Svampe i græsplænen
Fra : Max

Dato : 30-08-06 20:31

Hej

Jeg har uploaded et billed af svampe i dk.binaer, mon nogle
kan genkender dem og fortælle hvad de evt. hedder.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 30-08-06 20:51

Hej

Billedet af svampene ligger også her

www.sandcastle.dk/Billeder/Svampe.jpg

Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-08-06 21:01

Max skrev:
> Hej
>
> Billedet af svampene ligger også her
>
> www.sandcastle.dk/Billeder/Svampe.jpg
>
> Mvh Max

Fluesvamp har hvide lameller, så det er det ikke.
Jeg tror en champignon og selvom jeg er ret sikker, skal du ikke spise
uden en kyndig har set, følt og lugtet (anis-agtig hos mange Champ)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Max

Dato : 30-08-06 21:12

Hej Ole

> Fluesvamp har hvide lameller, så det er det ikke.
> Jeg tror en champignon og selvom jeg er ret sikker, skal du ikke spise
> uden en kyndig har set, følt og lugtet (anis-agtig hos mange Champ)

Ok, den lugter som almindelig champignon.

Mvh Max

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-08-06 21:02

On Wed, 30 Aug 2006 21:51:14 +0200, Max wrote:

> www.sandcastle.dk/Billeder/Svampe.jpg

Umiddelbart ligner det en støvbold. Det passer også med voksestedet. Men
jeg skal også se den nedefra for at være lidt mere sikker. Har den
lammeller? Hvordan lugter den?

Støvbolde er spiselige og velsmagende når de som denne (?) er unge og
friske.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Max

Dato : 30-08-06 21:11

Hej Peter

> Men jeg skal også se den nedefra for at være lidt mere sikker. Har den
> lammeller? Hvordan lugter den?

Som du kan se nederst i billedet, så har den brune lameller.

Og hvis man skære den i stykker, ja så lugter den som champignon.

> Støvbolde er spiselige og velsmagende når de som denne (?) er unge og
> friske.

Ja, men er støvgolde ikke blåsorte inde i hatten ?

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-08-06 21:37

Max skrev:

> Som du kan se nederst i billedet, så har den brune lameller.
>
> Og hvis man skære den i stykker, ja så lugter den som champignon.

Billedet ligner på en prik det billede af mark-champignon, med
de chokoladebrune lameller, der er i Politikens svampebog.
Det er en glimrende spisesvamp. (tre prikker under gryden,
og tre prikker i rå tilstand). Under rubrikken "Forvekslingsmuligheder"
er der ikke nævnt noget som er giftigt, kun andre champignoner.

--
Herluf :·)

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-08-06 23:04

On Wed, 30 Aug 2006 22:11:17 +0200, Max wrote:

> Som du kan se nederst i billedet, så har den brune lameller.

Nej, det ku' jeg ikke se. Og det kan jeg stadig ikke. Men det kan skyldes
aldersbetinget nedsat syn.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 22:14

> Hej
>
> Jeg har uploaded et billed af svampe i dk.binaer, mon nogle
> kan genkender dem og fortælle hvad de evt. hedder.
>
> Mvh Max

Hej Max.

Ristes på panden, friskkværnet peber over, en sjat citronsaft, og så
piskefløde på. Koges lidt ind og serveres på et stykke ristet franskbrød.
Mums...

Som andre skriver, så er det en champus. Jeg finder dem osse rundt omring
her i Fredericia (og spiser dem på ovennævnte måde).

mvh Ebbe

Fra : The MIp

Dato : 31-08-06 10:53

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har uploaded et billed af svampe i dk.binaer, mon nogle
> kan genkender dem og fortælle hvad de evt. hedder.
>
> Mvh Max

Champignon - helt sikkert, men selvom der er mange, mange slags champignon
vil jeg, som også meldt ind af Herluf Holdt, udfra hattens indrullede rand
og de ret store og flossede rester af storsvøb sige Mark-champignon.

Udover enig med Herluf er det også den opskrift som Ebbe[7000] skriver jeg
plejer at anvende - eller en variant med ganske lidt balsamico eddike i
steddet for citronsaft.

the mip

Fra : ufo

Dato : 31-08-06 11:09

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> og tre prikker i rå tilstand). Under rubrikken "Forvekslingsmuligheder"
> er der ikke nævnt noget som er giftigt, kun andre champignoner.

Det eneste man kan tilføje, at du bør tjekke om stokken gulner når
du skærer et stykke af ved roden. (Lav et skråsnit, kig efter gule
plamager/striber som kommer omgående).
Hvis det gulner, kan der muligvis være tale om karbolchampignon. Denne
kendes også på at den dufter kraftigt af karbol, og den kan medføre
lidt maveonde hvis du spiser den.

Til dem som i ø. skal samle svampe: Iflg "Aftenposten, Norge" er rød
birkerørhat nu indlemmet i samlingen af svampe som ikke bør spises.
Lidt irriterende, fordi rørhatte ellers er næsten idiotsikre, når
man bare har lært galderørhatten at kende.

hilsen Esther

Fra : Max

Dato : 31-08-06 20:15

Hej Esther

> Hvis det gulner, kan der muligvis være tale om karbolchampignon. Denne
> kendes også på at den dufter kraftigt af karbol, og den kan medføre
> lidt maveonde hvis du spiser den.

Et problem er så at jeg ikke aner hvordan karbol lugter.

Mvh Max

Fra : ufo

Dato : 31-08-06 12:44

ufo wrote:
> [...]
> Hvis det gulner, kan der muligvis være tale om karbolchampignon. Denne
> kendes også på at den dufter kraftigt af karbol, og den kan medføre

Et lille supplement: På flg link
http://www.svampe.dk/information/diplomproeve.html

er der bl.a. et afsnit om bestemmelse af champignons. Nedenfor er det
så sakset ud til info.
Det er specielt afsnittet om de gulnende champignons som er værd at
lægge mærke til.

//:
Champignon    Agaricus
Ager-Champignon-gruppen    A. arvensis-gruppen
Blod-Champignon-gruppen   A. silvaticus-gruppen
Have-Champignon    A. brunnescens (bisporus)
Karbol-Champignon-gruppen    A. xanthodermus-gruppen
Mark-Champignon    A. campester
Vej-Champignon    A. bitorquis
- Kandidaten skal med sikkerhed kunne kende champignoner fra
fluesvampe, ikke mindst de giftige. Giftvirkningen af Karbol-Champignon
skal kendes. Man skal kende til den mulige giftvirkning af
Ager-Champignon og andre gulnende arter, p.g.a. det store indhold af
cadmium og andre tungmetaller.
://

hilsen Esther

Fra : ufo

Dato : 31-08-06 20:28

Max wrote:
> Hej Esther
>

> Et problem er så at jeg ikke aner hvordan karbol lugter.

Se, det er så lige et problem vi deler . Har fået at vide at
karbol lugter af "blæk" eller af "tandlæge". Altså åbenbart sådan
lidt hen ad det medicinske på en skarp måde.

Det er lidt irriterende fordi jeg har hele haven fuld af små fede
champignons - som gulner let. Jeg tror nu nok, at karbol-champen blir
meget stærkt gul temmelig omgående, især langs kanten på hatten.

Hilsen Esther

"Plukker i skoven du giftige svampe, lad så først lillebror smage
derpå,
dersom han dør under skrigen og krampe, da bør du selv lade svampene
stå..."

Fra : Max

Dato : 31-08-06 21:41

Hej Esther

> Det er lidt irriterende fordi jeg har hele haven fuld af små fede
> champignons - som gulner let. Jeg tror nu nok, at karbol-champen blir
> meget stærkt gul temmelig omgående, især langs kanten på hatten.

Ja, det er forøvrigt et problem i vor moderne verden at en hel del af
de dufte der henvises til rundt omkring faktisk er forsvundet fra
vor hverdag, mange af stofferne findes jo ikke i fri handel mere.

> "Plukker i skoven du giftige svampe, lad så først lillebror smage
> derpå,
> dersom han dør under skrigen og krampe, da bør du selv lade svampene
> stå..."

Man løber hurtig tør for brødre på den måde :)

Min første kone døde af svampeforgiftning, nummer to døde af kraniebrud,
hun ville ikke spise svampene :)

Mvh Max

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 31-08-06 22:18

Jeg mindes et råd min far har givet mig omkring champs i haven og på
markerne. At hvis der er nogle som helst træer i nærheden så er det
bedst at lade dem stå.

Min mor plukkede for mange år siden, da jeg stadigvæk var pur ung,
svampe på en mark og både hende og min far endte op med en stærk
forgiftning der nær tog livet af dem. Min far er erfaren svampe plukker,
mens min mor havde lært det fra ham - åbentbart ikke godt nok.

Og til en side kommentar skulle det vist være alletiders i skoverne lige
nu, min far har nu plukket så mange kanteraller at frysern er fyldt, og
han for første gang i nogle år faktisk bliver nød til at lade nogle
svampe stå.. han overvejere nu en kummefryser :)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 01-09-06 10:19

ufo wrote:

> "Plukker i skoven du giftige svampe, lad så først lillebror smage
> derpå,
> dersom han dør under skrigen og krampe, da bør du selv lade svampene
> stå..."

Vi skal lige have fortsættelsen med:

"Og hvis der ingenting sker med den lille?
Tja, så gik den portion svampe til spilde!"

Ebbe - der kender sine Barske Børnerim