Hjælp til at finde vej i CPU junglen...
Fra : Magnus

Dato : 30-09-06 08:38

Jeg har ovennævnte Shuttle XPC SN27P2 som jeg står og skal ud og finde en
processor til men er meget usikker på hvad det skal være for en.
Det skal være en Socket AM2 kan jeg se men der findes jo rigtig mange så er
der ikke en venlig sjæl der kan give mig et godt råd til hvad der vil være
et godt køb til en pris inden der hvor prisen tager himmelflugten.

CPU'en skal også have en køler går jeg ud fra men er det noget som følger
med?

Maskinen skal ikke bruges til spil men kun video og billedbehandling.

/Magnus

Fra : Jesper

Dato : 30-09-06 09:17

On Sat, 30 Sep 2006 09:38:09 +0200, Magnus wrote:

> [...]
> der ikke en venlig sjæl der kan give mig et godt råd til hvad der vil være
> et godt køb til en pris inden der hvor prisen tager himmelflugten.

Nu afhænger begrebet "pris" jo en del af øjnene der ser, men det er en
af Shuttles top-modeller du har fået pøllerne i, så personligt ville
jeg mene at den som minimum fortjener en X2'er. Mindre ville svare lidt
til at sætte billige re-gummierede dæk på en ny BMW.

Hvad med denne her til lige over en tusse?

> CPU'en skal også have en køler går jeg ud fra men er det noget som følger
> med?

Ja.

Og husk at kølepastaen skal stryges på i et "meget tyndt" lag med et
knivsblad eller lign. Jeg nævner lige dette fordi en af mine venner for
nyligt samlede en Shuttle og ikke kunne forstå hvorfor blæseren kørte
for fuld kraft hele tiden og larmede som en blender. Det viste sig at han
bare havde sjasket pastaen på i vildt overdrevne mængder så der slet
ikke var ordentlig kontakt mellem CPU og køler. Selv om den er nem at
samle, betaler det sig at være omhyggelig...

> Maskinen skal ikke bruges til spil men kun video og billedbehandling.

Hæ - det siger de allesammen i begyndelsen...

Fra : JK

Dato : 30-09-06 10:05

On Sat, 30 Sep 2006 10:16:34 +0200, Jesper <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>til at sætte billige re-gummierede dæk på en ny BMW.
>
>Hvad med denne her til lige over en tusse?

Til sådan en Shuttle madkasse ville jeg da købe den energi-besparende
udgave af X2 3800+ på 35 watt til 2700 kr.

så får man mindre blæserstøj (når cool and quiet kører) og mindre
elregning i de kommende år.

og hvis det skal være med kompromis på prisen, så den alm. x2 3800+
eller en x2 4200 +.

PIB er med køler. Den kan du lægge til side, hvis du har noget bedre.

mvh

John

Fra : Nicolai

Dato : 30-09-06 12:10

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja.

Der følger da ikke køler med når den bliver solgt som "tray"? Det er da kun
Box modellerne. Eller er det anderledes med AMD?

Nicolai

Fra : Magnus

Dato : 30-09-06 13:25

> [...]
> til at sætte billige re-gummierede dæk på en ny BMW.
>
> Hvad med denne her til lige over en tusse?

Jeg havde regnet med en pris på ca. 1000-1500 kr.?

Kan jeg få den komplet med køler og det hele så det blot er at sætte den i
også er den kørerklar?

Jeg regner med at købe den hos shg.dk hvor jeg skal have et par andre ting
med i samme omgang så hvis en kunne give mig et direkte url eller varenr på
sådan en komplet CPU pakke som jeg skal bruge ville jeg være meget glad.

/Magnus

Fra : JK

Dato : 30-09-06 13:55

On Sat, 30 Sep 2006 14:24:58 +0200, "Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk>
wrote:

> [...]
>sådan en komplet CPU pakke som jeg skal bruge ville jeg være meget glad.

Link ovenfor er til en X2 3800+ uden køler.

Med køler er en såkaldt Box version:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=321243

Komplet må man afgjort sige den er. En CPU er iøvrigt ret vanskelig at
skille ad. Selv om man gerne ville ; - ]

mvh

John

Fra : Nicolai

Dato : 30-09-06 13:53

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg få den komplet med køler og det hele så det blot er at sætte den i
> også er den kørerklar?

Tja, de Intel CPU'er jeg køber, der er der ikke køler med til tray
versionerne, men kun til box versionerne. Og Jespers indlæg henviser til en
tray version.

Nicolai

Fra : Jesper

Dato : 30-09-06 15:19

On Sat, 30 Sep 2006 14:52:54 +0200, Nicolai wrote:

> [...]
>
> Tja, de Intel CPU'er jeg køber, der er der ikke køler med til tray
> versionerne, men kun til box versionerne. Og Jespers indlæg henviser til en

Jo, men det var da også til en Shuttle ikke? Der følger så vidt jeg
ved en speciel køler med kabinettet som man skal bruge - en ICE med
heatpipes. Der er ikke plads til en normal box-køler i sådan en.

http://eu.shuttle.com/dk/desktopdefault.aspx/searchcall-12/searchcategory-289/noblendout-1/tabid-72/170_read-13021/

Fra : Nicolai

Dato : 30-09-06 16:40

> Jo, men det var da også til en Shuttle ikke? Der følger så vidt jeg
> ved en speciel køler med kabinettet som man skal bruge - en ICE med
> heatpipes. Der er ikke plads til en normal box-køler i sådan en.

Han har jo allerede en shuttle og skal købe en CPU til den og spørger så om
råd til hvilken og om der følger køler med, hvortil du henviser til en tray
og svarer ja. Hvis køleren havde fulgt med shuttlen, så havde han den jo
allerede og så var der ingen grund til at spørge om der fulgte køler med
CPU.

Nicolai

Fra : Jesper

Dato : 30-09-06 19:28

On Sat, 30 Sep 2006 17:40:29 +0200, Nicolai wrote:

> [...]
> og svarer ja. Hvis køleren havde fulgt med shuttlen, så havde han den jo
> allerede og så var der ingen grund til at spørge om der fulgte køler med

Måske har han bare ikke åbnet kassen endnu...

Fra : Nicolai

Dato : 01-10-06 10:06

> Måske har han bare ikke åbnet kassen endnu...

Du har da også tænkt på det hele..