Gode børnekatte
Fra : Marianne

Dato : 10-09-06 13:11

Hej

Vi har desværre måtte aflive min gamle kat her før sommeren. Hun blev 18 år,
men kunne så ikke mere. Dyb sorg - ikke mindst hos børnene, men vi har
aftalt at skulle have et par nye katte i løbet af efteråret (november
antagelig).

Frem for at blive indtaget i den første og bedste lille kat, vil jeg nu -
dennegang - søge lidt råd og vejledning.

Hvilken slags kat er god til børn og holder sig nogenlunde tæt til hjemmet?
Vi bor i hus i København, men der er unægtelig ikke meget plads at boltre
sig på. Næsten alle andre i kvarteret har også kat, så det sætter også sine
begrænsninger. De skal m.a.o. ikke være for 'udadgående'.

Jeg er ikke interesseret i avl eller lignende, så det skal bare være en ...
kat. Omvendt - hvis en særlig race vil være velegnet, så er det også fint
nok. En lillebitte stemme inden i hovedet er imidlertid nervøs for at
anskaffe en racekat - jeg bilder mig ind, at de kan risikere at blive
stjålet.

Mine egne erfaringer fortæller mig, at jeg skal have fat i 2 hunner, som er
kuldsøskende - men ellers?

På forhånd tak for evt. svar.

mvh
marianne

Fra : "

Dato : 10-09-06 17:34

Marianne wrote:
Trist med jeres gamle kat, men en flot alder.

> [...]
> plads at boltre sig på. Næsten alle andre i kvarteret har også kat,
> så det sætter også sine begrænsninger. De skal m.a.o. ikke være for
Bedste bud er nok to killinger/ungkatte fra internat. Og minimum 6 mdr
gamle. Dermed har de grundlagt deres temperament/sind, og du kan langt bedre
vurdere om kattene er noget for jer. Prøv evt også KV's internat på
Frederiksberg eller Inges Kattehjem. Og tag ud på minimum to besøg inden du
bestemmer dig.

Eller evt. Hellig Birma (min 4-5 mdr). De er rolige katte af sind, men meget
kælne og aktive - hankattene er klart de bedste temperamentsmæssigt - har
dårlige erfaringer med hun-birmaer, men det er individuelt fra kat til kat.
Min erfaring med Birmaer er, at de ikke strejfer særlig meget.
Svjv er Maine Coon/Norsk Skovkat vist også rimelige børnevenlige.

> det også fint nok. En lillebitte stemme inden i hovedet er imidlertid
> nervøs for at anskaffe en racekat - jeg bilder mig ind, at de kan
> risikere at blive stjålet.
Det kan ske herhjemme, men sjældent. Det er mest hunde, der stjæles
herhjemme. I USA er det et stigende problem med tyveri af racekatte. Dét
fænomen er heldigvis ikke så stort herhjemme (endnu!).

> Mine egne erfaringer fortæller mig, at jeg skal have fat i 2 hunner,
> som er kuldsøskende - men ellers?
Ikke nødvendigvis. Det er helt afhængig af den enkelte kat. Katte er lige så
individuelle som mennesker :)
Nogen katte går godt i spænd sammen, andre gør ikke. Der er ingen garantier,
selvom de er kuldsøskende. Spørg opdrætteren/internatet hvordan kattene går
i spænd sammen. Du kan også vælge to katte fra forskellige kuld.

/M

Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-09-06 17:46

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stjålet.
>
> Mine egne erfaringer fortæller mig, at jeg skal have fat i 2 hunner, som

Der findes flere racekatte, der er velegnede til børn, men du har da ret i
at de sikkert kan blive stjålet. Det er så ikke noget problem, når du holder
dem som indekatte. Så det synes jeg virkelig du skulle overveje. På den måde
ville du også holde dig til loven, som allerede har været oppe i flere
tråde, og slippe for at de kommer hjem med skrammer fra slagsmål. Jeg synes
i øvrigt at indekatte er meget mere kærlige og kontaktsøgende.

Om det er to hunner, to hanner eller en af hver er en smagssag. Når de begge
bliver kastreret gør det ikke den store forskel. At de er kuldsøskende er
sikkert en fordel, men det kan også sagtens lade sig gøre at sammenføre to
killinger fra forskellige kuld. Det er værre, når de først er voksne.

Mvh Kari

Fra : "

Dato : 10-09-06 18:04

Kari Eiffert wrote:
> [...]
> har været oppe i flere tråde, og slippe for at de kommer hjem med
> skrammer fra slagsmål. Jeg synes i øvrigt at indekatte er meget mere

Såfremt dine katte har mulighed for at komme ud, så lad dem komme ud. Du får
mere harmoniske katte, langt langt mindre risiko for adfærdsproblemer og
urenlighed, hvilket i øvrigt er bevist. Og nej, katte bliver IKKE mere
kontaktsøgende eller kærlige af at være indekatte. Tværtimod kræver
indekatte langt mere aktivitet og engagement end fritlløbende katte og
forøget risiko for stress pga kedsomhed. Jeg har haft begge dele, både
fritløbende og indekatte. Fritløbende er ALTID at foretrække, både for ejer
og kat

Hvis dine katte er kastrerede, så undgår du de fleste slagsmål. En løbegård
er ligesom et fængsel og kan rent faktisk også stresse katte, da de netop
ikke kan jage fremmede katte på flugt, som generer dem på den anden side af
hegnet.

> [...]
> kuldsøskende er sikkert en fordel, men det kan også sagtens lade sig
> gøre at sammenføre to killinger fra forskellige kuld. Det er værre,
Det er IKKE værre at sammenføre voksne katte. Det afhænger igen igen af den
enkelte kat og dets temperament!

Fra : Marianne

Dato : 10-09-06 18:26

Tak for jeres svar.

Kattene vil nu nok kunne komme ud, da vi ikke vil kunne holde dørene lukkede
udtil. Det plejer også at gå

Et spørgsmål mere: hvordan/hvorfor er det en fordel med 6 mdr.s katte frem
for blot 12 uger? Er 12 uger simpelthen for tidligt?

mvh
marianne

Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-09-06 19:58

> [...]
får
> mere harmoniske katte, langt langt mindre risiko for adfærdsproblemer og

Jeg vil gerne se beviset? Når de er urenlige er det jo lige så ofte et tegn
på sygdom.Så har man da en reel chance for at se der er noget galt! Bare
fordi de går ude betyder det sørme ikke at de aldrig er syge. Man ser det
bare ikke. Tvært imod kan udekatte blive enormt stressede af at der kommer
andre katte ind på deres territorie. Specielt hvis det er stærkere katte.

Og nej, katte bliver IKKE mere
> kontaktsøgende eller kærlige af at være indekatte.

Jeg mangler virkelig at du skriver: "JEG MENER ikke de bliver mere
kontaktsøgende."
Jeg har haft udekatte hele mit liv indtil for 4 år siden. Flere af mine
venner har haft udekatte indtil for et par år siden. Og selvom de er
kastrede har de alle sammen været oppe at slås flere gange. Og vi har alle
(4 par) oplevet gladere, tryggere og mere harmoniske katte.

> [...]
> forøget risiko for stress pga kedsomhed. Jeg har haft begge dele, både
> fritløbende og indekatte. Fritløbende er ALTID at foretrække, både for

I øvrigt keder de sig sjældent, hvis bare de har hinanden og et klatretårn
plus lidt legetøj.
Jeg foretrækker absolut ikke udekatte! Og ligeså de andre jeg kender, så
igen bør du skrive at DU foretrækker det Alle har nemlig ret til deres
mening om tingene.

Vi har så også valgt at have vores inde af flere grunde. Kan da lige remse
dem op:

Man skal ifølge loven holde katten på egen matrikel.
Der er efterhånden et utal af historier om onde mennesker, der har udsat
katte for diverse pinsler
Og ikke mindst er deres pels helt ulidelig at holde, når de har været en tur
ude i busken (ja det er norske skovkatte og en maine coon)

Og lige præcis det her emne er nærmest et trosspørgsmål.

Mvh Kari

Fra : Sabina H.

Dato : 10-09-06 21:30

Marianne wrote:
> [...]
> plads at boltre sig på. Næsten alle andre i kvarteret har også kat,
> så det sætter også sine begrænsninger. De skal m.a.o. ikke være for

hvis du går efter racekatte, vil jeg anbefale dig at søge en af de lidt
"tunge" typer.... feks perser, brite, og katte af lignende statur...... de
er generelt roligere end de mere "slanke" typer, som feks siam og
abysinier...... når jeg siger generelt, er det under forudsætning af at
inden for alle racer er der undtagelser....

en foreslår dig at købe et par internatskatte, og det finder jeg som en god
ide... men vær opmærksom og vælg med hovedet, ikke hjertet..... og spøg
spørg spørg, og får du ikke et svar, så vær varsom.....
du kan selv gøre meget for at sikre dig en kat der bliver hjemme mest
muligt..... feks via at vælge en lidt tungere type kat.... eller undersøg
killingernes forældres "udesøgen"..... fodring på bestemte tidspunter, gerne
flere gange om dagen..... et roligt og hyggeligt hjem hvor katten føler sig
tryg... indhegnet have der er lidt mere besværlig at trænge ud af.... kalde
katten ind hver aften og lade den blive inde om natten..... der er
garanteret mange flere ting at gøre, men det handler om at sikre katten er
tryg og ikke får behovet for at søge ud.... det gøres nemmest ved at
eliminere hormoner og jagten på mad og ro......

> [...]
> det også fint nok. En lillebitte stemme inden i hovedet er imidlertid
> nervøs for at anskaffe en racekat - jeg bilder mig ind, at de kan

der er altid en risiko, men risikoen er i mine øjne ikke i racerenhed, men i
det at den render ude... jeg har selv og kender flere der har mistet
huskatte, end racekatte ;) min underbo her hvor jeg bor (midt i fredericia
centrum) har en superskøn Maine coon der har rendt ude de sidste 6 år uden
problemer af den art......

> Mine egne erfaringer fortæller mig, at jeg skal have fat i 2 hunner,
> som er kuldsøskende - men ellers?

min erfaring siger det modsatte.... ingen kuldsøskende og helst den ene som
hankat*G*
men i princippet er det meget forskelligt.... nogle kuldsøskende går
superfint sammen hele livet, mens andre bliver ærkefjender når de bliver
fertile...
uanset hvad, vil jeg klart anbefale dig at få katten(e) neutraliseret så
tidligt som overhovedet muligt.... allerhelst inden de er 16 uger..... på
den måde eliminerer du helt risikoen for homonkrig.....

generelt kan man sige at hankatte bliver mere kælne og "hyggelige" når de er
voksne og neutraliserede, mens hunkatte ofte er lidt mere specielle og
"egne".... hankatte er også sådan generelt mere legesyge, når nu du gerne
vil have en kat der er god til børn ;)

her i huset har vi måtte sande det rigtige i de udtalelser.... det er klart
vores neutraliserede hankat der er ungernes mis....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk