Opsætning af fælles mail i firma
Fra : Benjamin Janerka Møl~

Dato : 14-08-06 02:56

Hej NG

Jeg skal have opsat et mail system for vores firma og håber i den
forbindelse på lidt hjælp.

Vi ønsker nogle fælles mailadresser som f.eks. hedder salg@firmanavn.dk,
info@firmanavn.dk, rma@firmanavn.dk osv. Kan nogen sige hvordan dette
"normalt" er opsat i en given virksomhed?

Vi ønsker at lave det således, at vi kan modtage emails fra fx.
salg@firmanavn.dk på 4 forskellige computere. Er der een som svarer på
mailen, skal de andre 3 kunne se at der er svaret og også gerne hvad der er
blevet svaret.

Håber på lidt hjælp.

NB. krydspostet til: dk.edb.internet.software.mail+news;
dk.edb.system.ms-windows.server; dk.edb.sysadmin

Benjamin

Fra : Jesper Mikkelsen

Dato : 14-08-06 08:46

Jeg plejer normalt at oprette en distributions gruppe, på den måde får alle
der er medlem af gruppen alle mails der er sendt til eks. salg@firmanavn.dk

venligst

Jesper Mikkelsen

"Benjamin Janerka Møller" <jmoelleringenspamtak@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:44dfd828$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 14-08-06 12:10

"Jesper Mikkelsen" <jbm(@))oz0jbm.dk> wrote in message
> Jeg plejer normalt at oprette en distributions gruppe, på den måde får
> alle der er medlem af gruppen alle mails der er sendt til eks.
> [...]

Det vil ikke løse opgaven, det kræver næsten en exchange server og så lave
en fælles mailbox /funktionsmailbox...

Så blot tilføje dem alle til denne box og smide den på deres outlook..

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 14-08-06 15:19

"Jesper Mikkelsen" <jbm(@))oz0jbm.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg plejer normalt at oprette en distributions gruppe, på den måde får
> alle der er medlem af gruppen alle mails der er sendt til eks.
> salg@firmanavn.dk

Distributionslister distribuere jo netop mailen, således at alle får deres
egen kopi af den.

Så kan man jo ikke se om andre har åbnet mailen, og heller ikke om den er
blever besvaret.

Lars

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-08-06 17:44

"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@post4.tele.dk> skrev:

> [...]
>egen kopi af den.
>
>Så kan man jo ikke se om andre har åbnet mailen, og heller ikke om den er

Kan http://www.bestpractical.com/rt/ fx bruges? Det er ikke et
decideret mailprogram, men en slags fælles webmail.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Har du glemt sikkerhedskoden til din Nokia-telefon?
Du kan selv løse problemet derhjemme - kontakt os!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-06 19:02

Lars Wagner Hansen skrev:

> Så kan man jo ikke se om andre har åbnet mailen, og heller ikke om den er
> blever besvaret.

.... medmindre besvareren også sender svaret ud til gruppen. Men
det kan godt blive noget rod hvis flere svarer samtidig.

Krydspostet til: <news:dk.edb.internet.software.mail+news>,<news:dk.edb.system.ms-windows.server>,<news:dk.edb.sysadmin>

--
Bertel

Fra : Kenneth Oestergaard

Dato : 15-08-06 23:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> ... medmindre besvareren også sender svaret ud til gruppen. Men
> det kan godt blive noget rod hvis flere svarer samtidig.

Tak for hjælpen so far!

Hvis jeg forstår det ret, kan jeg altså med en exchange server se, om een af
mine kollegaer allerede har svaret på en mail?

Det er jo belastende for en kunde som sender en forespørgsel til
info@firmanavn.dk at modtage samme svar 2-3 gange fra forskellige ansatte.
Det vil vi netop kunne undgå ved, at kunne se om en email er blevet besvaret
fra en anden computer.

Er der andre muligheder end exchange? Vil det være en fordel at benytte IMAP
i stedet for POP3?

Fra : ct

Dato : 16-08-06 08:47

en exchange opsætning kan alle de ting du forespørger.

>Dette giver dog et kendt problem, når man vil besvare en mail, hvor
>man ikke selv står som afsender, men hvor den fælles mail adr. er
>afsender. Dette kan løses ved at bruge From feltet i Outlook ved hver
>mail, hvilket jo er lidt besværligt, eller ved at anvende OWA, under
>udfærdigelse af svar mailen.

Du kan også bare give send on behalf rettigheder til de personer

/claus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-08-06 10:36

"Kenneth Oestergaard" <keodk@ns-yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg forstår det ret, kan jeg altså med en exchange server se, om een
> af mine kollegaer allerede har svaret på en mail?

Ja, men det er ikke det mest effektive system til det, efter min mening.
Jeg ville overveje et egentligt CRM-system (evt bare et gratis web-baseret
et) til at holde styr på indkommende forespørgsler og udgående svar.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Benjamin Janerka Møl~

Dato : 16-08-06 11:54

Martin Højriis Kristensen wrote:

> [...]
> mening. Jeg ville overveje et egentligt CRM-system (evt bare et
> gratis web-baseret et) til at holde styr på indkommende forespørgsler

Det vigtigste er at vi kan se om der er svaret på een mail, så vi undgår
dobbelt svar, og så vi kan "afslutte" henvendelsen.

Er der nogle anbefalelsesværdige CRM systemer? So far har vi brugt outlook,
og bcc'et hinanden - men det fungerer ikke optimalt i længden. Tilmed er
Outlook 2003 ganske tungt at arbejde med på et par ældre workstations.

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 16-08-06 17:59

> [...]
>
> Hvis jeg forstår det ret, kan jeg altså med en exchange server se, om een
> af mine kollegaer allerede har svaret på en mail?

Du kan se om mailer har været åbnet (med mindre de markere den som uåbnet
igen), om den er blevet videresendt eller besvaret (ved hjælp af ikonerne).

Men du kan ikke se hvad der er blevet svaret, for den afsendte e-mail ligger
i afsenderens afsendt post, også selvom der svares som postkassen eller på
vegne af den. Du kan heler ikke se hvem der har svaret.

> [...]
> besvaret fra en anden computer.
>
> Er der andre muligheder end exchange? Vil det være en fordel at benytte

Vi har til vores IT-support et web-baseret system, som fisker e-mails fra
vores exchange, og sender dem til exchange igen. På den måde kan vi altid se
om der er svaret, hem der har saret, og hvad edr er blevet svaret.

Men det er specifik til IT-support, så det kan du måske ikke bruge, men det
hedder Ad Hoc IT og er fra http://www.aventor.dk/

Lars

Fra : Ronni Pedersen

Dato : 16-08-06 19:59

> Det er jo belastende for en kunde som sender en forespørgsel til
> info@firmanavn.dk at modtage samme svar 2-3 gange fra forskellige ansatte.

Det ville da være mere belastende, hvis han fik 2-3 forskellige svar

--

Best Regards
Ronni Pedersen

Fra : Thomas Makro

Dato : 16-08-06 13:23

ct wrote:

> Du kan også bare give send on behalf rettigheder til de personer

Naaarh, i denne situation er der brug for send as rettigheden.

En ting er rettighed på den fælles mailbox, noget andet er (nu ved
jeg godt at jeg gentager mig selv) hvordan man besvarer mails, så det
svar man udfærdiger, får den ønskede afsender-adresse. Og netop
besvarelse af mails skal gøres på en bestemt måde, med From, i
Outlook. I OWA er det bare at besvare mailen.

Exchange kan derfor godt løse opgaven. Har tidligere konfigureret et
tilsvarende setup hos en kunde. De valgte, meget forståeligt, at holde
brugernes mailboxe i Outlook, og at anvende OWA til de fælles
mailboxe. Dette gjorde det nemt for brugerne at adskille egen mailbox
fra fælles. Endvidere slap de for at skulle bruge From feltet.

--
Mvh.
Thomas Makro