Farer ved arbejdsglæde
Fra : Bo Warming

Dato : 04-09-06 05:35

Farer ved arbejdsglæde

Pascal startede eksistentialismen med fysik-eksperimenter om vakuum og
filosoferen om "angsten for det tomme rum", altså et tomrum opfyldes -
ting vælger den mindste modstand vej.

Hans renaissancetænkning førte til forståelse af angst og rastløshed
og hyperaktivitet som et kortsigtet værn mod kedsomhed.

Vi skal ned i rockbottom af vor sjæl og følge vor indre stemme, for at
arbejds-ivrighed bliver langsigtet gavnlig for os selv og andre, to
ting der hænger sammen

" Det er sjovere at arbejde end at have det sjovt. Curt Nicolin

" Det var ikke sejren, jeg ville, det var kampen. August
Strindberg

Mænd, der ryger pibe, har en skjult svaghed: De har brug for
noget at holde fast i. Norma Clarke

" Man arbejder endnu, for arbejdet underholder. Men man sørger
for at underholdningen ikke tager overhånd. Nietzsche

" Passivitet er den virkelige synd mod helligånden. Nietzsche

" Skal jeg tænke nyt, skal jeg sanse nyt. Johannes V. Jensen
1873-1950

" Anxiety is the dizziness of freedom . Søren Kierkegaard

" Handling er tankens fjende. Filmreplik til Anthony
Hopkins

OG FRA DEN STORE ANTILOVRELIGIØSE GERMANER GOETHE

" Den handlende er altid samvittighedsløs; kun den betragtende har
samvittighed. Goethe

"Ubetinget virksomhed, af hvad art den end måtte være, spiller
tilsidst fallit. Goethe

Så tumler jeg fra begær til nydelse, og længes efter min nydelse efter
begæret. Goethe

Hvor altid stræber frem og frem, ham kan vi frelse skænke. Goethe

Det som bør være resultatet af veludført arbejde, gør vi som fest, og
bedrager os til at tro, at lykken kan opnåes ved sådant snyderi.Goethe

"Den kvinde, der hver dag arbejder med kost og komfur, giver de bedste
kærtegn. Goethe

En dreng kunne ikke falde til ro efter en begået fejl. Det vidner om
en for sart samvittighed, som sætter sit eget moralske selv så højt,
at det ikke vil tilgive det noget.

En sådan samvittighed skaber hypokondriske mennesker, dersom det ikke
bliver bragt i balance ved stor virksomhed. Goethe.

" The deed is everything, the glory is naught. Goethe

" For at dådkraftigt Menneske kommer det kun an på, at han gør
det rette. Om det rette sker, skal han ikke bekymre sig om." Goethe