HD temperatur for høj?
Fra : søren horn

Dato : 08-07-06 21:43

Jeg har tre harddiske i min maskine. De to siger cirka 44 grader. Den
tredie - en Maxtor SATA 250 GB - vil helst sige 53 grader. De sidder
lige over hinanden. Jeg har forsøgt større gennemstrømning, men det
hjjælper ikke rigtig. Den siger det samme, enten den laver noget eller ej.
Nogen gode forslag, eller er det igen bare Maxtor?

Søren

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 08-07-06 22:12

On Sat, 08 Jul 2006 22:42:39 +0200, søren horn wrote:

> [...]
> hjjælper ikke rigtig. Den siger det samme, enten den laver noget eller ej.
> Nogen gode forslag, eller er det igen bare Maxtor?

Større gennemstrømning, betyder det en blæser?
Prøv med en bedre blæser.
Sæt diskene i standby.
Monter dem med større afstand.
Accepter temperaturen, den er ikke noget problem bare du holder fingrene
væk. Hvis du læser i databladet vil du sikkert se at producenten mener de
kan tåle omkring 70 grader celicius under drift.

Tomas

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-07-06 09:25

Tomas Pedersen <patina@dbmail.dk> wrote in

> Accepter temperaturen, den er ikke noget problem bare du holder fingrene
> væk. Hvis du læser i databladet vil du sikkert se at producenten mener de
> kan tåle omkring 70 grader celicius under drift.

Det er en max temperatur der står i databladet så den skal man helst holde
sig et godt stykke under. Det gør ikke noget at man kører med temperaturer
på omkring de 50C i længere tid (f.eks. hen over sommeren), men hvis
diskens temperatur begynder at nå 60C også på kølige dage så bør man
kraftigt overveje at slukke maskinen og sørge for bedre køling - ellers
holder disken ikke ret længe.

Jo højere temperatur en disk kører med jo lavere er MTBF. Så jo varmere ens
kabinet/diske er jo kortere levetid har diskene. Hvis ikke man har noget
kritisk på dem er det jo fint nok at vægte lavt støjniveau højt og så være
ligeglad med at diskene står af allerede efter 1-2 år. Men omvendt hvis man
gerne vil have sine diske til at holde længst muligt kan man selv medvirke
til det ved at køle dem godt.

/flemming

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 12:28

"søren horn" <s.horn@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ikke rigtig. Den siger det samme, enten den laver noget eller ej.
> Nogen gode forslag, eller er det igen bare Maxtor?

Hmm - check at dit flow er ensrettet. Jeg fik ved en fejl monteret den ene
af mine blæsere så både front og bagende pustede udaf - da jeg fik ensrettet
flowet faldt min hd-temp fra knap 40 til 25-28 grader. Jeg har tre diske
(flere af dem maxtor) tæt siddende i et relativt kompakt HTPC kabinet.

mvh
///M

Fra : Jesper

Dato : 09-07-06 16:36

> [...]

> hjjælper ikke rigtig. Den siger det samme, enten den laver noget eller ej.
> Nogen gode forslag, eller er det igen bare Maxtor?

Hvor sidder Maxtor'en? Prøv evt. at flytte den nederst i "søjlen" så den
ikke bliver varmet op af de to andre. Vær også opmærksom på at spænde
den godt fast med alle 4 skruer, så den får god thermisk kontakt til
kabinettet. Spar så hellere på skruerne til de andre diske.

Jeg har selv en Maxtor PATA 200G som jeg var ret urolig for i
begyndelsen pga. den høje temperatur. Men nu har den kørt i snart et år
24/7 uden det mindste kny, og dem jeg kender som har store Maxtor-diske i
den billige DM serie rapporterer ligende høje temps. Så måske er de
simpelthen bare byggede til at kunne tåle at køre ved 50 grader +.

Skulle jeg bygge en SFF eller have en disk til et lille ekternt kabinet,
ville jeg dog aldrig vælge Maxtor....

Fra : Madsen58

Dato : 09-07-06 20:59

søren horn wrote:
> [...]
> hjjælper ikke rigtig. Den siger det samme, enten den laver noget
> eller ej. Nogen gode forslag, eller er det igen bare Maxtor?

Den temperatur du måler er målt på selve harddisken og må derfor ikke
sammenlignes med den i databladet, den temperatur som maxtor opgiver i
deres datablad er en omgivelses temperatur.
Data blad på f eks diamondmax plus 9 ( ved ikke om det er den du mener)
http://maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/data_sheets/diamondmax_plus_9_data_sheet.pdfer Environmental Limits- Temperature-Operating 5 til 55 grader. Jeggårudfra at du har ca 21 grader i stuen , og et gæt på en temperatur underdinhd på max 35 grader ( ved normal placering i den nederste delcomputeren).Så at du måler en temperatur på det varmeste sted på HD der erhøjerebetyder ikke noget, men sørg for at luft frit kan cirkulere omkringHD(ikke noget med at lægge et stykke skumgummi under HD da det vilhindrecirkulation).Maxtor har ikke opgivet nogen steder hvor varme hverenkelt komponent måblive, den oplysning kan findes ved de enkelte chipfabrikanter ud fra typenr, det er dog en uoverskuelige opgave at lave dether, men fabrikanten harlavet disse beregninger/undersøgelser af hardiskenog opgivet en omgivelsestemperatur som hardisken i normale monteringstilling kan få tilstrækkeligkøling, således at der ikke opstår for højetemperature på nogle afkomponenterne.--Hilsen Madsen

Fra : Jim

Dato : 10-07-06 20:59

Vil da lige høre, er der oxo en minimums temperatur på HD ?

Jeg har 2x Western Digital 74GB 10000 rpm i min
og de ligger begge på 20-22 grader.

Fra : søren horn

Dato : 10-07-06 22:11

Efter at have flyttet min store Maxtor disk et hak ned faldt
temperaturen lidt. Laver disken meget, kommer den dog stadig op på 55.
Men den falder hurtigere nu. Så længe den udendørs er som nu starter de
i reglen ved cirka 35, men det er svært at vide præcist, da computeren
så allerede har fået varmet dem noget op, inden temperaturmåleren går i
gang.

Tak for svar og gode råd.
Søren

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-07-06 08:08

Jim wrote:
> Vil da lige høre, er der oxo en minimums temperatur på HD ?
> Jeg har 2x Western Digital 74GB 10000 rpm i min
> og de ligger begge på 20-22 grader.

Også nu hvor der typisk er 25-28c? (ihvertfald i min lejlighed;)

Min Raptor 10krpm ligger på ca. 38c, kølet af en 80mm 12db papst.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-07-06 08:08

søren horn wrote:
> [...]
> hjjælper ikke rigtig. Den siger det samme, enten den laver noget eller ej.
> Nogen gode forslag, eller er det igen bare Maxtor?

Maxtor bliver generelt varmere end andre mærker, siger min erfaring
mig..

Men, Maxtor siger selv at alt er fint så længe man holder sig under
60c, så jeg ville nok bare ignorere det og være glad.

// Hans

Fra : Karsten Jensen

Dato : 11-07-06 17:08

On 11 Jul 2006 07:08:21 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Men, Maxtor siger selv at alt er fint så længe man holder sig under
>60c, så jeg ville nok bare ignorere det og være glad.

Nogen der ved hvad Western Digital siger om varme og deres diske?