Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Tvungen pensionskasse - hvad gør jeg?
Fra : lucasjensen@gmail.co~

Dato : 12-09-06 06:58

Hej, jeg er ansat i en virksomhed hvor der er tvungen deltagelse i PFA
pension. Det er simpelthen en del af ansættelsen og man kan ikke
vælge det fra. Jeg er meget utilfreds med denne ordning da jeg selv
helst 100% vil styre hvordan mine penge forvaltes. Det er svært at
sige endnu, men jeg regner måske ikke med at blive i virksomheden i
så forfærdelig lang tid endnu. Hver måned trækkes 15% fra min
samlede løn til PFA og det synes jeg er mange penge.

Spørgsmål: Hvad skal jeg gøre nu eller være opmærksom på allerede
nu, hvis jeg om føje år skifter job og vil have gavn af de penge jeg
har indbetalt (tvunget). Har hørt at man kan få dem ud til en skatte%
på 70% eller sådan noget lign. Man kan også få dem flyttet til en
anden pensionskasse. Men hvad nu hvis jeg om lad os sige 3 år skifter
job og får en ny stilling hvor jeg har mulighed for at forvalte mine
pensionsmidler som jeg lyster det - fx i investeringsforennger. Er jeg
så fucked og kan kun få mine surt opsparede penge ud med 70% skat
eller hvad gør folk i sådan en siuation?

PS: Hvad er i øvrigt den aller bedste måde at lave opsparing på til
alderdommen?

Mv, Jensen

Fra : Andreas Bach Aaen

Dato : 12-09-06 20:34

lucasjensen@gmail.com wrote:

> [...]
> vælge det fra. Jeg er meget utilfreds med denne ordning da jeg selv
> helst 100% vil styre hvordan mine penge forvaltes.

Jeg er selv i et firma, der har indført en helt tilsvarende ordning over en
årrække. Der er både fordele og ulemper ved en firmaadministreret ordning.
Skattereglerne er f.eks. ikke helt ens. Firmaadministrerede ordninger er
har tilgængæld langt enklere krav til den periode du som minimum skal
indbetale for at kunne blive skattemæssigt begunstiget ved f.eks.
udbetalinger i efterlønsperioden.

> Det er svært at
> sige endnu, men jeg regner måske ikke med at blive i virksomheden i
> så forfærdelig lang tid endnu. Hver måned trækkes 15% fra min
> samlede løn til PFA og det synes jeg er mange penge.

Du bør tage mindst 15% fra af din løn til pensionsopsparing PFA eller ej.

> [...]
> har indbetalt (tvunget). Har hørt at man kan få dem ud til en skatte%
> på 70% eller sådan noget lign. Man kan også få dem flyttet til en

Det kan være voldsomt dyrt at få pengene ud eller at skifte pensionskasse.
Det kan slet ikke sammenlignes med at skifte bank.
Det er dog sådan, at det lovgivningsmæssigt er forholdsvist billigt at
flytte fra en tvungen ordning til en anden.

> [...]
> så fucked og kan kun få mine surt opsparede penge ud med 70% skat
> eller hvad gør folk i sådan en siuation?

Hvis du om 3 år bliver ansat i et sted som ikke har en kollektiv ordning, så
kan du gratis fortsætte i PFA, men det vil være møj dyrt at skifte til
andre selskaber. Du har dog indenfor PFAs produktportefølje mulighed for at
investere via eksterne investeringsselskaber.

> PS: Hvad er i øvrigt den aller bedste måde at lave opsparing på til
> alderdommen?

Hvad mener du med bedste? Den sikreste eller den ricikable, som rent faktisk
kunne ende med at give flest kroner og øre?

Mvh
Andreas

Fra : Andy

Dato : 15-09-06 14:30

>Spørgsmål: Hvad skal jeg gøre nu eller være opmærksom på allerede
>nu, hvis jeg om føje år skifter job og vil have gavn af de penge jeg
>har indbetalt (tvunget).

Du opretter blot en pensionsordning selv og overfører pengene til den konto,
hvorefter du selv kan investere dem. Det koster et gebyr(Jeg gav ca. 1500
for nogle år siden), og du skal være opmærksom på at din PFA pension er en
del af en firma aftale, og kan være behæftet med klausuler. Min kunne f.eks.
ikke udbetales, heller ikke hvis den var blevet overflyttet til anden
udbyder.

Andy