hvis vandkøleren stopper ?
Fra : not@home.se

Dato : 21-09-06 13:31

jeg har en zalman vandkøler til at køle min cpu og grafikkort der er
en pumpe indbygget i køletårnet, jeg har sat mit msi-software til at
alarmere hvis cpuen stiger til over 60grader så ved jeg at pumpen er
stået af, men så skal højtalerene jo være tændt.

hvad hvis pumben står af imens jeg er oppe og handle og den står tændt
imens hvad sker der med cpuen og grafikkortet ?
vil computeren slukke ned ?
eller vil det hele brænde af ?
og hvis ja, hvordan brænder det så sammen ? kan der gå ild i det hele
?
eller eller går cpu og grafikkort bare i stykker og computeren så bare
er slukket ?
hvad med strømforsyningen hvad gør den ?

håber nogen har en ide til hvad der vil ske, så jeg slipper for at
tænke mere over det

Fra : Ole Laursen

Dato : 21-09-06 14:02

not@home.se writes:

> håber nogen har en ide til hvad der vil ske, så jeg slipper for at
> tænke mere over det

Formodentlig stopper CPU'en bare så computeren slukker. Jeg har været
ved at eksperimentere med opvarmning med min fem år gamle bærbare, og
den er hver gang den er blevet for varm (70-78 grader) bare slukket.
Og jeg tror ikke varmebeskyttelsen i CPU'erne er blevet dårligere
siden.

Men hvis du virkelig er nervøs, så kan du jo bare prøve det under
kontrollerede forhold. Hvis du tør. Jeg ville nok sørge for at
temperaturen ikke steg for hurtigt så jeg havde mulighed for at bryde
ind hvis den blev højere end jeg brød mig om.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : not@home.se

Dato : 22-09-06 08:44

> [...]
>den er hver gang den er blevet for varm (70-78 grader) bare slukket.
>Og jeg tror ikke varmebeskyttelsen i CPU'erne er blevet dårligere

ok sidder der en varmebeskytter ?
er det et form for termostat ? hvad for en cpu er der i din gamle
bærbare ?

>Men hvis du virkelig er nervøs, så kan du jo bare prøve det under
>kontrollerede forhold. Hvis du tør.

det gør jeg ikke jeg har jo også mit grafikkort at tænke på for
hvis jeg stopper vandkøleren stopper jeg jo kølingen af begge dele. Og
grafikkortet er et geforce 68gt som kostede næsten 2000kr sidste år,
jeg ved godt at det allerede er forældet men er nu meget godt tilfreds
med det aligevel tør ikke eksperimentere med det endnu

Fra : Ole Laursen

Dato : 22-09-06 11:33

not@home.se writes:

> ok sidder der en varmebeskytter ?
> er det et form for termostat ? hvad for en cpu er der i din gamle
> bærbare ?

950 MHz Pentium III. Det er en desktopprocessor, jeg fik den bærbare
billigt. Jeg ved ikke om det er varmebeskyttelse eller bare
ustabilitet, men resultatet er i hvert fald nøjagtigt det samme hver
gang; computeren slukker før 80 grader.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-09-06 16:34

not@home.se wrote:
> [...]
> msi-software til at alarmere hvis cpuen stiger til over
> 60grader så ved jeg at pumpen er stået af, men så skal

Normalt lukker computeren ned, hvis den bliver for varm, så der
ikke sker noget.

Så du er ikke dårligere stillet ved vandkøling end du er med alm
luftkøling - der kan dine kølere også gå i stykker.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : not@home.se

Dato : 22-09-06 08:41

On Thu, 21 Sep 2006 17:33:46 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>
>Så du er ikke dårligere stillet ved vandkøling end du er med alm
>luftkøling - der kan dine kølere også gå i stykker.

ja det er rigtigt nok jeg tror bare først at jeg er begyndt at tænke
over det nu efter at have læst brugsanvisningen på mit vandkøl, hvor
de i sidste afsnit beskriver hvordan man skifter pumpen , hmm hvorfor
mon de skriver det tænker jeg tjae måske er det bare en god service
eller også regner de med at den går i stykker efter et vist stykke tid
men det finder jeg jo ud af en dag

Fra : René O. Nielsen \(36~

Dato : 21-09-06 20:01

Det kommer helt an på hvad der sidder under køleren, her er en gammel video,
der viser hvorfor en P4 processor koster mere en en AMD Athlon

http://digg.com/videos_educational/What_REALLY_happens_when_the_CPU_cooler_is_removed_

/René

Fra : René O. Nielsen \(36~

Dato : 21-09-06 20:05

Sorry - denne link ser ud til at fungere bedre...

http://www.youtube.com/watch?v=XgOmMAasqto&search=amd

/René

Fra : not@home.se

Dato : 22-09-06 08:39

>Sorry - denne link ser ud til at fungere bedre...
>http://www.youtube.com/watch?v=XgOmMAasqto&search=amd
>/René

Det var sku et godt link, ret spændende at se, jeg har en P4 3.0
preschot sokkel 478 så hvis tingene ikke har ændret sig siden 2.0 ghz
cpuen så vil min også overleve hvis pumpen skulle gå ned

gad vide om grunden til at der går ild i amd-cpuen er at den er så
lille ? p4 er jo meget større og dermed større område hvor varmen kan
bevæge sig ?

ved du noget om amd er blevet bedre med tiden siden testen blev lavet
?
eller om P4/Pentium er blevet værre siden ?

Fra : Claus Albæk

Dato : 22-09-06 10:38

René O. Nielsen (3630) wrote:
> Sorry - denne link ser ud til at fungere bedre...
>
> http://www.youtube.com/watch?v=XgOmMAasqto&search=amd
>
> /René

Det er ved at være pænt lang tid siden den 'test' der holdt vand... AMD
CU'er idag lukker også ned hvis de bliver for varme.

Fra : BJ Denmark

Dato : 22-09-06 10:41

René O. Nielsen (3630) wrote:
> Sorry - denne link ser ud til at fungere bedre...
>
> http://www.youtube.com/watch?v=XgOmMAasqto&search=amd

Ja, jeg husker videoen. Men det er da vist nogle år siden den kom frem.
Nogen der ved, hvordan en tilsvarende test ville falde ud idag?

--
BJ Denmark

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot"
får nogen til at indse, at de ikke har ret.

Fra : Claus Albæk

Dato : 22-09-06 10:58

BJ Denmark wrote:

> Ja, jeg husker videoen. Men det er da vist nogle år siden den kom frem.
> Nogen der ved, hvordan en tilsvarende test ville falde ud idag?

Ja, den ville ikke brænde AMD'en af.