Vinyl-entusiast, men hvorfor?
Fra : Pipeline

Dato : 30-08-06 00:04

Inspireret af tråden om hvordan vi hører vores musiksamling, har jeg lige et
par spørgsmål til dem der stadig hører vinyl.
Hvad er det der er fedt ved stadig at høre vinyler?
Er det nostalgien, det at have noget andre ikke har, eller noget helt
tredie?
Da CD'erne kom frem var der mange der brokkede sig over at lyden var skinger
og metallisk og at vinyler havde mere varme/ægthed i lyden. Det kan jeg godt
forholde mig til, da anlæggene dengang vel egentlig ikke var bygget til det
nye format som man blot tilsluttede AUX-indgangen.
Men idag er teknikken på CD-afspillere og forstærkere vel så udviklet, at
CD-lyden altid vil overtrumfe vinyl-lyden?
Jeg ved godt at man kan få super-duper anlæg der er specielt udviklet til
vinyler, men hvis man sammenligner med et ligende super duper CD-anlæg, så
vil CD-lyden vel altid vinde, eller hvad? (Selvfølgelig er vellyd ikke noget
man kan måle, men helt op til den der lytter).
Jeg har stadig alle mine gamle vinyler og en gang imellem bliver
pladespilleren hevet frem fra gemmerne. Men det er udelukkende et nostalgisk
forhold jeg har til vinylerne. Det at man stadig kan huske hvert et
sus/klik/hak i pladerne

Jeg er ikke den store hi-hif nørd og ønsker ikke at starte en krig for/imod
vinyler, men er blot nysgerrig efter at høre hvorfor mange stadig hærger om
dette format.

MVH
Pipeline

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-08-06 05:34

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> wrote:

>Jeg er ikke den store hi-hif nørd og ønsker ikke at starte en krig for/imod
>vinyler, men er blot nysgerrig efter at høre hvorfor mange stadig hærger om
>dette format.

Der er nogle der mener det lyder bedre. En af årsagerne er måske at
mange nye udgivelser på CD er smadrede pga. kompression og andet skidt
og snavs.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : peet_dk

Dato : 30-08-06 06:13

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> "Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> wrote:
>

> Der er nogle der mener det lyder bedre. En af årsagerne er måske at
> mange nye udgivelser på CD er smadrede pga. kompression og andet skidt
> og snavs.

Jeg har hørt at det er fordi LP'er er analoge hele vejen og derfor giver en
mere "magisk" lyd - ved ikke om det passer..

peet_dk / som aldrig har haft en pladespiller

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-06 07:50

"peet_dk" <peetno@spampeet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt at det er fordi LP'er er analoge hele vejen og derfor giver
> en mere "magisk" lyd - ved ikke om det passer..

Jeg ved det heller ikke, men "magi" er i hvert fald lige ordet, for både
signal/støj forhold og kanalseparation er decideret elendig på vinyl-mediet.
Faktisk burde det slet ikke lyde godt. Det burde rørforstærkere i øvrigt
heller ikke. Virkeligheden er en lidt anden

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Allan Krautwald

Dato : 30-08-06 06:26

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for/imod
> vinyler, men er blot nysgerrig efter at høre hvorfor mange stadig hærger

Der er vel visse fordele ved begge formater.
CDerne giver en renere men mere klinisk lyd (der er jo ingen nålestøj m.v.)
Mine stærkt brugte ører mener, at vinylerne giver en varmere og dermed mere
levende lyd.
Og så er der jo covers som er til grin på CDer og kan være ganske flotte på
LPer

Kan slet ikke forstå at folk sælger deres gamle vinyler eller stiller dem på
loftet. Mine godt 1.000 LPer står skam fremme og er i brug dagligt...men det
er CDerne også.

Jeg må indrømme at jeg stadig fra tid til anden køber nye vinyler hos den
lokale pladebutik og hvad mere er, min søn på 18 køber også vinylplader og
har efterhånden en ganske pæn samling.

På den anden side har vi også begge en mp3 afspiller med 20 GB harddisk...så
vi er nok til lidt af hvert

Allan

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 30-08-06 07:10

peet_dk wrote:

> Jeg har hørt at det er fordi LP'er er analoge hele vejen og derfor giver en
> mere "magisk" lyd - ved ikke om det passer..

Man kunne købe reference indspilninger der kostede det blege hvor man
netop sprang de analoge trin over før masterpladen blev skåret
Det gav en mere dynamisk og mere åben lyd
Nogen gik så vidt at masterpladen blev skåret direkte/live

Det var i perioden hvor det digitale lydudstyr vandt indpas og man
eksperimeterede med at bruge VHS som masterbånd, computeren vandt
indpas og multitrack båndoptagerne blev digitale

(Frit fra hukommelsen)

Mere info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 08:39

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> wrote in message
> [...]
> Hvad er det der er fedt ved stadig at høre vinyler?
> Er det nostalgien, det at have noget andre ikke har, eller noget helt

Med hensyn til signal-/støjforhold er CD'erne vinylpladerne langt overlegne,
og i nutiden hvor masterbåndene også er digitale, har vinylpladerne ikke ret
meget anden berettigelse end at det er nostalgi.

Men dengang masterbåndene var analoge, havde LP'erne noget i lyden som ingen
CD endnu har formået at få med, nemlig den analoge lyd med alt hvad dertil
hører af overtoner m.m.

Prøv at tage noget orgelmusik af J.S. Bach og lyt til indgangen til hver
enklet tone.
På vinylpladen kan man tydeligt høre det "pift" som luften giver i
orgelpiben lige før tonen kommer. Dette mangler helt og aldeles på den
digitale CD.
Min kammerat der er tidligere musikhandler påstår at den dyreste
CD-afspiller på markedet ikke når den billigste pladespiller til
sokkeholderne hvad lydkvalitet angår.

/Alex

Fra : Lars Holst

Dato : 30-08-06 11:46

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> said in

> Inspireret af tråden om hvordan vi hører vores musiksamling, har jeg
> lige et par spørgsmål til dem der stadig hører vinyl.
> Hvad er det der er fedt ved stadig at høre vinyler?

At det lyder så meget bedre end CD.

> Er det nostalgien, det at have noget andre ikke har, eller noget helt
> tredie?

Der er i tillæg også nostalgi over det.
Og så er størrelsen på "indpakningen" en værdig repræsentant for
formidling af kunst på coveret.

> Da CD'erne kom frem var der mange der brokkede sig over at lyden var
> skinger og metallisk og at vinyler havde mere varme/ægthed i lyden.

Det har de stadig.

> [...]
> AUX-indgangen. Men idag er teknikken på CD-afspillere og forstærkere
> vel så udviklet, at CD-lyden altid vil overtrumfe vinyl-lyden?

Næ.

> Jeg ved godt at man kan få super-duper anlæg der er specielt udviklet
> til vinyler, men hvis man sammenligner med et ligende super duper
> CD-anlæg, så vil CD-lyden vel altid vinde, eller hvad?

Absolut ikke. LP'en vil være CD'en langt overlegen.

> (Selvfølgelig
> er vellyd ikke noget man kan måle, men helt op til den der lytter).

Nej man kan ikke måle vellyd men man kan dels træne ørene op til at blive
bedre til at lytte til musik og også at lytte efter detaljer, helheder,
dynamik, transientvillighed, perspektiv, naturlighed etc. etc.

Desuden vil man kunne lave de elskede/hadede blindtest for at afgøre
forskelle og for at afgøre hvad der lyder bedst.

> Jeg har stadig alle mine gamle vinyler og en gang imellem bliver
> pladespilleren hevet frem fra gemmerne.

Så er du jo en af de heldige.

> [...]
>
> Jeg er ikke den store hi-hif nørd og ønsker ikke at starte en krig
> for/imod vinyler, men er blot nysgerrig efter at høre hvorfor mange

Jeg vil mene at CD har fået den nuværende berettigelse på markedet p.g.a.
brugervenligheden hvor alle digitale formater jo vinder over LP'en og for
den sags skyld også spolebåndet.

Men hvis vi taler om hvad der lyder bedst så er CD'en et absolut
vingeskud. CD'en overgås af rigtig mange andre lyd/musik formater.

Jeg mener at potentialet for vellyd kan prioriteres for de enkelte medier
således:

1.: Spolebåndoptager >1/4''

2.: Spolebåndoptager 1/4''

3.: Pladespiller

4.: FM tuner (ikke kun frekvensgangen har indflydelse på hvor godt det
lyder og nogle stationer sender stadig en gang imellem ukomprimeret)

5.: Digital spolebåndoptager (her er der tale om uøkonimsk høj hastighed
og stort forbrug af bånd)

6.: HiFi Video (ekstrem ringe brugervenlighed)

7.: HardDisc lydoptager (high sampling/high bitrate Ofte meget dyre eller
meget komplicerede i brugerflade)

8.: El-Kassette (for længst død)

9.: Kassettebåndoptager (Kun meget få maskiner kunne spille godt men dem
der kunne gjorde det med stor overbevisning)

10.: DAT (næsten alle maskinerne er/var udstyret med alt for ringe
mekanisk konstruktion)

11.: SACD/HDCD

12.: Digital LP aftastning (meget sjældent og lider under
udviklingsvanskeligheder fordi aftastningen fremhæver lydene fra støv og
urenheder)

13.-: CD afspiller

14.: Internetbaseret radio (lider ofte under ringe lydkort i langt de
fleste PC'ere og stationernes nedprioritering af bitrate, stereo og
sampling men har ellers samme potentiale som DAB bortset fra at der er
plads til alle de stationer man kunne ønske)

15.: DAB (hvis det udnyttes korrekt fordi som det benyttes nu er bitrate
og kompression misbrugt til fordel for muligheden for at putte så mange
stationer ind på båndbredden som muligt)

16.: MP3 og andre komprimerede digitale lydformater i så lav kompression
som mulig (>~320 kbs)

17.: Mini Disk (der er noget der tyder på at dette format blev
videreudviklet mens det var på markedet, hvilket måske går denne
placering usikker. Men det er sikkert at den ikke kommer op i nærheden af
de analoge medier)

18.: AM tuner

19.: Trådoptager

Når man læser den liste skal man hele tiden have i baghovedet at der er
tale om potentialer for vellyd.
D.v.s. hvad er det absolut mest optimale man kan hive ud af hvert enkelt
format af vellyd.
Både hvad angår selve optagelsen der afspilles og i hvilket sammenhæng
(hvilket anlæg) og på hvilken aktuel maskine det afspilles.

Man bruger stadig analoge masteroptagelser til de LP'er (og for den sags
skyld CD'er) som sælges under beskyldningen at have særlig gode
lydegenskaber. Der findes andre teknikker end den analoge til at
fremelske vellyd i optagelserne. 2-mikrofon teknik, direkte skæringer,
tung vinyl, særlige kyndige udvalgte teknikere og producere etc. etc.

Ikke desto mindre er flertallet af verdens musiklyttende befolkning
fejlagtigt overbevist om at CD er det bedste af alt.

Men meget få - ufattelig få - har nogensinde lyttet til et anlæg
som virkelig kan aftaste medierne med høj troværdighed.
Føst da kommer man til erkendelse i dette spørgsmål.

Venligst
--
Lars Holst

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 30-08-06 12:19

Lars Holst wrote:

> Jeg mener at potentialet for vellyd kan prioriteres for de enkelte medier
> således:

Det kommer i den sidste ende an på hvilken optagelse der er tale om

Følgende kan rykke lidt rundt på listen:
Radiohusets koncerter der blev sendt direkte på FM overgik alle andre
medier
Direkte skårne plader med relativt lave serier pr matrice etc
Brug af digitale medier (multitrack/masterbånd) i forb med
studieoptagelser

- Peter

Fra : Lars Holst

Dato : 30-08-06 12:34

peter.aghl@gmail.com said in

> Det kommer i den sidste ende an på hvilken optagelse der er tale om

Hvis du eller læste hele indlæget så ville du vide hvilke forbehold jeg
havde noteret desangående.

> [...]
> Direkte skårne plader med relativt lave serier pr matrice etc
> Brug af digitale medier (multitrack/masterbånd) i forb med

Nej.

Sådan mener jeg ikke det forholder sig.

DR's bedste live transmission begrænses mere af FM mediet end en
spolebåndoptagelse ville begrænse det.
Så hvis jeg havde været til stede og tappet signalet på en spolemaskine
direkte inden udsendelse ville lyden herfra være bedre end hvis jeg hørte
det direkte gennem tuneren.
Det er bare min overbevisning.

Direkte skårne plader er stadig et led efter masterbåndet.

Brug af digitale medier (multitrack/masterbånd) i forbindelse med
studieoptagelser er stadig ikke i samme kvalitet som analoge masterbånd.

Listen er stadig:

Fra : Max

Dato : 30-08-06 13:46

Hej Lars

> 18.: AM tuner

Jeg syntes nu egentlig at den skal op lige før CD afspilleren,
ikke på grund af lydkvaliteten, men fordi den ikke har de
øretrættende elementer som digitaliseret musik har i
mine øre.

Mvh Max

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 30-08-06 13:00

<peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Radiohusets koncerter der blev sendt direkte på FM overgik alle andre
>medier

Hmm ... FM's øvre grænsefrekvens er ca. 15khz ... men jeg vil stadig give
dig ret i at det lyder godt. Min pointe er at tekniske data (langt fra ) er
alt.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Lars Holst

Dato : 30-08-06 13:35

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> said in

> [...]
>
> Hmm ... FM's øvre grænsefrekvens er ca. 15khz ... men jeg vil stadig
> give dig ret i at det lyder godt. Min pointe er at tekniske data

Vi er enige.

--
Lars Holst

Fra : Buhl

Dato : 30-08-06 12:36

> [...]
> vinyler, men er blot nysgerrig efter at høre hvorfor mange stadig hærger

De ting jeg elsker mest ved min pladehøvl, når jeg sådan lige tænker mig om,
er måden hvorpå den kan gengive rummet på, ifht. CD. Det er større, og er
længere tid om at klinge ud - det giver en større fornemmelse af at være til
stede i optagerummet (gælder selvfølgelig kun ved musik der rent faktisk er
optaget i et rigtig akustisk rum+ved anvendelse af rumklang). Mit gæt er at
det er fordi analoge medier har den samme "datamængde" til svage signaler
som til kraftige - digitalteknologien medfører at der bliver færre bit når
signalet bliver svagere, derfor lyder nogle af mine cd'er som om
instrumenterne ikek rigtig "klinger ud" på samme måde som samme indspilning
gør det på CD.

Noget andet er evnen til at genvige pludselige udladninger i musikken - der
er skrevet herinde at LP har dårligere signal/støjforhold end CD - det er
delvist rigtigt - LP har som regel højere grundstøj, bla. pga.
RIAA-forstærkerens høje gain, MEN det analoge medie er ikke begrænset af
cdmediets bitbegrænsning der limiterer ved 92dB(mener jeg det er) - dvs.
forskellen mellem den svageste og kraftigste lyd. Måske har en LP en
grundstøj på 10 db, men hvis den nu ikke er begrænset ved 92dB, men ved eks.
120 så slår den stadig CD.

Det er som sagt kun gær fra min side - men dynamiske udladninger kommer
"hurtigere" og kraftigere - dette fænomen er dog mest udpræget ved gode
pladespillere og RIAA-forstærkere har jeg bemærket.

Det sidste er mellemtonengengivelsen, specielt ved "svære" ting som klaver -
her syntes jeg at selv den arveste pladehøvl banker CDafspillere til mange,
mange tusindlapper. Pladespilleren gengiver simpelthen bare klaver så det
lyder mere af klaver - ikke kantet og hårdt, men blødt, lækkert og
naturligt - prøv at lyt til et rigtigt klaver og sammenlign...

Jeg er rigtig glad for disse ting, måske er det en skade fra mit liv som
musiker og stuideteknikker, hvor man vænner sig til lyden og dynamikken fra
"rigtige" instrumenter. Jeg er barn af CD-aldren, og har først fået vinyl de
senere år, og det er alene fordi jeg ikke vidste hvor godt og støjfrit en
hæderlig pladehøvl med en god RIAA (Pass Labs) kan lyde - så det er ikke
nostalgi, kun hifigenet og nydelsen af god lyd der dikterer.

Mvh.
Hans

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 30-08-06 13:00

Lars Holst wrote:

> Direkte skårne plader er stadig et led efter masterbåndet.

Hmm svjv så brugte Sheffield Lab ikke masterbånd

> Brug af digitale medier (multitrack/masterbånd) i forbindelse med
> studieoptagelser er stadig ikke i samme kvalitet som analoge masterbånd.

Det er bare "sjovt" at studieteknikkerne er af en lidt anden opfattelse
:)

- Peter

Fra : Lars Holst

Dato : 30-08-06 13:35

peter.aghl@gmail.com said in news:1156939172.379203.19210@
74g2000cwt.googlegroups.com:

> Hmm svjv så brugte Sheffield Lab ikke masterbånd

> Det er bare "sjovt" at studieteknikkerne er af en lidt anden opfattelse
>:)
>
> - Peter

ja det er morsomt og tragisk på samme tid.
Men de efterkommer jo bare en masse forbrugere som er ført bag lyset af
digitale formaters brugervenlighed fremfor potentialer for lydkvalitet.

De studieteknikere der står bag de bedste tryk bruger analog teknik.

--
Lars Holst

Fra : Robert Piil

Dato : 30-08-06 19:20

On 30 Aug 2006 04:59:32 -0700, peter.aghl@gmail.com wrote:

>Det er bare "sjovt" at studieteknikkerne er af en lidt anden opfattelse
>:)

Det er de (dem jeg kender) da bestemt heller ikke. Men mange af dem
bruger det alligevel fordi det er langt nemmere og i mange tilfælde
også billigere.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 30-08-06 14:00

Lars Holst wrote:

> ja det er morsomt og tragisk på samme tid.
> Men de efterkommer jo bare en masse forbrugere som er ført bag lyset af
> digitale formaters brugervenlighed fremfor potentialer for lydkvalitet.

Hmm mine referencer er fra før der var nogen der havde tænkt på CD
formatet, så den køber jeg ikke lige

Anyways der er muligt at det analoge medie er bragt op på en bedre
stadie end det var på for > 15 år siden

Der er også forskel på teknikken om man indspiller live eller ej samt
typen af musik der bliver indspillet

- Peter

Fra : Lars Holst

Dato : 30-08-06 14:08

peter.aghl@gmail.com said in news:1156942807.337521.87810
@e3g2000cwe.googlegroups.com:

> [...]
> stadie end det var på for > 15 år siden
>
> Der er også forskel på teknikken om man indspiller live eller ej samt

Eller også har du bare aldrig haft et anlæg som har ydet vellydende musik
retfærdighed i tilstrækkelig grad.

Jeg har været med i >30 år nu og jeg har altid kunnet høre at det analoge
var det digitale overlegent.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 14:29

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message

> Jeg har været med i >30 år nu og jeg har altid kunnet høre at det analoge
> var det digitale overlegent.

Præcis, men hvis ikke man kan høre det blier det let en religionskrig.

Som et eksempel på noget tilsvarende prøvede jeg en gang at sammenligne et
Roland RD300 SX Digitalklaver, som har nogle af de ebdste samplinger man kan
lave digitalt i dag, med et Steinway flygel.
Behøver jeg at fortælle hvilket instrument der lød fladt og staccato i
sammenligning med det andet?

/Alex

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 30-08-06 15:02

Lars Holst wrote:

> Eller også har du bare aldrig haft et anlæg som har ydet vellydende musik
> retfærdighed i tilstrækkelig grad.

Kommer jo an på hvad du mener med anlæg

Jeg er endnu ikke stødt på et hifi anlæg der kan yde livemusik fuld
retfærdighed
Mine referencer er som udøvende musiker :)

> Jeg har været med i >30 år nu og jeg har altid kunnet høre at det analoge
> var det digitale overlegent.

Og for hver eneste af dine vinylplader er der beskrevet hvordan
optagelserne er foretaget og med hvilket udstyr?

- Peter

Fra : Lars Holst

Dato : 30-08-06 16:25

peter.aghl@gmail.com said in news:1156946540.849880.128480
@i3g2000cwc.googlegroups.com:

> [...]
>>
> Og for hver eneste af dine vinylplader er der beskrevet hvordan
> optagelserne er foretaget og med hvilket udstyr?

Jeg er såmænd også udøvende musiker på både messingblæs, træblæs, rytme,
tangent og strenge.

Det at være musiker er ikke og har desværre aldrig været garant for at
evnen til at kunne skelne mellem gode og dårlige lyd- og stereo anlæg.

Men det er rigtigt at live som regel er bedst hvis ellers lydfolkene er i
stand til at trimme scenelyden, hvilket desværre langt fra altid er
tilfældet.
Men hvis det lykkes så er grundbetingelserne opfyldt for at
pladeproducentens lydfolk kan hive det bedst mulige resultat ud til
mastermaskinen hvis de ellers kan finde ud af mikrofonopsætning og
rumakustisk tuning etc. etc.

Men sådan er der så meget............

--
Lars Holst

Fra : Per Hansen

Dato : 30-08-06 16:43

Pipeline wrote this

> Jeg er ikke den store hi-hif nørd og ønsker ikke at starte en krig
> for/imod vinyler, men er blot nysgerrig efter at høre hvorfor mange
> [...]
For mig er der et par faktorer der spiller ind:
Jeg er vokset op med vinylen, der var skutte engang en CD afspiller på
markedet dengang jeg købte mit første anlæg for surt tjente og opsparede
avis penge som 15 årig
Derfor har vinylen altid været en naturlig del af hele mit liv og selv den
dag idag, hvis jeg kan få den på vinyl, jammen så køber jeg den på vinyl,
no questions asked, jeg gør det bare fordi det er naturligt for mig.
Jeg har ikke engang købt en eneste CD de sidste 5 år.

Noget andet er de tusindvis af maxier der udkom dengang, praktisk talt
er ingen af de specielle maxier versioner fra vinyl æraen udgivet på CD.
Spandevis af 80'er opsamlinger findes der, men der mangler stadig dem
med de specielle maxi versioner der ikke fandtes på kunstnernes albums.

Noget 3de naturligvis også lyden, den virker mere varm på en vinyl end
den gør på en cd. Dem der har mugligheden for at teste forskellen skulle
prøve at tage de 2 samme albums og afspille dem simultant og så skifte
frem og tilbage imellem de 2 formater og man vil hurtigt opleve forskellen,
vinylen lydder bare bedre.

--
Per Hansen.

Fra : Max

Dato : 30-08-06 20:20

Hej Pipeline

> Er det nostalgien, det at have noget andre ikke har, eller noget helt
> tredie?

Det er ikke nostalgi mere, vinyl er blevet en del af computer
verdenen nu

http://makeashorterlink.com/?B68F329AD

Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 30-08-06 20:25

Max wrote:
> http://makeashorterlink.com/?B68F329AD

Link virker desværre ikke.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060830192509@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.