Installation af Windows XP uden CD-rom/flo~
Fra : news.cybercity.dk

Dato : 28-09-06 18:21

Hej

Jeg sidder med en af mine venners laptop, som ved jeg er ved at prøve at få
XP til at køre på, men nu er jeg ved at give op :/ Sagen er den, at hans
cdrom-drev er gået i stykker. Han har købt et nyt, men det virkede ikke. Der
er intet floppy drev på maskinen. Han kom til at formatere den uden at tænke
sig om, så nu er gode råd dyre :) Jeg har forsøgt følgende:

Installere XP fra ny på min laptop - uden at installere alt hardware ->
pakket det til en imagefil og pakket den ud på min vens harddisk via et
usb-interface. Men det vil XP alligvel ikke sluge....den hænger fuldstændig,
inden den når skrive bordet. Jeg har forsøgt med flere forskellige XP
installationer, men det lykkes ikke.

Nogen der har en idè til, hvordan jeg kan komme til at boote computeren og
få en XP installation sat igang?

Jeg ville blive helt vildt glad for et godt svar!! (Jeg har læst lidt om
netværksinstallation, som laptoppen understytter, men det ser ud til at
kræve en windows server og special version af windows.)

Crosspost til dk.edb.netvaerk

Mvh. Johan

Fra : Morten Larsen

Dato : 28-09-06 18:28

sæt harddisken til anden pc og løft i386 mappen over på en partition på
harddisken og installere derfra.

"news.cybercity.dk" <nospam@nospamsflsjkdlfkjsdflkj.dk> skrev i en
meddelelse news:451c0466$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 28-09-06 18:29

Tak, men hvordan vil du få maskinen til at boote?

Det kan jo ikke boote bare fordi i386 mappen ligger på den primære
partition!?

Fra : Morten Larsen

Dato : 28-09-06 18:35

kan den boote op på usb, hvis ja smid i386 på en usb pen og boot op.
ellers sæt harddisken i en anden bærbar, og boot op påen startdiskette og
skriv system c:
så kan du boote op på den når du starter den op i den anden.
"news.cybercity.dk" <nospam@nospamsflsjkdlfkjsdflkj.dk> skrev i en
meddelelse news:451c0672$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 28-09-06 18:43

> sæt harddisken i en anden bærbar, og boot op på en startdiskette og
> skriv system/s c:
> så kan du boote op på den når du starter den op i den anden.

installere "format/s" dos på harddisken? Ellers kan jeg ikke se, hvorfor det
skulle få den til at boote lige pludselig?
Det skal vel være en win98 disk, jeg skal boote på så?

Fra : Morten Larsen

Dato : 28-09-06 18:55

hvis du sætter hans harddisk over i din og booter op påen win98
startdiskette og skriver sys c: så installere den system filerne så dukan
boote på den, så løfter i386 mappen over på hans d drev. og sætter deni hans
bærbar og booter.

hvis der er noget på hans c drev kan du formatere det ved at skrive format/s
c: så formatere den og installere system filerne.

Morten
"news.cybercity.dk" <nospam@nospamsflsjkdlfkjsdflkj.dk> skrev i en
meddelelse news:451c09b2$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 28-09-06 18:45

desværre kan den ikke boote på usb!

Fra : Morten Larsen

Dato : 28-09-06 18:37

hov det er format/s c: man skal skrive mener jeg. længe siden jeg har rodet
med det

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 28-09-06 18:57

Mon ikke der findes et dos-image, som kan pakkes ud på harddisken via
usb-interfacet, hvor den så kan boote til dos når jeg smider harddisken i
min vens laptop igen? Jeg har søgt på google, men finder kun images til
cd...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-09-06 19:20

"news.cybercity.dk" <nospam@nospamsflsjkdlfkjsdflkj.dk> wrote:

>Nogen der har en idè til, hvordan jeg kan komme til at boote computeren og
>få en XP installation sat igang?

Hvis computeren ellers kan boot'e fra USB-drev (harddisk eller optisk
drev) burde det ikke være vanskeligt...

>Jeg ville blive helt vildt glad for et godt svar!! (Jeg har læst lidt om
>netværksinstallation, som laptoppen understytter, men det ser ud til at
>kræve en windows server og special version af windows.)

En linux box med passende DHCPD og TFTP server opsætning kan også
bruges. Mere information her:

http://unattended.sourceforge.net/

Men det kan tage en del timer at få det op at køre, så jeg vil stærkt
anbefale USB løsningen

<mlr>

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 28-09-06 19:22

ja, desværre understøtter den ikke USB....det ville ellers have været let!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-09-06 19:47

"news.cybercity.dk" <nospam@nospamsflsjkdlfkjsdflkj.dk> wrote:

>ja, desværre understøtter den ikke USB....det ville ellers have været let!

Ok, det gør det jo svært...

Så må du nok i byen efter et nyt optisk drev til computeren. Eller også
'lege' lidt med unattended netværksinstallation.

Sidstnævnet går nok hurtigst via en linux live-CD som Knoppix. Men det
kræver trods alt en vis basal viden om Linux og PXELinux opsætning.

<mlr>

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 28-09-06 19:50

tak for svar Michael - jeg leder dog fortsat efter en knap så kompliseret
løsning....den må være der :)

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 28-09-06 20:54

YES!!

Så fandt jeg løsningen.... Custom XP Fresh Install Bootable CD fra
bootdisk.com kunne lave min harddisk bootable til dos, og så smed jeg i386
over via usb-interface! Dejligt!! Tak for jeres forslag!!!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-09-06 09:08

"news.cybercity.dk" <nospam@nospamsflsjkdlfkjsdflkj.dk> crashed Echelon
writing news:451c0466$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Jeg ville blive helt vildt glad for et godt svar!! (Jeg har læst lidt om
> netværksinstallation, som laptoppen understytter, men det ser ud til at
> kræve en windows server og special version af windows.)

Egentlig ikke, det kræver RIS som findes i Windows 2003 Server, som du evt
kan hente som trial fra MS site.

Men det kræver noget læsning at sætte en RIS server op.

--
Bjarke Andersen