Ram til MacBook
Fra : Peter

Dato : 06-09-06 20:04

Hej

Jeg er i gang med at blive en mac-mand (tror jeg) og vil bestille en
13,3" MacBook fra store.apple.com. Jeg vil have den opgraderet fra
512MB til 2GB men forstår ikke at det kan give en forøgelse af prisen
på 3900,-.
Jeg kan se at den anvender 1GB 667 DDR2 - SO-DIMM. Jeg har fundet
lignende ram fra Kingston som koster 900,- stk'et - kan det lade sig
gøre at anvende dem, eller er der noget specielt ved de originale ram
som retfærdiggør en merpris på over 2000,-?

Hilsen Peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-06 21:18

On 2006-09-06 21:03:47 +0200, "Peter" <peter@eaid.dk> said:

> [...]
> gøre at anvende dem, eller er der noget specielt ved de originale ram
> som retfærdiggør en merpris på over 2000,-?

Apple har altid været lidt dyr med deres RAM. I princippet er der ikke
noget specielt ved den RAM, Apple bruger, men der findes mange typer
RAM. Det er derfor sikrest, hvis du bruger en type RAM, fabrikanten har
godkendt til Apples MacBook.

Går man ind på Kingstons hjemmeside, finder man ud af, at typen hedder
KTA-MB667/1G. Det kan man søge på i edbpriser.dk og Google, og man
finder bl.a:

<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=181861>
<http://shop.act-it.dk/products/productinfo.aspx?productid=KTA-MB667%2F1G&menuid=>
<http://www.caslonshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=2898&MenuItemID=16>

Der

findes andre gode mærker RAM som f.eks. Crucial, som du kan lave
lignende søgninger på.

På samme måde kan man få en harddisk på 160 GB til omkring kr. 1.400,-.
Både RAM og harddisk er enormt let at skifte i en MacBook.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bruno

Dato : 06-09-06 21:32

Peter wrote:
> [...]
> gøre at anvende dem, eller er der noget specielt ved de originale ram
> som retfærdiggør en merpris på over 2000,-?

Du kan sagtens bruge noget andet ram, faktisk er næsten alt vistnok helt
fint omend de fleste vist holder sig til mærkevarer. Kig bag i gruppen
for andre tråede om emnet og ellers bruger en guide på fx.
www.crucial.com (som har en shop inden for EU).

Mvh

Bruno

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 06-09-06 22:53

Peter <peter@eaid.dk> wrote:

> [...]
> gøre at anvende dem, eller er der noget specielt ved de originale ram
> som retfærdiggør en merpris på over 2000,-?

Hej Peter,

Jeg har selv, lige i dag, skiftet RAM i min Macbook. Det var virkelig en
let sag. Har rodet meget med computere før, og er ikke bleg for at
skille dem totalt ad for at sætte ting og sager i, men det var nu en
befrielse at skulle gøre så lidt for at skifte ram. Det sværeste var at
finde den rigtige skruetrækker (da personalet i min lokale Silvan er
ualmindeligt dårligt informerede) :)

Købte den stang, som Henrik henviser til - KTA-MB667/1G. Bestilte hos
Getmore i går kl. 4, den ankom i morges kl. 10. Ganske fin service.

Men som sagt, så er Apple temmeligt strenge mht RAM-priser, så der er
ingen grund til ikke selv at opgradere. Harddisken er også virkelig let
at skifte. Havde dog ikke min ude i dag, det bliver næste gang, hvor den
næste stang 1 GB ryger i sammen med en 7200RPM harddisk.

Spørg endelig, hvis du har flere spørgsmål om processen el. noget andet.

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-06 20:13

On 2006-09-06 23:53:06 +0200, mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com (Mikkel Westh
[2740]) said:

> [...]
> at skifte. Havde dog ikke min ude i dag, det bliver næste gang, hvor den
> næste stang 1 GB ryger i sammen med en 7200RPM harddisk.

Vi det sige, at du kun har én 1 GB RAM-blok i? Det skulle jo give bedst
ydelse at have to ens RAM-blokke i, og Apple sælger da også kun MacBook
med parrede RAM-blokke. Er det mærkbart, at den yder dårligere med kun
én RAM-blok?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 14-09-06 19:04

> [...]
> ydelse at have to ens RAM-blokke i, og Apple sælger da også kun MacBook
> med parrede RAM-blokke. Er det mærkbart, at den yder dårligere med kun

Ja, kun én 1 GB Ramblok. Så har jeg en 256 som fulgte med installeret
også. Nu kan jeg selvfølgelig ikke sammenligne med at have 2x 1 Gb, men
det her går noget hurtigere end 2x 256.
Men jeg installerer da også uden tvivl en ekstra blok magen til hurtigst
muligt.