Erfaringer med Chile og/eller Peru
Fra : anders

Dato : 01-10-06 14:58

Hej

Vi er et par på 30+, der genre vil en tur til Chile og/eller Peru. Er der
nogle i denne gruppe, der har erfaringer med rejser i disse lande?
Hvad SKAL man bare se?
Kan man rejse på egen hånd, eller vil det være en god idé med en guide?
Hvordan er leveomkostningerne dernede?
Har i kendskab til nogle gode sider på nette om rejser til disse lande?

Vi er mest til naturoplevelser, små hiking-ture, bjerge og skov. Er det ene
land så at fortrække frem for det andet?

Mvh
Anders

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 01-10-06 17:42

> [...]
>
> Vi er mest til naturoplevelser, små hiking-ture, bjerge og skov. Er det
> ene land så at fortrække frem for det andet?

vi var i Chile for nogle år siden. I kan se mere på vores hjemmeside.
Generelt, så er Chile meget civiliseret. Det er meget nemt at rejse selv, og
en guide er ikke nødvendig. Der er forskellige turarrangører, hvis man
f.eks. vil se et naturreservat eller besøge et observatorium. Vi var kun i
det centrale og nordlige Chile, men hvis vi skulle derned igen om sommeren
(december og januar), så ville vi helt klart besøge den sydlige del af
landet.

I SKAL tage turen ind i Atacama ørkenen i Bolivia fra San Pedro de Atacama.
Det er et helt klart MUST!!!

Kennet
--
www.pernille-kennet.dk
.... rejsebeskrivelser fra hele verden ....

Fra : Bjarne K.

Dato : 01-10-06 20:04

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi er mest til naturoplevelser, små hiking-ture, bjerge og skov. Er det
> ene land så at fortrække frem for det andet?

Machu Picho, Cusco, Titicacasøen i Peru er vel næsten selvskrevne, men Peru
og dets folk er i sig selv en kæmpe oplevelse. Det chilenske højland
(altiplano). Ja hele Chile er faktisk vidunderlig skøn, med Ørkener, fjorde,
vulkaner, vandfald o.s.v.
Har kørt fra Arica i Nord til Chiloe (i lejet bil) og det var en fantastisk
tur.

Jeg synes begge lande har de i efterlyser. Chile i Syd, og Peru mange
steder. Måske hvis i har tid, kan i gøre det samme som min kammerater og jeg
gjorde. Vi ankom til Lima og tog hjem fra Santiago i Chile.

I kan sagtens rejse på egen hånd. I Peru skal man tænke sig lidt mere om end
i Chile, men der er som regel få problemer. I Peru er det bedst ikke at gå
med armbåndsur. (Taler af erfaring)
Hvis i ankommer til Lima, så book et hotelværelse hjemmefra, og få måske
hotellet til arrangere afhentning i Lufthavnen. Det er ret kaotisk.
(kan anbefale det her http://arteswelcome.tripod.com/

Med hensyn til at komme omkring foregår det i begge lande i busser.
I Peru kan i købe en dyr billet til bussen og få en behagelig tur med de
andre turister, eller købe en billig og få oplevelse for livet sammen med de
lokale. Vi fløj forøvrigt fra Lima til Cusco, men når/hvis i skal derfra, så
spørg i hotellet om de kan hjælpe med at få købt en busbillet og tag en
taxi til stationen eller lufthavnen.

Ang priser mm, er både Peru og Chile meget billigere end DK. Peru er vist
lidt billigere end Chile. Kan ikke huske priserne i Peru, men der spiste vi
nu også mest på turistrestauranter der selvf var dyre end de lokale
spisesteder. En middags menu i Chile kan fåes fra 15-20 kr med 3 retter. Det
er som reget noget noget supper, en steak og f.eks is. Ikke vild luksus, men
det kan gå an.
Man kan også snuppe en empanada som de sælger varme i f.eks supermarkeder,
og i skal heller ikke snyde jeg selv for en parrillada grillmenu f.eks i
Bavaria der findes i de fleste byer. Og i skal også prøve en Barros Luco en
grillet steak sandwich.
Hoteller er generelt ret billige, og man kan jo altid lige checke værelset
inden man siger ja.

Desuden er det en _meget_ god ide at lære bare en smule spansk.

Uanset hvor i vælger at tage til, håber jeg i får en god rejse, og bare
skriv her hvis i har flere spørgsmål.

Bjarne K.