Ingen øllebrødsbarmhjertighed med voldtægt~
Fra : Jesper

Dato : 04-09-06 21:33

http://ekstrabladet.dk/112/article222294.ece

Britisk serievoldtægtsmand fik livstid...20 år efter han begik sine
forbrydelser.
--
Jesper

Der findes ingen smalle film, alle film er 35 mm brede.
- Christian Braad Thomsen

Fra : Malene P

Dato : 04-09-06 22:41

> http://ekstrabladet.dk/112/article222294.ece
>
> Britisk serievoldtægtsmand fik livstid...20 år efter han begik sine
> forbrydelser.

Nogen der ved noget om forældelsesfrist for den slags herhjemme?

Malene P

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-09-06 14:08

"Malene P" <malenekors@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved noget om forældelsesfrist for den slags herhjemme?

Forældelsesfristen følger som hovedregel strafferammen - dvs.: Jo
alvorligere en forbrydelse, jo længere forældelsesfrist.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-09-06 11:35

> http://ekstrabladet.dk/112/article222294.ece
>
> Britisk serievoldtægtsmand fik livstid...20 år efter han begik sine
> forbrydelser.

Nu ved jeg ikke, hvad du henviser til som værende "øllebrødsbarmhjertighed",
men jeg antager, at din motivation for dette vanligt kortfattede indlæg er
en voldsom fascination af det forhold, at han blev dømt 20 år efter, at
forbrydelserne fandt sted.

Jeg kender ikke dommens præmisser, men ved dog, at der bl.a. er ført bevis
vha. DNA-prøver.

Uanset at DNA-prøver normalt kan medvirke til at indskrænke personkredsen af
mulige forbrydere betragteligt, så er det et retssikkerhedsmæssigt
problematisk at dømme folk for forbrydelser, der er begået for så mange år
siden.

Denne konkrete historie handler faktisk om en voldtægtsforbryder, der blev
fanget, fordi hans søster afgav blod, og dermed fik sin DNA-profil optaget i
et centralt register. Det var altså søsterens DNA - og ikke hans - der
matchede med det DNA-sport, der var fundet på de oprindelige voldtægtsofre.
Jeg nævner det, for at minde om, at også eventuelle brødre, fætre, fædre og
børn vil have DNA-profiler, der ligner gerningsmandens. Det har faktisk
traditionelt været et problem ved DNA-tests, at det har været svært at
udelukke nære slægtninge, og dermed har der i mange tilfælde også været
behov for at føre andre former for beviser.

I dette tilfælde fandt politiet en række af ofrenes ejendele hos den dømte,
og dermed er der selvfølgelig en del, der peger på ham som gerningsmand. Men
igen er der tale om indicier, for det kunne jo være, at han dækkede over en
bror, en fætter eller måske far.

Vidneudsagn kan ikke bruges så mange år efter. Det kan simpelthen ikke
godtgøres, at ofrene kan huske hans ansigt efter så lang tid.

Så ja - selvom vi i dag har DNA-tests, så er der meget gode grunde til at
fastholde forældelsesfristen. Det ville jo være forfærdeligt, om en uskyldig
blev dømt.

Fra : Jesper

Dato : 05-09-06 11:52

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> fastholde forældelsesfristen. Det ville jo være forfærdeligt, om en uskyldig

Det er meget enkelt CRL: Hvor lang en straf kan man idømmes for voldtægt
i Danmark? Og hvorlænge efter kan man dømmes?

Der står at der er ført DNA bevis. Derudover var han i besiddelse af
effekter han havde stjålet fra sine ofre.

Vidnebeviset er generelt det dårligste og det svageste led i
bevisrækken. Læs evt. Videbeviset af Professor, Dr.Jur. Eva Smith.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-09-06 14:09

> Det er meget enkelt CRL: Hvor lang en straf kan man idømmes for voldtægt
> i Danmark? Og hvorlænge efter kan man dømmes?

Hvor vil du hen med det?

> [...]
>
> Vidnebeviset er generelt det dårligste og det svageste led i
> bevisrækken. Læs evt. Videbeviset af Professor, Dr.Jur. Eva Smith.

Ingen tvivl om det - derfor

Fra : Jesper

Dato : 05-09-06 15:46

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote: