Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gør skarpt med kamera eller photoshop?
Fra : Thomsen

Dato : 30-08-06 14:04

Hej
Er lidt i tvivl om jeg skal lade mit kamera gøre billede skarpt, i menuen
under billedstil.
Eller bruge Uskarp maskning i Photoshop.

Hvem er mon bedst, kamera eller Photoshop?

Kan man sige et eller andet om hvad indstillingerne i kameraet, værdierne
1-7, svarer til,
hos Photoshops "Mængde, Radius og tærskelværdi.

Kan forstå at "skarphedsmulighederne" variere meget fra billed til billed og
til hvad det skal bruges til.

mvh Ole

Fra : Jacob Ask

Dato : 30-08-06 14:18

Thomsen wrote:
> [...]
> hos Photoshops "Mængde, Radius og tærskelværdi.
>
> Kan forstå at "skarphedsmulighederne" variere meget fra billed til billed og

Jeg vælger klart photoshop. Det mængden af skarphed afhænger meget
af hvad billedet skal bruges til (web eller papirfremkaldelse), samt
hvad størrelse du ønsker billedet i.

Selv er USM det absolut sidste der bliver tilføget billedet inden brug
(altså efter resize og lige før der gemmes som jpg).

Mvh
Jacob Ask

Fra : Andrew

Dato : 30-08-06 14:43

> [...]
> under billedstil.
> Eller bruge Uskarp maskning i Photoshop.
>
> Hvem er mon bedst, kamera eller Photoshop?

Du skal helt klart vælge at gøre dine ting i photoshop. Hvis du vælger en
kamerainstilling vil du allerede når billedet kommer ud af kameraet have
dræbt data, som du aldrig får igen.

Hellere en helt "clean" original og så kan du ellers finpudse i photoshop.
Desuden har photoshop mange forskellige måder at skarpne på, og man kan
finjustere. Samme præcision har ud ikke i kameraet...

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 15:51

"Thomsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> under billedstil.
> Eller bruge Uskarp maskning i Photoshop.
>
> Hvem er mon bedst, kamera eller Photoshop?

Hel klart i Photoshop, hvis du lader kameraet styre er jo ingen vej tilbage.

--
mvh kajo

Fra : Thomsen

Dato : 30-08-06 16:35

"Thomsen" <oathomsen@@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hos Photoshops "Mængde, Radius og tærskelværdi.
>
> Kan forstå at "skarphedsmulighederne" variere meget fra billed til billed

Tak for svarene.
Det ser ud til at jeg skal arbejde med Photoshop.
Må til at gøre mig nogle erfaringer med hvornår et
billedet er tilpas skarpt i Photoshop uden at jeg har
forringet alt andet i billedet .

mvh Ole

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : John Larsson

Dato : 31-08-06 08:43

"Andrew" <andersvalenFjErN@mail.dk> writes:
> [...]
>Desuden har photoshop mange forskellige måder at skarpne på, og man kan
>finjustere. Samme præcision har ud ikke i kameraet..

Er billedet så endnu mere "clean", hvis man vælger "soft" i sin
kameraindstilling? Jeg kan på min Olympus vælge både "hard" og "soft", men
deault står den på "normal".

John

Fra : Andrew

Dato : 31-08-06 23:50

> Er billedet så endnu mere "clean", hvis man vælger "soft" i sin
> kameraindstilling? Jeg kan på min Olympus vælge både "hard" og "soft", men
> deault står den på "normal".

Det var et godt spørgsmål. Du må hellere lige tjekke i manualen til dit
kamera om hvad soft, normal og hard betyder. Jeg ved ikke om det skal
forstås sådan at soft er mindst mulig skarpning, normal er medium og hard er
højeste skarpning. Man burde kunne vælge helt at overrule det...?!

/anders