Vores katte er blevet uvenner.
Fra : Christian Walther Ja~

Dato : 08-09-06 16:40

Hejsa,

Vi har 2 katte, som har boet sammen i næsten 3 år. De er indekatte.
De har aldrig været uvenner eller haft problemer. De sover altid sammen
og leger.
Nu har vi været på ferie, og kattene blev passet hos min mor og far i 10
dage. Da vi skulle hente dem, var de blevet blodigt uvenner. Det vil
sige, at den store af dem var efter den lille. Den ville slås, og
hylede, skreg og hvæsede når den lille kom i nærheden. Jeg tænkte det
ville blive OK når vi kom hjem.
Nu har vi været hjemme i 1 mdr. og det er kun blevet lidt bedre. Men den
lille er så bange, at den ikke tør gå rundt. Den ligger bare i vores
seng, og tør ikke gå forbi den store kat. Hvis den alligevel gør det, så
jagter den store den lille.
Her til morgen endte det så med, at den lille tissede i vores seng,
fordi den ikke turde gå forbi den store. Det har den aldrig gjort. Og
det er ikke et liv for den lille søde nysgærige kat, at den skal leve i
frygt.

Mine spørgsmål er:
1. Vil det blive som det var før hvor de var gode venner.
2. Skal vi allerede nu finde et andet sted til den lille. Den kan flytte
hjem til min mor og far.
3. Er der noget vi kan gøre for at forbedre situationen.

Det var en høj pris, at betale for 1 uges ferie, at misserne blev
uvenner. Vi var så glade for at de havde det så godt, men det er nu
ødelagt.

Er der nogen der kan hjælpe....

Mange hilsner

Christian og Sarah.

Med venlig hilsen
Christian Walther Jacobsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : JB

Dato : 08-09-06 17:09

"Christian Walther Jacobsen" <cwjdkKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:z9gMg.879$MR2.850@news.get2net.dk...

> [...]
>
> Det var en høj pris, at betale for 1 uges ferie, at misserne blev
> uvenner. Vi var så glade for at de havde det så godt, men det er nu

Prøv at tale med jeres dyrlæge om noget beroligende til kattene. Det har jeg
haft gode resultater med.

Hilsen
Jytte

Fra : Denise

Dato : 08-09-06 18:14

Christian Walther Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Det var en høj pris, at betale for 1 uges ferie, at misserne blev
> uvenner. Vi var så glade for at de havde det så godt, men det er nu

Ja det var godt nok surt. Vores 2 brødre har også været uvenner nogle gange,
det var over fremmede katte i haven, så vendte de vreden mod hinanden.
Første gang tog den 1 lille uge med isolering fra hinanden og de andre gange
har jeg kunne gøre dem venner hurtigt.
Til dig - hvor jeg kan se det er kommet længere ud - så vil jeg foreslå I
prøver Feliway til stikkontakterne i hjemmet samt isolering fra hinanden i
en periode. Helst med en dør på klem så de kan se og lugte hinanden, men
ikke så den store kan få fat i den lille.
Og når der er gået en periode, så en langsom sammenføring, men helst
isolering så hurtigt som muligt.

--
Hilsen Denise

Fra : Mette Lambert

Dato : 24-09-06 17:43

> [...]
> ikke så den store kan få fat i den lille.
> Og når der er gået en periode, så en langsom sammenføring, men helst

Jeg har to kastrerede hankatte, der har boet sammen det meste af deres
liv og som hovedregel ligger i én stor klump og sover. Men, men,
men.....alt er ikke altid lutter idyl, for den "lille" blev pludselig
for ca. et halvt år siden enig med sig selv om, at nu skulle han være
den "store" og det gik temmelig hidsigt for sig.

For at genoprette husfreden købte jeg så Feliway og det var nærmest som
om, jeg havde sendt dem på meditationskursus :). I stedet for at slås,
kunne de nu næsten ikke komme tæt nok på hinanden for at hygge. Det sker
stadig, at den "store" bliver bidt lidt i, når han tillader sig at sove
samtidig med, at den "lille" vil lege, men ellers er her ren idyl - og
det endda uden nogen form for isolation.

Med venlig hilsen
Mette Lambert
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 08-09-06 19:19

Jeg har hørt om flere med lignende problemer, og de har med stor succes
brugt Feliway. Det er en lille beholder, du skal sætte i stikkontakten.
Så afgiver den duftstoffer (syntetiske ansigtsferomoner), som virker
stressdæmpende på kattene. Du kan sikkert få det hos din dyrlæge.

Har sakset lidt:

"Når katten føler sig tryg i sine omgivelser, viser den dette ved at
gnide hovedet mod f.eks. møbler, dørkarme og gardiner, hvorved såkaldte
ansigtsferomoner overføres til disse genstande. Ansigtsferomoner er
duftstoffer, som formidler et budskab om velbefindende, ro samt fravær
af stress. Når der sker en forandring i kattens omgivelser (f.eks.
flytning til nyt hus eller feriebolig, ommøblering, ankomst af nye
personer eller dyr, besøg hos dyrlæge osv.) eller hvis katten er
ængstelig, kan der udvikles en tilstand af stress og uro. Kattens adfærd
forandres, og den kan begynde at urinmarkere, kradse og få nedsat
ædelyst og lyst til leg og kontakt. I disse situationer hjælper Feliway
katten til at genfinde sin naturlige balance. Feliway er en opløsning
med syntestiske analoger af ansigtsferomoner, som hjælper med til at
skabe en atmosfære af velbefindende og ro for katten."

Og så ville jeg anskaffe et ekstra kattewc og placere det langt væk fra
det andet.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar