frugtsauce til is ?
Fra : Steffen

Dato : 06-09-06 22:49

Hvad er blandingforholdende/opskriften for at man får en god jævn frugtsauce
som skal serveres til is. Jeg skal lave til 16 personer. Det må gerne være
sødet med flydende sødemiddel men ikke et krav. Frugt/bær jeg har ;
brombær,jordbær,hindbær,mango og vandmelon, ribs ?? Havde lidt en teori om
at jeg vil blande det.. Skal man bruge husblas eller sukker for at lave en
frugtsovs eller hvordan ? Om den skal serveres kold eller varm er
ligegyldigt..

Steffen

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-09-06 21:06

On Wed, 6 Sep 2006 21:48:37 -0000
"Steffen" <lilbrorspam@galnet.dk> wrote:

> [...]
> husblas eller sukker for at lave en frugtsovs eller hvordan ? Om den
> skal serveres kold eller varm er ligegyldigt..

jeg laver normalt en frugtsauce af en pose frostne bær (de friske
gemmer jeg til at pynte med) som jeg hælder i en gryde med et par spsk
vand (bare så frugten ikke brænder på inden de tør op). Efter kort tid
er de kogt ud og ret flydende. så giver jeg det en spsk sukker, en sjat
lime og så lader jeg det reducere en smule.
Thats it.

Har med success tilføjet forskellige krydderier som f.eks. kanel,
chili, vanilje og andre smagstilsætninger som f.eks. rom.
Hvis du vil have den endnu mere stiv, så kan du da godt eksperimentere
med husblas men du risikerer hurtigt at det bliver til gele.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Padre

Dato : 07-09-06 01:01

"Steffen" <lilbrorspam@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at lave en frugtsovs eller hvordan ? Om den skal serveres kold eller varm

Jeg følger normalt samme fremgangsmåde som Kim Schulz.

De fleste, hvis ikke alle, frugter indeholder for lidt sukker til at du kan
lave en god frugtsauce (coulis) og kræver derfor sukker. Yderligere vil en
opvarmning til nær kogepunktet eller en decideret kogning være en fordel,
dels for at reducere væskeindholdet, dels for at dræve eventuelle bakterier.
Hvis du vil have en tyktflydende coulis, er jævning en fordel, her ville jeg
selv anbefale arrowroot, som er et geleringsmiddel som er let at håndtere,
og som ikke giver smag eller farve.

For eksemplets skyld googlede jeg mig lige frem til nedenstående opskrift på
bla. en drue/kiwi coulis

http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0210023.html

--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,