Proteiner? Soya? Hvilke produkter?
Fra : Anders

Dato : 05-09-06 22:11

Hej,

Hvilket produkt er det sundeste hvis man skal have nogle ekstra proteiner
efter styrketræning?
Findes der noget økologisk eller noget der ihvertfald ikke er skadeligt
eller usundt for organismen?

- Jeg har hørt at hvis kroppen ikke har nok "byggesten" under eller efter
træning vil man ikke opleve fremgang fordi musklerne "fortære" sig
selv...eller noget i dén retning...

Jeg har købt noget der hedder "Body Kraft" - et soyabaseret produkt.
- er det godt / sundt? Findes der noget bedre?

Jeg synes at kunne huske at for meget soya skulle være skadeligt for et
eller andet?
- Jeg har dog kun tænkt mig at spise en 3 spsk. rørt ud i vand 2 gange om
ugen.

Hvad er i det hele taget godt at spise før/efter styrketræning hvis man vil
sikre sig at træningen ikke er "spildt"? Er en banan f.eks ligeså godt som
proteinpulver eller hva´?

Alle kommetarer eller forslag er velkomne...jeg ved ikke så meget om
emnet...

Mvh,
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-06 22:21

Anders wrote:
> [...]
> efter styrketræning?
> Findes der noget økologisk eller noget der ihvertfald ikke er skadeligt

Valle baseret protein er det der har højest virkning... jeg tvivler på
at du kan få det 'økologisk' da det som regler alligevel er så filtreret
og koncentreret som det kan blive.

Selv bruger jeg et produkt fra dankske Nutrilab, de har fået gode
laboratorie rapporter. og smagen er iorden

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 06-09-06 08:17

Anders skrev:

> Hvilket produkt er det sundeste hvis man skal have nogle ekstra proteiner
> efter styrketræning?
> Findes der noget økologisk eller noget der ihvertfald ikke er skadeligt
> eller usundt for organismen?

Der findes efterhånden mange produkter på markedet. De fleste er baseret
på valle-protein (whey), men der findes også produkter baseret på mælke-
eller soya-protein.

Jeg har endnu til gode at se økologiske produkter, men til gengæld er
der stor kvalitetsforskel på de enkelte produkter - og det er desværre
ikke sådan at pris og kvalitet altid hænger sammen.

Hvis du er interessrert i "rene" varer bør du gå efter
"isolat"-varianter, hvor proteinerne er filtreret fra meget skånsomt
uden opvarmning. Det betyder at proteinerne har taget mindst muligt
skade af forarbejdningen og at de derfor blot er den oprindelige
fødevare i koncentreret form. Valle-protein-isolat kaldes forskelligt
("WPI", WPC"), mens soya-isolat mig bekendt kun findes under betegnelsen
"SUPRO".

For valle-proteins vedkommende er det relevant også at se på det reele
proteinindhold i produktet. Typisk findes der varianter med henholdsvis
80% og 95% protein - resten er mælesukker, fedt m.m. Min erfaring er, at
de mest koncentrerede produkter også er mest skånsomme for fordøjelsen,
men hér må du nok forsøge dig frem og se, hvad der passer til din krop:
For at produktet "matcher" dig må det ikke genere din fordøjelse.

> - Jeg har hørt at hvis kroppen ikke har nok "byggesten" under eller efter
> træning vil man ikke opleve fremgang fordi musklerne "fortære" sig
> selv...eller noget i dén retning...

Det er rigtigt - for at restituere eller ligefrem vokse er det
nødvendigt med et kalorieoverskud. Under intens træning bruger kroppen
alt forhåndendværende og når der ikke er mere mad, så så spiser den så
at sige sig selv. Derfor er det vigtigt at spise efter træning, gerne
indenfor max. 2 timer, da kroppen er særligt modtagelig hér.

Bemærk, at det er bedst med et fuldgyldigt måltid - eller en tilsvarende
erstatning. Et måltid af ren protein vil godt kunne bruges, men det
meste af proteinet vil da blive nedbrudt og brugt til "energi", ikke til
vækst.

> Jeg har købt noget der hedder "Body Kraft" - et soyabaseret produkt.
> - er det godt / sundt? Findes der noget bedre?

Kender det ikke, men det er sikkert fint nok, omend det måske ligger i
den lidt dyere ende. Sammenlign fx med

   www.bodylab.dk/shop/productinfo.asp?id=801000

Umiddelbart efter træning er valle-protein at foretrække, simpelthen
fordi de optages betydeligt hurtigere af kroppen.

(Faktisk kan man også få valle-protein som er "for-fordøjet" til
peptider og som derfor optages endnu hurtigere.)

> Jeg synes at kunne huske at for meget soya skulle være skadeligt for et
> eller andet?
> - Jeg har dog kun tænkt mig at spise en 3 spsk. rørt ud i vand 2 gange om
> ugen.

Der går nogle vandrehistorier om at for meget soja sænker kroppens
testeteron-niveau og at det derfor hindrer muskeltilvækst. Forskningen
kan ikke bekræfte dette, så det er en myte, ja, faktisk kan man påvise
en del sundhedsfremmende effekter af at spise soya.

Anyway, din dosering er i alle tilfælde meget beskeden.

> Hvad er i det hele taget godt at spise før/efter styrketræning hvis man vil
> sikre sig at træningen ikke er "spildt"? Er en banan f.eks ligeså godt som
> proteinpulver eller hva´?

En banan giver stort set kun kulhydrater - svarende til omkring 25 kcal
- og ingen protein. Bananens frugtsukker er glimrende at restituere på,
men hvis du vil sikre din krop "byggeklodser" bør du supplere med
protein i en eller anden form.

Taget din dosering i betragtning kunne en banan og en ½L
kakao-skummentmælk umiddelbart efter træning også være et bud - fulgt op
at et rigtigt måltid derhjemme indenfor 1-2 timer.

Kim

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 06-09-06 21:19

Lidt mere baggrundinfo:

http://www.dbff.dk/hvormegetprotein.html

Kim

Fra : Anders

Dato : 06-09-06 23:47

Damn!

Ja, så er der vist ikke flere ubesvarede spørgsmål!
- Rigtig god artikel.

Endnu engang tusind tak!

-Anders

Fra : Anders