Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Flash ved bevægelige mål?
Fra : JLY

Dato : 04-09-06 10:01

Hej Foto NG
Jeg prøver at tage billeder med ext. flash (550EX), på et 20D,
hvis jeg vælger Av og 1/250sec sync, bliver billedet tit ret mørkt, hvis jeg
i stedet bruger Auto sync. altså lukketider der ikke er låst til 1/250sec.
kommer lukkertiderne tit under 1/60 hvor bevægelige objekter, typisk
mennesker bliver slørede.

Hvis jeg i stedet vælger Tv og en lukketid på 1/100 -1/120 sec. bliver
billederne faktisk ret ok, men pørgsmålet er nu, hvad er "rigtigtst" hvis
man kan spørge på den måde.

Dette er prøvet i alm. til dæmpet lys indendørs, både closeup, og lidt ud i
rummet, hvor lukketiden normalt ville gå ned til 1/20 -1/60 ved ISO 200. jeg
vil helst undgå højere ISO.

Hvad gør i fx?

JLY

Fra : s.v.nielsen

Dato : 04-09-06 12:22

JLY wrote:
> [...]
> rummet, hvor lukketiden normalt ville gå ned til 1/20 -1/60 ved ISO 200. jeg

Er det med ETTL du får de syge resultater? I så fald lyder det som om
flash eller kamera ikke fungerer korrekt

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-09-06 12:30

JLY skrev:
> [...]
> i stedet bruger Auto sync. altså lukketider der ikke er låst til 1/250sec.
> kommer lukkertiderne tit under 1/60 hvor bevægelige objekter, typisk

Forstår ikke din indstilling: I Av stiller du blænden og kamera stiller
lukker derefter, right? Hvorfor stiller du så 1/250sec. sync? Nu kender
jeg ikke Canon-dslr, men det må vel være at bede om 2 forskellige
indstillinger der så konflikter

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : E.M.

Dato : 04-09-06 13:05

"JLY" <vertikanet@sam.kk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i rummet, hvor lukketiden normalt ville gå ned til 1/20 -1/60 ved ISO 200.

Når jeg bruger min flash (580EX) sætter jeg kameraet på 100 iso, TV, 1/60
sek, det kan lade sig gøre fordi flash-glimtet er så kort at det fryser
bevægelserne.

Alternativt bruger jeg 100 iso, TV, 1/250 sek, og +2 i flash-kompensation på
flashen, kombineret med en Omnibouncer og 45 grader vinkel mod loftet,
forudsat at det er et hvidt loft.

Canon`s flash har en tendens til at underbelyse en smule, hvilken klart er
at foretrække frem for overbelysning, men hvis du skyder i RAW, kan du altid
hente 2 blændetrin, det kan redde mange billeder der ellers havde været lige
til at smide ud.

Mvh. E.M.

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-06 13:22

"JLY" <vertikanet@sam.kk> wrote in message

> Hej Foto NG
> Jeg prøver at tage billeder med ext. flash (550EX), på et 20D,
> hvis jeg vælger Av og 1/250sec sync, bliver billedet tit ret mørkt,

Hvis du benytter alt andet end manuel eller P, eksponeres uden hensyn til
flashen.

> Hvis jeg i stedet vælger Tv og en lukketid på 1/100 -1/120 sec. bliver
> billederne faktisk ret ok, men pørgsmålet er nu, hvad er "rigtigtst" hvis
> man kan spørge på den måde.

Læs her om brug af flash på Canons kameraer:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

> Hvad gør i fx?

Bruger manuel og husker at aktivere "high speed sync" ved lukketider
hurtigere end 1/250 sek., der er mit kameras maksimale
synkroniseringshastighed.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : /Peter

Dato : 04-09-06 13:52

> [...]
> ud i rummet, hvor lukketiden normalt ville gå ned til 1/20 -1/60 ved
> ISO 200. jeg vil helst undgå højere ISO.

Ved ikke om jeg kan hjælpe, men jeg skulle lige prøve:

Hvis jeg låser en lysmåling med (FEL) * på et forholdsvis lyst område i
motivet, får jeg feks. 1/60sec.
og jeg derefter fokuserer (halvt ned) mod et mørkere område, ændrer
ekponeringstiden sig til feks. "5

Nogen forklaring på det ?

Så hvis du fokuserer/lysmåler på et forholdsvis lyst område i motivet,
så tror flashen at det hele er lysere
end det i virkeligheden er, og derfor får du mørkere billede.

/Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 05-09-06 14:28

> Bruger manuel og husker at aktivere "high speed sync" ved lukketider
> hurtigere end 1/250 sek., der er mit kameras maksimale
> synkroniseringshastighed.

Jeg bruger også manuel, og hvorfor ikke, når man ved at man vil have
en bestemt blænde og bestemt lukkertid!?

Det virker hver gang, dog har jeg en Sigma 500 Super, ikke en Canon
flash...

Brian