Ekstern Harddisk
Fra : Jørgen

Dato : 23-09-06 18:06

Nierle tilbyder en ekstern harddisk, 80 GB, for DKK 811,57
Det er en lille sag på 330 g, og den tilsluttes med et USB stik.
Det er Samsung, 2½". USB 2,0

Lyder det fornuftigt, eller kan det gøres for samme pris eller billigere her
hjemme?

Det er begrænset, hvad der fortælles om den slags, og jeg kender ikke selv
meget til det. Jeg antager, at når man tilslutter den, kan man i Stifinderen
finde den som en ny disk. Og her kan man så kopiere /flytte, som om det var
en indbygget harddisk. Er det rigtigt?

Hilsen Jørgen

-----
At Verden står fra år til år, Det står til dem, som rår og spår.
At Verden står fra dag til dag er alt, hvad jeg kan ta' mig af. (P.Hein)

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 23-09-06 18:43

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er Samsung, 2½". USB 2,0
>
> Lyder det fornuftigt, eller kan det gøres for samme pris eller billigere

Du kan få mere diskplads for de penge i en ekstern harddisk - køb f.eks. en
ekstern kasse: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=425201 og en
harddisk: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420008 så har du
for 783,- en ekstern harddisk på 250 GB med USB 2.0

Efter du har samlet den og formatteret den, så dukker den op i stifinder som
om du havde monteret den på normal vis inde i din PC.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-09-06 18:49

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Det er Samsung, 2½". USB 2,0
>
>Lyder det fornuftigt, eller kan det gøres for samme pris eller billigere her

Afhænger helt af dit behov - Hvis det er til transport af data hvor vægt
og størrelse har betydning, er det helt fint...

Men er det som ekstra / backup disk til hjemmebrug er du nok bedre tjent
med en 3½" disk. Du får langt mere plads for pengene, og disken er
markant hurtigere...

<mlr>

Fra : Jørgen

Dato : 24-09-06 12:27

> [...]
>
> Men er det som ekstra / backup disk til hjemmebrug er du nok bedre tjent
> med en 3½" disk. Du får langt mere plads for pengene, og disken er

Annoncen lover "højhastigheds-overførsel". Det er måske højt for en
2½"-maskine? Jeg forstår dit svar således, at det går meget hurtigere med en
3½" end med en 2½"?

Den er forsynet med en blå LED-indikator. Det er vel bare en lampe, der
lyser og antyder, at harddisken arbejder?

Jeg er ukendt med disse eksterne harddiske. Er det så enkelt, som jeg gætter
på: Jeg stikker den i USB-stikket. Når Windows spørger, hvad jeg vil, svarer
jeg "Foretag intet" og går i stifinderen. Der finder jeg den under et eller
andet drevnavn, og så kan jeg bare begynde kopieringen? Er det lige så
enkelt, hvis jeg en dag køber en ny computer? Vil den nye PC umiddelbart
tale med min sprængfyldte eksterne harddisk uden videre?

Jørgen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 24-09-06 12:42

> [...]
> Annoncen lover "højhastigheds-overførsel". Det er måske højt for en
> 2½"-maskine? Jeg forstår dit svar således, at det går meget hurtigere med

Jeg ved ikke om det spiller det store ind på hastigheden om det er en 2½
eller en 3½ disk - det må mere være om det er en 5400 eller 7200 rpm disk
der er afgørende for det.

> Den er forsynet med en blå LED-indikator. Det er vel bare en lampe, der
> lyser og antyder, at harddisken arbejder?

Ja enten det eller en indikator, så du kan se om den er tændt eller ej.

> [...]
> det lige så enkelt, hvis jeg en dag køber en ny computer? Vil den nye PC
> umiddelbart tale med min sprængfyldte eksterne harddisk uden videre?

Det er ikke helt så enkelt med alle diske - nogle kræver en driver, og andre
kan bare tilsluttes. Der er du nok nød til at undersøge det for den enkelte
disk.

--
MVH Thomas
http://www.lalala.dk/gratisfilm.phtml - Lej GRATIS DVD film!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-06 14:55

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote:

>Annoncen lover "højhastigheds-overførsel". Det er måske højt for en
>2½"-maskine? Jeg forstår dit svar således, at det går meget hurtigere med en
>3½" end med en 2½"?

Generelt er 3½" diske hurtigere end 2½" - Rotationshastigheden er i
reglen højere, og læse/skrive hovederne flyttes hurtigere rundt.

Så hvis ydelsen har betydning er du bedst tjent med en ekstern 3½" disk.

Men hvis behovet er transport af data på rejser/ferier er en lille handy
2½" disk bare så bekvem....

Dog skal du lige være opmærksom på at de små diske der strømfødes fra
USB-porten kan drille noget, fordi ikke alle usb-porte kan levere
tilstrækkelig strøm. Derfor har mange af de små diske dobbelt USB-stik
(lig med dobbelt strøm). Men i enkelte tilfælde kan det være nødvendigt
med en ekstern strømforsyning til en 2½" disk.

>Den er forsynet med en blå LED-indikator. Det er vel bare en lampe, der
>lyser og antyder, at harddisken arbejder?

Jep..

>Jeg er ukendt med disse eksterne harddiske. Er det så enkelt, som jeg gætter
>på: Jeg stikker den i USB-stikket.

Principielt ja. I langt de fleste tilfælde er det kun at tilsluttet
USB-stikker, så dukker disken frem som et-eller-flere drev.

<mlr>

Fra : Allan F

Dato : 27-09-06 00:31

> Principielt ja. I langt de fleste tilfælde er det kun at tilsluttet
> USB-stikker, så dukker disken frem som et-eller-flere drev.

http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=161649

Jeg har en af disse, og også en af de 250 Gb i samme kabinet. Da jeg første
gang satte en af dem til min computer, gik der ca. 5 sekunder, så sagde
computeren en 'bing'-lyd, og fortalte at der var fundet ny hardware. I løbet
af ca. 20 sekunder var driveren automatisk installeret, og drevet var
køreklart. Det virker 100% som en harddisk der sidder monteret inde i
maskinen (bare en anelse langsommere), bortset fra at den kan slukkes på det
eksterne kabinet. Der hører en 220 V strømforsyning med, da USB-porten ikke
kan levere så meget strøm (og slet ikke 12V).

Allan F