Gamle C64 disketter til D64 image?
Fra : JD

Dato : 24-07-06 22:49

Jeg har en god gammel Commodore 64 med nogle få egen-producerede disketter
som jeg gerne vil have lavet om til D64 image filer således, at jeg kan
emulere dem fra min PC via f.eks. Vice.
Er der nogen gode råd til hvordan jeg gør dette?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-07-06 00:15

"JD" <john@doe.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> emulere dem fra min PC via f.eks. Vice.
> Er der nogen gode råd til hvordan jeg gør dette?

Yep..
Læs denne side:
http://www.geocities.com/cdsixfour/x1541.htm

Der står alt hvad du har brug for at vide.

Mvh
Benjamin

Fra : Yamamoto

Dato : 25-07-06 09:43

køb det hos www.vesalia.de

Fra : JD

Dato : 25-07-06 10:09

> Yep..
> Læs denne side:
> http://www.geocities.com/cdsixfour/x1541.htm
> Der står alt hvad du har brug for at vide.

Ahh, tak for det. Da jeg ikke har adgang til en loddekoble, må jeg se om jeg
kan købe et sådan kabel. Tak.

Fra : Olesen

Dato : 25-07-06 11:31

> Ahh, tak for det. Da jeg ikke har adgang til en loddekoble, må jeg se om
> jeg
> kan købe et sådan kabel. Tak.

Jeg tror faktisk at en loddekolbe er billigere end kablet

Fra : Peter J

Dato : 25-07-06 22:06

"JD" <john@doe.invalid> skrev
> [...]
> emulere dem fra min PC via f.eks. Vice.
> Er der nogen gode råd til hvordan jeg gør dette?

Et alternativ til kablet er MMC64-modulet:
http://www.c64-wiki.de/index.php/MMC64

Det er guld værd, og kan gøre en C64 meget sjovere at lege med.

mvh
Peter

Fra : Kim Lundorff Madsen

Dato : 07-08-06 16:55

JD <john@doe.invalid> skrev:
> [...]
>D64 image filer således, at jeg kan
>emulere dem fra min PC via f.eks. Vice.
>Er der nogen gode råd til hvordan jeg gør dette?

Jeg har selv lige været gennem samme øvelse. Først skal du have
fat i et kabel. Her kan du læse om de forskellige typer:

http://sta.c64.org/cables.html

Jeg brugte et XA1541 active kabel:

http://sta.c64.org/xa1541.html

Jeg købte det her:
http://sta.c64.org/x1541shop.html

Bemærk at det er noget med at sende pengesedler i en konvolut
til en adresse i Ungarn. Men jeg fik mit kabel til trods efter
ca. 3 uger.

Derefter skal du have fat i noget software til at overføre vha.
din gamle diskstation via dit kabel til PC'eren. Jeg brugte
opencbm/cbm4win:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=122047

Når du har downloaded det, så skal du først oprette en
forbindelse til dit tilsluttede drev, jeg mener, det
var "cbmctrl.exe" jeg brugte til dette.

derefter kan du kopiere en disk vha. denne command:
d64copy 8 image.d64

Det var alt...

Bemærk, det er kun værd at gøre, hvis det er noget du selv har
lavet på C64'eren. Alle gamle spil og mange demoer etc. kan
downloades på e.g.:

http://noname.c64.org/csdb
http://c64.ch/
http://www.c64.org/