Ekstern harddisk og DV-kamera?
Fra : Thomas H.

Dato : 02-08-06 21:28

Hej gruppe,

Jeg overvejer at købe en ekstern harddisk til alt mit video-halløj, det
fylder ad helvede til!
Kigger på en af disse:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=204985
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=195643
Jeg synes ikke der er den store forskel på dem, de skal bare have USB2,0 og
Firewire.

Men så tænkte jeg på om der egentlig kan blive problemer i at optage fra ens
DV-kamera og ned på sådan en disk?
Mit kamera sidder jo på Firewire porten, bliver der så en konflikt der?

Nogle erfaringer?

--
mvh.
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-08-06 10:03

Thomas H. wrote:

> [...]
> ens DV-kamera og ned på sådan en disk?
> Mit kamera sidder jo på Firewire porten, bliver der så en konflikt der?

Du mener om firewire bussen har nok båndbredde til at overføre fra kamera
til computer og fra computer til harddisk samtidigt? De fleste firewire
dimser kører 400 mbit. Det er cirka 50 mbytes i sekundet, så hvis din
videostrøm er tæt på eller over 25 mbytes i sekundet, kan det ikke lade sig
gøre. Men det tror jeg nu ikke.

Hvilken type firewire controller har du? Hvis den sidder på PCI bussen og du
også har andre krævende enheder på den, kan det blive et problem. Hvis den
sidder på f.eks. v-link eller PCIe (altså, du har et nyere chipsset hvor
controlleren er integreret) er der masser af båndbredde.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thomas H.

Dato : 03-08-06 10:21

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidder på f.eks. v-link eller PCIe (altså, du har et nyere chipsset hvor
> controlleren er integreret) er der masser af båndbredde.

Hmm, men kan USB2,0 så ikke klare det hvis firewirebussen er mæt?
Jeg ved ikke hvordan den sidder, det hele sidder vist på bundkortet et Asus
925x af en art og 3ghz

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 12:13

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Hmm, men kan USB2,0 så ikke klare det hvis firewirebussen er mæt?
> Jeg ved ikke hvordan den sidder, det hele sidder vist på bundkortet et

Teoretisk kan du godt bruge USB2 porten og Firewire porten samtidigt. Men
hvad din reelle overførselshastighed mellem de to er, ender vist kun i
spekulationer. Er desværre bange for at du må afprøve det for at finde ud af
det. Eller hvis nogen andre har samme setup som dig, kan du være heldig at
få en indikator. :)

mvh
///M

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-08-06 14:31

Thomas H. wrote:

> [...]
>
> Hmm, men kan USB2,0 så ikke klare det hvis firewirebussen er mæt?
> Jeg ved ikke hvordan den sidder, det hele sidder vist på bundkortet et

Jo, men USB er i bund og grund lavet til tastaturer og ikke til
videooverførsel. Anyway, læste lige op på det på wikipedia og en firewire
400 bus burde være rigeligt.

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 20:22

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message
> Jo, men USB er i bund og grund lavet til tastaturer og ikke til
> videooverførsel.

Hvis vi taler USB1.1 så ok.
Men der må dælme være kommet nogle seriøse tastaturer til verden, siden man
efterfølgende valgte at udvikle USB2.0 med en overførselshastighed på 480
Mbit/s.

mvh
///M

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-08-06 21:03

"///M" <nomail> wrote:

> [...]
> Men der må dælme være kommet nogle seriøse tastaturer til verden, siden
> man efterfølgende valgte at udvikle USB2.0 med en overførselshastighed på

Overførselshastiheden er øget markant, men designet er stadig det samme.

http://www.usb-ware.com/firewire-vs-usb.htm
http://www.barefeats.com/usb2.html

Desværre er der ikke nogen af de to benchmarks der måles afbrydelser i
dataoverførslen ved andre hendelser, men alligevel bør de gøre min pointe
klar.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-08-06 18:50

> [...]

> hvis din videostrøm er tæt på eller over 25 mbytes i sekundet, kan det
> ikke lade sig gøre. Men det tror jeg nu ikke.

Du har ret - DV video er langt fra 25MByte per sekund. Det er "kun" 25 Mbit
- dvs. en faktor 8 mindre. Så der er mere end rigeligt med båndbredde til
rådighed på firewire bussen.

/flemming

Fra : Hans

Dato : 04-08-06 11:39

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
Mbit
> - dvs. en faktor 8 mindre. Så der er mere end rigeligt med båndbredde til

Ja - eller vælge den sikre løsning: Træk kamerafilen ind på et 'fast' drev,
og flyt den bagefter...