Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Realkreditlån + boliglån
Fra : ole_

Dato : 28-08-06 13:46

Hej,

Vi har i dag et realkreditlån på 4% (obligation) med en rest gæld på ca.
1.100.00 over 27 år og
et boliglån på ca. 97.000 til 6,25 % rente i ca 10 år.

Vi har en del friværdi i huset og vi tænker på om det ikke kunne være en god
idé og bruge friværdien
til at betale boliglånet ud med, det vil jo give os lidt flere penge mellem
hænderne nu og her,
og vel kun forhøje vores RKL. med lidt. ???

Jeg håber der er nok info til at i komme med forslag/ideer.

På forhånd tak

Ole

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-06 14:06

> [...]
> mellem hænderne nu og her,
> og vel kun forhøje vores RKL. med lidt. ???

Jo, men besparelsen ædes op af omkostninger, så medmindre i skal låne penge
alligevel eller absolut vil have lidt mere hver måned (97.000, renteforskel
4% giver meget lidt mere hver måned).

Mvh Maria

Fra : Andreas Bach Aaen

Dato : 28-08-06 22:01

ole_ wrote:

> [...]
> mellem hænderne nu og her,
> og vel kun forhøje vores RKL. med lidt. ???

Det er bestemt ikke sikkert, at det kan betale omkostningerne i sig selv,
men hvis friværdien er steget betragteligt, så kan der være noget at spare
på bidragssatserne, da de beregnes ud fra vurderingen på
optagelsestidspunktet. Bidragssatserne stiger afhængig af låneprocenten, så
hvis i samlet set nu blot skal ud og låne 60% af boligens vurdering (jeres
hus ligger i Københavns eller Århus området), så kan der være noget at
spare.

Mvh
Andreas

Fra : ole_

Dato : 29-08-06 08:04

"Andreas Bach Aaen" <andreas.usenet@bachaaen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis i samlet set nu blot skal ud og låne 60% af boligens vurdering (jeres
> hus ligger i Københavns eller Århus området), så kan der være noget at

Nej, hvis vi skulle ud og låne til boliglånet vil vi nok komme til at låne
mere end de 60%
og det er heller ikke fordi vi har brug for flere penge nu, men hvis der var
en mulighed
for at forbedre vores situation, var der jo heller ingen grund til at betale
mere end nødvendig
til banken.

Så lige for at høre om en anden mulighed, jeg har læst lidt herinde om
mulige fremtidige 6% obligat.lån,
hvis de kommer kan vi vel enten barbere af vores kreditlån eller måske
betale boliglånet ud ??

Vh,
Ole

Fra : Andreas Bach Aaen

Dato : 29-08-06 22:05

ole_ wrote:

> Nej, hvis vi skulle ud og låne til boliglånet vil vi nok komme til at låne
> mere end de 60%

Det 60% var ment som et eksempel. Bidragssatsen er som regel sammensat af
een sats for 0-60% af lånet og en lidt hørere for 60-80% belåning. Så hvis
en revurdering gør at i kan nøjes med at låne 70%, så falder jeres
bidragsprocent.
Jeg har selv været i den situation, at en revurdering og genbelåning ville
betyde en besparelse på bidragssatsen på ca. 2500 kr. om året. Absolut
mindste bud fra realkreditinstitutet for en genbelåning var 8000 kr. Nå de
blev fyret og jeg valgte et andet produkt et andet sted.

> Så lige for at høre om en anden mulighed, jeg har læst lidt herinde om
> mulige fremtidige 6% obligat.lån,
> hvis de kommer kan vi vel enten barbere af vores kreditlån eller måske
> betale boliglånet ud ??

Ved opkonvertering kan du rigtig nok barbere en del af restgælden af, men du
kommer samtidigt til at betale mere i rente fremover, så i praksis kan det
kun betale sig hvis renten sidenhen falder og du så konverterer ned igen.

Mvh
Andreas

Fra : K_T

Dato : 29-08-06 08:22

Det I i teorien kan spare er ca. 2% af de 97000 eller noget der ligner 2000
kr. om året - da beløbet er fradragsberettiget ligner det mere omkring 1000
kr. om året.
Skal i opnå besparelsen forudsætter det, at I kan låne pengene til ca. 4% -
og uden at det koster Jer omkostninger ved omlægningen - det lyder ikke helt
holdbart vel?

Knud

Fra : ole_

Dato : 29-08-06 11:40

"K_T" <kxt.sleett@pppprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal i opnå besparelsen forudsætter det, at I kan låne pengene til ca.
> 4% - og uden at det koster Jer omkostninger ved omlægningen - det lyder

Nej, ideen er vist død

Jeg takker for alle svarene.

Ole