Fejl, men kun ved overclockning?
Fra : MRN

Dato : 28-09-06 11:03

Hejsa alle i kloge mennesker!

Min computer har et mærkeligt problem...
Jeg har XP Pro DK.
Bundkort: Asus P4P800-X
www.asus.dk/products4.aspx?l1=3&l2=12&l3=31&model=181&modelmenu=1
Med den seneste BIOS opdatering.
CPU P4 2.66 gHz.

Problemet kommer hvis jeg inde i BIOS'en prøver at overclocke CPU'en.
Hvis jeg vælger 30%, når computeren kun lige at lave POST'en, inden den
genstarter.
Hvis jeg vælger 20%, når den lige at komme til XP logoet, inden den
genstarter.
Hvis jeg vælger 10%, når denm at komme til den lyseblå skærm, med
teksten 'Windows startes', og der går den så i stå.
Hvis jeg vælger 5%, kommer den til 'Indlæser dine personlige
indstillinger', hvorefter følgende fejl kommer:

"Windows kunne ikke gemme alle data for filen: C:\*en tilfældig fil*
Data er blevet mistet. Denne fejl kan skyldes en fejl i din
hardwareopsætning eller netværksforbindelse. Prøv at gemme filen et
andet sted." Hvis man så trykker ok, kommer samme fejl igen, bare med
en anden fil. Og det bliver ved og ved...

Hvis man så slår overclock fra, starter den lynhurtigt op, uden
problemer...

Problemet er der både med den originale BIOS og med den opdaterede
udgave...?

Håber der er nogen der har nogen guldkorn
(postet i både dk.edb.hardware og dk.edb.hardware.overclocking)

Mvh
MRN

--
"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"

Bilbo Baggins

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-09-06 11:22

On Thu, 28 Sep 2006 12:02:54 +0200, MRN <haha@hvadtrorduselv.dk>
wrote:

>Min computer har et mærkeligt problem...

Det er vel ikke mærkeligt - Maskinen kan bare ikke overclockes !!

Fra : MRN

Dato : 28-09-06 11:42

> Det er vel ikke mærkeligt - Maskinen kan bare ikke overclockes !!

Det burde den nu kunne!

Jeg glemte helt at skrive, at jeg har prøvet med en Celeron 2.8 gHz.
Den kan overclockes helt op til 30% uden problemer?

Kan det være P4'eren der fejler noget?

Mvh
MRN

Fra : JK

Dato : 28-09-06 12:07

On Thu, 28 Sep 2006 12:42:16 +0200, MRN <haha@hvadtrorduselv.dk>
wrote:

>Det burde den nu kunne!
>
>Jeg glemte helt at skrive, at jeg har prøvet med en Celeron 2.8 gHz.
>Den kan overclockes helt op til 30% uden problemer?
>
>Kan det være P4'eren der fejler noget?

Der kan være noget med bios indstillinger. Under folderen Hardware
Monitoring (muligvis under Power sektion)

Vælg ignore for cpu clock og andre parametre, der ændres på.

?

En anden ting det også kan være: når du skriver, at du i bios sætter
noget overclock. Det er en automatisk setting. Hvad gør den ? Man
overclocker normalt ikke på denne dosmer vis. Man hæver fsb, - da
multiplier for Intel altid er låst.

Hvis din ram ikke kan køre hurtigere end standard, så går det jo galt.
Så skal du indstille asynkron ram hastighed til noget langsommere
først. Ned med ram hastighed med henholdsvist 10, 20 og 30%, - og så
op med fsb med samme. Så kører ram med samme hastighed som før.
desuden skal pci hastighed helst låses også, så din harddisk ikke
laver korrupte data.

mvh

John

Fra : MRN

Dato : 28-09-06 12:43

> [...]
> noget overclock. Det er en automatisk setting. Hvad gør den ? Man
> overclocker normalt ikke på denne dosmer vis. Man hæver fsb, - da
Ohh... Ok. Jeg troede netop at dette 'automatisk' var lavet for at
undgå disse fejl...

> [...]
> op med fsb med samme. Så kører ram med samme hastighed som før.
> desuden skal pci hastighed helst låses også, så din harddisk ikke
Ok. Det lyder jo i grunden meget fornuftigt, det må jeg prøve at makke
med når jeg kommer hjem fra arbejde

Tak for det grundige svar

Mvh
MRN

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 28-09-06 14:12

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> op med fsb med samme. Så kører ram med samme hastighed som før.
> desuden skal pci hastighed helst låses også, så din harddisk ikke

Ja og så kan man diskutere om det er en fordel i overall performance når RAM
kører asynkront.

Der findes endvidere en udmærket gruppe.. dk.edb.hardware.overclockning