Backup af rejsebilleder
Fra : Kim Andersen

Dato : 10-09-06 19:00

Hej

Jeg skal på ferie i en måned og regner med at tage en masse billeder, men
mangler et sted at arkivere dem. Mit behov er ca. 20 - 30 GB. Er der nogen
der kender til steder på nettet, hvor man kan uploade billederne mens man er
afsted, og når man kommer hjem igen kan downloade dem.

Jeg har ikke planer om også at skulle slebe en bærbar PC med!!!

--
MVH

Kim Andersen
kimandersenNineNineNine@hotmail.com
(Erstat Nine med tal)

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 10-09-06 19:13

Kim Andersen <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> wrote:

[...]

Øh... Det var da virkelig en MASSE bilder? Hvor du reiser hen er en
interessant detalj i dette spørsmålet, siden det slett ikke er alle
steder i verden du i det hele tatt kan finne Internet-kapasitet som
lar deg laste opp så mye data raskt nok.

Det du derimot snart i hele verden kan finne er fotobutikker hvor de
gjerne hjelper deg med å lage sikkerhetskopier av digitale fotos på
CD eller DVD. Det kan du så gjøre, lag to kopier, send den ene hjem
med posten og bær den andre med deg. Sjekk også at begge kopier
virkelig fungerer, før du formaterer minnebrikkene dine.

Et annet godt alternativ (eller helst supplement) er en liten
bærbar harddisk. Den er MYE mindre enn en bærbar PC, og de finnes
i ganske så solide utgaver. Se for eksempel noe så flott som

http://dk.europe.creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=214&product=15752

(Eller gjør et søk på Nettet etter Creative Zen Vision W)

Det finnes mange alternativer i forskjellige prisklasser og med
forskjellige typer funksjonalitet.

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Kim Andersen

Dato : 10-09-06 19:36

Hej igen

Jeg skal til Australien og jeg tager billeder i RAW 9,6 MB pr. billede!!!!!!

Nikon har også en lille harddisk til backup af billeder, men den koster ca.
4000 kr.

kim

Fra : Holst

Dato : 10-09-06 20:28

Kim Andersen wrote:

> Jeg skal til Australien og jeg tager billeder i RAW 9,6 MB pr. billede!!!!!!
>
> Nikon har også en lille harddisk til backup af billeder, men den koster ca.
> 4000 kr.

Amitech laver en Traveldisk, som for 1500 kr. kan klare 40 GB:

<http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/pctilbehoer/usb_Harddiske/travelDisk.asp>

Jeg kender intet til den personligt. Jeg kender kun til dens eksistens,
så om den er god/dårlig, ved jeg ikke.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-09-06 19:48

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> writes:

> [...]
> der kender til steder på nettet, hvor man kan uploade billederne mens man er
> afsted, og når man kommer hjem igen kan downloade dem.

Opret en gmail-konto og send billederne til dig selv. Der er plads til
2,5 GM. Så opret flere og send til dem alle sammen.

Det er gratis.

Du kan også sætte en lille ftp-server op hjemme hos dig selv og lægge
billederne der.

/Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : JK

Dato : 10-09-06 19:54

On Sun, 10 Sep 2006 19:59:41 +0200, "Kim Andersen"
> [...]

>afsted, og når man kommer hjem igen kan downloade dem.
>
>Jeg har ikke planer om også at skulle slebe en bærbar PC med!!!

Hvis du kan få adgang til en pc på et hotel. Så kan jeg anbefale en
lille usb2 harddisk 2.5" i et lille kabinet.

Hvis du f.eks. finder en skrottet bærbar og bruger harddisken derfra.

Drev-boksen:
http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=158935

Boksen koster 199,-

Jeg har også undersøgt samme problem (med raw). En Ipod kan gøre det !
men du må stole på, at data kommer over. Noget med display: laver
epson 2000.

Men jeg fandt at en bærbar til 4000 kr. er bedre.

mvh

John

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-09-06 20:03

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> wrote in

> Jeg skal på ferie i en måned og regner med at tage en masse billeder,
> men mangler et sted at arkivere dem. Mit behov er ca. 20 - 30 GB.

Hvornår skal du rejse? Jeg har en masse(+100 Gb) ledig plads på et
webhotel, som jeg næppe skal bruge i år.

Det kunne du sagtens få ftp adgang til.

Du kan kontakte mig på oldhoj(at)gmail(dot)com.

Fra : redge

Dato : 10-09-06 20:17

Kim Andersen wrote:

> [...]

> downloade dem.

> Jeg har ikke planer om også at skulle slebe en bærbar PC med!!!

Her er vist noget i retning af, hvad du søger - og billigt:
https://www.nordic-backup.com/

--
Mvh Jarl

Fra : Holst

Dato : 10-09-06 20:31

Kim Andersen wrote:

> [...]
> der kender til steder på nettet, hvor man kan uploade billederne mens man er
> afsted, og når man kommer hjem igen kan downloade dem.

Har du overvejet, om du kan finde steder under din rejse, der har
tilstrækkelig båndbredde til, at du inden for rimelig tid kan uploade de
mængder data, du skal have uploadet?

Fra : Bjarne

Dato : 10-09-06 21:22

Kim Andersen skrev:
> [...]
> afsted, og når man kommer hjem igen kan downloade dem.
>
> Jeg har ikke planer om også at skulle slebe en bærbar PC med!!!

Prøv at få en aftale om plads med www.edbguiden.dk
Han har fint styr på både sin Windows-server og sin egen backup.

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 10-09-06 21:36

Kim Andersen wrote:

> [...]
> afsted, og når man kommer hjem igen kan downloade dem.
>
> Jeg har ikke planer om også at skulle slebe en bærbar PC med!!!

Måske en dyr fornøjelse, men jeg så for nylig, at man kan få CF Type I
kort med en kapacitet på 8 GB for omkring 1.500 kr. Det vil i hvert fald
være en løsning, der fylder ganske lidt.

Tjah ... måske er det billigere blot at købe dobbelt så mange på 4 GB.

Fra : Jakob

Dato : 12-09-06 20:10

> [...]
> er afsted, og når man kommer hjem igen kan downloade dem.
>
> Jeg har ikke planer om også at skulle slebe en bærbar PC med!!!

Nu ved jeg ikke hvor du skal hen, men hvad med at brænde dvd'er med
billederne, enten på en netcafé eller i en fotobutik?

Jakob

Fra : Esben

Dato : 13-09-06 20:20

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der kender til steder på nettet, hvor man kan uploade billederne mens man
> er afsted, og når man kommer hjem igen kan downloade dem.

Jeg kender ikke standarden på netcafeer i Autstralien, men hvis du
gennemsnitligt kan uploade med ca 50kbyte/sek, så vil det tage ca 160 timer
= 6,25 døgn at komme af med 30GB.

> Jeg har ikke planer om også at skulle slebe en bærbar PC med!!!

Jeg synes enten du skulle
- brænde billederne ned på DVD'er på netcafeer
- investere i en 30-60GB 2½" harddisk med USB tilslutning og kopiere
billederne over på netcafeer eller
- investere i en transportabel diskstation, der kan tilsluttes kameraet

--
Esben