Melodi skrevet i dur eller mol
Fra : Kert Rats

Dato : 05-09-06 00:35

Er der ikke forkert at anføre, at en stykke musik er skrevet i *mol eller i
*dur?
* står her for et wildcard.

Jeg hørte forleden, at Johan Sebastian Bach havde skrevet "Toccata og Fuga i
d-mol" (hvilket Johan jo har!) - men at angive, at han har skrevet i d-mol
er da forkert, ikke? Menes der monstro d(b)?

Jeg mener, at et stykke musik kan skrives i 12 tonearter- fra C til C(b).
Netop de 12 toner, der findes inden for en oktav.

Har jeg ret? Ellers belær mig! Jeg er meget lydhør for jeres kommentarer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-06 06:48

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> wrote in message

> Har jeg ret? Ellers belær mig! Jeg er meget lydhør for jeres kommentarer.

Du har ikke ret :)

Der er forskel på en dur-skala og en mol-skala, hvilket påvirker de toner
melodien benytter sig af.

Du kan læse mere her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Mol_%28toneart%29
http://da.wikipedia.org/wiki/Dur

/Alex

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 05-09-06 11:53

> [...]
> Netop de 12 toner, der findes inden for en oktav.
>
> Har jeg ret? Ellers belær mig! Jeg er meget lydhør for jeres kommentarer.

Dur og mol er ikke det samme. Hvis du endelig ville, kunne du sige, at den
stod i F-dur - altså paralleltonearten til d-mol, men det vil stadig være
forkert. Blablabla ledetoner blablabla lille terts osv...

Fra : Malene Hald

Dato : 16-09-06 09:55

> Dur og mol er ikke det samme. Hvis du endelig ville, kunne du sige, at den
> stod i F-dur - altså paralleltonearten til d-mol, men det vil stadig være
> forkert.

Ja, præcis:) Hvis han siger dne står i f-dur og den er i d-mol, vil andre
der ved noget om det i hvert fald rynke lidt på panden:)

Malene