PC til animationer
Fra : Lasse Gilling

Dato : 25-08-06 12:20

Hej Folkens

Jeg har en kammerat, der vil investere i en computer, som han skal bruge til
at lave 2 og 3D animationer. Han er rookie (og ikke den store computerhaj),
så jeg tror, at det er forholdsvis simple animationer det første lange
stykke tid...

Han er ved en computerforretning blevet anbefalet at købe følgende og har
spurgt mig til råds. (Beklager at nolge oplysninger ikke er præcise, men
mere ved jeg ikke... )

Dc p4 3000mhz processer Lga775 - 4mb cache
2 gange kingston 512 ddr pc4200 - 533 mhz
grafikkort fireGl v5000 128 mb ram dv-i+dv-i
msi mb 945gm2fi-b lga775 ob: lyd / netkort
harddisk s-ata 250gb samsung 8mb
ultra ata 100 flad kabel 460mm udma 460 mm
windows xp
codegen kabinet miditower
samsung dvd brænder -rw/+rw
diskettedrev
video lcd 19" widescreen
logitech-dk cord desktop
wacom g3 classic xl a5
brother dcp-115c sh/farver - printer/kopi/scaner/kortlæser
usb kabel

Prisen er omkring 14.000-15.000, og det synes jeg lyder dyrt (for en ok, men
ikke fantastisk pc).
Derudover vil jeg gætte på, at det ikke er nødvendigt med så dyr en
computer, det første år eller to...?

Hvad er jeres kommentarer til ovenstående, og hvad vil I anbefale ham at
gøre?
- Skal han købe ovenstående eller finde et andet sted? (Hvor?)
- Er det nødvendigt at bruge 14.000+ for at komme i gang?

På forhånd tak
/Lasse

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-08-06 13:39

Lasse Gilling wrote:
> Hej Folkens

> Prisen er omkring 14.000-15.000, og det synes jeg lyder dyrt (for en ok, men
> ikke fantastisk pc).

Alt for dyrt!

Til video redigering skal hn have masser af Ram, harddisk og hvis han
også skal lave nogle vanskelig rendering vil en masse processorkraft
også være positivt.

Kig eventuelt efter en Dell færdigbygget som med 19" skæm 2GB ram,
250GB HDD og en pentium D processor por omkring 3GHz vel kan fås til
under det halve.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-08-06 14:22

Lasse Gilling wrote:

> [...]
> - Skal han købe ovenstående eller finde et andet sted? (Hvor?)
> - Er det nødvendigt at bruge 14.000+ for at komme i gang?

Hvis i ikke har mod på at samle den selv, så køb hos Dell eller i den stil.
Gå efter 2 gb RAM og mod selv et Nvidia Geforce kort til et Quadro kort
(formoder det er lige så let som i gamle dage?), hvis han har brug for den
slags.

Hvis han er typen der holder af at bruge digitzer, så er en A5 altså en
smule lille.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Lasse Gilling

Dato : 25-08-06 15:51

"Lasse Jensen" skrev:
> [...]
> (formoder det er lige så let som i gamle dage?), hvis han har brug for den

Det var også det jeg havde forestillet mig, men mon ikke han kan klare sig
med GeForce. Jeg vil helst ikke pille for meget ved den, når det ikke er til
mig selv. Desto mindre ansvar til mig, desto bedre... Derfor vil jeg heller
ikke samle selv.

> Hvis han er typen der holder af at bruge digitzer, så er en A5 altså en
> smule lille.

OK, tak for rådet, som jeg vil bringe videre.

/Lasse

Fra : Esben

Dato : 26-08-06 20:55

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (formoder det er lige så let som i gamle dage?), hvis han har brug for den

Det er måske ikke lige sagen at anbefale at modde grafikkortet, når nu
ejeren ikke har synderligt meget forstand på pc'er.

> Hvis han er typen der holder af at bruge digitzer, så er en A5 altså en
> smule lille.

Det er i høj grad en smagssag - brugeren ved først om størrelsen er ok, når
han har prøvet produktet.

--
Esben