarer de mange huller, for uden dem
ville brødet poppe op som et pitabrød.

Det eneste jeg har smagt som var lidt derhenad i konsistens var naan-brød,
som jo er bagt på væggen af en lerovn, dvs. med direkte kontakt med en
varmekilde nedefra, og stærk varme ovenfra. Hmm - jeg har læst et andet
sted, at svensk tunbröd - både det bløde og det sprøde - også bages i
stenovn.

Er der nogen, der har en (tom) pose liggende, som gider at poste
ingredienslisten? Jeg bliver NØDT til at eksperimentere...

MVH

Peter