Opret bootable .iso
Fra : usenet@kikobu.com

Dato : 09-09-06 10:27

Hej, jeg har brug for at lave en bootable iso fil ud af en folder i mit
filsystem, nogen der har et tip?

Tak.

Morten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-09-06 11:02

<usenet@kikobu.com> wrote:

> Hej, jeg har brug for at lave en bootable iso fil ud af en folder i mit
> filsystem, nogen der har et tip?

Det er jo mildest talt et skud i tågen, når du ikke orker at skrive mere
om systemversion etc.

Du kan f.eks. hente Carbon Copy Cloner her:
<http://www.bombich.com/>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : usenet@kikobu.com

Dato : 09-09-06 11:20

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Det er jo mildest talt et skud i tågen, når du ikke orker at skrive mere
> om systemversion etc.

Systemversion er vel ligemeget? Jeg har en folder
/Users/morten/Desktop/foo/ og indholdet af den vil jeg gerne lave til
et iso image der kan bootes. Det er spørgsmålet ligegyldigt hvad
indholdet af folderen er.

Mvh.

Morten

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-06 11:55

<usenet@kikobu.com> wrote:

> [...]
> /Users/morten/Desktop/foo/ og indholdet af den vil jeg gerne lave til
> et iso image der kan bootes. Det er spørgsmålet ligegyldigt hvad

øh .. du bliver nødt til at fortælle hvad der ligger i den mappe .. du
kan jo ikke boote 4 jpg filer vel ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-09-06 12:11

<usenet@kikobu.com> wrote:

> [...]
> /Users/morten/Desktop/foo/ og indholdet af den vil jeg gerne lave til
> et iso image der kan bootes. Det er spørgsmålet ligegyldigt hvad

Jamen med den holdning, skal du da nok komme langt!

Du mener altså, at man kan boote fra andet end operativsystemer?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-06 12:51

usenet@kikobu.com writes:

> [...]
> /Users/morten/Desktop/foo/ og indholdet af den vil jeg gerne lave til
> et iso image der kan bootes. Det er spørgsmålet ligegyldigt hvad

"Boot"-processen er den mekanisme hvormed maskinen hiver mere og mere
kode ind fra bootmediet, indtil hele operativsystemet til sidst er
i luften og kan klare sig selv.

Jeg tror derfor du bliver nødt til at være lidt mere udførlig i din
beskrivelse af hvad det er du vil have der skal ske.

Fra : Morten

Dato : 09-09-06 16:59

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Jeg tror derfor du bliver nødt til at være lidt mere udførlig i din
> beskrivelse af hvad det er du vil have der skal ske.

Hej Thorbjørn,

Jeg har Windows 98 i en folder. Jeg vil gerne brænde den til et bootable
iso image.

Når jeg skriver at det er uniteressant hvad der er i folderen, er det en
reaktion på Prebens opstød. Derudover, så er principperne helt
uafhængige af hvilket OS det er man vil boote, og det var den
principielle forståelse jeg søgte.

Mvh.

Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-06 17:06

Morten <useless@useless.useless> writes:

> Jeg har Windows 98 i en folder. Jeg vil gerne brænde den til et
> bootable iso image.

For at kunne dét skal man bruge El Torrito formatet som tillader at
man siger at en del af disken forståes som en floppy ved opstart (og
længere er jeg ikke selv nået). Denne floppy skal så være bootbar.

> [...]
> en reaktion på Prebens opstød. Derudover, så er principperne helt
> uafhængige af hvilket OS det er man vil boote, og det var den

Den principielle forståelse er kort beskrevet på

http://en.wikipedia.org/wiki/Booting

Jeg vil så sige at den oprindelige Windows98 CD var bootbar, så det
absolut nemmeste ville være at kopiere den.

Ellers tillader Win98 at lave en rescuediskette som man så kan boote
fra og starte installationen (svjh).