Så er det Vatikanets tur
Fra : Knud Larsen

Dato : 14-09-06 19:51

til at overtage rollen som det uartige barn som siger væmmelige ting om
islam, - muslimer siger at knap er Muhammedsagen næsten ovre før paven
kommer til at sige forkerte ting om den hellige religion islam, - pavens
besøg i Tyrkiet må måske aflyses.

Fra New York Times:

"The pope's statement is highly irresponsible," said another ranking Muslim,
Javed Ahmed Ghamidi, an Islamic scholar. "The concept of jihad is not to
spread Islam with sword."

The criticism from the Turkish official was especially strong, and carries
with it particular embarrassment if Benedict is forced to cancel or delay
his visit to Turkey. Many Turks are already critical of Benedict, who as
Cardinal Joseph Ratzinger had in 2004 opposed Turkey's entry into the
European Union.

The official, Mr. Bardakoglu, demanded an apology, saying that the remarks
"reflect the hatred in his heart. It is a statement full of enmity and
grudge."

In Morocco, the newspaper Aujourd'hui questioned the good faith of
Benedict's
call for a real dialogue between religions.

"Pope Benedict XVI has a strange approach to the dialogue between
religions," the paper wrote in an editorial. "He is being provocative."

The paper also drew a comparison between the pope's remarks and the outcry
in the Muslim world over unflattering cartoons of the Prophet
Muhammadpublished around Europe beginning last year.

"The global outcry over the calamitous cartoons have only just died down and
now the pontiff, in all his holiness, is launching an attack against Islam,"
the newspaper wrote. "

Paven havde åbenbart citeret en middelalderkardinal for at sige, at Muhammed
ikke har bragt andet end ulykker med sig, - hvad i alverden mon den hellige
mand tænkte på. Mon vi skal se en ny 30-årskrig mellem de hellige lande og
med affyring af hellige sentenser fra hellige bøger, - hvis side mon englene
og luftånderne er på?

Fra : Knud Larsen

Dato : 14-09-06 20:01

"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> Muslim,
> Javed Ahmed Ghamidi, an Islamic scholar. "The concept of jihad is not to

Og her er lidt mere:

But the pope began this speech at Regensburg University with what he
conceded were “brusque” words about Islam: He quoted a 14th Century
Byzantine emperor as saying, “Show me just what Muhammad brought that was
new, and there you will find things only evil and inhuman, such as his
command to spread by the sword the faith he preached.”

Benedict also used the word “jihad,” or holy war, saying that violence was
contrary to God’s nature and to reason. But, at the end of a speech that did
not otherwise mention Islam, he also said that reason could be the basis for
“that genuine dialogue of cultures and religions so urgently needed today.”

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 20:14

"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> islam, - muslimer siger at knap er Muhammedsagen næsten ovre før paven
> kommer til at sige forkerte ting om den hellige religion islam, - pavens

Har du et link, så man kan læse hele artiklen?

Mvh
Zeki

Fra : Knud Larsen

Dato : 15-09-06 09:03

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> "Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har du et link, så man kan læse hele artiklen?

Her er et link til en hel stribe af artikler om sagen, - den fra i går kunne
jeg ikke se, men mon ikke den er et eller andet sted i bladt artiklerne:

http://query.nytimes.com/search/query?query=pope&srchst=nyt

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 20:24

> [...]
> islam, - muslimer siger at knap er Muhammedsagen næsten ovre før paven
> kommer til at sige forkerte ting om den hellige religion islam, - pavens

Tjae, det han bl.a siger er: "Show me just what Mohammed brought that was
new, and there you will find things only evil and inhuman."
http://news.yahoo.com/s/afp/20060914/wl_afp/vaticanpopeislam_060914160443

Den nye pave følger åbenbart i samme fodspor som andre som forsøger at
sidestille Islam og over en milliard mennesker med vold og ondskab, til
forskel fra de tidligere som var mere forsonende, tolerante og respektfulde
over for andre religioner.

Mvh
Zeki

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 14-09-06 20:50

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den nye pave følger åbenbart i samme fodspor som andre som forsøger at
> sidestille Islam og over en milliard mennesker med vold og ondskab,

Det klarer den islamiske verden - inclusive tyrkiet - ellers bedre end nogen
anden!

> til forskel fra de tidligere som var mere forsonende, tolerante og
> respektfulde over for andre religioner.

.... Relativt til Den Spanske Inkvisition, ja måske. Men tingene har ligesom
flyttet sig i resten af verden.

Fra : @

Dato : 14-09-06 21:04

On Thu, 14 Sep 2006 21:24:15 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>Den nye pave følger åbenbart i samme fodspor som andre som forsøger at
>sidestille Islam og over en milliard mennesker med vold og ondskab,

ja og

er det da ikke sandt?

>til
>forskel fra de tidligere som var mere forsonende, tolerante og respektfulde
>over for andre religioner.

og hvilken respekt har muhamedaere nogensinde vist over for alle andre
ikke-muhamedanere?

hvordan behandles jøder og kristne f.eks. i Egypten?

hvor mange kirker og synagoger er der i Saudi-Arabiens hovedstad?

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 21:17

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> og hvilken respekt har muhamedaere nogensinde vist over for alle andre
> ikke-muhamedanere?

Jeg kan ikke tage din grove generalisering seriøst. Når du taler om
"muhamedanere" hvem hentyder du så til? Muslimer som Osama? Naser Khader?
Manden på gaden i Karachi? Det kommende muslimske medlem af den amerikanske
kongres? Pizzabageren nede på hjørnet?

Verden er ikke sort/hvid.

Fra : Karl Jørgensen

Dato : 14-09-06 21:27

> [...]
> Manden på gaden i Karachi? Det kommende muslimske medlem af den
> amerikanske kongres? Pizzabageren nede på hjørnet?

Tilsyneladende for visse personer i denne gruppe. Nu har jeg fulgt med i
nogle dage, og står som dig måbende overfor de dybt latterlige
generaliseringer. Det er som om man forsøger at brændemærke en milliard
mennesker som terroristspirer og kriminelle. Og samtidig retfærdiggør egne
uhyrligheder ved laveste fællesnævner (så man ikke gør sig en skid bedre end
dem man kritiserer).

Man må håbe, at det snart går op for dem, at had og konfrontation ikke løser
konflikter.

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 21:43

"Karl Jørgensen" <angivnavnet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> generaliseringer. Det er som om man forsøger at brændemærke en milliard
> mennesker som terroristspirer og kriminelle.

Ja, der er gået mode i det for de en del af de fordomsfulde og intolerante.
Et eller andet skal de jo frygte.

Men disse typer vil aldrig kunne vinde en rationel diskussion. Derfor vil du
tit opleve, at det hurtigt kommer til at handle om mudderkastning og manden
i stedet for argumentet i stedet.

Mvh
Zeki

Fra : Per Hagemann

Dato : 15-09-06 00:03

> [...]
> du tit opleve, at det hurtigt kommer til at handle om mudderkastning og
> manden i stedet for argumentet i stedet.

Det er ikke rationel argumentation fra muhamedanerside at ud i den blå luft
at påstå at djihad ikke har noget med krig at gøre.

De bedragerisk indsmigrende skal vi lære ikke at gennemskue. Samtidig skal
vi studere, hvad de mere oprigtige videreformidler om den sande lære.
Pavestolen bør nok studere følgende, som kunne læses på en nu lukket side:
Citat start fra www.yab29.subnet.dk

Ligeledes har Allah's sendebud (saw) i en hadith forudsagt glædelige nyheder
til muslimerne om Konstantinopels (Istanbuls) og Roms erobring.

citat slut

Fra : @

Dato : 15-09-06 14:47

On Thu, 14 Sep 2006 22:43:10 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>"Karl Jørgensen" <angivnavnet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Ja, der er gået mode i det for de en del af de fordomsfulde og intolerante.

er det muhamedanerne du taler om?

for mage til intolerante racister skal man lede længe efter

Fra : John

Dato : 14-09-06 21:57

"Karl Jørgensen" <angivnavnet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er som om man forsøger at brændemærke en milliard mennesker
> som terroristspirer og kriminelle

Næh, de er ganske fine til at brændemærke sig selv, fx ved at
danse i gaderne når 3000 uskyldige slås ihjel i New York, eller
når deres imamer drager til Egypten for at oppiske had.

En lille film fra en moske belyser det. Næsten som at høre Hitler
(engelske undertekster):

http://switch5.castup.net/frames/20041020_MemriTV_Popup/video_480x360.asp?ClipMediaID=60227&ak=null

Mvh John

Fra : Karl Jørgensen

Dato : 15-09-06 11:03

> Næh, de er ganske fine til at brændemærke sig selv, fx ved at danse i
> gaderne når 3000 uskyldige slås ihjel i New York, eller når deres imamer
> drager til Egypten for at oppiske had.

Og du mener seriøst at du så en milliard muslimer danse i gaderne?
Og du mener seriøst, at en flok imamer repræsenterer alle muslimer?

> En lille film fra en moske belyser det. Næsten som at høre Hitler
> (engelske undertekster):
>
> http://switch5.castup.net/frames/20041020_MemriTV_Popup/video_480x360.asp?ClipMediaID=60227&ak=null

Og du mener seriøst, at denne bindegale prædiken er repræsentativ for en
milliard muslimers holdning?
Så kunne man også sige at Moses Hansen repræsenterer hele den vestlige
verden, da den vestlige verden er bygget på kristne moralbegreber, og Moses
Hansen prædiker kristendom. Og det vil jeg mene var tåbeligt, men det er det
du gør med muslimerne.

Karl

Fra : Per Hagemann

Dato : 16-09-06 00:31

> Og du mener seriøst at du så en milliard muslimer danse i gaderne?
> Og du mener seriøst, at en flok imamer repræsenterer alle muslimer?

Det sidste med at imamerne repræsenterer alle muhamedanerne er nærmest en
definitionssag. Ordet imam betyder faktisk leder, så der er intet odiøst i
at opfatte imamerne som deres ledere.

Hvis det i Vesten skulle lykkes at ændre den muhamedanske ideologi så
grundlæggende, sådan at det var de enkelte individer som selv tog stilling,
så er jeg bange for at en meget stor del af de menige muhamedanere ved
selvstudium af koran og haditter ville blive mere radikale end de nuværende
imamer og muftier. Selve teksterne foreskriver en mere krigerisk holdning
end den der officielt prædkes i mange moskeer.

> [...]
> verden, da den vestlige verden er bygget på kristne moralbegreber, og
> Moses Hansen prædiker kristendom. Og det vil jeg mene var tåbeligt, men

Moses Hansen taler ikke for krig og vold. Tværtimod var hans korstog på
Nørrebro en fredelig tilkendegivelse af faren for muhamedansk
magtovertagelse på Nørrebro. Som reaktion på et brev fra Tariqah Jihad om
danskerfrit Nørrebro.

Fra : GB

Dato : 17-09-06 21:05

"Karl Jørgensen" <angivnavnet@hotmail.com> wrote in

> Og du mener seriøst, at denne bindegale prædiken er repræsentativ for
> en milliard muslimers holdning?

Hvor mange har du set tage afstand og udtrykke sin afsky - fa muhamedanske
kredse, vel at mærke?

Nej, vel???

GB

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 24-09-06 22:55

"Karl Jørgensen" <angivnavnet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og du mener seriøst at du så en milliard muslimer danse i gaderne?

JEG mener seriøst at forholdet mellem "islamister" og "moderate" er det
samme som mellem "tyskere" og "shutzstaffel" i 1939 - på *alle* måder!

> Og du mener seriøst, at en flok imamer repræsenterer alle muslimer?

hvem ved - er der nogen som åbenlyst tør sige at de ikke er representeret af
tosserne?

Fra : GB

Dato : 25-09-06 20:20

"Frithiof Andreas Jensen"
<frithiof.jensen@diespammerdie.jensen.tdcadsl.dk> wrote in

> JEG mener seriøst at forholdet mellem "islamister" og "moderate" er
> det samme som mellem "tyskere" og "shutzstaffel" i 1939 - på *alle*
> måder!

Ja, tyskerne lagde jo (på få undtaelser nær) heller ikke afstand til
Hitler. Men der er INGEN muhamedanere, som tager afstand fra islamisterne -
ikke før de holder op med at være muhamedanere, i hvert fald.

GB

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-09-06 21:57

"Karl Jørgensen" <angivnavnet@hotmail.com> wrote in message

> Man må håbe, at det snart går op for dem, at had og konfrontation
> ikke løser konflikter.

Skal vi vædde? Had og konfrontation har været løsningen på samtlige
betydende konflikter i hele menneskehedens historie.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 22:15

> Skal vi vædde? Had og konfrontation har været løsningen på samtlige
> betydende konflikter i hele menneskehedens historie.

Ser du "løsningen" som det at påtvinge andre visse normer eller nedtrykke
vha overmagt?

Der findes begreber som konfliktoptrapning og konfliktnedtrapning. Det ved
enhver med bare en anelse (pædagogisk) indsigt. En sikker vej til en
konfliktoptrapning er et øget had uden dialog og at parterne ikke er
imødekommende over for hinanden. Konfliktnedtrapning og løsninger findes
hvis begge er interesserede i at indgå kompromiser, bilægge hadet (udadtil)
og sætte sig ved forhandlingsbordet. Gode eksempler herpå er konfikten
mellem England og IRA, samt PLO og Israel/USA.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-06 08:50

> Ser du "løsningen" som det at påtvinge andre visse normer eller
> nedtrykke vha overmagt?

Jeg konstaterer blot, at samtlige betydende konflikter i menneskehedens
historie er blevet løst ved had og konfrontation. Bestrider du det?

> Der findes begreber som konfliktoptrapning og konfliktnedtrapning.

Ja, der findes rigtig, rigtig mange begreber.

> Det ved enhver med bare en anelse (pædagogisk) indsigt.

Ja, det ved enhver sikkert.

> En sikker vej
> til en konfliktoptrapning er et øget had uden dialog og at parterne
> ikke er imødekommende over for hinanden.

Konflikter har det med at kulminere, hvorefter den ene part "vinder". Så er
der ikke konflikt længere. Historien viser, at det er måden at løse
konflikter på.

> [...]
> bilægge hadet (udadtil) og sætte sig ved forhandlingsbordet. Gode
> eksempler herpå er konfikten mellem England og IRA, samt PLO og

Rigtigt gode eksempler. Ingen had længere, og ingen konflikt længere.

(har du overvejet at fjerne skyklapperne, Zeki?)

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 09:12

> Konflikter har det med at kulminere, hvorefter den ene part "vinder". Så
> er der ikke konflikt længere.

Så er der jo tale om undertrykkelse. Er det dét du er fortaler for? At der
skal være vindere og tabere?
Løsning på en konflikt handler om at tilfredstille begge parter -
imødetkommethed, ikke om at "vinde" over den anden.

> Rigtigt gode eksempler. Ingen had længere, og ingen konflikt længere.

Men her har begge jo vundet, ikke kun den ene part. England vandt ikke over
IRA og IRA vandt ikke over England. Man fandt en løsning som begge parter
kunne acceptere.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-06 09:31

> Så er der jo tale om undertrykkelse. Er det dét du er fortaler for?
> At der skal være vindere og tabere?

Kald det, hvad du vil. Jeg er ikke tilhænger af idéen om, at alting er lige
godt. At alle ideologier/religioner er "lige gode". Ja, jeg er fortaler for,
at vesten skal *vinde* den uafvendelige konflikt med barbariet,
repræsenteret ved Islam. Ja, jeg er fortaler for, at Islam skal
undertrykkes. Islam har fanden skab (sagt uden religiøse bagtanker). Islam
er roden til størstedelen af verdens aktuelle ondt.

> Løsning på en konflikt handler om at tilfredstille begge parter -
> imødetkommethed, ikke om at "vinde" over den anden.

Hvad bygger du dog det ævl på? Det kan godt være, det skal være sådan i din
drømmeverden, men realiteterne siger noget andet. Desuden mener jeg - og
andre med mig - ikke, at løsningen på en konflikt handler om at
tilfredsstille begge parter. Hvorfor tror du, alle deler dén opfattelse med
dig? Den opfattelse kan du gemme til konfliktløsningen i børnehaven.

Du har forresten stadig ikke svaret på mit spørgsmål: Vil du bestride, at
samtlige betydende konflikter i menneskehedens historie er blevet løst
gennem had og konfrontation?

> Men her har begge jo vundet, ikke kun den ene part. England vandt
> ikke over IRA og IRA vandt ikke over England. Man fandt en løsning
> som begge parter kunne acceptere.

Og du mener i fuldt alvor, at konflikten i Nordirland er løst? At hadet er
forsvundet? At begge parter (og jeg taler ikke om de officielle
organisationer/institutioner) er tilfredse? Eller er det i virkeligheden nok
for dig, at det bare ser sådan ud? Altså, så længe dine øjne og ører ikke
skal belastes med virkeligheden, med hadet, med konflikten, så er alt, som
det skal være?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 09:52

> [...]

> undertrykkes. Islam har fanden skab (sagt uden religiøse bagtanker). Islam
> er roden til størstedelen af verdens aktuelle ondt.

Hvad har det med konfliktløsning at gøre?

> Hvad bygger du dog det ævl på?

Hvis du anskuer verden ud fra et sort/hvidt synspunkt, så kan jeg godt
forstå at du opfatter det som ævl.

Hele Israel/Palæstina konflikten er jo netop et godt eksempel på
kompromisløshed og mangel på imødetkommethed fra begge parter. Men du mener
måske at "Camp David"-aftalen som sikrede fred mellem Egypten og Israel er
noget "ævl"? Var det også noget "ævl" da englænderne satte sig ned ved
forhandlingsbordet med IRA? Eller da Rabin og Arafat med Clinton som mægler
skrev under på Oslo-aftalen?

Du så hellere man brugte sværdet i stedet for pennen, ikke?

> Det kan godt være, det skal være sådan i din drømmeverden, men
> realiteterne siger noget andet.

Jeg har lige givet gode eksempler på "realiteter."

> [...]
>opfattelse med dig? Den opfattelse kan du gemme til konfliktløsningen i

Folk der arbejder med konfliktløsning til dagligt ved - til forskel fra
dig - hvad det handler om. Her opererer man med det der hedder en
konfliktrappe:

Trin 1: Uoverensstemmelser: Klares som regel i fordragelighed ved
problemløsning (dog ikke altid).
Trin 2: Personificering: Fra sag til person. Nu er den anden part problemet,
og vi er ramt følelsesmæssigt. Vi angriber eller forsvarer, tolker på den
andens hensigter (de er dårlige!) m.m.

Trin 3: Eskalation: Vi bliver fejlfindere. Hiver gamle sager frem - nye
kommer til.

Trin 4: Samtale opgives: Nu undgår vi hinanden fysisk, taler om og ikke til,
har brug for forbundsfæller/alliancer.

Trin 5: Fjendebilleder: Min virkelighed er den eneste rigtige! Polariteten
vokser - nul forståelse. Rendyrket projektion. Verden er sort eller hvid -
ingen plads til nuancer.

Trin 6: Åben fjendtlighed: De mådeholdne - tidligere forbundsfæller -
forkastes og betragtes nu som forrædere. Psykisk, verbal og fysisk vold.

Trin 7: Polarisering: Adskillelse geografisk. Endegyldige brud.

Er du uenig i ovenstående model? I så fald - hvorfor?

> Du har forresten stadig ikke svaret på mit spørgsmål: Vil du bestride, at
> samtlige betydende konflikter i menneskehedens historie er blevet løst
> gennem had og konfrontation?

Har jeg ikke allerede givet eksempler, f.eks med IRA og PLO. Eksempler som
du jo mente var "gode"?

> [...]
> nok for dig, at det bare ser sådan ud? Altså, så længe dine øjne og ører
> ikke skal belastes med virkeligheden, med hadet, med konflikten, så er

Hvornår har England sidst været udsat for en IRA terroraktion? Igen: Dialog
frem for væbnet konflikt hvor man ikke taler med hinanden.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-06 11:08

> Hvad har det med konfliktløsning at gøre?

Lad nu være med at spille dum, please. En konflikt kræver to parter. Fjern
den ene, og konflikten er løst.

> [...]
> kompromisløshed og mangel på imødetkommethed fra begge parter. Men du
> mener måske at "Camp David"-aftalen som sikrede fred mellem Egypten

Mener du, at hadet til Israel og jøderne er blevet mindre i den ægyptiske
befolkning efter "Camp David"-aftalen? Hvordan var det nu, man reagerede i
Ægypten, da man skulle vise Saddat sin taknemmelighed over den indgåede
fred? Nød han respekt i sin egen befolkning? Bragte han konfliktløsning og
mindskelse af hadet til sit land?

Og forresten: Den ægyptiske regering indgik fred med Israel, fordi landet
igen og igen blev lammetævet og ydmyget, hver gang det gik i krig mod
Israel. Israel fik en midlertidig fred med den ægyptiske regering, fordi
Israel valgte at løse konflikten med magt.

Israel har ikke opnået fred med Ægypten og den ægyptiske befolkning.

> Var det også noget "ævl" da englænderne
> satte sig ned ved forhandlingsbordet med IRA?

Mener du, hadet til englænderne er blevet mindre hos de katolske mindretal i
Ulster efter "fredsaftalen" mellem IRA og England? Er hadet til det katolske
mindretal blevet mindre hos "unionisterne" i Ulster?

> Eller da Rabin og
> Arafat med Clinton som mægler skrev under på Oslo-aftalen?

Hvordan synes du selv det går med konflikløsning og aftrapning af had i
Israel-Palæstina-konflikten?

> Du så hellere man brugte sværdet i stedet for pennen, ikke?

Næ, men jeg har ikke noget problem med at bruge sværdet, når det er eneste
mulighed. Vi kan jo ikke alle sammen være naive Chamberlain- eller
Seidenfaden-typer. Dertil er emnet for vigtigt og indsatsen for stor.

> Jeg har lige givet gode eksempler på "realiteter."

Vel har du ej. Du har givet eksempler på konflikter, hvor man har lagt låg
på følelserne. Hadet er der stadig, og konflikterne ulmer lige under
overfladen. Konflikterne er *ikke* løst - man har bare skjult dem.

Jeg spørger dig igen for sidste gang: Vil du bestride, at samtlige betydende
konflikter i menneskehedens historie er blevet løst gennem had og
konfrontation?

> Folk der arbejder med konfliktløsning til dagligt ved - til forskel
> fra dig - hvad det handler om. Her opererer man med det der hedder en
> konfliktrappe:

Du kan tale om teoretisk konfliktløsning fra nu af og til verdens ende. Det
er ikke dine åndssvage og omkostningsfrie skrivebordsteorier, vi diskuterer
her.

> Er du uenig i ovenstående model? I så fald - hvorfor?

Jeg gider slet ikke forholde mig til dine politisk korrekte "modeller". Jeg
forholder mig til virkeligheden. Måske du skulle prøve det samme for en
gangs skyld?

> Har jeg ikke allerede givet eksempler, f.eks med IRA og PLO.
> Eksempler som du jo mente var "gode"?

Ironi og sarkasme er tydeligvis ikke din stærke side.

> Hvornår har England sidst været udsat for en IRA terroraktion? Igen:
> Dialog frem for væbnet konflikt hvor man ikke taler med hinanden.

Og jeg spørger dig igen: Tror du i fuldt alvor, at hadet er blevet mindre i
Ulster? Tror du i fuldt alvor, at konflikten er løst, fordi IRA ikke længere
sprænger bomber i England?

Jeg tror, du er ualmindelig naiv. Alternativet er, at du taler mod bedre
vidende. Jeg ved ikke, hvad der er værst.

-
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 14:04

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

> Lad nu være med at spille dum, please. En konflikt kræver to parter. Fjern
> den ene, og konflikten er løst.

Fjern den ene? Vil det sige:
-på en arbejdsplads fyrer man den ene part i en konflikt?
-i en børnehave eller skole, flytter man den ene part til en anden klasse
eller et andet område?
-i en krig udryddes den ene part?

Det var da godt nok nogle sofistikerede løsninger du er fortaler for.

> [...]
> Ægypten, da man skulle vise Saddat sin taknemmelighed over den indgåede

Taler du om den håndfuld fundementalistiske muslimer i landet kaldet det
muslimske broderskab?
Hvor mange sympatiserede lige med dem?

>Nød han respekt i sin egen befolkning? Bragte han konfliktløsning og
>mindskelse af hadet til sit land?

Camp David aftale var løsningen på konflikten mellem Egypten og Israel. Hvis
du rejser ned til området, vil du finde at de kommer forbavsende godt ud af
det med hinanden, til forskel fra visse andre lande som Israel grænser op
til.

> Mener du, hadet til englænderne er blevet mindre hos de katolske mindretal
> i Ulster efter "fredsaftalen" mellem IRA og England? Er hadet til det
> katolske mindretal blevet mindre hos "unionisterne" i Ulster?

Jeg kan konstatere at der er fred.

> Hvordan synes du selv det går med konflikløsning og aftrapning af had i
> Israel-Palæstina-konflikten?

Du milde. Der er jo immervæk forskel på hvad der er sket i verden og i
området siden. At parterne helt eller delvist - af forskellige årsager - har
forskastet aftalen, gør den jo ikke ringere. PLO ophørte som
terrororganistaion. Tæller det ikke i din verden?

> Vel har du ej. Du har givet eksempler på konflikter, hvor man har lagt låg
> på følelserne. Hadet er der stadig, og konflikterne ulmer lige under
> overfladen. Konflikterne er *ikke* løst - man har bare skjult dem.

Hvad kender du til millioner af menneskers følelser?

> Jeg spørger dig igen for sidste gang: Vil du bestride, at samtlige
> betydende konflikter i menneskehedens historie er blevet løst gennem had
> og konfrontation?

Der er INGEN konflikter som løses gennem had, med mindre det handler om at
udrydde eller undertrykke.

> Du kan tale om teoretisk konfliktløsning fra nu af og til verdens ende.
> Det er ikke dine åndssvage og omkostningsfrie skrivebordsteorier, vi
> diskuterer her.

Er det ikke konfliktløsning vi diskuterer? Hvad er det så? Dine fordomme?

Konflikttrappen er skam ikke en skrivebordsteori. Bevæg dig ud på
arbejdsmarkedet, og du vil se at enhver der har med konflikthåndtering -
f.eks ledere - i større eller mindre omgang bruger den. Hvad er din anke
imod den?

> Jeg gider slet ikke forholde mig til dine politisk korrekte "modeller".

Nej, naturligvis ikke. For du har jo ingen argumenter.

>Jeg forholder mig til virkeligheden. Måske du skulle prøve det samme for en
>gangs skyld?

Point proven!

Hvorfor forsøger du at dreje debatten over i at gå efter manden i stedet for
argumentet?

Jeg svarer gerne igen: Der er INGEN konflikter som løses gennem had, med
> [...]

> Og jeg spørger dig igen: Tror du i fuldt alvor, at hadet er blevet mindre
> i Ulster? Tror du i fuldt alvor, at konflikten er løst, fordi IRA ikke

Jeg kan konstatere at der er fred. Hvad millioner af mennesker "føler" aner
jeg ikke.

> Jeg tror, du er ualmindelig naiv. Alternativet er, at du taler mod bedre
> vidende. Jeg ved ikke, hvad der er værst.

Point proven.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-06 09:41

> Fjern den ene? Vil det sige:
> -på en arbejdsplads fyrer man den ene part i en konflikt?

Ja, det er ofte eneste udvej.

> [...]

> -i en krig udryddes den ene part?

Ja, det er ofte eneste udvej.

> Det var da godt nok nogle sofistikerede løsninger du er fortaler for.

Jeg gør ikke mennesket til noget, vi ikke er. Det lader jeg dig og dine
ligesindede om. I stedet forholder jeg mig til realiteterne - også selv om
de er lidt ubehagelige. Desuden er jeg ikke fortaler for noget som helst.
Jeg advokerer ikke for, at den ene løsning er mere "rigtig" end den anden.
Jeg konstaterer blot, hvad der erfaringsmæssigt virker, og hvad der
erfaringsmæssigt ikke virker.

> Taler du om den håndfuld fundementalistiske muslimer i landet kaldet
> det muslimske broderskab?

Nej, jeg taler om store dele af den ægyptiske befolkning, der i stigende
grad er i opposition til den sekulære regering. Mordet på Saddat blev
forresten modtaget med glæde af samme store del af befolkningen.

> Hvor mange sympatiserede lige med dem?

Ifølge folk, der har fingeren på pulsen, en stort flertal i befolkningen. Et
flertal, der bliver større for hver dag, der går. Men det vil du vel også
bestride?

> [...]
> Israel. Hvis du rejser ned til området, vil du finde at de kommer
> forbavsende godt ud af det med hinanden, til forskel fra visse andre

Der er stort had til Israel og jøder i den almindelige, ægyptiske befokning.
Regeringen har sværere og sværere ved tøjle situationen. Fundamentalistisk
Islam har godt tag i den ægyptiske befolkning, og det er alene et spørgsmål
om tid, inden det ender galt i Ægypten (og så kan vi jo gisne lidt om, hvad
det betyder for freden med Israel).

> Jeg kan konstatere at der er fred.

Hvad blev der af hadet, som du jo mener kan afskaffes med pædagogisk
konfliktløsning og "trapper"? Du er jo i virkeligheden pisseligeglad, så
længe der bare på overfladen er "fred". Strudse-taktik.

Husker du, hvad der skete, da man lettede på låget i Jugoslavien? Der havde
man også haft et halvt århundredes "fred" mellem befolkningsgrupperne. Da
jerngrebet blev løsnet, boblede hadet frem - større end nogen sinde. Nabo
slog nabo ihjel. Ven slog ven ihjel.

Din "pædagogiske konfliktløsning" skaber dén slags!

> [...]
> årsager - har forskastet aftalen, gør den jo ikke ringere. PLO
> ophørte som terrororganistaion. Tæller det ikke i din verden?

Nej. Alene realiteterne tæller for mig. Du nævner fredsaftalen som et godt
eksempel på, hvad "pædagogisk konfliktløsning" kan afstedkomme. Fakta er, at
der stadig er konflikt, at PLO stadig støtter terror, og at hadet er større
end nogen sinde. Så meget for dine fine teorier.

> Hvad kender du til millioner af menneskers følelser?

Hvad kender du til det? Kan vi ikke bare nøjes med at forholde os til det,
disse mennesker viser os? Vil du bestride, der er had under overfladen?
Kender du nogle, der bor i Ulster?

> Der er INGEN konflikter som løses gennem had, med mindre det handler
> om at udrydde eller undertrykke.

Jeg kan konstatere, du ikke vil eller kan svare på et ellers simpelt
spørgsmål. Reality bites, hva' Zeki?

> Er det ikke konfliktløsning vi diskuterer? Hvad er det så? Dine
> fordomme?

Jeg diskuterer realpolitisk konfliktløsning. Du diskuterer fine teorier og
"trapper".

> Konflikttrappen er skam ikke en skrivebordsteori. Bevæg dig ud på
> arbejdsmarkedet, og du vil se at enhver der har med
> konflikthåndtering - f.eks ledere - i større eller mindre omgang
> bruger den.

Sig mig - ved du overhovedet noget om, hvad der sker ude på arbejdsmarkedet?
Konflikter løses ofte ved omplacering eller ved afskedigelser. Væk med
konfliktens ene part og voila - konflikten er løst.

> Hvad er din anke imod den?

Ingen. Den har bare ikke megen relevans, når vi taler om konflikter mellem
stater og befolkningsgrupper. Din "trappe" er nok fin i daginstitutionerne
og i det offentlige, hvor man jo ikke bare kan fyre medarbejdere for at løse
konflikter.

> Hvorfor forsøger du at dreje debatten over i at gå efter manden i
> stedet for argumentet?

Øh?

> Jeg svarer gerne igen: Der er INGEN konflikter som løses gennem had,
> med mindre det handler om at udrydde eller undertrykke

Du er ved at fatte det. Nu skal du bare turde tænke tanken til ende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Zeki

Dato : 17-09-06 07:55

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

> Ja, det er ofte eneste udvej.

På min- og mange andre arbejdspladser - opstår der konflikter dagligt eller
ugentligt. Konflikter som ledelsen eller chefen løser ved at mægle mellem
parterne. Disse arbejdsplader vil ikke kunne fungere hvis der blev udstukket
fyresedler til højre og til venstre.

Man finder en løsning. At fyre den ene er ikke en løsning. Det er en
falliterklæring.

> Ja, det er ofte eneste udvej.

Nej, det er det netop ikke. F.eks kan man ikke i folkeskolen bare flytte
elever rundt på den måde, idet f.eks hensyn til elevtal vejer tungere.
Det er jo gallimattias. Dagligt opstår der konfikter mellem elever. Nogle
større end andre. Lærerne løser disse konflikter ved at mægle, de tropper
ikke op dagligt på skoleledernes kontor og siger at "nu skal X flyttes til
klasse Y" fordi der er opstået en konflikt.

> Ja, det er ofte eneste udvej.

Så du er fortaler for folkemord?

> Jeg gør ikke mennesket til noget, vi ikke er. Det lader jeg dig og dine
> ligesindede om.

Du projicerer.

> I stedet forholder jeg mig til realiteterne - også selv om de er lidt
> ubehagelige.

Ja, jeg kan forstå på dig at du synes at dialog er ganske ubehageligt.

> [...]
>hvad der erfaringsmæssigt virker, og hvad der erfaringsmæssigt ikke virker.

Dvs "erfaringsmæssigt" så fyrer man folk når der opstår konflikter? Er det
din erfaring? Fyresedler?

> Nej, jeg taler om store dele af den ægyptiske befolkning, der i stigende
> grad er i opposition til den sekulære regering. Mordet på Saddat blev
> forresten modtaget med glæde af samme store del af befolkningen.

Egypterne ønsker/ønskede ikke en fundementalistisk stat. Det muslimske
broderskab forsøgte jo siden slutningen af 60'erne at komme til magten. De
troede naivt på at de kunne få bred opbakning i befolkningen, men endte
istedet med at blive isoleret.

Så det er ikke sort/hvidt. Ja, mange egyptere brød sig bestemt ikke om Sadat
(og hans fredsaftale). Men det er jo ikke ensbetydende med at de i stedet
foretrækker ekstremisme.

> Hvad blev der af hadet, som du jo mener kan afskaffes med pædagogisk
> konfliktløsning og "trapper"? Du er jo i virkeligheden pisseligeglad, så
> længe der bare på overfladen er "fred". Strudse-taktik.

Det hedder "giraf-taktik." At man danner sig et overblik over konflikten, og
finder en løsning som kan tilgodese begge, i stedet for det som du er
fortaler for: Udryddelse.

> [...]
> større end nogen sinde. Nabo slog nabo ihjel. Ven slog ven ihjel.

> Din "pædagogiske konfliktløsning" skaber dén slags!

Der var ingen "pædagogisk konfliktløsning" i det gamle Jugoslavien. Under
Tito var landet et diktatur. Men det er så det du er fortaler for: Et
dikatur hvor man skal holde kæft og ikke ytre sin uenighed?

> Hvad kender du til det?

Du skriver at "hadet stadig er der". Hvad bygger du den påstand på?

>Kan vi ikke bare nøjes med at forholde os til det, disse mennesker viser
>os? Vil du bestride, der er had under overfladen? Kender du nogle, der bor
>i Ulster?

Gør du?

> Jeg kan konstatere, du ikke vil eller kan svare på et ellers simpelt
> spørgsmål. Reality bites, hva' Zeki?

Beklager - jeg glemte lige at du kun ser sort/hvidt. Så her har du et
sort/hvidt svar: JA - jeg bestrider at "samtlige konflikter i
verdenshistorien bliver løst gennem had." For det er noget vås.

> Jeg diskuterer realpolitisk konfliktløsning. Du diskuterer fine teorier og
> "trapper".

....som du ikke magter at tage stilling til.

> Sig mig - ved du overhovedet noget om, hvad der sker ude på
> arbejdsmarkedet?

Ja, det gør jeg rent faktisk. Mere end du tror.

> Konflikter løses ofte ved omplacering eller ved afskedigelser. Væk med
> konfliktens ene part og voila - konflikten er løst.

Og hvad hvis det ikke er muligt at fyre folk, f.eks pga fagforeninger eller
personalemangel?

> Du er ved at fatte det. Nu skal du bare turde tænke tanken til ende.

For dig er udryddelse og/eller undetrykkelse svaret. Det har jeg nemlig
fattet.

Mvh
Zeki

Fra : @

Dato : 17-09-06 08:49

On Sun, 17 Sep 2006 08:55:03 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>På min- og mange andre arbejdspladser - opstår der konflikter dagligt eller
>ugentligt.

det du betegner som en konflikt er vist det andre vil kalde uenighed
eller udveksling af synspunkter

Fra : Zeki

Dato : 17-09-06 08:55

> det du betegner som en konflikt er vist det andre vil kalde uenighed
> eller udveksling af synspunkter

Sikkert. Uenighed eller uoverenstemmelse er blot første trin på
konfliktrappen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-06 08:18

> Beklager - jeg glemte lige at du kun ser sort/hvidt. Så her har du et
> sort/hvidt svar: JA - jeg bestrider at "samtlige konflikter i
> verdenshistorien bliver løst gennem had." For det er noget vås.

Du må simpelthen have en psykisk blokering, siden du ikke formår at svare på
et så simpelt spørgsmål. I stedet quotefucker du og krybe uden om. Jeg
begynder at ane, hvad du er for en. Jeg stopper her, indtil du finder dig i
stand til at svare "ja" eller "nej" på mit spørgsmål, der ellers er
formuleret, så en fjerdeklasseselev forstår det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 15-09-06 15:22

On Fri, 15 Sep 2006 10:52:07 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>Hele Israel/Palæstina konflikten er jo netop et godt eksempel på
>kompromisløshed og mangel på imødetkommethed fra begge parter.

nej temmelig ensidigt

de arabiske lande ville ikke følge en FN fletalsbeslutning i 1948

indtil dato har kun Egypten og Jordan anerkendt staten Israel

Israel, et land på kun 20.000 kvadratkilometer, opsugede 600.000
fordrevne jøder og lærte at leve med at disse mennesker aldrig
kunnevende tilbage til deres retmæssige ejendomme

hvorimod araberne (mis)brugte og (mis)bruger stadigvæk fordrevne
arabere i deres udryddelseskrig mod Israel

araberbe har ikke en eneste gang vist reel vilje til fred med Israel

Fra : @

Dato : 15-09-06 15:14

On Fri, 15 Sep 2006 10:11:56 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]

nej det lader vi de korantro om

Fra : @

Dato : 15-09-06 14:54

On Thu, 14 Sep 2006 23:15:17 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Ser du "løsningen" som det at påtvinge andre visse normer eller nedtrykke
>vha overmagt?

det er den "løsning" muhamedanere nu i 1384 har brugt hvor de har haft
magt til det

> En sikker vej til en
>konfliktoptrapning er et øget had uden dialog og at parterne ikke er
>imødekommende over for hinanden.

hvornår har muhamedanere været imødekommende overfor andre?

hvem optrappede/opfandt "Muhamedkrisen"?

hvem er det der hver gang afviser dialog, hvis dialogen bare nærmer
sig at muhamedanere skal give køb på deres premiddelalderlige dogmer?

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 14-09-06 22:08

> [...]

> uhyrligheder ved laveste fællesnævner (så man ikke gør sig en skid bedre

Når man dyrker en person som Muhammed (ham fra tegningerne), der
er klart pædofil, er der så egentlig en fællesnævner der er lav nok?

Fra : John

Dato : 14-09-06 22:10

"Karl Jørgensen" <angivnavnet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man må håbe, at det snart går op for dem, at had og
> konfrontation ikke løser konflikter.

Hvem er 'dem'? Dværgen i Teheran? Retarden i Damaskus? Hezbollah?
Hamas? Osama? Dværgen i Pyongyang?

'Dem'erne ønsker konfrontation, og midlerne er had.

En lille film fra en moske. Nyd den, fjols:

http://switch5.castup.net/frames/20041020_MemriTV_Popup/video_480x360.asp?ClipMediaID=60227&ak=null

John

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 22:17

Fra : John

Dato : 14-09-06 22:28

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Point proven!

Yes indeed! Mvh John

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 22:42

> Yes indeed! Mvh John

Så du er enig i, at det for jer mere handler om mudderkastning end rationel
debat?

Fra : John

Dato : 14-09-06 22:52

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Så du er enig i, at det for jer mere handler om mudderkastning
> end rationel debat?

En typisk muslimsk grov fordrejning.

Ønsker Hezbollah debat? Taleban? Hamas? Dværgen? Retarden? Osama?
Og debatten skal handle om udslettelse af Israel?

Du hører vist ikke til her. Smut du hellere hjem til vennerne i
Libanon.

John

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 22:58

> Smut du hellere hjem til vennerne i Libanon.

Point proven (again)!

Fra : John

Dato : 14-09-06 23:10

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Point proven (again)!

Indeed! My imam can beat your imam! Duh!

True muslims never comment on painful facts, but keep attacking
the opponent.

Also true muslims never get confused by facts.

Ideed, point proven.

John

Fra : Karl Jørgensen

Dato : 15-09-06 11:07

> Hvem er 'dem'? Dværgen i Teheran? Retarden i Damaskus? Hezbollah? Hamas?
> Osama? Dværgen i Pyongyang?
>
> 'Dem'erne ønsker konfrontation, og midlerne er had.

Du svarer igen med had, hvilket er præcis hvad ekstremisterne ønsker. Hvor
er du nem.

> En lille film fra en moske. Nyd den, fjols:
>
> http://switch5.castup.net/frames/20041020_MemriTV_Popup/video_480x360.asp?ClipMediaID=60227&ak=null

Som jeg svarede til en anden, så kan du umuligt redegøre for at denne gang
nonsensprædiken kan repræsentere hele den muslimske verden, lige så lidt som
Moses Hansen kan repræsentere den vestlige verden.

Og dit "fjols" preller af på mig. Det tyder blot på at din argumentation er
for spinkel.

Karl

Fra : John

Dato : 15-09-06 11:46

> [...]

> Som jeg svarede til en anden, så kan du umuligt redegøre for at
> denne gang nonsensprædiken kan repræsentere hele den muslimske

Jamen hvem repræsenterer muslimerne? Dværgen i Teheran? Retarden
i Damaskus? Hamas? Hezbollah? Taliban? Sunni'erne? Alle prædiker
de had som i ovennævnte prædiken, og jeg hører ingen magtfulde
muslimer tale imod dem.

Til gengæld opløfter paven nu sin milde røst, så nu skal der vel
brændes nogle flere flag og ambassader af...

> Det tyder blot på at din argumentation er for spinkel.

Suk.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-09-06 13:58

> [...]
> gør sig en skid bedre end dem man kritiserer).
>
> Man må håbe, at det snart går op for dem, at had og konfrontation

Katolsk kan man være stolt af at være
- kristen kan man være stolt af at være, når paven siger hvad folk
tænker, trods tabuer

At han trækker lidt tilbage sidenhen, giver ikke så store
overskrifter - hans forgænger undsky ldte korstogene, der var
EU-forsvarskrig, men det gav ikke megen opmærksomhed.
Skønt at muslimerne sørger for reklame for at den ældste og største
kristne sekt taler åbent om deres voldelighed - ytringssfrihed er
winwin
Alt hvad flytter stemmer væk fra godhedsindustri er godt.

Og Madonna-altertavler er om medynk med NÆRE kulturelt-beslægtede
medmennesker, ikke befolkningseksploderende på den anden side jorden

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-09-06 00:18

On Thu, 14 Sep 2006 22:16:33 +0200, Zeki skrev:

> "@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke tage din grove generalisering seriøst.

Nej, men du kunne måske alligevel give nogen eksempler på
respekt som et højtrangerende overhoved har vist overfor
ikke-muhamedanere?

> Når du taler om
> "muhamedanere" hvem hentyder du så til?

Noget der kommer i nærheden af paven, må vi vel gå ud fra, da
det jo er paven, du er ude med riven efter.

> Muslimer som Osama? Naser Khader?
> Manden på gaden i Karachi? Det kommende muslimske medlem af den amerikanske
> kongres? Pizzabageren nede på hjørnet?
>
> Verden er ikke sort/hvid.

Nogen gange er verden sort/hvid, ikke sandt?

--
Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 06:31

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Nej, men du kunne måske alligevel give nogen eksempler på
> respekt som et højtrangerende overhoved har vist overfor
> ikke-muhamedanere?

Det er ikke "dem" mod "os." Hvis man lever efter devisen "jamen, de andre er
dumme, så må vi også være det" så sænker man sit eget niveau. Jeg er i min
gode ret til at undre mig over Paven, endda kritisere ham FORDI det ikke er
muslimer, iman'er eller "muhammedanere" vi skal lære af. Vi har andre
standarder at leve og måle efter. Du synes vel heller ikke det er okay, at
vi i vesten begynder at udøve terror, opretter (hemmelige) fangelejre der
ikke overholder Geneve-konventionen, tilsidestiller almindelige
borgerrettigheder osv, blot fordi det er det man gør andre steder i verden?

> Nogen gange er verden sort/hvid, ikke sandt?

Nogle gange er verden sort/hvid? Det kommer an på din definition af
"verden."

Mvh
Zeki

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-09-06 09:53

On Fri, 15 Sep 2006 07:31:17 +0200, Zeki skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke "dem" mod "os."

Nogen gange er det. Historien har vist det mange gange.

Men tilbage til sagen - har du nogen eksempler på, at
højtrangerende muhamedanske overhoveder har vist respekt
overfor ikke-muhamedanere?

> Hvis man lever efter devisen "jamen, de andre er
> dumme, så må vi også være det" så sænker man sit eget niveau.

Det handler ikke om dumhed her; men om denne hersens
"respekt". Et meget vigtigt begreb blandt muhamedanere.

> Jeg er i min
> gode ret til at undre mig over Paven, endda kritisere ham FORDI det ikke er
> muslimer, iman'er eller "muhammedanere" vi skal lære af.

?? Du er helt bestemt i din gode ret til at kritisere
hvemsomhelst. Det kunne jeg ikke drømme om at søge dig hindret
i.

> [...]
> ikke overholder Geneve-konventionen, tilsidestiller almindelige
> borgerrettigheder osv, blot fordi det er det man gør andre steder i verden?

Nej da; men derfor er det da alligevel underligt, at det
tilsyneladende er vanskeligt at finde eksempler på
højststående muhamedanske autoriteter, der viser respekt for
ikke-muhamedanere. Det siger måske ikke så meget om os, og det
er muligvis ikke et (manglende) eksempel til efterfølgelse;
men det siger noget muhamedaneres "respekt" for
ikkemuhamedanere, synes jeg.

> Nogle gange er verden sort/hvid? Det kommer an på din definition af
> "verden."

Bare "verden" i ganske almindelig dagligdags tale. Nogen gange
er fronterne meget skarpe her i verden, og så er situationen
sort/hvid.

--
If you want to make someone angry, tell him a lie; if you want
to make him furious, tell him the truth.

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 10:22

> Men tilbage til sagen - har du nogen eksempler på, at
> højtrangerende muhamedanske overhoveder har vist respekt
> overfor ikke-muhamedanere?

Efter 30 sekunders googlen:

"Imam Sayid Hassan Al-Qazwini is the religious leader of the Islamic Center
of America in Detroit, the oldest Shi'a mosque in the U.S. (...) Since the
attacks of September 11, he has spoken at more than 100 churches, colleges
and universities speaking of the need for reconciliation and tolerance "
http://www.hope.edu/pr/pressreleases/content/view/full/7396

"Mahathir bin Mohamed, the outspoken Muslim prime minister of Malaysia,
called on an international gathering of evangelical Christians meeting in
Kuala Lumpur to promote dialogue and tolerance among religions. "
http://www.christianitytoday.com/ct/2001/008/35.24.html

Der er sikkert mange andre. På samme måde som du også kan finde muslimer som
ytrer sig lige omvendt.

Så vidt jeg husker står der noget i Koranen om at muslimer skal "respektere
andre religioner." At de ikke er åbenmundede omkring det, betyder vel ikke
at der ikke er nogen respekt?

Mvh
Zeki

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-09-06 16:39

On Fri, 15 Sep 2006 11:22:07 +0200, Zeki skrev:

> [...]
> and universities speaking of the need for reconciliation and tolerance "

Er det at vise respekt? - det lyder mere som tolerance. Så har
paven da også vist respekt.

Jeg tænkte mere på noget med en højtstående imam, der udtaler,
at det selvfølgelig er lige så godt at være ikke-muhamedaner
som at være muhamedaner. At ikke-muhamedanere kan tolereres er
selvfølgelig godt; men det ville ikke være helt ueffent, hvis
de også kunne respekteres på lige fod med muhamedanere.

Men sådan fungerer religion jo sjældent.

> Så vidt jeg husker står der noget i Koranen om at muslimer skal "respektere
> andre religioner."

Det står der garanteret ikke.

--
"power corrupts, and absolute power corrupts absolutely" -
Lord Acton

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-06 00:13

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> [...]
> de også kunne respekteres på lige fod med muhamedanere.
>
> Men sådan fungerer religion jo sjældent.

Der står alting OG DET MODSATTE
i både Det Gl Testamente og Koranen, men mest skitzo er
halenegerbiblen for Muhamed var både i taknemlighedsgæld til jøder og
kristne som han havde lært alt af, og når han førte krig mod dem,
opfandt han holocaust mod dem og retfærdgiggjorde det i sine
åbenbaringer, hvor så nedskrivning er sket efter en fjer b lir 5høns
princippet

Fra : Zeki

Dato : 17-09-06 07:14

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det står der garanteret ikke.

"The Qur'an describes Christians and Jews as members of the family of
Abraham (one of the prophets) and Muslims respect these religions because
they believe that they all worship the same God. "
http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/newsid_4180000/newsid_4188700/4188753.stm

"Islam teaches Muslims to be kind and just in dealing with people of other
religions."
http://www.afic.com.au/api07.htm#Islam

Mvh
Zeki

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-09-06 07:57

> [...]
>
> "Islam teaches Muslims to be kind and just in dealing with people of other

Og sådanne hvidvaskninger hopper du på med samlede ben?

se fx fra sidste kilde:

Islamic law protects the privileged status of minorities and this is why
non-Muslims’ places of worship have flourished all over the Islamic world.

Så at være dhimmi er nu blevet et privilegium, og kirker "flourish" i Saudi
Arabien og i andre muslimske lande, - se neden for hvad Gibbon skrev om det.

History provides many examples of Muslim tolerance towards other faiths:
when the Caliph Omar entered Jerusalem in the year 634, Islam granted
freedom of worship to all religious communities in the city and under 500
years of the Muslim Moors in Spain, Christian Churches and Jewish
institutions flourished.

Rent skønmaleri.

Also, during the 14th century in Anatolia the Christian Armenians preferred
the rule of the just Muslim Ottomans rather than the harsh rule of the
Byzantine empire.

Ja, det var vidunderlig retfærdige, og det var da også helt retfærdigt at en
procentdel af kristne børn skulle afleveret til de herlige ottomaner som
slaver.

There is a popular saying which exemplifies this; "Better the Sultan’s
Turban than the Pontiff’s Cap".

Hvis det er kriteriet, så kan man jo bevise hvad som helst.

Islamic law also permits non-Muslim minorities to set up their own courts,
which implement family laws drawn up by the minorities themselves.

Vidunderligt, og samtidig er det sådan at en ikke-muslim aldrig kan gå i
retten med en muslim, og aldrig kan vidne mod en muslim, OG at dræbe en
ikke-muslim koster næsten ingen penge.

-----------

Fra Edward Said:

Gibbon ... fra History of the Decline and Fall of the Roman Empire:

Under den romerske republiks sejrrige dage havde Senatets mål været at
koncentrere sine krigsråd og legioner om en enkelt krig og fuldstændig knuse
den første fjende, inden de fremprovokerede fjendtligheder fra den næste.

Disse forsigtige maksimer for krigspolitikken blev ringeagtet ved de
arabiske kaliffers højmodighed eller entusiasme. Med samme kraft og fremgang
invaderede de både Augustus' og Artaxerxes' efterfølgere, og de
rivaliserende monarkier blev samtidig et bytte for en fjende, som de så
længe havde været vant til at afsky.

Under Omars ti regeringsår underlagde saracenerne sig seksogtredivetusind
byer eller borge, ødelagde fire tusind kirker eller templer, der tilhørte de
vantro, og opførte fjorten hundrede moskeer til dyrkelse af Muhameds
religion. Hundrede år efter dennes flugt fra Mekka strakte hans
efterfølgeres våben og vælde sig fra Indien til Atlanten over de forskellige
fjerntliggende provinser... '

---------------

Der er jo ikke mange kirker eller templer som "flourish", må man vel nok
sige.

Fra : Zeki

Dato : 17-09-06 08:52

> [...]

> Så at være dhimmi er nu blevet et privilegium, og kirker "flourish" i
> Saudi Arabien og i andre muslimske lande, - se neden for hvad Gibbon skrev

Jeg forholder mig til hvad der står. Ikke hvordan et samfund vælger at tolke
det der står. Kan du se forskellen?

Mvh
Zeki

Fra : @

Dato : 17-09-06 09:18

On Sun, 17 Sep 2006 09:51:33 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg forholder mig til hvad der står. Ikke hvordan et samfund vælger at tolke
>det der står. Kan du se forskellen?

du ønsker altså at forholde dig til et skønmaleri og ikke til
virkeligheden

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-09-06 12:05

> "Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forholder mig til hvad der står. Ikke hvordan et samfund vælger at
> tolke det der står. Kan du se forskellen?

Ja, det kan jeg sagtens, så du mener ikke at forfatteren Muhammed selv
vidste hvad der stod i den hellige bog, den var da ny for mig, - og altså
heller ikke de fire kaliffer som levede sammen med Muhammed.
Normalt bliver man jo skældt ud, hvis man citerer fra Koranen eller fra
Haditterne, - man skal se på frugterne af teksterne eller tolkningerne, og
så kan man altså også blive skældt ud fra det modsatte

Her er lidt fra et interview med forfatteren Nordbrandt, og bagefter en
gennemgang af nogle af de "tolerante" vers i Koranen, - hvis du gider tage
et lille kig på dem:

"Ifølge Nordbrandt taler Lars Hedegaard ned til muslimer, og den tone kan
man ikke acceptere i en forening, der forfægter ytringsfriheden. »Jeg nærer
en stor beundring for hele den islamiske kultur, og halvdelen af mine venner
er muslimer. Det er Koranen og Koranens bogstav, jeg forholder mig kritisk
til.«

Det er vigtigt at skrive sig disse ord bag øret, for Nordbrandt lægger selv
ikke fingrene imellem, når han beskriver de fundamentalistiske muslimer. For
nogle år siden skrev han, at »ligheden mellem islam og nazisme er for
iøjnefaldende til, at man kan forsvare at ignorere den i den gode tones,
eller for den sags skyld tolerancens navn. Deres metoder til at vinde magt,
og de psykologiske mekanismer, der er deres drivkraft, er uhyggeligt
identiske.«

I øvrigt undrer det ham lidt, at et nyt medlem af foreningens bestyrelse,
Nahid Riazi, der forfægtede retten til at kritisere islam, og i øvrigt også
fremhævede parallellerne mellem islam og nazismen, blev stemt ud af
bestyrelsen. Nordbrandt havde selv været med til at stemme hende ind og
mener, at hun blev stemt ud af foreningens politisk korrekte.

- Der er stridende synspunkter på, hvordan vi skal tackle integrationen af
de muslimske mindretal her i Europa. Hvordan ser du på problemet?

»Der er tale om et historiesyn fra middelalderen. Der er stor forskel på
fundamentet i kristendommen og på fundamentet i islam. Jeg er selv
irreligiøs, men jeg konstaterer, at Jesus var pacifist og sagde, at vi
skulle vende den anden kind til. Muhammed - derimod - var ikke alene profet,
men også statholder og hærfører. Han slog sine modstandere ihjel og lod dem
indimellem snigmyrde og var ikke helt fin i kanten. Det må vi ikke glemme.
Han var den tids Saddam. Hvis Muhammed havde haft masseødelæggelsesvåben,
ville han have han brugt dem! Der siges forfærdelige ting i Koranen.«

NORDBRANDT tænder for sin bærbare pc og indsætter en CD med Koranen.
Muezzinens vemodige sang sender os på rejse til Mellemøsten. Pludselig
bliver jeg opmærksom på vandpiben i vinduet og på de tyrkiske og arabiske
rekvisitter i stuen.

»Her kan du høre, hvad der står i sura (kapitel) 9 vers 5.«

Nordbrandt oversætter: »'Når de forbudte måneder er forbi, så find de vantro
og slå dem ihjel'. Og det kendte sura 4 vers 34: 'Mænd står over kvinder,
fordi Gud foretrækker nogle fremfor andre'.«

- Men et sådant antikveret syn på kønnene finder vi jo også i Det gamle
Testamente?

»Ja, det gør vi, og det er heller ikke særlig sjovt. Men Jesus bragte jo en
del nyt ind i kristendommen. Lad mig lige pointere: Omkring 140-150 steder
står der i Koranen, at det er Guds ord: 'Hvad angår dem, som benægter vores
vers og kalder dem for løgn, er de Helvedesildens venner og skal forblive
dér', hedder det for eksempel. En del af dem er indiskutable vers, en anden
del er metaforiske vers, siger muslimerne, og det åbner op for diskussion.
Men der står også: 'Denne bog kunne ikke være skabt af en anden end Gud. Den
bekræfter, hvad der er blevet åbenbaret før, og den forklarer de hellige
skrifter. Den er uden tvivl fra universets herre. Hvis de siger, at profeten
selv har opfundet Koranen, så sig til dem: 'Frembring I ti kapitler, der kan
sammenlignes med den'. Det er totalitarisme, og Gud kaldes for hævneren, og
de, der fornægter ham, forvises til at brænde op i det hinsides eller til at
blive korsfæstet eller henrettet i det dennesidige.«

-----

Og så lidt om tolerante vers i Koranen:

That is not to say that the Qur’an is completely void of rational thought.
About five percent of it, taken out of context and mistranslated, can be
misconstrued
as peaceful and tolerant.

For example, Qur’an 5:32 says: “On that
account: We ordained for the Children of Israel that if anyone slew a
person—unless it be in retaliation for murder or for spreading mischief in
the land—it would be as if he slew all mankind: and if anyone saved a life,
it would be as if he saved the life of all humanity.”

That sounds good until you realize that the line was plagiarized verbatim
from the Mishnah Sanhedrin and that it’s followed by Qur’an 5:33: “The
punishment
for those who wage war against Allah and His Messenger and who do mischief
[non-Islamic behavior] in the land is only that they shall be killed or
crucified, or their hands and their feet shall be cut off on opposite sides,
or they shall be exiled. That is their disgrace in this world, and a
dreadful torment is theirs in Hell.”
Muslim apologists say that the Qur’an is tolerant because it says: 005.069
“Those who believe (in the Qur’an), those who follow the Jewish
(Scriptures), and Christians — whoever believes in God and the Last Day, and
does right—on them shall be no fear, nor shall they grieve.” But this verse
correctly translated says “whoever believes in Allah...shall not fear or
grieve.”

Further, it must be plucked from its context, as it’s surrounded by verses
which proclaim: Qur’an 5:13 “But because of their breach of their covenant
We cursed the
Jews and made their hearts grow hard. They change words from their (right)
places [the
illiterate prophet pronounced] and forget a good part of the message that
was sent them.
Nor will you cease to find deceit in them.” 005.014 “From those, too, who
call themselves Christians, We made a covenant, but they forgot a good part
of the message that was sent them so we estranged them, stirred up enmity
and hatred among them.”

005.017 “Say: ‘Who has the least power against Allah, if His will were to
destroy Christ, the Messiah and everyone else on the earth?” 005.037 “The
[Christian] disbelievers will long to get out of the Fire, but never will
they get out; theirs will be an enduring torture.”

This next verse also sounds tolerant, at least until you read what follows:
Qur’an 5:46 “And in their footsteps We sent Jesus, the son of Mary,
confirming the Law that had come before him. We sent him the Gospel: therein
was guidance and light, and confirmation of the Law that had come before
him.” 005.049 “Judge between them by what Allah has revealed and follow not
their [Christian] desires, but beware of them lest they beguile you,
seducing you away from any of that which Allah has sent down to you. And if
they turn you away [from Islam], be assured that for their crime it is Allah’s
purpose to smite them.”

005.051 “Believers, take not Jews and Christians for friends.”

005.059 “Say: ‘People of the Book! Do you disapprove of us because we
believe in Allah, and the revelation that has come to us?’ Say: ‘Shall I
point out to you something much worse than this by the treatment it received
from Allah? Those who incurred the curse of Allah and His wrath, those Jews
He transformed into apes and swine.”

005.072 “They are surely infidels who blaspheme and say: ‘God is Christ, the
Messiah.’ But the Messiah only said: ‘Children of Israel! Worship Allah.’
Lo! Whoever joins other gods with Allah or says He has a partner, Allah has
forbidden Paradise, and Hell will be his abode.” 005.073 “They are surely
disbelievers who blaspheme and say: ‘God is one of three in the Trinity for
there is no ilah (god) except One, Allah. If they desist not from saying
this, verily a grievous penalty will befall them.”

Allah’s only interest in Christians and Jews is in tormenting them in hell.

Qur’an 98:1 “Those among the People of the Book who disbelieve would never
have been
freed from their false religion if the Clear Proofs had not come to them. An
Apostle of Allah came reading out of hallowed pages, containing firm
decrees…. They were commanded to serve Allah exclusively, fulfilling their
devotional obligations, and paying the zakat tax.
Surely the unbelievers from the People of the Book will abide in the Hell
Fire. They are the worst of creatures.” The Qur’an’s message is intolerant,
hateful, and violent.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 20-09-06 03:40

On Sun, 17 Sep 2006 09:51:33 +0200, in dk.politik "Zeki"
<Zeki@nope.dk> wrote:

>"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg forholder mig til hvad der står. Ikke hvordan et samfund vælger at tolke
>det der står. Kan du se forskellen?

Kun du nu snart bestemme dig? Hvis vi skal forholde os til, "hvad der
står", så må du være klar til at forholde dig til alle de afskyelige
vers i koranen, og kan ikke bruge hvordan det fortolkes som forsvar.

Enten eller.

Fra : @

Dato : 17-09-06 08:45

On Sun, 17 Sep 2006 08:14:05 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
>
>"Islam teaches Muslims to be kind and just in dealing with people of other

og så skal muhamedanerne efter at al respekten er udvist og alle
høflighedsfrasene er udvekslet ellers blot føre krig mod dem indtil de
enten er udryddet eller er konverteret til muhamedanismen

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-06 08:47

> [...]
> http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/newsid_4180000/newsid_4188700/4188753.stm
>
> "Islam teaches Muslims to be kind and just in dealing with people of

Helt som nazigeneraler fik deres soldater til at love at være KIND AND
JUST overfor fanger fra den røde hær, men dog ikke være slaver af
latterlig Haag Landskrieg-konvention

Når 2/3 af koranen svælger i de helvede-torturstraffe som alle vantro
har gjort sig fortjent til, hvor KIND AND JUST gider man så være
overfor ti afvæbnede russiske fanger, når man har travlt med ikke at
tabe en krig?

Ting forvirres af SPLITTEDE SIGNALER, som både vor og muslimernes
bibel excellerer i. Og krigens love er heller ikke uden gråzoner, så
lyv ikke at tyskerne brød menneskerettigheder mere end de allierede

Men Vesten er humanistisk og rig, idag - selv på Guantanamo, hvor
overdreven airconditioning nok er værste tortur, oftest.

Eisenhover lod hundredtusinder af tyske soldater dø af sult i
fangenskab i fredstid i Tyskland og Frankrig 1945-6 og vor Danske
Brigade lod dem sprænge sig til lirekassemænd 250 + 250 døde) ved
forceret minerydning på Vestkysten, samme år, læs Helge Hagemanns bog
"Under tvang".og hans leksikonartikler ((vistnok på nettet nu)

Af 100000 krigsfanger fra Stalingrad kom 95 hjem til Tyskland efter
mange årtier i kul og uranminer

Selv i fredstid har menneskerettigheder ikke respekt i ulande som
USSR - der beundrer tyskere. Tænk hvor meget værre muslimer bliver
her, når de har magt som agt, om nogle årtier

Min grønthandler ser sløv og humanistisk ud, som hans danske forgænger
i butikken, men vent til krigsråbet gjalder fra imamerne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-09-06 12:19

On Sun, 17 Sep 2006 08:14:05 +0200, Zeki skrev:

> [...]
> Abraham (one of the prophets) and Muslims respect these religions because
> they believe that they all worship the same God. "

1. Find lige verset frem, hvor det står. Det er ikke om, hvad
en barnlig side under BBC påstår, det handler om, men om hvad
der står i koranen. Apologetiske udlægninger af koranen
mangler denne verden bestemt ikke eksempler på - så kom med
verset.

2. Det handlede iøvrigt om religioner - ikke bare et par
udvalgte, og jeg kan godt garantere dig, at der i koranen ikke
står en stavelse om, at muhamedanere skal "respektere andre
religioner". Og så vil jeg også gerne vædde med dig om, at du
ikke kan finde et vers i koranen, hvor der står, at kristendom
og jødedom skal respekteres.

Du får i hvert fald travlt med at skulle voldtage begrebet
'respekt' hvis du vil have det til at passe med noget i
koranen; men er du klar til det, så kan du også finde steder i
koranen, hvor der står, at kvinder er ligestillede med mænd,
og at muhamedanisme er mønstereksemplet på demokrati.

> "Islam teaches Muslims to be kind and just in dealing with people of other
> religions."
> http://www.afic.com.au/api07.htm#Islam

Dét der tror du vel forhåbentligt ikke selv på, at der er
dækning for i koranen?

Vers, tak!

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-06 12:49

> Dét der tror du vel forhåbentligt ikke selv på, at der er
> dækning for i koranen?

Der står også, at man skal være sød ved paven.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-09-06 13:20

On Mon, 18 Sep 2006 13:48:44 +0200, Knud Larsen skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

>>> religions."

> Der står også, at man skal være sød ved paven.

Koranen er så fuld af ondskab og lede, at dens tilhængere
nødvendigvis må slå de underligste intellektuelle
apologiknuder på sig selv, når talen falder på koranen.

Alternativet er, at de åbent præsenterer sig selv som
inkarneret modbydelige mennesker, og det har de fleste
mennesker heldigvis alligevel en hel del imod.

Man må tage det som et godt tegn, når muhamedanere vender hele
værket på hovedet, når de skal forsvare det. Etellerandet sted
ved de godt, at det er et helt forfærdeligt skrift, de
helligholder.

Bare ærgerligt at de alligevel helligholder det, for det gør
uværgerligt deres samfund og deres liv ekstremt meget ringere
end de ellers kunne være.

Folk der abbonnerer på ondskab bliver også hadet for det.

--
"Never interrupt your enemy while he is making a mistake" -
Napoleon

Fra : Zeki

Dato : 18-09-06 16:28

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> 1. Find lige verset frem, hvor det står.

Fra Koranens fjerde trosartikel:

"Vi tror på Gud og på det, som er blevet sendt til os og til Abraham,
Ismael, Isak, Jakob og stammerne, til Moses og Jesus og alle andre profeter.
Vi skelner ikke mellem dem, og vi giver os hen til Gud." (2:136)"

http://www.islamstudie.dk/islam_trosartikler.profeter.htm

Mvh
Zeki

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-06 17:23

> [...]
> Ismael, Isak, Jakob og stammerne, til Moses og Jesus og alle andre
> profeter. Vi skelner ikke mellem dem, og vi giver os hen til Gud."

Der er ikke noget som 'Koranens fjerde trosartikel' - det er noget
"islamstudie" kalder "Islams fjerde trosartikel", - og der er jo ikke noget
nyt i, at islam bygger på Bibelen, og at man hævder, at der har været
utallige tidligere profeter.

MEN man hævder også, at Bibelen og Det Ny Testamente er korrupte og
forkerte, - så den med at respektere kristne og jøder som muslimer, den
holder jo ikke.

Hvorfor tror du der i Koranen står: "tag ikke jøder og kristne som venner"
et par gange? Og det er jo når man er så sød ikke at ville undertvinge dem.

Derudover er jeg ikke imponeret af, at man halvvejs accepterer de folk hvis
"bøger", Muhammed har kopieret efter hukommelsen, - hvad så med resten af
menneskeheden, som har andre religioner.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-09-06 17:26

On Mon, 18 Sep 2006 17:27:43 +0200, Zeki skrev:

> [...]
> Ismael, Isak, Jakob og stammerne, til Moses og Jesus og alle andre profeter.
> Vi skelner ikke mellem dem, og vi giver os hen til Gud." (2:136)"

Bortset fra den temmelig tvivlsomme "og alle andre profeter"
er det en okay oversættelse af verset.

Og det fik du altså til, at muhamedanere dermed skal
"respektere andre religioner".

Du ved godt, der er temmelig mange flere religioner end dem,
der fantaserer om Abraham og Ismael?

Og du er også godt klar over, at sunnier og shiaer
traditionelt hader hinanden som pesten og bestemt ikke har
respekt for hinandens religion - selv om de har masser af
respekt for hinandens profter?

Forskellen på at respektere profeter og respektere religion
skulle dermed være demonstreret ...

--
Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende skal overholde
hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-09-06 18:40

> [...]
> respekt for hinandens profter?
>
> Forskellen på at respektere profeter og respektere religion

Her er hvad den berømte fortolker af Koranen, Maududi siger om kapitel
tre, - toeren er mest om at jøderne skal acceptere islam, og så . . .

This Sura is the sequel to Al-Baqarah and the invitation therein is
continued to the people of the Book. In Al- Baqarah the Jews were pointedly
invited to accept the Guidance and in this Sura the Christians have
particularly been admonished to give up their erroneous beliefs and accept
the Guidance of the Quran. At the same time the Muslims have been instructed
to nourish the virtues that may enable them to carry out their obligations
and spread the Divine Guidance.

Både jøder og kristnes tro er naturligvis falsk, og de bliver sødt
"inviteret" til at acceptere islam, og ellers betale beskyttelsespenge for
at overleve, - dét er respekt efter mellemøstlig standard.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-09-06 19:52

On Mon, 18 Sep 2006 19:40:03 +0200, Knud Larsen skrev:

> [...]

> "inviteret" til at acceptere islam, og ellers betale beskyttelsespenge for
> at overleve, - dét er respekt efter mellemøstlig standard.

Desværre ser det ud til at være godt nok efter Zeki's
standard. Man skulle ellers kun tro, at folk, der
elsker/ønsker at være dhimmi, kunne sætte pris på den slags
respekt.

--
"If a lie is repeated often enough all the dumb jackasses in
the world not only get to believe it, they even swear by it."

Fra : Zeki

Dato : 18-09-06 23:13

> Desværre ser det ud til at være godt nok efter Zeki's
> standard. Man skulle ellers kun tro, at folk, der
> elsker/ønsker at være dhimmi, kunne sætte pris på den slags
> respekt.

Det handler vel om fortolkning.

Men hvis du mener at mange muslimer tilsyneladende misfortolker Koranen,
fordi de respekterer andre religioner, så kan du vel kun være glad og
tilfreds?

Eller måske har vi et forskelligt syn på hvad "respekt" betyder? Hvad lægger
du f.eks i udsagnet " at respektere sine medmennesker"?

Mvh
Zeki

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-09-06 08:08

> [...]
>
> Men hvis du mener at mange muslimer tilsyneladende misfortolker Koranen,
> fordi de respekterer andre religioner, så kan du vel kun være glad og

Nu er du jo gået tilbage til hvad folk *gør*, og ikke hvad der *står* i
Koranen, som ellers var det du mente var mest væsentligt.
Jeg synes naturligvis, det er fint at mange respekterer, på trods af Allahs
klare ord, og jeg ville også synes, det var helt fint, at vi alle lod som om
Koranen og Hadit er fulde af venlighed og lovord om mennesker, som ikke er
muslimer, - mange muslimer hævder jo det. Problemet er bare, at der altid
vil være ortodokse, som også kan læse, og som klart kan se, at de hellige
skrifter, og derfor selveste Gud, opfordrer til vold og nedkæmpning af
ikke-muslimer. Bin Laden og konsorter holder sig jo til, at man skal "kaste
terror i hjertet på de vantro" og bruger dhimmi-verset om, at de skal
nedkæmpes og bringes til at komme og vise deres undrkastelse og betale
beskyttelsesskat, - to fuldstændig klare vers. Det sidste er jo brugt i hele
islams magttid til at ydmyge og beskatte ikke-muslimer, og mange specifikke
sharialove om hvordan det skal gøres, er bevaret. De vantro skal komme med
kontanter, til fods naturligvis, og have et slask i nakken, når de betaler,
står der fx i en af disse forordninger.

Man behandlede jo ikke folk fra andre religioner kønt i "gamle dage",
forskellen er bare, at "vi" skal lære at muslimerne altid respekterede
kristne og jøder, - og som en eller anden, som selv mente han var
islamkyndig, hævdede, for en fjorten dages tid på P1, at når disse to
grupper havde betalt deres beskyttelsesskat "blev de ikke generet på nogen
som helst måde", sagde han helt ordret.
Og det er jo løgn så det brager, men vel sådan vi i fremtiden skal lære at
omtale alt muslimsk, - det næste bliver nok at jøder og kristne blev
behandlet *bedre* end muslimer, når fx disse gruppers helligdomme ikke måtte
være højere end muslimernes, så var det for at skåne dem for
nedstyrtningsfaren ved høje tårne og spir. Og når de ikke måtte ride på
heste, så var det fordi man jo kan falde af disse farlige dyr, og en kristen
ville jo ikke ende i paradis, så det var en større ulykke, end når en muslim
faldt af sin krikke, osv osv

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-06 07:51

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Så vidt jeg husker står der noget i Koranen om at muslimer skal "respektere
> andre religioner."

Fra den tidlige periode i Mekka, hvor Muhamed var svag, og hvor
tolerance derfor var vigtig for ham?

Eller fra den senere periode i først Medina og derefter igen Mekka, hvor
krig, folkemord, henrettelser og snigmord var hans foretrukne midler til
udbredelse af islam?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 15-09-06 15:36

On Thu, 14 Sep 2006 22:16:33 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Jeg kan ikke tage din grove generalisering seriøst.

jeg stillede to konkrete spørgsmål

som du behændigt undlod at svare på

om hvordan muhamedanere behandler kristne og jøder i to muhmedanske
lande

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-09-06 21:55

> [...]

> sidestille Islam og over en milliard mennesker med vold og ondskab,
> til forskel fra de tidligere som var mere forsonende, tolerante og

Ja, sandheden er som sædvanligt ilde hørt, og apologeterne står på nakken af
hinanden, ikke Zeki?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 22:03

> Ja, sandheden er som sædvanligt ilde hørt, og apologeterne står på nakken
> af hinanden, ikke Zeki?

At sidestille en milliard mennesker med ondskab er måske "sandhed" for dig.
Det er det bare ikke for mig.

Fra : John

Dato : 14-09-06 22:12

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> At sidestille en milliard mennesker med ondskab er måske
> "sandhed" for dig. Det er det bare ikke for mig.

Måske burde den milliard så melde fra overfor deres skrupskøre
ayatollah'er, imam'er etc...? Har de gjort det?

John

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 22:19

> Måske burde den milliard så melde fra overfor deres skrupskøre
> ayatollah'er, imam'er etc...? Har de gjort det?

Interessant at du ligefrem har indsigt i hvad flere hundrede tusinder
iman'er står og prædiker om. Kommer du tit i moskeen?

Fra : John

Dato : 14-09-06 22:25

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 22:40

> Måske burde den milliard så melde fra overfor deres skrupskøre
> ayatollah'er, imam'er etc...? Har de gjort det?

Hvilke imaner hentyder du til? Dem der for nogle måneder siden holdte en
kongres sammen med jødiske rabbinere for verdensfred? Eller? Kan du være en
anelse mere konkret? Eller er det bare de sædvanlige fordomme du giver
udtryk for?

Naturligvis findes der iman'er som kan være "skrupskøre" i deres
udmeldinger. Vi har jo også Søren Krarup. Betyder det at man skal melde sig
ud af folkekirken?

Fra : @

Dato : 15-09-06 14:58

On Thu, 14 Sep 2006 23:19:16 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse

>Interessant at du ligefrem har indsigt i hvad flere hundrede tusinder
>iman'er står og prædiker om. Kommer du tit i moskeen?

udenomssnak

hvornår melder den store majoritet af fredselskende tolerante
muhamedanere fra overfor de rabiate holdninger der bringes til torvs
af de ekstreme muhamedanere?

hvordan kan det gå til at når man undersøger muhamedaneres holdning
til f.eks. lovgivningen her i landet så ønsker 84,9% af herboende
muhamedanere grundloven afløst af sharia?

hvor er den muhamedanske tolerance overfor folk som ønsker at tegne
falske profeter?

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 14-09-06 22:37

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> At sidestille en milliard mennesker med ondskab er måske "sandhed" for
> dig. Det er det bare ikke for mig.

Har man valgt Islam har man valgt den sandhed. En religion der forherliger
pædofili
og drab på jøder, er ondskab.

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 22:56

"-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> skrev i en
meddelelse news:xrKdnbC9z8rsVpTYRVny2A@giganews.com...

> Har man valgt Islam har man valgt den sandhed. En religion der forherliger
> pædofili
> og drab på jøder, er ondskab.

Den var ny. Nu findes der en milliard mennesker der er tilhængere af
pædofili og drab på jøder.
Har du hørt om (selektiv) fortolkning?

Lad mig citere fra Bibelen:

"Når en mand træffer en jomfru, der ikke er forlovet, og han griber fat i
hende og har samleje med hende, og de bliver grebet, skal den mand, der
havde samleje med pigen, betale hendes far halvtreds sekel sølv, og hun skal
være hans kone, fordi han voldtog hende." (5. Mosebog)

"Og Moses blev vred på hærens beskikkede tusindførere og hundredførere, da
de kom tilbage fra krigen, og sagde til dem: "Dræb nu alle drenge og alle
kvinder, der har haft samleje med en mand." (4. Mosebog)

93% af den danske befolkning er medlemmer af folkekirken. Betyder det at de
bifalder ovenstående budskaber?

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-06 05:21

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
> kvinder, der har haft samleje med en mand." (4. Mosebog)
>
> 93% af den danske befolkning er medlemmer af folkekirken. Betyder det at de

Måske skulle du tage at genlæse Bjergprædikenen igen, og det i sin
helhed. Så ville du vide at Loven i kristendommen er afskaffet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 06:16

> Måske skulle du tage at genlæse Bjergprædikenen igen, og det i sin
> helhed. Så ville du vide at Loven i kristendommen er afskaffet.

Jeg er ikke helt med. Er Mosebøgerne ikke en del af Bibelen længere?

Hvad med den lov der siger at det er okay at have slaver, samt pine dem? (så
længe de ikke dør af det - i så fald skal man betale en bøde)

Mvh
Zeki

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-06 07:44

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Jeg er ikke helt med. Er Mosebøgerne ikke en del af Bibelen længere?
>
> Hvad med den lov der siger at det er okay at have slaver, samt pine dem? (så
> længe de ikke dør af det - i så fald skal man betale en bøde)

Kristendommen anerkender ikke 'den gamle pagt', og forkaster Loven. Kort
sagt: du kan aldrig angribe kristendommen gennem henvisninger til Gamle
Testamente.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 08:10

> Kristendommen anerkender ikke 'den gamle pagt', og forkaster Loven. Kort
> sagt: du kan aldrig angribe kristendommen gennem henvisninger til Gamle
> Testamente.

Jamen, så lad os da udelukkende forholde os til det Nye Testamente. Heri
står blandt andet at kvinder er det svage køn og de skal underordne sig
under deres mænd. "Ligeledes skal I hustruer underordne jer under jeres
mænd" (1. Pet. 3,1) ; "Kvinderne bør i stilhed tage mod belæring og
underordne sig i alle måder"(Tim. 2,11). Og så er prygl til slaver ikke kun
forbeholdt DGT: "Den slave, som kender sin herres vilje, men ikke har
forberedt eller gjort noget efter hans vilje, han skal have mange prygl"
(Luk. 12.47)

Mit formål er dog ikke at "angribe" kristendommen.

Min pointe er, at man ikke kan kritisere religioner der er over tusind år
gammel ved at citere det der blev skrevet på samme tid. Det er vel de
grundlæggende normer og værdier der er centrale - ikke hvad en eller anden
kalif prædikede i 1300-tallet. Eller hvad Paven mente i 1600-tallet.
Verden - og folks syn på deres religion - har jo udviklet sig siden da.

Mvh
Zeki

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-06 08:36

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
> kalif prædikede i 1300-tallet. Eller hvad Paven mente i 1600-tallet.
> Verden - og folks syn på deres religion - har jo udviklet sig siden da.

Ligeledes er det centralt i kristendommen, at NT ikke er skrevet af Gud,
men af mennesker, der var dele af deres samtid, og altså også bærere af
deres samtids forestillinger. Forestillinger vi ikke nødvendigvis skal
overføre til nutiden. Det er derfor den danske folkekirke {efter
vedtagelse i folketinget} har kvindelige præster, selv om Paulus taler
om at kvinder skal 'tie i offentlige forsamlinger' {/ecclesia/,
'folkeforsamlingen', der senere er kommet til at betyde 'kirken'}.

Det er kirken der har skabt NT, ved at udvælge de tekster der skulle
indgå i den.

I islam er Koranen skrevet af Al-Ilah, på arabisk, og den er derfor sand
fra stort til småt. Derudover kommer der så hadth'erne, beretningerne om
Muhameds gerninger, som er mindst lige så normdannende som Koraken.

Al-Ilah, 'guden Ilah', er den gamle mekkanske overgud, far til
gudinderne Al-Lât {Aphrodite}, Al-Uzza og Manât, som stadig nævnes i
Koranen. Al-Ilah, normalt sammenknyttet til Allah, er så
religionshistorisk blevet knyttet til den jødiske Jahveh.

Alle der knytter Al-Ilah til et bestemt himmellegeme betragter ham som
månegud {gift med solgudinden}, men i seriøse opslagsværker knyttes han
ikke til noget bestemt.

Jeg giver dette link, som naturligvis skal læses med varsomhed. Men
efter en umiddelbar vurdering står der ikke andet i det, end hvad man
kan læse på utallige jødiske, hinduistiske og kristne sites:

<http://hjem.get2net.dk/Jesus/Allah-Hubal.htm>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Rane

Dato : 15-09-06 09:54

On Fri, 15 Sep 2006 09:10:15 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
>kalif prædikede i 1300-tallet. Eller hvad Paven mente i 1600-tallet.
>Verden - og folks syn på deres religion - har jo udviklet sig siden da.

Nææ det kan du have ret i. Men jeg tror at folk bider mærke i, at den
muslimske religion i høj grad _stadig_ praktiserer mange af disse
skrevne ting i Koranen, modsat kristendommen. Og det er disse
handlinger, der er med til at folk dømmer Islam og muslimer. Hvis de
lavede en Ny Koran uden alle de middelalderlige elementer og fulgte
den.....ja hvad så?

Fra : @

Dato : 15-09-06 15:13

On Fri, 15 Sep 2006 09:10:15 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>Min pointe er, at man ikke kan kritisere religioner der er over tusind år
>gammel

jo det kan man

især religioner som stadig praktiserer undertrykkelse, menneskehandel
og racisme

der er især en bestemt religion som her skiller sig ud nemlig
muhamedanismen som aldrig har haft en "reformation" hvor man adskiller
det verdslige fra det åndelige

>Verden - og folks syn på deres religion - har jo udviklet sig siden da.

såh!!!!!

hvilken udvikling er der sket indenfor muhamedanismen?

er der kommet en ny udgave af koranen hvor alle "knasterne" er
fjernet?

er muhamedanere begyndt at anse jøder som mennesker på lige fod med
muhamedanere, eller anser muhamedanerne stadig jøder for at være
efterkommere efter svin og aber?

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 15:26

> On Fri, 15 Sep 2006 09:10:15 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

(snip)

Islamofobi par excellance

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-09-06 19:03

Zeki skrev:
> "@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
>
> (snip)
>
> Islamofobi par excellance

Det har aldeles intet med irrationelle "fobier" at gøre at man - i
modsætning til hardcore-islamapologeter som dig - vælger at forholde
sig alvorligt til, hvad der rent faktisk STÅR om jøder og kristne i de
såkaldt "hellige" islamiske skrifter:

http://prophetofdoom.net/quotes.aspx?g=405&i=4527

http://prophetofdoom.net/quotes.aspx?g=405&i=4528

Bortforklar dèt, tak?

Anders Peter Johnsen

Fra : Mark Jensen

Dato : 16-09-06 14:53

On Fri, 15 Sep 2006 07:16:18 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

Du kan søge men vil få ufatteligt svært ved at finde ret mange kristne
som har nogen som helst interesse i gøre religionen over det
verdslige, og selvom det er nogen magtpåliggende at lade som om at "
det er det samme ved alle religioner" er det bare ikke sandt.

Der er ikke andre religioner der fordrer fundamentalister i samme
grad. Ikke tilnærmelsesvis.

Det eneste "forsvar" man kan bruge er at man kan gå flere århundreder
tilbage og tilnøds finde nogenlunde paralelle situationer i
kristendommen. Men hvis det at en halv verdensdel ikke er fulgt med i
civilisationsniveau skulle være en undskyldning for barbarisk
opførsel, så er det en ret ubrugelig en af slagsen. Men det vil dog i
det mindste være en anerkendelse af problemet.

Fra : @

Dato : 15-09-06 15:02

On Thu, 14 Sep 2006 23:55:53 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
>meddelelse news:xrKdnbC9z8rsVpTYRVny2A@giganews.com...

>Den var ny. Nu findes der en milliard mennesker der er tilhængere af

nej den er lige så gammel som koranen

Fra : T.Liljeberg

Dato : 15-09-06 05:23

On Thu, 14 Sep 2006 23:02:58 +0200, in dk.politik "Zeki"
<Zeki@nope.dk> wrote:

>At sidestille en milliard mennesker med ondskab er måske "sandhed" for dig.

I det citerede sidestiller han ikke en mia mennesker med ondskab. Han
sidestiller et religiøst-politisk trossystem med ondskab.

Fra : GB

Dato : 17-09-06 21:15

T.Liljeberg <tl_dp@adelphia.net> wrote in

> I det citerede sidestiller han ikke en mia mennesker med ondskab. Han
> sidestiller et religiøst-politisk trossystem med ondskab.

Hvilket han har ret i.

GB

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-06 08:52

> At sidestille en milliard mennesker med ondskab er måske "sandhed"
> for dig. Det er det bare ikke for mig.

Jeg kalder ikke én mia. mennesker for onde. De bekender sig blot til en
religion, jeg på alle måder afskyr og som jeg ser som vor tids allerstørste
fare for menneskeheden. Kan du se forskellen?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 09:16

> Jeg kalder ikke én mia. mennesker for onde.

Så må du være bedre til at formulere dig. Det jeg læser er, at du skriver at
"sandheden er ilde hørt" når Islam sidestilles med ondskab hos en milliard
muslimer.

Fra : @

Dato : 15-09-06 14:49

On Thu, 14 Sep 2006 23:02:58 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>At sidestille en milliard mennesker med ondskab er måske "sandhed" for dig.
>Det er det bare ikke for mig.

så vågn op og find ud af at ikke een eneste muhamedaner kan bevæges
til offentligt at undsige de mange passager i koranen som omhandler
drab forfølgelse og anden nedrighed som muhamedanere både har ret og
pligt til at forøve mod vantro og ikke-troende

Fra : GB

Dato : 17-09-06 21:14

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

> Ja, sandheden er som sædvanligt ilde hørt, og apologeterne står på
> nakken af hinanden, ikke Zeki?

Når muhamedanerne terrorbomber Nørreport station, vil Zeki være at finde
blandt dem, som forsvarer terrorismen og påstår, at det er vores egen
skyld, på grund af korstogene og "tonen i debatten".

Andre apologeter i dette forum vil blandt andre være AHW, CRL, NIL, Allan
"snotidiot" Riise, Kim "perfidium" Larsen samt Ralph minkavler fra Mors.

I den mere offentlige debat vil parallellerne være Jacob "amerikanske
billeder" Holdt (som iøvrigt er konverteret), Marianne Jelved og resten
af hendes oikofob-parti, Villy Søvndahl, Mogens Lykketoft, "Biskop" Holm
fra Århus, Carsten Agger, satanisten Engelbræk og hans sengekammerat
Thøgher Scheissenfanden - fortsæt selv listen.

GB

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-09-06 19:50

GB skrev:
> [...]
>
> I den mere offentlige debat vil parallellerne være Jacob "amerikanske
> billeder" Holdt (som iøvrigt er konverteret)

Det' da løgn? Jeg har netop fået svar fra ham ang. en kritisk mail jeg
skrev til ham om det mildest talt selvmodsigende i at bruge Jesu ord fra
Johannesevangeliet 8,7 til _forsvar for Hizb'ut-Tahrir_, der jo NETOP
ønsker at indføre Sharia og dertilhørende steningshenrettelser.

Han forstod ikke mit af (ham selv postulerede!) "had" til Islam, men det
skulle da vel bare lige mangle at han i eet eller andet akut anfald af
overdreven tolerance ligefrem er gået hen og blevet Muhammed-flipper i
stedet for Jesus-flipper: Jeg ved at han støtter den smukke Sherin
Khankans forening "Kritiske Muslimer", men mig bekendt er dèt også som
eneste ikke-muslim. Hvor har du fra at han ligefrem skulle være blevet
aktiv Koranterper? Er du sikker på at han ikke bare er een af disse
ulideligt godtroende islamleflere?

Som du også selv påpeger, så myldrer denne gruppe jo med den slags
stakler, disse for muhammedanerne så afsindigt "nyttige" idioter, som
qua deres totale, blanke uvidenhed om Muhammeds modbydelige
voldsfascistiske terrorideologi har travlt med frådende at stemple
enhver erklæret nogenlunde normalbegavet modstander af den som "nazister".

Og dèt til trods for at de islamister, de så ivrigt forsvarer, gladeligt
lader sig fotografere sådan her:

http://vwt.d2g.com:8081/hezbollah_salute.jpg

http://www.littlegreenfootballs.com/weblog/?entry=19291_Muslim_Protesters-_God_Bless_Hitler&only

Suk...

Anders Peter Johnsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-06 20:05

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in
message news:450ee9c3$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> [...]
> voldsfascistiske terrorideologi har travlt med frådende at stemple
> enhver erklæret nogenlunde normalbegavet modstander af den som

Det mest beskæmmende er, at du tager fejl i ovenstående vurdering. Disse
"stakler" er ikke uvidende om den pædofile profets "modbydelige
voldsfascistiske terrorideologi". De er apologeter på trods af deres viden.

> Suk...

Ja, suk...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : GB

Dato : 18-09-06 21:34

> [...]

> fra Johannesevangeliet 8,7 til _forsvar for Hizb'ut-Tahrir_, der jo
> NETOP ønsker at indføre Sharia og dertilhørende steningshenrettelser.

Når du nu har kontakt til ham, kune du jo passende spørge ham selv? Og
viderebringe svaret her i gruppen? Det ville sætte tingene på plads.

GB

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-06 05:21

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
> forskel fra de tidligere som var mere forsonende, tolerante og respektfulde

Paven synes at have citeret en østromersk kejser fra 1300-tallet. Må han
ikke det?

I øvrigt tales der om Muhammed {altså islam}, ikke om hvad en milliard
mennesker er. Men ikke alle kan åbenbart skelne det alltomfattende
politiske, juridiske, økonomiske og religiøse system islam, og så
proselytter der er vokset op i islamiske traditioner, der over 1400 år
har udviklet sig forskelligt. Det er salafisterne i sunni-islam der vil
føre Dar al-Islam {som de i dag regner Europa med til} tilbage til 'den
gyldne tid' under Muhamed og de første kaliffer. Tilsvarende strømninger
findes i shia-islam, og ses mest markant i Iran.

Også i den nazistiske bevægelse fandtes der gode mennesker. Se blot på
John Rabe.

<http://en.wikipedia.org/wiki/John_Rabe>

Havde nazisterne sejret i 2. verdenskrig, havde holdningerne hos nye
generationer nok ændret sig. Men Adolf Hitler var blevet stående som et
ikon, noget i retning af hvad men kender fra Muhammed i dagens islamiske
verden. Tænk blot på JPs tegninger ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 06:13

> [...]
> politiske, juridiske, økonomiske og religiøse system islam, og så
> proselytter der er vokset op i islamiske traditioner, der over 1400 år

Netop-

> Også i den nazistiske bevægelse fandtes der gode mennesker. Se blot på
> John Rabe.

Eller Canaris

http://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Canaris

Mvh
Zeki

Fra : Mark Jensen

Dato : 16-09-06 14:55

On Fri, 15 Sep 2006 06:21:22 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Paven synes at have citeret en østromersk kejser fra 1300-tallet. Må han
>ikke det?

Nix, før det på listen ved siden af tegninger.
Bare så vi ved hvordan vi kan please mellemøstens barbarer i
fremtiden.

Fra : Knud Larsen

Dato : 15-09-06 09:23

> [...]
> sidestille Islam og over en milliard mennesker med vold og ondskab, til
> forskel fra de tidligere som var mere forsonende, tolerante og

De to religiøse huse ruster sig mod hinanden, og der er store ligheder
mellem katolicismen og islam, og vist mere og mere for hver dag. Så
jalousien raser hos de toneangivende i de to lejre.

Men der er stadig det spørgsmål om "vi" bør spille med på melodien om at
Muhammed var verdens fineste menneske, eller om det var bedre at tvinge
muslimer til at se sandheden om mandens karakter i øjnene?

Han er jo så vammel som Indremissionernes "Søde Jæsus", - forskellen er jo
dog, at denne sidste ikke har lagt brændende kul på maven af folk han ville
have til at udlevere skatte, og vist ikke fik snigmyrdet 80 politiske
modstandere, som Muhammed jo lykkedes med, osv osv der er jo et katalog så
langt som paradis er rundt, over Profetens brutalitet. I Syrien skrev man på
Profetens tid, at han var en falsk profet, for: "En profet kommer ikke i
stridsvogn og med sværd i hånd"

Vi mennesker ER jo indsyltet i løgn som det er nu, men behøver vi at støtte
flere løgne end højst nødvendigt, - jeg ved det ikke selv, måske ER det
bedst at lade muslimerne selv bakse med de ubekvemme sandheder om
religionen. Der ER allerede ved at være nogen skred i tingene, Internettet
er ved at have sin virkning på flere og flere, - men jo også den opildnende
virkning.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-06 09:40

> [...]
> sandheder om religionen. Der ER allerede ved at være nogen skred i
> tingene, Internettet er ved at have sin virkning på flere og flere, -

Problemet er, at øget muslimsk indsigt blot øger risikoen for voldelig
konfrontation. Mellemøstlig, kulturel baggrund tillader ikke, at man bløder
sine synspunkter op, efterhånden som man får øget (selv)indsigt. Tværtimod
er det tegn på svaghed, der for enhver pris skal undgås. Muslimerne vil
derfor blive mere og mere firkantede og irrationelle efterhånden som
indsigten breder sig.

Jeg læste forresten en rammende beskrivelse af situationen forleden (frit
efter hukommelsen): "Muslimerne hader os ikke for vore fejl, men for vore
dyder."

Desto flere fejl, muslimerne ser hos sig selv og desto flere dyder,
muslimerne ser hos "os andre" - desto større bliver hadet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-06 09:51

> [...]

> mellem katolicismen og islam, og vist mere og mere for hver dag. Så
> jalousien raser hos de toneangivende i de to lejre.

Paven har i en debat på et tysk universitet citeret en østromersk kejser
fra 1300-tallet, idet han hele to gange tager afstand fra det citerede.

På den baggrund forlanger nu senest det pakistanske parlament
enstemmigt, at Paven skal undskylde for sine udtalelser ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 15-09-06 09:55

"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> wrote in message

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

Endelig fandt jeg lidt om den sammenhæng pavens sætning kom i, - utroligt at
man skal gennem mange artikler før nogen besværer sig med at forklare hvad
der foregår:

The pope, at Regensburg University, made a reference to jihad during an
address about faith and reason, and how they cannot be separated and are
essential for ''that genuine dialogue of cultures and religions so urgently
needed today.''

Citing historic Christian commentary on holy war and forced conversion, the
pontiff quoted from a 14th-century Byzantine emperor, Manuel II Paleologos.

''The emperor comes to speak about the issue of jihad, holy war,'' the pope
said. ''He said, I quote, 'Show me just what Muhammad brought that was new,
and there you will find things only evil and inhuman, such as his command to
spread by the sword the faith he preached.'''

Clearly aware of the sensitivity of the issue, Benedict added, ''I quote,''
twice before pronouncing the phrases on Islam and described them as
''brusque,'' while neither explicitly agreeing with nor repudiating them.

''The emperor goes on to explain in detail the reasons why spreading the
faith through violence is something unreasonable,'' Benedict said.

''Violence is incompatible with the nature of God and the nature of the
soul,'' the pope said, issuing an open invitation to dialogue among
cultures.

Lombardi, who traveled with the pope, said he was not giving an
interpretation of Islam as ''something violent.''

---------------

og et par andre interressante bidder fra artikler linket til i New York
Times:

Pakistan, the world's second most populous Muslim country, echoed
Indonesia's sentiment.

``Anyone who says that Islam is intolerant or Islam is spread through use of
force shows his ignorance. Islam is a very tolerant religion,'' Foreign
Ministry spokeswoman Tasnim Aslam said.

``Statements of this nature are very unhelpful in the efforts that we are
making to bridge the gap and promote understanding between different
religions.''

The head of the Egyptian-based Muslim Brotherhood called on Islamic
countries to threaten to break off relations with the Vatican unless the
Pontiff withdrew his remarks.

A top religious figure in Turkey suggested the Pope should reconsider a trip
he is planning to Turkey later this year.

In Qatar, prominent Muslim scholar Sheikh Youssef al-Qaradawi rejected the
Pope's comments and said Islam was a religion of peace and reason.

---------------

Fauzan Al-Anshori, spokesman for the radical Indonesian Mujahideen Council,
said the Pope misunderstood Islam and jihad and challenged him to a
dialogue.

``Muslims can't eliminate jihad from the Islamic discourse, the same way
Christians can't do away with the doctrine of Trinity,'' he said.

Endelig er ærlig mand.

------------------

Turkey's top Islamic cleric asked Benedict to apologize and unleashed a
string of accusations against Christianity, raising tensions before the
pope's planned visit to Turkey in November on what would be his first papal
pilgrimage to a Muslim country.

Ja, hellere være på den sikre side med: "en række anklager mod
kristendommen", så fik man da dem ud mellem sidebenene, - og husk "det er
noget andet", for det er bare angreb på en forkert religion, og ikke som med
islam, på selve sandheden.

Fra : Zeki

Dato : 15-09-06 10:25

> Lombardi, who traveled with the pope, said he was not giving an
> interpretation of Islam as ''something violent.''

Aha. Men så trækker jeg hermed min kritik tilbage.

Mvh
Zeki

Fra : Knud Larsen

Dato : 15-09-06 11:28

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> "Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Aha. Men så trækker jeg hermed min kritik tilbage.

Ja, det tænke jeg nok du ville

Her er iøvrigt hvad Tariq Ramadan mener om dagens jihad, - begrebet er jo
som han siger gået i forrådnelse, - mens en Mona Sheikh hævder der slet ikke
findes jihad som hellige krig:

The world of Islam, which is lately haunted by the gangrene of {jihad},
scares and terrorises minds. How is it that one of the most fundamental
notions of Islam has itself come to express one of the most sombre traits?
How can a concept, which is loaded with the most intense spirituality,
become the most negative symbol of religious expression? The reading of
events of recent history has certainly its share of the blame, but the
distortion began much earlier and dates back to the Middle Ages. The
understanding of certain Islamic notions was from very early on confined to
an exercise of pure comparison. There were the crusades as there were Muslim
expansions; there were holy crusades and, thus, there must have also been
“holy wars,” the famous {jihad}. While the West has happily gone beyond the
initial stage of religious war and crusade, the observer, witnessing groups,
movements, parties and governments that call for ({jihad}) armed struggle
and political violence, is indeed forced to notice that the Muslim world is
still today lagging behind. The symbolical arsenal seems medieval and
obscurantist, to say the least. Here also then the question arises: will
Islam evolve?

Fra : GB

Dato : 17-09-06 21:17

> Her er iøvrigt hvad Tariq Ramadan mener om dagens jihad, - begrebet er

Din kære Tariq Ramadan, som med et skævt smil på TV fremfører, at Islam
ikke har noget som helst med terrorisme at gøre.

Himmel, hvor er du naiv. Det var folk som dig, der skaffede Hitler til
magten gennem eufemismer og apologier.

GB

Fra : @

Dato : 17-09-06 21:22

On Fri, 15 Sep 2006 12:27:53 +0200, "Knud Larsen"
<larsensknud@yahoo.dk> wrote:

>"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

>Ja, det tænke jeg nok du ville
>

>Her er iøvrigt hvad Tariq Ramadan mener

samme Tariq Ramadan som ønsker sharia indført i Europa?

den mand er langt farligere end tosserne som render rundt i gaderne
mens de udråber trusler og smider med sten

Fra : Croc®

Dato : 15-09-06 12:07

On Fri, 15 Sep 2006 10:55:09 +0200, "Knud Larsen"
<larsensknud@yahoo.dk> wrote:

>``Muslims can't eliminate jihad from the Islamic discourse, the same way
>Christians can't do away with the doctrine of Trinity,'' he said.

Rammende beskrivelse af galskabet.

Regards Croc®

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Fra : Knud Larsen

Dato : 15-09-06 13:40

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Rammende beskrivelse af galskabet.

Så manden siger, at jihad er lige så central for islam, som tre-enigheden er
for kristendommen, - det er der mange muslimer som siger, men det er ikke
politisk korrekt at sige det.

Det ER jo også rystende ligegyldigt, om folk tror på syvogfyrre indgroede
guder, - forudsat de ikke bruger denne tro til at forfølge andre mennesker.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-06 07:51

> [...]

> for kristendommen, - det er der mange muslimer som siger, men det er ikke

Det ville jo svare til at sige at korstog er lige så central for
kristendommen, som jihad er for islam - bortset fra at 'korstog' i og
for sig burde benævnes 'mod-jihad'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 14-09-06 20:55

> [...]
> islam, - muslimer siger at knap er Muhammedsagen næsten ovre før paven
> kommer til at sige forkerte ting om den hellige religion islam, - pavens

Hvad ellers skal den katolske kirke mene om kættere:
http://www.newadvent.org/cathen/10424a.htm :

"""
That in the ethics of Islam there is a great deal to admire and to approve,
is beyond dispute; but of originality or superiority, there is non. What is
really good in Mohammedan ethics is either commonplace or borrowed from some
other religions, whereas what is characteristic is nearly always imperfect
or wicked.

In matters political Islam is a system of despotism at home and aggression
abroad. The Prophet commanded absolute submission to the imâm. In no case
was the sword to be raised against him. The rights of non-Moslem subjects
are of the vaguest and most limited kind, and a religious war is a sacred
duty whenever there is a chance of success against the "Infidel". Medieval
and modern Mohammedan, especially Turkish, persecutions of both Jews and
Christians are perhaps the best illustration of this fanatical religious and
political spirit.

"""

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-06 07:28

> [...]

> Javed Ahmed Ghamidi, an Islamic scholar. "The concept of jihad is not to

Pavens tale kan ses på:

<http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/15_09_06_pope.pdf>

I en opfølgning på dette bringer jeg talen i sin helhed, så den kan
kommenteres.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-06 07:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Pavens tale kan ses på:
>
> <http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/15_09_06_pope.pdf>
>
> I en opfølgning på dette bringer jeg talen i sin helhed, så den kan
> kommenteres.

Og det sker her:

APOSTOLIC JOURNEY OF HIS HOLINESS BENEDICT XVI TO MÜNCHEN, ALTÖTTING
AND REGENSBURG (SEPTEMBER 9-14, 2006)
MEETING WITH THE REPRESENTATIVES OF SCIENCE
LECTURE OF THE HOLY FATHER
Aula Magna of the University of Regensburg Tuesday, 12 September 2006

Faith, Reason and the University Memories and Reflections

Your Eminences, Your Magnificences, Your Excellencies, Distinguished
Ladies and Gentlemen,
It is a moving experience for me to be back again in the university and
to be able once again to give a lecture at this podium. I think back to
those years when, after a pleasant period at the Freisinger Hochschule,
I began teaching at the University of Bonn. That was in 1959, in the
days of the old university made up of ordinary professors. The various
chairs had neither assistants nor secretaries, but in recompense there
was much direct contact with students and in particular among the
professors themselves. We would meet before and after lessons in the
rooms of the teaching staff. There was a lively exchange with
historians, philosophers, philologists and, naturally, between the two
theological faculties. Once a semester there was a dies academicus, when
professors from every faculty appeared before the students of the entire
university, making possible a genuine experience of universitas -
something that you too, Magnificent Rector, just mentioned - the
experience, in other words, of the fact that despite our specializations
which at times make it difficult to communicate with each other, we made
up a whole, working in everything on the basis of a single rationality
with its various aspects and sharing responsibility for the right use of
reason - this reality became a lived experience. The university was also
very proud of its two theological faculties. It was clear that, by
inquiring about the reasonableness of faith, they too carried out a work
which is necessarily part of the "whole" of the universitas scientiarum,
even if not everyone could share the faith which theologians seek to
correlate with reason as a whole. This profound sense of coherence
within the universe of reason was not troubled, even when it was once
reported that a colleague had said there was something odd about our
university: it had two faculties devoted to something that did not
exist: God. That even in the face of such radical scepticism it is still
necessary and reasonable to raise the question of God through the use of
reason, and to do so in the context of the tradition of the Christian
faith: this, within the university as a whole, was accepted without
question.
I was reminded of all this recently, when I read the edition by
Professor Theodore Khoury (Münster) of part of the dialogue carried on -
perhaps in 1391 in the winter barracks near Ankara - by the erudite
Byzantine emperor Manuel II Paleologus and an educated Persian on the
subject of Christianity and Islam, and the truth of both. It was
presumably the emperor himself who set down this dialogue, during the
siege of Constantinople between 1394 and 1402; and this would explain
why his arguments are given in greater detail than those of his Persian
interlocutor. The dialogue ranges widely over the structures of faith
contained in the Bible and in the Qur'an, and deals especially with the
image of God and of man, while necessarily returning repeatedly to the
relationship between - as they were called - three "Laws" or "rules of
life": the Old Testament, the New Testament and the Qur'an. It is not my
intention to discuss this question in the present lecture; here I would
like to discuss only one point - itself rather marginal to the dialogue
as a whole - which, in the context of the issue of "faith and reason", I
found interesting and which can serve as the starting-point for my
reflections on this issue.
In the seventh conversation (*4V8,>4H - controversy) edited by Professor
Khoury, the emperor touches on the theme of the holy war. The emperor
must have known that surah 2, 256 reads: "There is no compulsion in
religion". According to the experts, this is one of the suras of the
early period, when Mohammed was still powerless and under threat. But
naturally the emperor also knew the instructions, developed later and
recorded in the Qur'an, concerning holy war. Without descending to
details, such as the difference in treatment accorded to those who have
the "Book" and the "infidels", he addresses his interlocutor with a
startling brusqueness on the central question about the relationship
between religion and violence in general, saying: "Show me just what
Mohammed brought that was new, and there you will find things only evil
and inhuman, such as his command to spread by the sword the faith he
preached". The emperor, after having expressed himself so forcefully,
goes on to explain in detail the reasons why spreading the faith through
violence is something unreasonable. Violence is incompatible with the
nature of God and the nature of the soul. "God", he says, "is not
pleased by blood - and not acting reasonably is contrary to God's
nature. Faith is born of the soul, not the body. Whoever would lead
someone to faith needs the ability to speak well and to reason properly,
without violence and threats... To convince a reasonable soul, one does
not need a strong arm, or weapons of any kind, or any other means of
threatening a person with death...".
The decisive statement in this argument against violent conversion is
this: not to act in accordance with reason is contrary to God's nature.
The editor, Theodore Khoury, observes: For the emperor, as a Byzantine
shaped by Greek philosophy, this statement is self-evident. But for
Muslim teaching, God is absolutely transcendent. His will is not bound
up with any of our categories, even that of rationality. Here Khoury
quotes a work of the noted French Islamist R. Arnaldez, who points out
that Ibn Hazn went so far as to state that God is not bound even by his
own word, and that nothing would oblige him to reveal the truth to us.
Were it God's will, we would even have to practise idolatry.
At this point, as far as understanding of God and thus the concrete
practice of religion is concerned, we are faced with an unavoidable
dilemma. Is the conviction that acting unreasonably contradicts God's
nature merely a Greek idea, or is it always and intrinsically true? I
believe that here we can see the profound harmony between what is Greek
in the best sense of the word and the biblical understanding of faith in
God. Modifying the first verse of the Book of Genesis, the first verse
of the whole Bible, John began the prologue of his Gospel with the
words: "In the beginning was the 8`(@H". This is the very word used by
the emperor: God acts, with logos. Logos means both reason and word - a
reason which is creative and capable of self-communication, precisely as
reason. John thus spoke the final word on the biblical concept of God,
and in this word all the often toilsome and tortuous threads of biblical
faith find their culmination and synthesis. In the beginning was the
logos, and the logos is God, says the Evangelist. The encounter between
the Biblical message and Greek thought did not happen by chance. The
vision of Saint Paul, who saw the roads to Asia barred and in a dream
saw a Macedonian man plead with him: "Come over to Macedonia and help
us!" (cf. Acts 16:6-10) - this vision can be interpreted as a
"distillation" of the intrinsic necessity of a rapprochement between
Biblical faith and Greek inquiry.
In point of fact, this rapprochement had been going on for some time.
The mysterious name of God, revealed from the burning bush, a name which
separates this God from all other divinities with their many names and
simply declares "I am", already presents a challenge to the notion of
myth, to which Socrates' attempt to vanquish and transcend myth stands
in close analogy. Within the Old Testament, the process which started at
the burning bush came to new maturity at the time of the Exile, when the
God of Israel, an Israel now deprived of its land and worship, was
proclaimed as the God of heaven and earth and described in a simple
formula which echoes the words uttered at the burning bush: "I am". This
new understanding of God is accompanied by a kind of enlightenment,
which finds stark expression in the mockery of gods who are merely the
work of human hands (cf. Ps 115). Thus, despite the bitter conflict with
those Hellenistic rulers who sought to accommodate it forcibly to the
customs and idolatrous cult of the Greeks, biblical faith, in the
Hellenistic period, encountered the best of Greek thought at a deep
level, resulting in a mutual enrichment evident especially in the later
wisdom literature. Today we know that the Greek translation of the Old
Testament produced at Alexandria - the Septuagint - is more than a
simple (and in that sense really less than satisfactory) translation of
the Hebrew text: it is an independent textual witness and a distinct and
important step in the history of revelation, one which brought about
this encounter in a way that was decisive for the birth and spread of
Christianity. A profound encounter of faith and reason is taking place
here, an encounter between genuine enlightenment and religion. From the
very heart of Christian faith and, at the same time, the heart of Greek
thought now joined to faith, Manuel II was able to say: Not to act "with
logos" is contrary to God's nature.
In all honesty, one must observe that in the late Middle Ages we find
trends in theology which would sunder this synthesis between the Greek
spirit and the Christian spirit. In contrast with the so-called
intellectualism of Augustine and Thomas, there arose with Duns Scotus a
voluntarism which, in its later developments, led to the claim that we
can only know God's voluntas ordinata. Beyond this is the realm of God's
freedom, in virtue of which he could have done the opposite of
everything he has actually done. This gives rise to positions which
clearly approach those of Ibn Hazn and might even lead to the image of a
capricious God, who is not even bound to truth and goodness. God's
transcendence and otherness are so exalted that our reason, our sense of
the true and good, are no longer an authentic mirror of God, whose
deepest possibilities remain eternally unattainable and hidden behind
his actual decisions. As opposed to this, the faith of the Church has
always insisted that between God and us, between his eternal Creator
Spirit and our created reason there exists a real analogy, in which - as
the Fourth Lateran Council in 1215 stated - unlikeness remains
infinitely greater than likeness, yet not to the point of abolishing
analogy and its language. God does not become more divine when we push
him away from us in a sheer, impenetrable voluntarism; rather, the truly
divine God is the God who has revealed himself as logos and, as logos,
has acted and continues to act lovingly on our behalf. Certainly, love,
as Saint Paul says, "transcends" knowledge and is thereby capable of
perceiving more than thought alone (cf. Eph 3:19); nonetheless it
continues to be love of the God who is Logos. Consequently, Christian
worship is, again to quote Paul - "8@(46¬ 8"JD,\"", worship in harmony
with the eternal Word and with our reason (cf. Rom 12:1).
This inner rapprochement between Biblical faith and Greek philosophical
inquiry was an event of decisive importance not only from the standpoint
of the history of religions, but also from that of world history - it is
an event which concerns us even today. Given this convergence, it is not
surprising that Christianity, despite its origins and some significant
developments in the East, finally took on its historically decisive
character in Europe. We can also express this the other way around: this
convergence, with the subsequent addition of the Roman heritage, created
Europe and remains the foundation of what can rightly be called Europe.
The thesis that the critically purified Greek heritage forms an integral
part of Christian faith has been countered by the call for a
dehellenization of Christianity - a call which has more and more
dominated theological discussions since the beginning of the modern age.
Viewed more closely, three stages can be observed in the programme of
dehellenization: although interconnected, they are clearly distinct from
one another in their motivations and objectives.
Dehellenization first emerges in connection with the postulates of the
Reformation in the sixteenth century. Looking at the tradition of
scholastic theology, the Reformers thought they were confronted with a
faith system totally conditioned by philosophy, that is to say an
articulation of the faith based on an alien system of thought. As a
result, faith no longer appeared as a living historical Word but as one
element of an overarching philosophical system. The principle of sola
scriptura, on the other hand, sought faith in its pure, primordial form,
as originally found in the biblical Word. Metaphysics appeared as a
premise derived from another source, from which faith had to be
liberated in order to become once more fully itself. When Kant stated
that he needed to set thinking aside in order to make room for faith, he
carried this programme forward with a radicalism that the Reformers
could never have foreseen. He thus anchored faith exclusively in
practical reason, denying it access to reality as a whole.
The liberal theology of the nineteenth and twentieth centuries ushered
in a second stage in the process of dehellenization, with Adolf von
Harnack as its outstanding representative. When I was a student, and in
the early years of my teaching, this programme was highly influential in
Catholic theology too. It took as its point of departure Pascal's
distinction between the God of the philosophers and the God of Abraham,
Isaac and Jacob. In my inaugural lecture at Bonn in 1959, I tried to
address the issue, and I do not intend to repeat here what I said on
that occasion, but I would like to describe at least briefly what was
new about this second stage of dehellenization. Harnack's central idea
was to return simply to the man Jesus and to his simple message,
underneath the accretions of theology and indeed of hellenization: this
simple message was seen as the culmination of the religious development
of humanity. Jesus was said to have put an end to worship in favour of
morality. In the end he was presented as the father of a humanitarian
moral message. Fundamentally, Harnack's goal was to bring Christianity
back into harmony with modern reason, liberating it, that is to say,
from seemingly philosophical and theological elements, such as faith in
Christ's divinity and the triune God. In this sense, historical-critical
exegesis of the New Testament, as he saw it, restored to theology its
place within the university: theology, for Harnack, is something
essentially historical and therefore strictly scientific. What it is
able to say critically about Jesus is, so to speak, an expression of
practical reason and consequently it can take its rightful place within
the university. Behind this thinking lies the modern self-limitation of
reason, classically expressed in Kant's "Critiques", but in the meantime
further radicalized by the impact of the natural sciences. This modern
concept of reason is based, to put it briefly, on a synthesis between
Platonism (Cartesianism) and empiricism, a synthesis confirmed by the
success of technology. On the one hand it presupposes the mathematical
structure of matter, its intrinsic rationality, which makes it possible
to understand how matter works and use it efficiently: this basic
premise is, so to speak, the Platonic element in the modern
understanding of nature. On the other hand, there is nature's capacity
to be exploited for our purposes, and here only the possibility of
verification or falsification through experimentation can yield ultimate
certainty. The weight between the two poles can, depending on the
circumstances, shift from one side to the other. As strongly
positivistic a thinker as J. Monod has declared himself a convinced
Platonist/Cartesian.
This gives rise to two principles which are crucial for the issue we
have raised. First, only the kind of certainty resulting from the
interplay of mathematical and empirical elements can be considered
scientific. Anything that would claim to be science must be measured
against this criterion. Hence the human sciences, such as history,
psychology, sociology and philosophy, attempt to conform themselves to
this canon of scientificity. A second point, which is important for our
reflections, is that by its very nature this method excludes the
question of God, making it appear an unscientific or pre-scientific
question. Consequently, we are faced with a reduction of the radius of
science and reason, one which needs to be questioned.
I will return to this problem later. In the meantime, it must be
observed that from this standpoint any attempt to maintain theology's
claim to be "scientific" would end up reducing Christianity to a mere
fragment of its former self. But we must say more: if science as a whole
is this and this alone, then it is man himself who ends up being
reduced, for the specifically human questions about our origin and
destiny, the questions raised by religion and ethics, then have no place
within the purview of collective reason as defined by "science", so
understood, and must thus be relegated to the realm of the subjective.
The subject then decides, on the basis of his experiences, what he
considers tenable in matters of religion, and the subjective
"conscience" becomes the sole arbiter of what is ethical. In this way,
though, ethics and religion lose their power to create a community and
become a completely personal matter. This is a dangerous state of
affairs for humanity, as we see from the disturbing pathologies of
religion and reason which necessarily erupt when reason is so reduced
that questions of religion and ethics no longer concern it. Attempts to
construct an ethic from the rules of evolution or from psychology and
sociology, end up being simply inadequate.
Before I draw the conclusions to which all this has been leading, I must
briefly refer to the third stage of dehellenization, which is now in
progress. In the light of our experience with cultural pluralism, it is
often said nowadays that the synthesis with Hellenism achieved in the
early Church was a preliminary inculturation which ought not to be
binding on other cultures. The latter are said to have the right to
return to the simple message of the New Testament prior to that
inculturation, in order to inculturate it anew in their own particular
milieux. This thesis is not only false; it is coarse and lacking in
precision. The New Testament was written in Greek and bears the imprint
of the Greek spirit, which had already come to maturity as the Old
Testament developed. True, there are elements in the evolution of the
early Church which do not have to be integrated into all cultures.
Nonetheless, the fundamental decisions made about the relationship
between faith and the use of human reason are part of the faith itself;
they are developments consonant with the nature of faith itself.
And so I come to my conclusion. This attempt, painted with broad
strokes, at a critique of modern reason from within has nothing to do
with putting the clock back to the time before the Enlightenment and
rejecting the insights of the modern age. The positive aspects of
modernity are to be acknowledged unreservedly: we are all grateful for
the marvellous possibilities that it has opened up for mankind and for
the progress in humanity that has been granted to us. The scientific
ethos, moreover, is - as you yourself mentioned, Magnificent Rector -
the will to be obedient to the truth, and, as such, it embodies an
attitude which belongs to the essential decisions of the Christian
spirit. The intention here is not one of retrenchment or negative
criticism, but of broadening our concept of reason and its application.
While we rejoice in the new possibilities open to humanity, we also see
the dangers arising from these possibilities and we must ask ourselves
how we can overcome them. We will succeed in doing so only if reason and
faith come together in a new way, if we overcome the self-imposed
limitation of reason to the empirically verifiable, and if we once more
disclose its vast horizons. In this sense theology rightly belongs in
the university and within the wide-ranging dialogue of sciences, not
merely as a historical discipline and one of the human sciences, but
precisely as theology, as inquiry into the rationality of faith.
Only thus do we become capable of that genuine dialogue of cultures and
religions so urgently needed today. In the Western world it is widely
held that only positivistic reason and the forms of philosophy based on
it are universally valid. Yet the world's profoundly religious cultures
see this exclusion of the divine from the universality of reason as an
attack on their most profound convictions. A reason which is deaf to the
divine and which relegates religion into the realm of subcultures is
incapable of entering into the dialogue of cultures. At the same time,
as I have attempted to show, modern scientific reason with its
intrinsically Platonic element bears within itself a question which
points beyond itself and beyond the possibilities of its methodology.
Modern scientific reason quite simply has to accept the rational
structure of matter and the correspondence between our spirit and the
prevailing rational structures of nature as a given, on which its
methodology has to be based. Yet the question why this has to be so is a
real question, and one which has to be remanded by the natural sciences
to other modes and planes of thought - to philosophy and theology. For
philosophy and, albeit in a different way, for theology, listening to
the great experiences and insights of the religious traditions of
humanity, and those of the Christian faith in particular, is a source of
knowledge, and to ignore it would be an unacceptable restriction of our
listening and responding. Here I am reminded of something Socrates said
to Phaedo. In their earlier conversations, many false philosophical
opinions had been raised, and so Socrates says: "It would be easily
understandable if someone became so annoyed at all these false notions
that for the rest of his life he despised and mocked all talk about
being - but in this way he would be deprived of the truth of existence
and would suffer a great loss". The West has long been endangered by
this aversion to the questions which underlie its rationality, and can
only suffer great harm thereby. The courage to engage the whole breadth
of reason, and not the denial of its grandeur - this is the programme
with which a theology grounded in Biblical faith enters into the debates
of our time. "Not to act reasonably, not to act with logos, is contrary
to the nature of God", said Manuel II, according to his Christian
understanding of God, in response to his Persian interlocutor. It is to
this great logos, to this breadth of reason, that we invite our partners
in the dialogue of cultures. To rediscover it constantly is the great
task of the university.
***
NOTE:
The Holy Father intends to supply a subsequent version of this text,
complete with footnotes. The present text must therefore be considered
provisional.

© Copyright 2006 - Libreria Editrice Vaticana
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-09-06 07:55

> Pavens tale kan ses på:
>
> <http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/15_09_06_pope.pdf>
>
> I en opfølgning på dette bringer jeg talen i sin helhed, så den kan
> kommenteres.

Den er meget interessant synes jeg, men skal jo nok kommenteres som teologi,
på dk.videnskab.religion og/eller dk. religion.kristendom.

Men konflikstoffet er selvfølgelig relevant her.