Mac i netværk
Fra : Torben Lange-Pederse~

Dato : 18-01-01 16:51

En pc-mand spørger:

Hvordan forbinder man to mac'er i netværk - det skulle jo være så nemt ?

mvh

Torben

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-01-01 17:01

Torben Lange-Pedersen <torben.lp@get2net.dk> wrote:

> En pc-mand spørger:
>
> Hvordan forbinder man to mac'er i netværk - det skulle jo være så nemt ?
>
> mvh
>
> Torben

Hej Torben

Husk altid at skrive hvad det er for noget udstyr du referer til, når du
skriver i dk.edb.mac, så er det 100 gange nemmere at svare dig.

Hvis der er Ethernet i dem, så skal du bare have et cross-over kabel.
Hvis der kun er ADB porten (printer/modem), så skal du bruge sådan et
kabel. Jeg kan ikke huske hvad det hedder.

Alt efter hvilken metode du vælger, så skal du huske at sætte
indstillingerne rigtigt.

--
Ciao Jesper

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 18-01-01 17:07

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Husk altid at skrive hvad det er for noget udstyr du referer til, når du
> skriver i dk.edb.mac, så er det 100 gange nemmere at svare dig.

Jeps

> Hvis der er Ethernet i dem, så skal du bare have et cross-over kabel.
> Hvis der kun er ADB porten (printer/modem), så skal du bruge sådan et
> kabel. Jeg kan ikke huske hvad det hedder.

ADB er typisk til mus og tastatur. Serielporten kan derimod anvendes
til LocalTalk eller PhoneNet.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-01-01 20:20

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Jeps

> ADB er typisk til mus og tastatur. Serielporten kan derimod anvendes
> til LocalTalk eller PhoneNet.

Serielporten - det er sgu da det den hedder..............

--
Ciao Jesper

Fra : Torben Lange-Pederse~

Dato : 18-01-01 18:49

Beklager, at jeg ikke var mere præcis, men jeg har 1 Performa 5320 og en
5200, begge med 32 MB og udstyret med ethernet-netkort.

Samtidig har jeg et PC netværk, som kører ethernet via en HUB.

Håber, at dette er tilstrækkeligt info, ellers ...

Torben

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-01-01 20:20

> [...]

> Samtidig har jeg et PC netværk, som kører ethernet via en HUB.
>
> Håber, at dette er tilstrækkeligt info, ellers ...

Drøngodt Torben.

Hvis der ellers er plads til flere stik i hubben og Mac'erne ikke skal
tale med PC'erne o g omvendt, så vil bestemt mene at du uden problemer
kan sætte de 2 Mac'er på netværket. Her skal du så IKKE bruge cross-over
kabler, men blot almindelig katagori 5 kabler med RJ 45 stik i enderne.

God fornøjelse.

--
Ciao Jesper

Fra : h@nsler

Dato : 20-01-01 19:10

> [...]

> Samtidig har jeg et PC netværk, som kører ethernet via en HUB.
>
> Håber, at dette er tilstrækkeligt info, ellers ...

Du nævner PC-netværk.
Skal du have mac'erne ind på disse, eller skal de kun forbindes med
hinanden?
Hvis de kun skal til hinanden kan du bruge et crossover-kabel direkte,
ellers alm. kabler til huben.

Hvilken type ethernet stik er det?
De runde eller dem der ligner store tlf.stik eller mini-aui? Og er det
samme slags på begge?
Hvis det ikke er den rigtige slags til din hub kan du købe en dims som
mellemled.

Anyway, indstillinger hvis det kun er mac-mac:

I kontrolpanelet Appletalk vælger du "ethernet" på begge.
På den maskine der skal deles går du i "Arkivdeling" (Filesharing) og
slår den til. Det er ikke nødvendigt at slå til på begge maskiner,
medmindre du vil dele dem begge. Du kan nøjes med at have en mappe på
den ene der mounter på den anden, og så udveksle via den.
Derefter går du i kontrolpanelet Brugere og grupper (Users & groups) - i
nyere systemer ligger den inde under Arkivdeling, på ældre selvstændigt.
Derinde sikrer du dig enten at der under gæst er sat hak ved at gæster
godt må slutte sig til computeren, eller du opretter en ny bruger med
navn og evt. password.
Derefter vælger du en disk eller mappe, vis info (tryk æble + i), vælg
arkivdeling i pulldownmenuen derinde, sæt hak ved at emnet må arkivdeles
og vælg hvem der må læse og/eller skrive (den bruger du oprettede eller
gæst).
Nu kan du på den anden maskine gå i Vælger (chooser), klikke på
Appleshare og der bør maskinen der er arkivdelts navn figurere. Du
vælger den, og den vil bede dig om navn og password, eller du kan der
vælge gæst hvis du har givet tilladelse til en sådan.
Derefter vil disken/mappen mounte på skrivebordet...

Håber det ikke lød kompliceret. Det er det faktisk ikke, hvis man lige
er logisk omkring:'
Vælg netværkstype (i Apletalk)'
Tillad at maskinen arkivdeles (slå til)
Vælg hvad der skal arkivdeles (slå til på relevant mappe/disk)
- og hvem der må hvad med den (gæst eller en oprettet bruger)

Held og lykke,

Spritt
(på Hanslers PB)

Fra : Torben Lange-Pederse~

Dato : 01-02-01 12:42

Tak til alle, som har bidraget med svar på mit spørgsmål.

Pga. sygdom har jeg desværre ikke haft mulighed for at gøre opsætningen af
mine mac'er færdig, men det sker forhåbentlig snart.

mvh

Torben (

Fra : Jan Jonasen

Dato : 01-02-01 20:12

Torben Lange-Pedersen <torben.lp@get2net.dk> wrote:

> Pga. sygdom har jeg desværre ikke haft mulighed for at gøre opsætningen af
> mine mac'er færdig, men det sker forhåbentlig snart.

Kun for at snage lidt, men kan man være for syg til at sætte en Mac op?

PS. Jow, jeg ved godt svaret ligger i det, jeg selv laver follow-up på.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Hardware (n): The kickable part of a computer.