Computer vil ikke tænde
Fra : Martin Larsen

Dato : 11-09-06 08:20

Hej alle

Min ca. 4 år gamle Medion 8000 pc vil ikke tænde. Den blå lysdiode som
indikerer at den er tændt står bare og blinker meget hurtigt, og hvis
højttaleren er tændt, siger den dunk-dunk-dunk-dunk i takt med lysdioden.

Det har været sådan et stykke tid at man kunne få den igang ved at
trykke meget hurtigt gentagne gange på startknappen, hvorfor jeg faktisk
var ret sikker på at det var kontakten der havde dårlig forbindelse.

Men nu har jeg skilt den ad og fundet ud af at kontakten ikke fejler
noget. Computeren står nemlig og blinker/dunker selv om jeg har fjernet
kontakten.

Er nogen her som har et bud på hvad der evt. kunne være galt?

På forhånd tak for alle svar....

Hilsen
Martin

Fra : Peter

Dato : 11-09-06 12:08

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontakten.
>
> Er nogen her som har et bud på hvad der evt. kunne være galt?

Plejer du at slukke ved stikkontakten? Er det tilfældet, kan det være det
lille onboard batteri der er gået flad.

PeterB

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-09-06 19:11

Peter wrote:

> Plejer du at slukke ved stikkontakten? Er det tilfældet, kan det være det
> lille onboard batteri der er gået flad.

Ja, det gør jeg faktisk. Jeg kan let måle og evt. skifte batteriet, det
er da et forsøg!

Martin

Fra : Christian Mygind

Dato : 11-09-06 19:23

Peter wrote:

> Plejer du at slukke ved stikkontakten? Er det tilfældet, kan det være
> det lille onboard batteri der er gået flad.

Nej - det er typisk et Lithiumknapcellebatteri og det genoplades ikke,
så det gør ingen forskel.

/Chr

Fra : Khawk

Dato : 12-09-06 18:17

"Christian Mygind" <usenetslettes@slettesmygind.net> skrev i en meddelelse news:4505a952$0$75037$14726298@news.sunsite.dk...

> Nej - det er typisk et Lithiumknapcellebatteri og det genoplades ikke,
> så det gør ingen forskel.
>
> /Chr

Det kunne da sagtens gøre en forskel alligevel, hvis batteriet fungerer som backup, dvs at det kun bruges når der ikke kommer strøm andre steder fra.

mvh
Kim

Fra : Peter

Dato : 12-09-06 21:43

"Christian Mygind" <usenetslettes@slettesmygind.net> skrev i en meddelelse
> Nej - det er typisk et Lithiumknapcellebatteri og det genoplades ikke,
> så det gør ingen forskel.
>
> /Chr >

Der tager du fejl! Ikke i at Litium batterier ikke oplades, men i at det kan
gøre en forskel. Det kan endda gøre en meget stor forskel.

Hvis computeren blot afbrydes ved front kontakten på computeren, vil PSU'en
altid være mættet, og backup batteriet skal ikke levere så stor en startpuls
for at starte PSU'en og dermed computeren.
Jeg har oplevet Litium batterier, med en spænding så lav, som lidt under
1volt, hvor computeren havde kørt upåklageligt, indtil ejeren tilfældigvis
slukkede ved stikkontakten, fordi han skulle på weekend. Da han kom hjem
igen kunne computeren overhovedet ikke starte. Et nyt batteri løste til min
store overraskelse hele problemet. Jeg havde ellers erklæret enten CPU eller
bundkortet for dødt.

PeterB

Fra : Henning

Dato : 11-09-06 12:51

On Mon, 11 Sep 2006 09:20:26 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>indikerer at den er tændt står bare og blinker meget hurtigt, og hvis
>højttaleren er tændt, siger den dunk-dunk-dunk-dunk i takt med lysdioden.

Hvor mange gange bipper maskinen? Hvis den bare bliver ved, kunne det
være defekt strømforsyning, det hænger også sammen med at den har
fejlet gennem længere tid.

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-09-06 19:13

Henning wrote:

> Hvor mange gange bipper maskinen? Hvis den bare bliver ved, kunne det
> være defekt strømforsyning, det hænger også sammen med at den har
> fejlet gennem længere tid.

Den bipper faktisk ikke, dunkelyden kommer fra højttalersystemet som
nærmest står og knalder. Og ja, den bliver ved indtil man slukker for
strømmen.

Jeg har målt spændingen i den, og der er kun ca. 3 hhv. 10 volt når den
står der og "dunker". Men om det er strømforsyningen der er defekt,
eller om det er computeren som trækker en alt for høj strøm, ved jeg ikke...

Martin

Fra : Christian Mygind

Dato : 11-09-06 19:26

Martin Larsen wrote:

> Den bipper faktisk ikke, dunkelyden kommer fra højttalersystemet som
> nærmest står og knalder. Og ja, den bliver ved indtil man slukker for
> strømmen.

Gentagne korte beeps (der kan lyde som beskrevet) betyder normalt fejl i
strømforsyning eller fejl i bundkort. Nemmeste fejlsøgning ville være at
prøve med en anden PSU først - og derefter låne et bundkort at teste resten
af stumperne med.

/Chr

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-09-06 20:43

Christian Mygind wrote:

> [...]
> prøve med en anden PSU først - og derefter låne et bundkort at teste resten

Jeg er faktiks ved at indsætte en PSU fra en anden PC. Spændt på resultatet!

CMOS batteriet fejlede intet.

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-09-06 09:21

Den virker med den anden PSU!

Så langt så godt ... men af en eller anden grund vil den ny kun køre i
VGA tilstand. Hvis man vælger andet er skærmen helt blank.

Jeg laver lige en anden tråd om dette...

Martin