Blow or suck
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 03-09-06 10:08

Se øh... nu må jeg indrømme, at jeg ofte har brugt en støvsuger til
rengøring af maskiner, der har stået og kørt i noget tid. Nærmest som en
automatisk ting, når man nu alligevel har maskinen åben.

Men jeg er så blevet oplyst, at det at bruge en støvsuger med stor
sandsynlighed kan give statiske ladninger og dermed ødelægge elektronikken.

Man skal i stedet puste luft.

Men så er det jeg spørger... Hvori ligger forskellen at puste frem for at
suge - er det ikke lige slemt?

Læste en tråd:
http://groups.google.dk/group/alt.certification.a-plus/browse_frm/thread/ed88474422c949ce/550c986977437597?lnk=st&q=vacuum+pc&rnum=12&hl=da#550c986977437597
hvor posteren mener, at det ikke længere gælder for nyere maskiner - er de
er beskyttet bedre mod dette.

Hvad er do og don'ts i den forbindelse?

Vh, Lars.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 03-09-06 11:39

"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man skal i stedet puste luft.
>
> Men så er det jeg spørger... Hvori ligger forskellen at puste frem for at

Mon ikke det er fordi at når du bruger trykluft, så er du på god af
komponenterne, der er ikke rigtig brug at komme helt tæt med selve
blæsepistolen.
Når du støvsuger derimod skal du så tæt på som mulig for at kunne suge noget
som helst og er derfor nogle gange i direkte kontakt, hvis mundstykket ikke
er lavet af antistatisk materieale, ja så har du jo en potentiel skadelig
situation.

Noget andet er jo så at trykluft er så pokkers meget mere effektiv end
støvsugning. Med trykluft kan man hurtigt gøre hele maskinen helt ren også
ind i de smalleste og dybeste sprækker.
Det kan man simpelthen ikke med en støvsuger, der får man kun lige det
værste snavs med fra de mest åbne steder.
Dog behøver man ikke at flytte arbejdet ud i udhuset, hvilket de fleste nok
vil gøre med trykluft metoden :)

Hvad enten man puster eller suger skal dog lige huske at holde en finger på
blæserne i kabinettet mens de gøres rent, da de ikke har godt af at køre med
20.000 omdrejninger.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-09-06 12:05

Martin Sinkjær skrev:

> Dog behøver man ikke at flytte arbejdet ud i udhuset, hvilket de
> fleste nok vil gøre med trykluft metoden :)

Man kan også kombinere de 2 ting, bruge trykluften til at løsne med, og så
have en støvsuger kørende i en sikker afstand (esd er noget lort).
--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Jesper

Dato : 03-09-06 13:14

On Sun, 03 Sep 2006 12:39:27 +0200, Martin Sinkjær wrote:

> [...]
> er lavet af antistatisk materieale, ja så har du jo en potentiel skadelig

Man snupper en prop med hul i midten - en af dem som bruges til kolber i
kemi-laboratorier - og sætter i støvsugerslangen. I hullet sætter man
et mindre rør med en lille gummislange og så har man ellers noget
der kan suge så ørerne stritter!

Dog ikke for længe ad gangen da mange støvsugere bruger sugeluften til
køling, men til at fjerne genstridigt støv (og løse komponenter) er det
fint nok...

Fra : Mogens

Dato : 03-09-06 15:34

On Sun, 03 Sep 2006 14:13:51 +0200, Jesper <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>kemi-laboratorier - og sætter i støvsugerslangen. I hullet sætter man
>et mindre rør med en lille gummislange og så har man ellers noget

For ca. 30 - 35 kr kan du købe et fædigt sæt netop til dette formål.
Endda med adskillige mundstykker, børster osv.
( set bl.a. i Biltema )

mvh Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-06 14:33

> [...]
>
> Man skal i stedet puste luft.
>
> Men så er det jeg spørger... Hvori ligger forskellen at puste frem for at

Jeg bruger en kompressor - men har men ikke sådan een, kan du bruge en tør
pensel til at løste støvet med og en støvsuger til at suge.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 03-09-06 15:07

"Palle Johansen" <invalid> wrote in message

> Jeg bruger en kompressor - men har men ikke sådan een, kan du bruge en tør
> pensel til at løste støvet med og en støvsuger til at suge.

Jo, jeg har også en kompressor. Men hvori ligger forskellen på at bruge en
sådan en og en støvsuger. Er det som en anden i tråden nævnte at man står
længere væk med en trykluftpistol?

Så vidt jeg har forstået det, er det, der skaber ESD at skidtet gnides væk
fra komponenterne i en hurtig bevægelse. Hvis det er tilfældet, er det vel
hip som hap, hvorvidt skidtet ryger den ene eller den anden vej?

Vh, Lars.

Fra : Mogens

Dato : 03-09-06 15:37

On Sun, 3 Sep 2006 16:07:05 +0200, "Lars Bonnesen" <none@invalid>
wrote:

>Så vidt jeg har forstået det, er det, der skaber ESD at skidtet gnides væk
>fra komponenterne i en hurtig bevægelse. Hvis det er tilfældet, er det vel
>hip som hap, hvorvidt skidtet ryger den ene eller den anden vej?

Nej, spændingen kan opstå i støvsugerslangen når støvet
farer op igennem den. Kommer du så for tæt på med
mundstykket springer der en gnist og så er det farvel
til den dyre hardware i computeren.

mvh Mogens