Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Friværdi
Fra : Tychsen

Dato : 17-07-06 16:14

Hej NG!

Hvis et hus stiger i værdi, hvem er det så, der bestemmet
værdistigningen? Er det den off. ejendomsvurdering? Eller er det bare
en mægler man selv bestemmer?

Og når huset så har fået en større dokumenteret værdi, så stiger
friværdien vel også? Er det så tilladt at låne endnu mere i husets
friværdi? Jeg mener bare, at huser kan jo også falde i værdi igen,
og så ender man måske med realkreditlån i en friværdi der ikke
længere er der!?

På forhånbd tak for svar...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-07-06 17:41

Den 17-07-06 17.13 skrev Tychsen følgende:

> Hvis et hus stiger i værdi, hvem er det så, der bestemmet
> værdistigningen? Er det den off. ejendomsvurdering? Eller er det bare
> en mægler man selv bestemmer?

Hvis det er i forbindelse med et lån, vil det være långiver.

> Og når huset så har fået en større dokumenteret værdi, så stiger
> friværdien vel også?

Ja.

> Er det så tilladt at låne endnu mere i husets
> friværdi?

Ja, man kan optage kreditforeningslån (eller lign.) op til en vis
procentdel af værdien - 80% for et hus. Er gælden mindre end 80% af
værdien, kan man optage et nyt lån.

Man kan dog altid optage almindelige lån med pant i ejendommen, også
langt over friværdien. Det er helt op til långiver. Hvis fx långiver
føler sig sikker på, at huspriserne stiger yderligere, eller hvis han
føler sig sikker på, at låntager har masser af penge på kistebunden. Det
er det, man kalder for belåning op over skorstenen.

> Jeg mener bare, at huser kan jo også falde i værdi igen,
> og så ender man måske med realkreditlån i en friværdi der ikke
> længere er der!?

Ja, det kan resultere i at man bliver teknisk insolvent. At man skylder
mere væk, end man har i værdier, se artikel i dagens Politiken:
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=465593.

Hvis man ikke skal flytte og hvis man har fastforrentede lån, betyder
det måske ikke så meget, men hvis man bliver tvunget til at sælge, fx på
grund af arbejdsløshed, skilsmisse, dødsfald, eller flex-lån, der bliver
for dyre at sidde med, så risikerer man at stå med gæld, når huset er
blevet solgt. Det var der mange, der oplevede da de forrige prisbobler
på boligmarkedet brast.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gennemsigtig proceslinje med Transbar.

Fra : KT

Dato : 17-07-06 18:12

Værdi er jo ikke en endelig størrelse! Den afhænger en del af hvem der
vurderer og med hvilket formål for øje.

Og ja du kan låne den nye friværdi - i tilfælde af belåning er det
kreditforeingens ansvar at fastlægge en værdi og dermed om der er
tilstrækkelig friværdi til at yde lån. Såfremt værdien falder kommer du
muligvis over 80% lånegrænsen med dit realkreditlån, men det er under
normale omstændigheder bare bad luck.

Knud