Hvilken news client ?
Fra : Andersen

Dato : 10-09-06 11:17

Findes der virkeligt ikke en eneste news client som kan holde rede på
det man poster og svarene herpå ?

Altså på en prof måde, hvilket vil sige at programmet skal have et
vindue alene med de tråde man har deltaget i, og skal selvfølgelig
medtage samtlige NG-er man har deltaget i, samt downloade og tråde
headers og artikler kun for omhandlede.

Jeg har skrottet en del nu. Alle er noget bras.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-06 07:02

Andersen skrev:

> Findes der virkeligt ikke en eneste news client som kan holde
> rede på det man poster og svarene herpå ?

Jo, men ikke på den måde du ønsker.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-09-06 14:03

Andersen <.@.> posting:

>vindue alene med de tråde man har deltaget i, og skal selvfølgelig
>medtage samtlige NG-er man har deltaget i, samt downloade og tråde
>headers og artikler kun for omhandlede.

Opera har noget i retning af det, du efterlyser. Den samler trådene,
du har deltaget i, når der sker noget nyt i de enkelte.
Se evt. <http://www.itu.dk/~chr/temp/tr.PNG>, hvor jeg bl.a. har
sendt
<news.tfpkvoc2txlft5@itu-7764ed8bbb8.domain.itu.dk> og herefter
svarer "en anden" så på det med
<news.tfpk0mwgz5nolm@itu-7764ed8bbb8.domain.itu.dk>, hvilket
vises i oversigten.

Personligt anvender jeg Agent, eftersom jeg anser den som værende
bedre til mit behov (og jeg er vist også groet en smule fast i mine
Agent-rutiner). I Agent har jeg blot sat et filter til at fange alle
tråde, jeg selv har postet i. Disse bliver så hentet ned automatisk.
Med en genvejstast til at hoppe de nye indlæg igennem, hvor kroppen
er hentet ned, er det ikke så svært at have styr på sine tråde,
synes jeg.

--
What is life, except excuse for death,

http://www.amnesty.dk/stoptortur/protest/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-06 14:20

Christian Bohr-Halling skrev:

> Personligt anvender jeg Agent, eftersom jeg anser den som værende
> bedre til mit behov (og jeg er vist også groet en smule fast i mine
> Agent-rutiner).

Du skulle overveje Dialog. Den er inspireret af Agent, men har
nogle ret kraftige forbedringer i usenetdelen. Den når den dog
ikke til sokkeholderne hvad mail angår.

Med nogle få tilretninger reagerer den som Agent på de nødvendige
tastetryk.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 11-09-06 14:21

Hej Bertel

> Du skulle overveje Dialog. Den er inspireret af Agent, men har
> nogle ret kraftige forbedringer i usenetdelen. Den når den dog
> ikke til sokkeholderne hvad mail angår.

Er det den der hedder 40tude Dialog ?

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-06 14:35

Max skrev:

> Er det den der hedder 40tude Dialog ?

Nja. Firmaet hedder 40tude. Ét af deres (hans) programmer hedder
Dialog, men en del opfatter det som at programmet hedder
40tude Dialog.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 11-09-06 16:28

Hej Bertel

> Nja. Firmaet hedder 40tude. Ét af deres (hans) programmer hedder
> Dialog, men en del opfatter det som at programmet hedder
> 40tude Dialog.

Undskyld, men de opfatter det åbenbart anderledes siden
de skriver :

40tude Dialog is a feature loaded, multi-server, multi-threaded
Windows newsreader with Unicode character support.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-06 16:38

Max skrev:

> Undskyld, men de opfatter det åbenbart anderledes siden
> de skriver :

Måske.

> 40tude Dialog is a feature loaded, multi-server, multi-threaded
> Windows newsreader with Unicode character support.

Prøv at læse om det program der hedder Macromedia Dreamweaver
eller Adobe Acrobat Reader. Så vil du nok finde ud af at første
led er et firmanavn.

Men man kan vel altid diskutere om firmanavnet er en del af
produktnavnet.

Kalder du Agent for Forte Agent og Outlook Express for Microsoft
Outlook Express?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 11-09-06 16:57

Hej Bertel

> Nja. Firmaet hedder 40tude. Ét af deres (hans) programmer hedder

Firmaet hedder da Softwareentwicklung Marcus Mönnig :)

Mvh Max

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-09-06 14:41

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> posting:

>Du skulle overveje Dialog. Den er inspireret af Agent, men har
>nogle ret kraftige forbedringer i usenetdelen.

Ja, jeg har godt hørt, den skulle være god og bedre end Agent.

>Den når den dog ikke til sokkeholderne hvad mail angår.

Jeg anvender også Agent til post, hvilket nok også har holdt mig
tilbage fra at droppe den. Jeg kører endda stadig med 1.9, eftersom
jeg har hørt, det ikke er (var) pengene værd at gå til version 2. Er
vist lige kommet en version 4. Måske skulle jeg prøve den engang.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-06 16:35

Christian Bohr-Halling skrev:

> Jeg anvender også Agent til post, hvilket nok også har holdt mig
> tilbage fra at droppe den.

Agent vinder specielt på sin smarte håndtering af mailgrupper.
Dialog har slet ikke noget tilsvarende.

> Jeg kører endda stadig med 1.9

Og jeg har 1.93 installeret netop af ovennævnte grund. Men alle
debatgrupper og alle enkeltmails bruger jeg Dialog til.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-06 16:42

> [...]

> jeg har hørt, det ikke er (var) pengene værd at gå til version 2. Er
> vist lige kommet en version 4. Måske skulle jeg prøve den engang.

Version 2 er en forgrimning af version 1.9. Version 3 er lavet
med noget klamp der får den til at køre langsomt eller låse hele
computeren hvis den skal køre fuld speed - og selv dér er
hastigheden slet ikke på højde med Dialogs. Jeg har ikke gidet
prøve version 4.

Det skal dog siges at jeg har haft Dialog installeret og
afinstalleret en del gange inden jeg fik de sidste Agentvaner ud
af kroppen og forligede mig helt med Dialog. Men jeg har også
brugt Agent i noget nær 8 år.

--
Bertel

Fra : Andersen

Dato : 13-09-06 22:57

Jeg har også Dialog installeret, men kan ganske enkelt slet ikke lure
hvordan programmets multiserver funktionalitet virker. Jeg har
konfigureret 3 serversæt til brug når jeg rejser med laptoppen, men kan
ikke finde hvor man vælger den serverkonfiguration man har opsat i
[settings]>[servers,...] ?

I kan evt prøve med "news.readfreenes.net" som er en fri, hurtig og
ucensureret newsserver, hvor man altid kan finde de artikler som er
fjernet på de Danske newsservere. Nogen der iøvrigt ved hvem der fjerner
artiklerne på de danske newsservere og hvorfor helt uskyldige indlæg
fjernes ?

Kan heller ikke lure hvordan Dialog styrer tråde og opfølgning ?

Der ser ud til at være en masse funktioner i Dialog, men intuitive er de
absolut ikke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-06 23:49

Andersen skrev:

> [...]
> konfigureret 3 serversæt til brug når jeg rejser med laptoppen, men kan
> ikke finde hvor man vælger den serverkonfiguration man har opsat i

Man vælger ikke newsserver. Fra hver newsserver bliver den
komplette liste med debatgrupper hentet, og de slås alle sammen i
en fælles liste hvor servernavnet som standard tilføjes bagefter.
Så kan man vælge de grupper man vil følge og evt. vælge samme
gruppe fra forskellige servere, men de bevares som separate
grupper i ens database.

> [...]
> fjernet på de Danske newsservere. Nogen der iøvrigt ved hvem der fjerner
> artiklerne på de danske newsservere og hvorfor helt uskyldige indlæg

Jeg er ikke i nogen af 'mine' grupper blevet opmærksom på at der
skulle mangle indlæg.

> Kan heller ikke lure hvordan Dialog styrer tråde og opfølgning ?

Øh, automatisk. Hvad er problemet?

--
Bertel

Fra : Andersen

Dato : 14-09-06 23:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> Så kan man vælge de grupper man vil følge og evt. vælge samme
> gruppe fra forskellige servere, men de bevares som separate

Det er bl.a her filmen knækker for mig. Dialog har alene hentet grupper
for den første newsserver jeg konfigurerede, og rigtigt nok, så står
servernavnet udfor samtlige grupper. Hvordan får jeg Dialog til at hente
grupperne på de øvrige newsservere ?

> Øh, automatisk. Hvad er problemet?

Hvor finder man så listen som alene indeholder de grupper og tråde som
man har deltaget ?

I fanebladet [Folders] og "Sent" ligger jo det man har postet, og så
ville det jo være nærliggende at kunne generere en opdateret tråd med
artiklerne ud fra det. Men hvordan fungerer det i Dialog ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-06 00:51

Andersen skrev:

> [...]
> for den første newsserver jeg konfigurerede, og rigtigt nok, så står
> servernavnet udfor samtlige grupper. Hvordan får jeg Dialog til at hente

Ved at vælge: Online - Get complete grouplist(s), og evt. udpege
den server der skal hentes fra.

> Hvor finder man så listen som alene indeholder de grupper og tråde som
> man har deltaget ?

Nå, på den måde. Det kan klares lidt indirekte. Princippet er at
du sætter watch på tråde du selv deltager i (automatisk) og
derefter definerer et view hvor kun tråde med watch vises.

I scorefilen skriver du:

   [*]
   !watch From "<dit fulde navn>"

og klikker OK. Derefter trykker du Ctrl-F12 og vælger et unnamed
view. Lav navnet om til "Watched" eller evt. "Egne tråde" og sæt
hak ved "Watched". Hvis du valgte view nr. 2 (1'eren er
reserveret), kan du aktivere det med Ctrl-F2. Ctrl-F1 viser alle
tråde og indlæg.

For at aktivere scorefilen på gamle indlæg i en given gruppe
(eller flere), skal du vælge det nederste menupunkt under
"Group".

Hvis du kun skriver "Andersen" i scorefilen, ville alle indlæg
fra alle der har "Andersen" i afsenderfeltet, få sat watch og
blive vist når du vælger dit view.

Bemærk at metoden bevirker at du ikke kan bruge watch til andre
ting.

--
Bertel

Fra : Andersen

Dato : 16-09-06 00:25

On Fri, 15 Sep 2006 01:51:08 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Ved at vælge: Online - Get complete grouplist(s), og evt. udpege
> den server der skal hentes fra.

Damn, der var den jo
Nu defaulter den også den rigtige server ved reply. Men kan man også få den
til at vælge den rigtige Identity automatisk ? (vi er flere om computeren
og den vælger altid "Default" under Identity, så man selv skal vælge den
rigtige ved hver followup.

> Nå, på den måde. Det kan klares lidt indirekte. Princippet er at
> du sætter watch på tråde du selv deltager i (automatisk) og
> derefter definerer et view hvor kun tråde med watch vises.

Og hvor sættes automatisk watch på tråde man selv deltager i ?

Ellers var det lige hvad jeg manglede. Havde (også) overset mulighederne i
views og scores. Nu kører det som jeg ønsker og Thunderbird er skrottet.

Kan ellers undre mig over at du anbefaler Dialog til nye USENET brugere som
efterspørger et enkelt program. Dialog er ret avanceret, men absolut
anbefalelsesværdigt og et kanon program.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-06 11:33

Andersen skrev:

> Nu defaulter den også den rigtige server ved reply. Men kan man også få den
> til at vælge den rigtige Identity automatisk ?

Settings - Current identity: Vælg den ønskede.

> Og hvor sættes automatisk watch på tråde man selv deltager i ?

I scorefilen (som sagt). Vælg Settings - Scoring and Actions og
sørg for at der står:

   [*]
   !watch From "<dit fulde navn>"

og indtil videre ikke andet. Efterhånden som du finder ud af hvad
filen kan bruges til, kommer der sikkert flere ting til i filen.
Her kan du f.eks. læse om killfiltre:

   http://bertel.lundhansen.dk/dialog/dialog.php?page=killfilter

> Kan ellers undre mig over at du anbefaler Dialog til nye USENET
> brugere som efterspørger et enkelt program. Dialog er ret
> avanceret, men absolut anbefalelsesværdigt og et kanon
> program.

Jeg tror at graden af indviklethed hænger sammen med at usenet
*er* indviklet. Det vil være dumt at anbefale et program hvori
brugeren efter kort tid savner vigtige funktioner. Og så kender
jeg i øvrigt slet ikke programmer der er enklere at gå til end
dialog. Jeg har vel kikket på en halv snes stykker, nogle dog kun
kort tid.

--
Bertel

Fra : thomas t

Dato : 16-09-06 15:36

Bertel Lund Hansen at nospamfilius@lundhansen.dk ha scritto:

> [...]
> jeg i øvrigt slet ikke programmer der er enklere at gå til end
> dialog. Jeg har vel kikket på en halv snes stykker, nogle dog kun

Af bar interesse, også fordi jeg selv kun har prøvet OE: Har du prøvet at
bruge OE til news? Hvordan vil du i så fald sammenligne det (med fx Dialog)?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-06 16:11

thomas t skrev:

> Af bar interesse, også fordi jeg selv kun har prøvet OE: Har du
> prøvet at bruge OE til news?

Nej.

> Hvordan vil du i så fald sammenligne det (med fx Dialog)?

Der er sikkert nogle OE-kendere der kan svare bedre på det end
jeg.

--
Bertel

Fra : Andersen

Dato : 16-09-06 23:06

On Sat, 16 Sep 2006 12:32:57 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Settings - Current identity: Vælg den ønskede.

Jo den havde jeg set, men det valg sætter samme Identity på alle som bruger
Dialog på computeren. Jeg savnede en relativ måde at tilknytte identiteter
sammen med den benyttede nesserver.

f.eks
news.sunsite.dk anvendes altid af identity1
news.tele2.dk anvendes altid af identity2
news.cybercity.dk anvendes altid af identity3

> I scorefilen (som sagt). Vælg Settings - Scoring and Actions og
> sørg for at der står:
>
>    [*]
>    !watch From "<dit fulde navn>"

Samme problem her. Hver newsserver eller hver identity bør have sin egen
scorefil tilknyttet. Med ovenstående vil alle som bruger Dialog på
computeren nu få watch'ed mine artikler.

> og indtil videre ikke andet. Efterhånden som du finder ud af hvad
> filen kan bruges til, kommer der sikkert flere ting til i filen.

Helt sikkert, for der er fede muligheder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-06 00:19

Andersen skrev:

> Jo den havde jeg set, men det valg sætter samme Identity på
> alle som bruger Dialog på computeren. Jeg savnede en relativ
> måde at tilknytte identiteter sammen med den benyttede
> nesserver.

Så lav to installationer af Dialog.

--
Bertel

Fra : Andersen

Dato : 19-09-06 22:00

On Sun, 17 Sep 2006 01:18:56 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Så lav to installationer af Dialog.

Ved du iøvrigt om man kan sætte Dialog op forskelligt på hver bruger som
logger ind på WinXP, så må det være løsningen ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-06 22:57

Andersen skrev:

> Ved du iøvrigt om man kan sætte Dialog op forskelligt på hver bruger som
> logger ind på WinXP, så må det være løsningen ?

Ja, det ved jeg, og det kan man ikke. Dialog registrerer sig ikke
i Windows' brugerprofil.

Men der er ikke nogen synderlig ulempe ved at køre med to
installationer. På et tidspunkt havde jeg fem versioner af Agent
installeret for at håndtere forskellige opsætninger der ikke
kunne rummes i én.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 19-09-06 23:20

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> posting:

> På et tidspunkt havde jeg fem versioner af Agent
>installeret for at håndtere forskellige opsætninger der ikke
>kunne rummes i én.

Havde du ikke kun én med startgenveje til forskellige datakataloger?
Det var standardtricket i de gamle Agent-dage.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://www.opera.com/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-06 23:22

> Havde du ikke kun én med startgenveje til forskellige datakataloger?

Nå jo.

--
Bertel

Fra : Andersen

Dato : 22-09-06 10:15

On Tue, 19 Sep 2006 23:56:50 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Men der er ikke nogen synderlig ulempe ved at køre med to
> installationer.

Det er så løsningen da Dialog ikke reelt kan håndtere multi user/server.
Så slipper den aktuelle bruger også for at se de andre brugeres servere med
abonnementer osv.

Fra : Andersen

Dato : 16-09-06 00:31

On Mon, 11 Sep 2006 15:02:34 +0200, Christian Bohr-Halling wrote:

> Opera har noget i retning af det, du efterlyser.

Tjekker det ud en dag, men foreløbig satser jeg på Dialog

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-09-06 20:56

Andersen <.@.> wrote in news:4503e635$0$75038$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> vindue alene med de tråde man har deltaget i, og skal selvfølgelig
> medtage samtlige NG-er man har deltaget i, samt downloade og tråde

Tilbage i de gode gamle Fidonet dage, kunne den danske fidonet reader
GoldED 3 præcis det du efterlyser.

Der er bare en del løse tråde og problemer forbundet med GoldED:

- den findes ikke mere.
- den fandtes kun til DOS og OS/2 platformen. En NT udgave var dog i
beta.
- al konfigurering foregik via en tekstfil. Kompliceret men yderst
fleksibelt.
- GoldED var kun en reader. Anden software skal stille data til rådighed
for GoldED.

Men der findes en videre udvikling af GoldED, kaldet GoldED+, der også
fungerer på XP. Projektet styres af russere, og kan følges her:

http://golded-plus.sourceforge.net/

Så er spørgsmålet om du har mod på at sætte et fido mailer system op for
at få news leveret som du ønsker

Jeg er gammel fido node, Hub, backbone og NEC236 og har sat rigtig mange
systemer op... jeg skal da lige synke engang inden jeg overhovedet
overvejer at gå igang med et sådant projekt

Men måske er der nogen derude der har et kørende system de ikke har noget
imod at dele?

Fra : Andersen

Dato : 14-09-06 23:13

Kent Oldhøj wrote:
> Fido

Desværre det må ikke være for tidskrævende, orker ikke tekstbaserede
dialoger mere, medmindre det er fuldkommen uundværligt

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-09-06 14:29

Andersen <.@.> wrote in news:4509d6fa$0$75029$14726298@news.sunsite.dk:

> Desværre det må ikke være for tidskrævende, orker ikke tekstbaserede
> dialoger mere, medmindre det er fuldkommen uundværligt

Forståeligt nok Syntes bare jeg ville nævne det, mest som et kuriosum.

Har dog selv fået lidt blod på tanden, og overvejer om det er det jeg skal
bruge de forestående lange mørke vinteraftener på.

Men foreløbig strander projektet på om det overhovedet er muligt at finde
en kopi af den oprindelige GoldED 3.01.

Fra : Carl Drud

Dato : 16-09-06 16:37

thomas t wrote:

> Af bar interesse, også fordi jeg selv kun har prøvet OE: Har du prøvet at
> bruge OE til news? Hvordan vil du i så fald sammenligne det (med fx Dialog)?

Jeg er gået fra OE til Dialog og har ikke kigget tilbage siden.

En fordel ved Dialog er at den virker "out of the box" så at sige.
Tilslut til en nyhedsserver, navn og mail adresse i settings og man er
klar.

Carl

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-06 17:16

Carl Drud skrev:

> En fordel ved Dialog er at den virker "out of the box" så at sige.
> Tilslut til en nyhedsserver, navn og mail adresse i settings og man er
> klar.

En anden er forresten at man kan kopiere hele mappen, og så er
alle indstillinger med.

Hvis den ligger på D-drevet, kan man slagte C og geninstallere
Windows uden at noget går tabt.

--
Bertel

Fra : Andersen

Dato : 16-09-06 22:30

On Sat, 16 Sep 2006 18:16:07 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis den ligger på D-drevet, kan man slagte C og geninstallere
> Windows uden at noget går tabt.

Gid andre programmer også ville gemme alt i config filer sammen med
programmet i installationsfolderen, istedet for 117 steder i registry.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-06 23:04

Andersen skrev:

> Gid andre programmer også ville gemme alt i config filer sammen med
> programmet i installationsfolderen, istedet for 117 steder i registry.

JA!

Opera (en browser) gør det hvis man beder om en fælles profil for
alle brugere, og det var standard i versioner før 8'eren. Agent
gjorde det også i hvert fald op til version 2. Det var én af
grundene til at jeg var glad for de to programmer (og er glad for
Opera).

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-06 23:11

Bertel Lund Hansen skrev:

> JA!

Og alle eksterne dll'er skal skrottes og erstattes af lokale
dll'er til hvert program, og de skal ligge i programmets mappe.

M.a.o. ethvert program bør have alle nødvendige filer liggende i
sin egen mappe ud over de systemfiler som det benytter.

--
Bertel

Fra : Andersen

Dato : 16-09-06 22:56

On Sun, 17 Sep 2006 00:10:59 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

> M.a.o. ethvert program bør have alle nødvendige filer liggende i
> sin egen mappe ud over de systemfiler som det benytter.

Ja og testen på om programmøren har gjort det rigtigt, består i at kopiere
installationsfolderen til en anden PC hvor programmet aldrig tidligere har
været installeret, og så skal det bare køre som tidligere konfigureret

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-06 00:04

Den 16-09-06 23.55 skrev Andersen følgende:

> [...]
> installationsfolderen til en anden PC hvor programmet aldrig tidligere har
> været installeret, og så skal det bare køre som tidligere konfigureret

Det lyder som om, I skal ind på http://portablefreeware.com (Siden er
desværre nede i skrivende stund). Her findes en samling gratis
programmer, der netop udmærker sig ved denne smukke egenskab. Ud over
nem flytning af programmer, betyder det også, at de kan afvikles fra en
USB-nøgle.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Andersen

Dato : 19-09-06 21:26

On Sun, 17 Sep 2006 01:03:50 +0200, Kim Ludvigsen wrote:

> Det lyder som om, I skal ind på http://portablefreeware.com

Fedt