Foder til katte med allergi?
Fra : Tommy Eriksen

Dato : 12-09-06 10:54

Hejsa,

Vores kære sterelisserede hunkat Fluffy har desvære en form for
allergi. Dyrlægen mener det er noget lagermide eller fodervareallergi,
og derfor er hun nu på piller (som jeg ikke umiddelbart husker hvad
hedder) samt noget "Specific Eicosa" foder på grund af (frit efter
hukommelsen) nogen proteiner som skulle hjælpe mod allergien.

Det har også fået symptomerne (kraftid hudirritation) til at gå helt
væk, og hun er en glad mis igen.

Så langt så godt.

Hun er imidlertid ved at have arbejdet sig igennem de 2.5kg og jeg
skal jo så ud og have noget nyt - og i den forbindelse er jeg lidt
nysgerrig efter om nogen kender til andet foder (Hill's eller noget?)
med de samme egenskaber?

Jeg spørger både fordi hun ikke er helt tilfreds med smagen - hun har
jævnligt været i den gamle kat's skål Hill's foder fordi hun åbenbart
foretrak dét og af hensyn til økonomien (Specific-posen var rasende
dyr - noget i retning af 180kr for 2.5kg). Økonomien er dog sekundært,
omend det ville være rart at kunne give dem begge samme foder - men
hvis jeg både skal fodre 3kg hunkat og 5kg hankat med Specific bliver
det ret hurtigt til et større madbudget end jeg selv bruger ;)

Anyway, nogen der kender til noget man kan finde i en alm dyrehandel
der kan hjælpe på samme måde som Specific foderet?

På forhånd tak,
Tommy

Fra : Leyna

Dato : 12-09-06 12:38

On Tue, 12 Sep 2006 11:53:42 +0200, Tommy Eriksen
<tommy@the-coffeeshop.dk> wrote:

>Anyway, nogen der kender til noget man kan finde i en alm dyrehandel
>der kan hjælpe på samme måde som Specific foderet?

Hmmmmm... Jeg har ikke så meget forstand på foder, men jeg har selv en
allergikat. Han fik først konstateret loppeallergi og senere anden
allergi. Hvilken er endnu ikke fastslået.

Hans hud og pels er i dag tip-top, efter jeg begyndte at fodre ham med
Royal Canin hair & skin. Jeg har dog købt den sidste pose RC (indtil
videre i hvert fald) fordi jeg gerne ville forsøge mig med Olivers.
Den sidste pose jeg købte kostede 175 kr. for 2 kg. Heller ikke
ligefrem et billigt produkt, men det var det der i første omgang fik
ham helt op på mærkerne, men jeg har hørt rigtig meget godt om
Olivers, så det ville jeg forsøge mig med, hvis jeg var dig.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 12-09-06 13:14

On Tue, 12 Sep 2006 13:38:17 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Hmmmmm... Jeg har ikke så meget forstand på foder, men jeg har selv en
>allergikat. Han fik først konstateret loppeallergi og senere anden
>allergi. Hvilken er endnu ikke fastslået.

Okay. Dyrlægen har heller ikke fastslået hvad det her var, udover at
det formentlig havde forbindelse med hendes foder.

> [...]
>ham helt op på mærkerne, men jeg har hørt rigtig meget godt om
>Olivers, så det ville jeg forsøge mig med, hvis jeg var dig.

Okay. Jeg kunne bedre forholde mig til de ca 650kr for 15kg Hill's jeg
købte sidst til de 2 ædedolke ;)
Men tak for tippet :)
Hvor finder man Olivers? Er det bare i den lokale dyrebutik?

Tak,
Tommy
Stolt "forælder" til Allie og Fluffy
http://fotoarkiv.com/gallery/misser0306/abj (Allie)
http://fotoarkiv.com/gallery/bettemis/ahb (Fluffy)

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-09-06 13:30

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-09-06 13:35

> [...]
> jeg købte sidst til de 2 ædedolke ;)
> Men tak for tippet :)
> Hvor finder man Olivers? Er det bare i den lokale dyrebutik?

Du skal bare gå ind på www.olivers.dk , der står alle oplysninger,
også hvordan du bestiller. Du kan også betale med dankort hvis du vil
det, og levering er gratis foruden at du kan returnere posen og få
pengene tilbage hvis du ikke er tilfreds. Det bliver også afhentet
gratis. Det er bare så nemt.

Mine 2 katte er vilde med Olivers.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-09-06 13:43

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:
> [...]

Det er 2 rigtig dejlige og smukke misser du har. De "ryger" også lige
ind i mit private album (som kun befinder sig på min egen computer).
Jeg samler på dejlige misser skal jeg sige dig.

Med venlig hilsen

Tove :)
P.S. Undskyld at jeg kom til at dobbeltposte mit svar til dig. Musen
smuttede.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 12-09-06 14:16

On Tue, 12 Sep 2006 14:42:37 +0200, "Tove Krieger"
> [...]

>ind i mit private album (som kun befinder sig på min egen computer).
>Jeg samler på dejlige misser skal jeg sige dig.

Det skal jeg skynde mig at sige videre til dem ;)
Men tak, og ja, det er helt klart et par dejlige kræ; de er hhv ca 4½
og 1½ i øvrigt.
Der er flere billeder af begge (fra små til nu) her:
http://fotoarkiv.com/gallery/tiger og
http://fotoarkiv.com/gallery/bettemis

>P.S. Undskyld at jeg kom til at dobbeltposte mit svar til dig. Musen
>smuttede.

Helt i orden, og ja, jeg burde nok have startet med www.olivers.dk :)
Men tak for tippet i hvert fald, jeg skynder mig ind og bestille noget
mad til dem.

Med venlig hilsen,

Fra : Leyna

Dato : 12-09-06 14:54

On Tue, 12 Sep 2006 15:15:34 +0200, Tommy Eriksen
<tommy@the-coffeeshop.dk> wrote:

>Det skal jeg skynde mig at sige videre til dem ;)

Jeps to lækre misser og man ser tydeligt hvem der er allergikatten.
:-/
Sådan så min Buster osse ud, og det er frygteligt at skulle blive ved
med at se dem flå sig, så foderskift NU... og så krydser jeg fingre!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 12-09-06 15:05

On Tue, 12 Sep 2006 15:54:22 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

> [...]
>Sådan så min Buster osse ud, og det er frygteligt at skulle blive ved
>med at se dem flå sig, så foderskift NU... og så krydser jeg fingre!

Tænker du på de sidste billeder af bettemissen med den store bare plet
på siden?
Det var da hun blev sterelisereret.
Hendes allergiproblemer gav en masse kløe og irritation ved hals og
nakke, men det har heldigvis været væk siden vi skiftede til Specific
og allergipiller.

Nu er jeg spændt på om hun skal være på de piller resten af livet -
men herregud, hun er sig selv igen og den daglige makrel-med-pille er
blevet til en stor begivenhed for dem begge, så det er nok ikke så
ringe endda ;)

Fra : Denise

Dato : 12-09-06 16:24

Tommy Eriksen wrote:

> [...]
> men herregud, hun er sig selv igen og den daglige makrel-med-pille er
> blevet til en stor begivenhed for dem begge, så det er nok ikke så

Hej
Hvad er det for piller du giver hende. For er det binyrebark er det nok
derfor allergien går væk, for så ved du reelt ikke om foderet virker, før du
stopper med pillerne.
Har selv en allergi kat, der har det fint på Hills og Iams med proteinet
LAM, uden andetmedicin end salve hvis der pga lækkerbidskner pludselig
opstår lidt kløe.

Selvom man siger katte bedre kan tåle prednison end mennesker, så er det
immervæk noget skrapt noget. Men jeg tager måske helt fejl.
God bedring til missen.

--
Hilsen Denise

Fra : Leyna

Dato : 12-09-06 17:40

On Tue, 12 Sep 2006 16:05:05 +0200, Tommy Eriksen
<tommy@the-coffeeshop.dk> wrote:

>Tænker du på de sidste billeder af bettemissen med den store bare plet
>på siden?
>Det var da hun blev sterelisereret.

hehe... UPS!
Buster så faktisk sådan ud, så jeg tog bare for givet at det var dér
problemet lå. *sorry*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Charlotte Hvejsel

Dato : 12-09-06 20:42

Nå her kommer en lang smøre om min kat Berta og hvad jeg fik gjort ved
hendes allergi. Håber du kan bruge noget af det.
Hun begyndte at kradse sig så meget i nakken at hun blødte og havde
store sår. Hårene fløj af og det var utroligt synd for hende. Hun fik
første gang hos dyrelægen noget kløestillende og antibiotika. Sårene
helede mens hun fik det kløestillende, men da det var ude af kroppen
startede det forefra. Min gode dyrelæge var nu sikker på at det var
allergi, men uvidst hvilken slags. Hun fik hudbiopsier som ikke gav
noget svar og jeg fik sendt en blodprøve til analyse. Imens fik hun
prednisolon, som er rimelig effektiv, ikke 100 % effektiv på Berta dog.
Men på det tidspunkt havde jeg designet en stof ting hun kunne have på
så hun ikke kunne kradse hul og dermed skulle have antibiotika.
Nå men prøvesvarerne kom og hun var allergisk for mange ting. Støvmider,
bomuld, hest osv. Nogen af tingene var hun meget lidt allergisk for,
andre meget. Min dyrelæge ville stoppe prednisolonen, da den korter
kattens liv betragteligt ned. Derfor fik jeg et forholdsvis nyt produkt,
som mest var brugt til hunde.Det hedder atopica vet. Efter en lille uge,
var hendes kløe væsentligt mindsket. Det gode ved atopica, er at det
ikke er skadeligt på længere sigt.Efter en måned var der ikke mere kløe.
Alligevel foreslog dyrelægen jeg skulle give Berta indsprøjtninger i en
periode for at gøre hende tolerant overfor de mange ting hun ikke kan
tåle. Det startede jeg op på og har ikke haft problemer siden. Nu får
hun en indsprøjtning 1 gang om måneden og det stopper jeg med i Januar.
Derefter skal hun kun have en sprøjte, hvis hun reagerer.
Kort sagt for Berta har redningen været atopica vet, samt hele
udredningen som gjorde klar hvad hun var allergisk overfor.
Min redning var at jeg ikke behøvede at give hende prednisolon, som jeg
ved er så skadeligt for hende i længden.
Når man får lavet en test, er der en seddel med med hvilket foder katten
kan tåle, af det der er på marked.

Med venlig hilsen
Charlotte Hvejsel
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 12-09-06 22:53

Charlotte Hvejsel wrote:
> [...]
> Når man får lavet en test, er der en seddel med med hvilket foder
> katten kan tåle, af det der er på marked.

Tak for din beretning
Kender godt Atopica, det er ret nyt på det danske marked og vist ikke
godkendt til katte endnu, men bruges åbenbart alligevel. Det giver ikke så
mange bivirkninger som prednison det er rigtigt.
MEN hvis du ikke finder kilden til problemet, vil det dukke op igen efter
behandlingen. Så jeg vil foreslå du også skifter foder - protein type. Jeg
har selv en allergi kat, som kører fint på Hills og Iams med LAM.
Det har desværre aldrig lykkes os at finde ud af hvad hans problem er, men
foder problem må det være. Det kan af og til dukke op i småtings afdelingen
hvis vi har givet ham forskellige lækkerbidskner, så kan det klares med
noget salve, der er kløestillende og bakteriedræbende, men trods alt bedre
end piller.

--
Hilsen Denise

Fra : Charlotte Hvejsel

Dato : 13-09-06 06:45

> [...]
> noget salve, der er kløestillende og bakteriedræbende, men trods alt bedre

Det er lige præcis det jeg har gjort. Jeg har fundet kilden til
problemet.eg har en rapport her over de ting hun ikke kan tåle og et
skema om hvad man kan gøre for at undgå reaktioner. Bl.a derfor får hun
indsprøjtninger nu, for at gøre hende tolerant overfor det hun ikke kan
tåle. Det samme kan man i nogle tilfælde gøre med allergiske mennesker.

Fra : Denise

Dato : 13-09-06 16:02

Charlotte Hvejsel wrote:
> [...]
> hun indsprøjtninger nu, for at gøre hende tolerant overfor det hun
> ikke kan tåle. Det samme kan man i nogle tilfælde gøre med allergiske

Nåååå, det var et vaccinationsprogram du startede op, ok jeg misforstod. Jeg
troede det var en fortsættelse af Atopica.
Var der ikke noget foder hun var allergisk overfor, var det "kun" ting ?
Håber vaccinationsprogrammet virker og missen slipper af med det stads.

--
Hilsen Denise

Fra : Charlotte Hvejsel

Dato : 13-09-06 16:48

> [...]
> Var der ikke noget foder hun var allergisk overfor, var det
> Håber vaccinationsprogrammet virker og missen slipper af med det stads.

Hun er allergisk over for følgende (noget af det aner jeg ikke hvad er)
Græsarter:
Johnson græs
Svingel
Hvene
Eng. rottehale
Fløjlsgræs

Ukrudt:
Engbrandbæger
Lancet vejbred

Træer:
Eg
Elm
Ahorn
Ask

Svampe:
Helminthosporium
Cladosporium (skimmel)
Smut mix
Fusarium (skimmel)
Nigrospora

Epidermals:
Hunde epithel
Muse epithel

Husstøv:
3 forskellige slags husstøvmider

Foder:
Kanin
Vildt
Æg
Mælk
Kartofler
Ærten

Indendørs allergener:
Bomuld
Ceiba uld

Bidende insekter:
Myg

Så det er jo en del. Men jeg tror nu det er en smule overdrevet. Mange
af disse ting har hun jo aldrig været i nærheden af, da hun er indekat.
Men altså det vaccinationsprogram hun er på er jo lavet udfra alle disse
ting og hun har ingen symptomer overhovedet mere. Pelsen på halsen er
vokset ud, sårene er helet og hun er en glad mis igen.

Fra : Denise

Dato : 13-09-06 20:49

Charlotte Hvejsel wrote:

> [...]
> udfra alle disse ting og hun har ingen symptomer overhovedet mere.
> Pelsen på halsen er vokset ud, sårene er helet og hun er en glad mis

Tak skal du ellers have for en lang liste. Mon der er flere ting/samme stof
der går igen i nogle af dem.
Anbefaler lige Lam igen, som jeg bruger haha.
Dejligt hun er glad mis igen, håber ikke det er for slemt selv at skulle
sprøjte, det har jeg aldrig prøvet

--
Hilsen Denise
..

Fra : Charlotte Hvejsel

Dato : 14-09-06 06:29

I starten var det ikke helt sjovt at skulle give hende en indsprøjtning,
men min dyrelæge lærte mig det grundigt. Hun fik dem hver anden dag i
starten, så jeg vænnede mig hurtigt til det. Det er langt sværer nu hvor
det kun er en gang om måneden. Berta klarer det fint. Hun spinner lige
efter jeg har givet hende den, når jeg begyndte at gnide rundt på hendes
hud. Og så ved hun at der kommer en godbid og masser af kys ;)

Venlig hilsen Charlotte
- Tøm kattebakken ved privat svar