konstant harddisk aktivitet
Fra : Jakob Harder

Dato : 21-08-06 23:26

Jeg har lige samlet mit nye system med en E6300 C2D, ASUS P5B, Samsung 250
GB harddisk, 512 MB ram.

Det kører sådan set fint nok, men jeg synes, at jeg har konstant harddisk
aktivitet og tilgangen til harddisken virker også lidt langsom - hvilket vel
er logisk nok, når harddisken hele tiden er aktiv.

Er der en måde at se, hvad det er for en applikation, der skriver/læser
til/fra harddisken?

Og har i forslag til, hvad det kan være. Er det blot den lille ram-mængde
(jeg har bestilt 2 GB, men de var i restordre, så der går lidt tid)? Men
hvorfor står den så og har aktivitet hele tiden?

Det er nærmest som om der er en index-service eller lignende, der kører, men
jeg har slået windows-indeksering fra (tror jeg nok). Hvordan tjekker jeg
det?

Sig til hvis jeg skal give mere inf. om mit system.

VH
jakob

Fra : Jakob Harder

Dato : 22-08-06 18:41

Jeg har prøvet at finde ud af mere om, hvad det er der kører. Gennem Windows
Task Manager kan jeg se, at mit cpu forbrug på den ene processer kerne hele
tiden ligger omkring 40-50 % (den anden omkring 0%). Men når jeg klikker på
oversigten over kørende prosesser, så viser de allesammen 0 % bortset fra
"system Idle Process"", der viser 99%.

Hvordan kan man se, hvad det er der bruger cpu-ressourcer, når det nu ikke
fremgår af windows task manager? Findes der andre tilsvarende programmer?

VH
Jakob

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 22-08-06 20:07

"Jakob Harder" <jharder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremgår af windows task manager? Findes der andre tilsvarende programmer?

Hvad er du ked af, din PC laver ingen ting "System Tomgang 99% "
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Jakob Harder

Dato : 22-08-06 21:58

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote in message

> Hvad er du ked af, din PC laver ingen ting "System Tomgang 99% "
> --
> Med Venlig Hilsen
> paul at sorensen.as
Jeg er ked af to ting:
1. Hvorfor vises der så at der er cpu-belastning på 40-50% hele tiden ?
2. Som jeg startede tråden med, er jeg ked af, at der er konstant harddisk
aktivitet uanset om jeg bruger pc'en eller ej. Det giver støj.

Fra : Jakob Harder

Dato : 24-08-06 22:35

Mærkeligt - uden at jeg egentlig ved, hvad jeg har har gjort anderledes (der
er ikke installeret programmer eller nye drivere) så er cpu-belastningen nu
forsvundet og ligger ved idle på 0-2 %.

VH
Jakob

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-08-06 22:21

"Jakob Harder" <jharder@mail.dk> wrote in

> Hvordan kan man se, hvad det er der bruger cpu-ressourcer, når det nu
> ikke fremgår af windows task manager? Findes der andre tilsvarende
> programmer?

Process Explorer fra Sysinternals.com er gratis og aldeles fremragende.

/flemming

Fra : Dorph

Dato : 22-08-06 23:04

> [...]
> harddisk aktivitet og tilgangen til harddisken virker også lidt
> langsom - hvilket vel er logisk nok, når harddisken hele tiden er

Det er helt klart den lille mængde ram - 512mb er aaalt for lidt til
winxp - den swapper konstant data til og fra pagingfile på harddisc
fordi du ikke har ram nok - derfor konstant lys på din hd.
Det stopper 99% sikkert når du får resten af din ram.

Dorph

Fra : Jakob Harder

Dato : 23-08-06 19:31

"Dorph" <b_xxxxxx@xxx.dk> wrote in message
> [...]
> fordi du ikke har ram nok - derfor konstant lys på din hd.
> Det stopper 99% sikkert når du får resten af din ram.

det håber jeg så.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-08-06 22:37

Hej Dorph, du skrev i dk.edb.hardware:

> Det er helt klart den lille mængde ram - 512mb er aaalt for lidt til
> winxp - den swapper konstant data til og fra pagingfile på harddisc
> fordi du ikke har ram nok - derfor konstant lys på din hd.

Nu ved jeg ikke, hvad Jakob kører af programmer og har ingen umiddelbar
løsning.

Men at 512 MB RAM er "aaalt for lidt til" Windows XP er en noget
overgeneraliseret udtalelse. Fx kører jeg Windows XP SP2 og har ikke
mere end 512 MB RAM i, og der er mere end rigeligt.

Kører man derimod tunge ting (og i tilgift måske har en masse
programmer kørende i baggrunden i stedet for at lukke dem) er det
selvfølgelig en anden sag.

--
Hygge fra Århus - Rudi
(som stadig kun sporadisk er på Usenet)

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 24-08-06 07:20

> Men at 512 MB RAM er "aaalt for lidt til" Windows XP er en noget
> overgeneraliseret udtalelse. Fx kører jeg Windows XP SP2 og har ikke
> mere end 512 MB RAM i, og der er mere end rigeligt.

Ja, det er godt nok også lidt af en overdrivelse synes jeg. Lige nu kører
jeg også WinXP Pro på en IBM ThinkPad hvor der kører en hel masse små ibm
thinkvantage programmer der skal holde styr på en hel masse. Derudover har
jeg OE, 3xFirefox og Word åbent, og mit system bruger lige nu 400MB RAM.
Men hvis jeg udover mine almindelige kontor-apps skal køre nogle mere
krævende programmer, så kan jeg nok godt ryge over 512MB RAM.

Til gengæld har jeg, på nogle almindelige PC'er uden en masse underlige
værktøjer kørende hele tiden, også kørt en WinXP Pro med både 128 og 256 MB
RAM. En lettere optimeret WinXP jeg har kørende på en virtuel maskine bruger
lidt under 50MB RAM uden programmer kørende..

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Jakob Harder

Dato : 24-08-06 21:53

"Peter (8450)" <usenet@vesterbro24.invalid> wrote in message
> [...]
> MB RAM. En lettere optimeret WinXP jeg har kørende på en virtuel maskine
> bruger lidt under 50MB RAM uden programmer kørende..

Ja, og det mærkelige er, at harddiskaktiviteten også er der lige efter
opstart selv om pc'en står ubenyttet i fx 10 minutter.