Rejse til Rom, praktiske info?
Fra : Lars

Dato : 30-08-06 09:15

Hej, jeg har lige et par praktiske ? til gruppen, vedr rejse til Rom.
Vi ankommer med fly til Rome Fiumicino, fredag aften kl 22:30, hvordan
er det med tog / bus på det sene tidspunkt ind til byen. Vi skulle gerne
til Termini Station, idet vor hotel ligger tæt derpå.

Jeg har hørt at offentlig transport i Rom ikke er så god som f.eks i
Paris/ London & at de heller ikke har en metro?
Jeg gætter på at taxa er en dyr & dårlig ide, da vi uden at vide det
sikkert får en lang tur rundt i Rom.
Er der nogle gode websider vedr tog, bus etc i Rom

Et par andre ting, kan de fleste Italienere tale engelsk?
Hvad med kriminalitet, overfald, lommetyve etc. Vi håber at Rom er en
fredelig by, men der er vel områder man skal undgå eller hvad?

--
Best regards

Lars

Fra : Holst

Dato : 30-08-06 09:36

Lars wrote:

> [...]
> er det med tog / bus på det sene tidspunkt ind til byen. Vi skulle gerne
> til Termini Station, idet vor hotel ligger tæt derpå.

Uha, internettet er en herlig ting. Et minuts tid med Google giver
følgende oplysninger:

http://www.adr.it/content.asp?Subc=1361&L=3&idMen=731

> Jeg har hørt at offentlig transport i Rom ikke er så god som f.eks i
> Paris/ London & at de heller ikke har en metro?

De har en udmærket metro og har haft det i utallige år.

Der er også sporvogne i Rom. Jeg brugte det ikke alverdens, men vadede
for det mest rundt på min konvolutter.

> Et par andre ting, kan de fleste Italienere tale engelsk?

Den yngre generation kan. Steder, der har en stor turistkontakt, kan
vist altid tale engelsk, men bevæger du dig ind i en mindre butik væk
fra turistområderne, så er det ikke sikkert. Men generelt havde jeg ikke
noget problem med at bruge engelsk dernede.

> Hvad med kriminalitet, overfald, lommetyve etc. Vi håber at Rom er en
> fredelig by, men der er vel områder man skal undgå eller hvad?

Mit indtryk er, at det ikke er værre end København.

Fra : Lars

Dato : 30-08-06 22:31

Hejsa, tak for jeres nyttige feedback

--
Best regards

Lars

Fra : Lars

Dato : 31-08-06 07:16

In article <44f54e0d$0$897$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, newsjul06
@shelter.dk says...
> Uha, internettet er en herlig ting. Et minuts tid med Google giver
> følgende oplysninger:
>
> http://www.adr.it/content.asp?Subc=1361&L=3&idMen=731

Hej, jeg så lige til min skræk at sidste tog afgår kl 23:37 fra
lufthavnen. Problemet er at flyet lander 22:30, så hvis vi ikke kan nå
det sidste tog, hvad er der så af alternative muligheder til taxa, som
vel koster 500 EUR, efter rundtrip til syditalien

Denne her airport shuttle, skal vel reserveres i forvejen?
http://www.rome-airport-shuttle.com/

--
Best regards

Lars

Fra : Holst

Dato : 31-08-06 08:03

Lars wrote:

> [...]
> det sidste tog, hvad er der så af alternative muligheder til taxa, som
> vel koster 500 EUR, efter rundtrip til syditalien

http://www.adr.it/content.asp?Subc=1355&L=3&idMen=731

Aftal prisen på forhånd.

> Denne her airport shuttle, skal vel reserveres i forvejen?
> http://www.rome-airport-shuttle.com/

Det ved jeg ikke. Hvad står der på siden?

Jeg ville bare tage en taxi.

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-06 08:21

[...]

Hej Lars,
Jeg tror ikke, du skal gøre det mere besværligt end det er
Det tager max. 15 minutter at gå fra en terminal til toget, og hvis flyet
ellers er rettidigt, skulle I ikke få problemer med at nå i hvert fald det
sidste tog (og derefter tager det ca. tre kvarter at køre strækningen
Fiuminico/Termini). Bemærk i øvrigt at prisen på shuttlen stiger med 30%
efter kl. 22, så den mulighed ville jeg droppe. Kikser det hele, så regn med
godt 50 euro for en taxa - men spørg evt. om prisen først.
Og det er altså et fåtal af italienerne, der opfører sig som
"hundehandlere"! Skab evt. lidt god stemning ved at rose dem for
verdensmesterskabet i fodbold

Vh Bente

Fra : Holst

Dato : 31-08-06 08:34

Bente, kan du ikke skriver dit svar OVER signaturseparatoren. Så er der
en chance for, at man kan citere din tekst.

Men ellers er jeg enig. Umiddelbart burde det ikke være et problem at nå
toget, når man har en time.

Jeg oplevede dog, at det tog ganske lang tid for mig at få min bagage Og
endelig oppe på stationen var billetautomaterne ikke ligefrem intuitive.

Fra : Eric Bentzen

Dato : 31-08-06 14:36

Der går også natbusser til Tiburtina via Roma Termini.
Pris vistnok 5 ?. Kl. 01.15, 02.15 og senere. Hvis det
mod forventning bliver så sent, at I misser det sidste
tog, er 01.15 vel til at klare.

Se:
http://www.adr.it/content.asp?Subc=1675&L=3&idMen=731
for køreplan.

Mvh Eric Bentzen

"Lars" <nomail@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]

muligheder til taxa, som
vel koster 500 EUR, efter rundtrip til syditalien

Denne her airport shuttle, skal vel reserveres i

Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til
privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1687
spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres
e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Lars

Dato : 31-08-06 23:33

In article <44f6e5a5$0$12591$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
EricBentzen@fjerndettesitestory.dk says...
> Der går også natbusser til Tiburtina via Roma Termini.
> Pris vistnok 5 ?. Kl. 01.15, 02.15 og senere.

Hej, takker for info, så er vi helgarderet

--
Best regards

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 13:12

[...]

Når du ankommer til Fiumicino følger du skiltene mod "tog" og køber en
billet i automaten på perronen (ca. 5 euro/pers).
Så vidt jeg husker tager automaten også VISA, Mastercard mm.
Vi var i Rom i juli, og vores transportproblemer begrænsede sig til DK: DSB
og Kastrup Lufthavn!!!'
I Rom var der nul problemer overhovedet, så tag I roligt afsted og spørg jer
frem. Italienerne er hjælpsomme og Rom ER en fredelig og dejlig by, men
selvfølgelig bliver lommetyve tiltrukket af steder, hvor mange samles -
uanset hvor i verden.
Der er metro, men ikke under det historiske centrum, selvsagt Men hva',
de fleste "must see's" er alligevel indenfor gå-afstand.
God tur

VH Bente

Fra : Thomas R. Helgesen

Dato : 30-08-06 16:08

[...]

Jeg kan anbefale denne side: www.rom-guide.dk/ til at starte med. Iøvrigt
kan jeg nævne (ligesom de andre, der har svaret), at Rom er en fredelig by,
med meget politi på gaden, og det meste er inden for gå-afstand - dog kan
man tage metroen ud til Vatikanet fra bl.a. Termini, men ellers er der ik
brug for taxaer osv.

Mvh.
Thomas

Fra : news@llz.dk

Dato : 31-08-06 22:50

On Wed, 30 Aug 2006 10:14:57 +0200, Lars <nomail@none.com> wrote:

> [...]
>er det med tog / bus på det sene tidspunkt ind til byen. Vi skulle gerne
>til Termini Station, idet vor hotel ligger tæt derpå.

Det har andre svaret kvalificeret på, men om I kan nå det, er en anden
sag... Transittiden i lufthavnen svinger lige så meget som i andre
lufthavne og tiden i bagageudleveringen kan variere en del.

Jeg har været der to gange. Den ene gang tog det 10 minutters gang fra
flyveren plus 15 minutter ved båndet - den anden gang tog det godt ½
time ved båndet.

>Jeg har hørt at offentlig transport i Rom ikke er så god som f.eks i
>Paris/ London & at de heller ikke har en metro?

Tjahh. Rom og italienere er måske knapt så strukturerede og 'tingene
løser jo sig selv' dernede :)
Men de har da en velfungerende Metro og busserne kørte til tiden, de
gange jeg havde behov.

>Jeg gætter på at taxa er en dyr & dårlig ide, da vi uden at vide det
>sikkert får en lang tur rundt i Rom.

Igen - hvis man er uheldig, kan man støde på den type chauffør. Jeg
møder dem oftere og oftere når jeg er i København.

>Et par andre ting, kan de fleste Italienere tale engelsk?

De fleste, jeg har mødt, forsøger på bedste vis. Og med charme, smil,
store armbevægelser og andre kunders hjælp, kommer man langt. Romerne
har efter min mening ikke franskmændenes arrogance :)

Men lån en parlør på biblioteket og lær et par standardgloser, så I
kan sige goddag og farvel - det bryder isen alle steder.

>Hvad med kriminalitet, overfald, lommetyve etc. Vi håber at Rom er en
>fredelig by, men der er vel områder man skal undgå eller hvad?

Min kæreste fik stjålet indholdet fra sin bæltepung i Metroen dernede.
Under kørslen slår vogntogene af og til et kraftigt sving og ved
igangsætning og standsning kan man blive udsat for nogle rusketure. Vi
tror, det var under en sådan rusketur en flok lommetyve fik listet
pung og andre ting ud. Så hold værdierne inde på kroppen, når der er
trængsel.

Det værste ved den oplevelse var næsten politiet. DE kunne ikke
engelsk og var to timer om at finde en IKKE italiensk (engelsk)
formular vi kunne anmelde tyveriet på.

Sikkerheden er skærpet i Rom ligesom i andre byer. Når der er
offentlig audiens på Peterspladsen, er niveauet som i en lufthavn med
røntgen og masser af politi. Det samme med Vatikanmuseet og andre
større seværdigheder.

Men det opvejes til fulde af de gæstfri romere, de historiske
bygninger og steder, og rigtig italiensk mad og vin :)

God tur!
-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : harnebbe@tdcadsl.dk

Dato : 01-09-06 17:08

En ting du skal huske, hvis du alligvel bliver nødt til at tage en
taxa. Når du er på vej ud til taxaerne i lufthavnenvil du møde
nogle "taxachauffører" med legitimationskort og det hele, som
forsøger at få dig til at køre med dem, til en siger de - meget
billig pris - men stol ikke på dem, de går kun efter "dumme"
turister. Ryst venligt på hovedet, gå lige forbi, og tag den første
ledige bil i taxa-rækken (de er vist hvide). Spørg evt. om en ca.
pris, men de kører efter taxameter, er mere reelle og billigere.
Ud over det er der ingen problemer.
Hilsen Hanne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 15-10-06 20:30

Hej Hanne!
Er det taxaer ved både Ciampino og Fiumicino (Leonardo da Vinci) lufthavnene
du mener?
Mvh. Jesper

Fra : Hanne Rasmussen

Dato : 15-10-06 21:29

Hej Jesper
Jeg er selv fløjet til Fiumincino - så her ved jeg forholdene er som
beskrevet. Vi var lige ved at falde i, da der kom en med id-kort og var
villig til at gå 20 Euro ned i forhold til den pris han først sagde. Men
holdt fast i vores, og gik ud og sparede yderliger 20 Euro ved at tage en
officiel.
Jeg mener bestemt at have hørt at der er samme forhold i Ciampino, måske
endnu værre, fordi der kommer flere charterturister.
Hilsen og god tur til den dejlige by - Hanne

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-10-06 12:50

Den 15-10-2006, skrev Hanne Rasmussen:
> [...]
> endnu værre, fordi der kommer flere charterturister.
> Hilsen og god tur til den dejlige by - Hanne

Har lige været 8 dage i Rom. Fløj til Fiumincino-lufthavnen.

Lige ved taxa-holdepladsen står der et stort skilt med oplysninger om at en
taxa-tur til indre by koster 40 euro (hvis altså jeg har forstået den
engelske tekst rigtigt - jeg er ikke særlig god til engelsk). Vi aftalte
denne pris med taxachauføren da det blev vøres tur i køen til at få en
taxa.

Vi talte senere med flere taxa-chaufører, der fortalte at der ganske enkelt
er lavet et fastprissystem på taxakørsel fra denne lufthavn og ind til
indre by (den del der ligger inden for Hadrian-muren), og at chauføren er
forpligtet til at køre til denne faste pris.

Men ellers går der også tog fra lufthavnen og ind til Termini
(hovedbanegården) hvorfra der går både metro og mange buslinier ud til alle
dele af Rom. Det offentlige trafiksystem (busser, metro og nogle få
sporvognslinier) fungerer fint og stabilt. Vi havde slet ingen problemer
med at finde rundt selv om det var vores første tur til Rom.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + DebatForum
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside