Fax med Dell AIO 942
Fra : Sorensen

Dato : 24-09-06 19:27

Hej.
Jeg har købt mig en Dell All In One Printer 942 med fax installeret. Men
jeg kan ikke få det til at fungere, måske fordi jeg bruger TDC bredbånd og
Fax kører analog. Jeg er ikke sikker på det er problemet, men måske andre
har haft samme problem før. Jeg kører Win XP pro og har Fax Console
installeret, så det er næsten sikkert forbindelsen, som der er noget i vejen
med. Men hvordan får jeg printeren til at faxe med bredbånd.
Brugsanvisningen siger noget med et filter et eller andet sted, men det
siger mig ikke rigtig noget. Er der hjælp at hente??

Fra : Hans

Dato : 24-09-06 19:49

"Sorensen" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Brugsanvisningen siger noget med et filter et eller andet sted, men det
> siger mig ikke rigtig noget. Er der hjælp at hente??

Faxen skal tilsluttes et telefonnummer.

Fra : Sorensen

Dato : 24-09-06 20:06

På printeren er der kun en ledning, som går i computeren´s USB stik, så der
er ingen ekstraledning til en telefonstik. Den fax´er gennem computeren,
næsten ligesom når man sender en mail. Jeg kan bare ikke få det til at
virke.

Ib

Fra : Holst

Dato : 24-09-06 21:01

Sorensen wrote:

> [...]
> er ingen ekstraledning til en telefonstik. Den fax´er gennem computeren,
> næsten ligesom når man sender en mail. Jeg kan bare ikke få det til at

Søgte lige hurtigt på Google og fandt følgende link:

<http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/dsn/en/document?c=us&l=en&s=gen&dn=1091795>

Så vidt jeg kan se, så skal du tilslutte printeren til computeren via
omtalte USB-stik. Din computer skal så indeholder et almindeligt modem,
som du skal tilslutte din almindelige telefonforbindelse.

Der nævnes et sted ganske rigtigt et filter, nemlig "If you have DSL
broadband service on the same phone line that you are using to fax, you
must also have a DSL filter installed." Hvis du kan bruge din telefon på
normal vis, så har du givetvis allerede et sådant filter installeret. Så
det behøver du næppe tænke alverdens på.

Har du derimod kun bredbånd og ikke fastnettelefon på samme linje, så
har du et problem.

Fra : Hans

Dato : 24-09-06 21:34

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det behøver du næppe tænke alverdens på.
>
> Har du derimod kun bredbånd og ikke fastnettelefon på samme linje, så

Sikke en gang vås.

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 08:40

Hans wrote:

> Sikke en gang vås.

Gider du præcisere, hvori våset ligger?

Fra : Hans

Dato : 24-09-06 21:34

Så er det ikke en fax.

Fra : Ib Sørensen

Dato : 25-09-06 07:52

Der er fax på printeren, det kan du jo også se på specifikationerne på
printeren.

Fra : Hans

Dato : 25-09-06 08:22

Hvis 'fax' foregår via en pc, er det ikke en fax. Jeg aner ikke, hvad Dell
skriver. Jeg er også ligeglad.

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 08:43

Ib Sørensen wrote:

> Der er fax på printeren, det kan du jo også se på specifikationerne på
> printeren.

Gider du anføre et link til en specifikation på printeren.

Jeg fandt selv følgende link:

<http://www.dell.com/content/products/productdetails.aspx/print_942?c=us&cs=22&l=en&s=dfh>

hvor der under Printer Features står "PC Fax", hvor der dog er anført en
fodnote nr. 1 til, og fodnote nr. 1 lyder:

"Requires connection to computer with fax modem."

Så der er vist ikke indbygget nogen egentlig fax i printeren. Du kan
derimod ved at koble din computers modem til telefonnettet via software
installeret på computeren faxe direkte med printeren.

Fra : Hans

Dato : 25-09-06 09:07

> [...]
> derimod ved at koble din computers modem til telefonnettet via software
> installeret på computeren faxe direkte med printeren.

Du kan godt fjerne ordet 'egentlig' i ovenstående. Og jeg holder fast ved,
at den pågældende printer, når der ikke er et faxmodem, ikke har noget som
helst med en fax at gøre.

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 09:17

Hans wrote:

> Du kan godt fjerne ordet 'egentlig' i ovenstående. Og jeg holder fast ved,
> at den pågældende printer, når der ikke er et faxmodem, ikke har noget som
> helst med en fax at gøre.

Enig, men denne diskussion går nu ikke på noget flueknepning om ordet
fax, men handler derimod om, hvordan Sorensen får den til at faxe. Om
den så gør det direkte eller indirekte er nok lidt ligegyldigt for
Sorensen, så længe den faxer.

Fra : Hans

Dato : 25-09-06 09:23

> [...]
> fax, men handler derimod om, hvordan Sorensen får den til at faxe. Om
> den så gør det direkte eller indirekte er nok lidt ligegyldigt for

Den faxer jo ikke. I hvert fald ikke mere end Word og Excel gør.

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 09:36

Hans wrote:

> Den faxer jo ikke. I hvert fald ikke mere end Word og Excel gør.

Ikke desto mindre kan du opnå den samme funktionalitet, som du kan opnå
med en almindelig fax. Det kan du ikke med Word og Excel.

Fra : Hans

Dato : 25-09-06 09:40

> Ikke desto mindre kan du opnå den samme funktionalitet, som du kan opnå
> med en almindelig fax. Det kan du ikke med Word og Excel.

Mon dog. Forklar venligst, hvorledes Dell-tingen kan modtage en fax.

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 09:51

Hans wrote:

> Mon dog. Forklar venligst, hvorledes Dell-tingen kan modtage en fax.

Nogen ringer på faxlinjen, og der udskrives en fax på Dell-tingen.

Fra : Hans

Dato : 25-09-06 10:49

> Nogen ringer på faxlinjen, og der udskrives en fax på Dell-tingen.
Enhver pc med et faxmodem (og faxprogram, som forresten er indbygget i
Windows XP) kan gøre dette.

Og når pc'en ikke er tændt?

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 11:21

Hans wrote:

> Enhver pc med et faxmodem (og faxprogram, som forresten er indbygget i
> Windows XP) kan gøre dette.

Ja, ingen har vel påstået andet.

> Og når pc'en ikke er tændt?

Så virker det jo nok ikke. En faxmaskine virker jo heller ikke, når den
er slukket.

Fra : Sorensen

Dato : 25-09-06 18:10

Om I kalder det det ene eller andet er for mig ligegyldig, men det skulle
være muligt at modtage og sende et dokument fra printeren, hvor man ligger
dokumentet på scanneren og sender den næsten som en mail. Og når man
modtager, ligger faxen inde i programmet faxkonsol, hvor man kan læse
den.Men jeg er godt klar over at den ikke virker som en rigtig telefax. Det
ville bare være rart at kunne overføre et dokument som en fax, da jeg af og
til har brug for det. Jeg troede bare ikke da jeg købte det hos Dell at det
var så besværligt at få til at virke, så havde jeg nok ikke investeret i
den. Men det lød jo indbydende af få alt i en printer.

> Ja, ingen har vel påstået andet.

> Så virker det jo nok ikke. En faxmaskine virker jo heller ikke, når den er
> slukket.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 21:40

Sorensen wrote:

> [...]
> var så besværligt at få til at virke, så havde jeg nok ikke investeret i
> den. Men det lød jo indbydende af få alt i en printer.

Er det besværligt? Sæt printeren til computeren. Sæt computerens modem
til telefonlinjen. Installer softwarenn. Og så burde det virke.

Jeg anførte i et af mine første indlæg et link til en hjemmeside hos
Dell, hvor du finder en trin-for-trin-instruktion om, hvordan du
installerer software og sender/modtager faxer.

Fra : Ib Sørensen

Dato : 26-09-06 06:39

Det er jo besværligt, når man kun har bredbånd og ingen modem i computeren.

Fra : Holst

Dato : 26-09-06 07:51

Ib Sørensen wrote:

> Det er jo besværligt, når man kun har bredbånd og ingen modem i computeren.

Ja, besværligt er vist ikke ordet. Umuligt er nok det rette.

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 24-09-06 22:17

"Sorensen" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg har købt mig en Dell All In One Printer 942 med fax installeret.
3 Kræver forbindelse til en computer med et faxmodem
/ad