PowerBook gør knuder
Fra : Jan Hovard

Dato : 04-09-06 09:53

Min G4 PowerBook opfører sig som om den er "hoppet" over i en anden
"standard user", til trods for at der hun er root på den.
Det giver sig udslag, at docken er gået tilbage til standard, alle mine
gamle henvisninger er væk fra den.
Mine indstillingerne i de forskellige programmer er væk.
Hvad han det skyldes?

---JanH

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-06 11:34

On 2006-09-04 10:52:38 +0200, Jan Hovard <jan@hovard.dk> said:

> [...]
> gamle henvisninger er væk fra den.
> Mine indstillingerne i de forskellige programmer er væk.

Kan henvisningerne være blevet slettet eller flyttet? Det kan f.eks.
ske, hvis børn har adgang til computeren Har du ledt efter dem på
harddisken? De aktive indstillnger, har de en ny dato? Er der oprettet
en bruger mere på harddisken, som nu bruges ved en fejl?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Hovard

Dato : 05-09-06 13:24

Henrik Münster wrote:

> Kan henvisningerne være blevet slettet eller flyttet? Det kan f.eks.
> ske, hvis børn har adgang til computeren

Jeg tror ikke de er slettet, ej heller flyttet.

Har du ledt efter dem på
> harddisken? De aktive indstillnger, har de en ny dato?

Der er ikke oprette nogen ny bruger.
Problemet opstod da jeg tændte computeren - så var docken tilbage til
"standard" og alle indstillingerne i eks. Dreamweaver, var væk. Så noget
kunne tyde på, at den af en eller anden årsag er hoppet tilbage til
fabriksindstillingen.

Har du noget bud hvor jeg kan lede efter fejlen?

Fra : Jan Hovard

Dato : 05-09-06 18:04

Jan Hovard wrote:

> [...]
> fabriksindstillingen.
>
> Har du noget bud hvor jeg kan lede efter fejlen?

Jeg har været inde og "lure" i alle logfiler og fandt denne melding:

Macintosh mDNSResponder: Couldn't read userspecified Computer Name:
using default "Macintosh - 000393A36462" instead.

Det fortæller mig, at den er gået på default - men hvor finder jeg den
fil mac'en ikke kan læse?

---JanH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-06 20:03

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> [...]

> using default "Macintosh - 000393A36462" instead.

> Det fortæller mig, at den er gået på default

Det er blot bonjour/rendevouz navnet det refereres til, det har intet
at gøre med dit problem.

Du har dimset med et eller andet. Jeg kunne forstille mig du har fået
slettet enten ~/Library eller ~/Library/Preferences

Jeg er helt sikker på at dine nulstillede preferancer IKKE skyldes
automagi, men at du har smidt for meget i papirkurven under oprydning.

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Jan Hovard

Dato : 05-09-06 21:28

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det er blot bonjour/rendevouz navnet det refereres til, det har intet
> at gøre med dit problem.

Hvad betyder det?

> Du har dimset med et eller andet. Jeg kunne forstille mig du har fået
> slettet enten ~/Library eller ~/Library/Preferences

Jeg er med på at jeg kan have "dimset", men ikke da det skete, jeg var
på et tidspunkt inde og rode ved "usernavnet" i forbindelse med
installering af php (starte). Der fik jeg det samme bøvl og måtte
oprette alle indstillinger igen. Men denne gang har jeg ikke dimset (på
ære).
Kan den have noget at gøre med det?

---JanH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-06 21:43

> Hvad betyder det?

At du ikke burde ulejlige dig med at læse logfiler.

> [...]
> installering af php (starte). Der fik jeg det samme bøvl og måtte
> oprette alle indstillinger igen. Men denne gang har jeg ikke dimset (på

Hvad mener du med at du har "rodet med usernavnet"? At du har editeret
din konto med netinfomanager? Eller har du omdøbt din homemappe?

Iøvrigt, hvorfor har det været nødvendigt dimse med "usernavnet" for
at installere php?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 05-09-06 22:30

> Iøvrigt, hvorfor har det været nødvendigt dimse med "usernavnet" for
> at installere php?

Hvorfor er det overhovedet nødvendigt af installere PHP? Den ligger da
preinstalleret i OS X.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-06 23:07

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Hvorfor er det overhovedet nødvendigt af installere PHP? Den ligger da
> preinstalleret i OS X.

Man kan have behov for en der er kompoileret med andre optioner.

Fra : Jan Hovard

Dato : 06-09-06 01:02

> [...]
>
> Hvad mener du med at du har "rodet med usernavnet"? At du har editeret
> din konto med netinfomanager? Eller har du omdøbt din homemappe?

jeg har editeret

> Iøvrigt, hvorfor har det været nødvendigt dimse med "usernavnet" for
> at installere php?

Fordi man er en klovn, der har lidt svært med at finde ud af tingene ;=)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-09-06 18:03

> jeg har editeret

editer tilbage!

> Fordi man er en klovn, der har lidt svært med at finde ud af tingene ;=)

ok

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-09-06 21:05

On 2006-09-05 14:24:08 +0200, Jan Hovard <jan@hovard.dk> said:

> [...]
> til fabriksindstillingen.
>
> Har du noget bud hvor jeg kan lede efter fejlen?

Jeg vil også sige som Morten Reippuert. Der er ikke noget, der hedder
fabriksindstillinger af f.eks. Dreamweaver. Alle programmer har en fil
med indstillinger eller preferences. Den ligger i den dertil indrettede
mappe kaldet Preferences i dit bibliotek i din brugermappe. Der kan
også ligge noget under Application Support i dit bibliotek. Når
programmer er "nulstillede" skyldes det, at de ikke kan finde filen med
deres indstillinger. Den er således enten flyttet til et andet sted
eller slettet. Når man tænder et program, og det ikke kan finde sine
indstillinger, danner det en ny fil med indstillinger, der naturligvis
bare indeholder programmets standardindstillinger.

Jeg har engang været ude for det samme med min søns e-mail. Det viste
sig, at en kammerat havde moret sig med at trække de sjove farvede
ikoner rundt på skærmen til andre mapper. Led efter dine indstillinger
evt. i papirkurven. Finder du dem, så læg dem på plads. Finder du dem
ikke, så er de nok desværre tabt, hvis du ikke har en backup.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Hovard

Dato : 06-09-06 01:07

Henrik Münster wrote:

> [...]
> indstillinger, danner det en ny fil med indstillinger, der naturligvis
> bare indeholder programmets standardindstillinger.

Det er jeg med på. Det var også lidt den tanke jeg havde omkring den
ændrede dock. At styresystemet ikke kunne finde stien og om jeg kunne
hjælpe den på vej.

Omkring fabrikindstilling mener jeg den instilling der er når systemet
installeres første gang.
Jeg udtrykker mig måske lidt tumbet.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-09-06 18:09

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> Min G4 PowerBook opfører sig som om den er "hoppet" over i en anden
> "standard user", til trods for at der hun er root på den.

Du har ingen andre brugere oprettet!
Ualmindelig modig opførsel.

Hvordan fik du root-kontoen aktiveret uden at være logget ind som en
admin-bruger?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk