Krigen imod privatbilisterne og favoriseri~
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-08-06 23:14

Kære medborgere og med-bilejere!

Ganske kort;

Sagen er i dag den, at biler beskattes med 105% af bilens markedsværdi
for de første ca 60.000 kroner af bilens pris, og 180% for al pris
derover. Dette er vel at mærke FØR MOMS (som du også betaler af
afgiften)!

Derfor siger man passende, at når man køber en bil i Danmark, betaler
man for tre.

Benzinen og dieselolien er pålagt en energiafgift (OG MOMS - OG MOMS af
energiafgiften!), således at prisen på disse brændstoffer som bilerne
behøver for at kunne køre, næsten fordobles.

Det gør bilen næsten dobbelt så dyr i drift som den ville være uden
afgifter.

Så er der den årlige CO2-afgift på et par tusinde kroner, afhængigt af
din bils benzinøkonomi.

Kigger vi derimod på de kollektive transportmidler, fx. DSB, kan vi
bemærke at DSB modtager ca 4 mia. kroner i statsstøtte om året, som
sjovt nok er fraværende på deres regnskaber, når de opgør deres årlige
"Overskud" (som naturligvis ville være et kolossalt underskud, hvis det
stod til markedet!). DSB er også momsfritaget af staten! Hvor mange
andre virksomheder er det???

Så tager vi et priseksempel:

Jeg kører dagligt fra Espergærde til København for at møde på mit
uddannelsessted. Det er en tur på 40 kilometer, hver vej. Det er altså
80 kilometer om dagen.

Min bil er en Honda Civic 1.4, som på en god dag kører 15 (nogle gange
16) kilometer på literen. 80 / 15 = 5,33 liter benzin brugt om dagen.
Med nuværende priser på 11 kr /literen er det 59 kroner i
benzinudgifter.

Bilen kostede så vidt jeg husker ca 150.000 kroner i 1997 da vi købte
den. Vi har haft den i ca 9 år. 9 år gange 365 dage er 3285 dage.

Dividerer vi prisen med det antal dage den har været i brug kan vi så
tillægge udgiften pr dag til at eje en bil, hvilket i mit tilfælde er ca
46 kroner. (var der ingen bilafgifter ville dette være ca 15 kroner om
dagen!).

Vi kommer altså frem til at den daglige brug af bilen koster mig ca 105
kroner (ikke inkluderet mekanikerudgifter, reservedele, fartbøder og
parkeringsbøder, men nu har min kække lille bil heldigvis været meget
billig i reservedele, fri for rust, sjældent udsat for skader grundet
forsigtig kørsel og held, og politiet han kun sjældens haft fingrene i
min pengepung, såeh jeg vil se bort fra de udgifter i denen omgang).

Skal jeg tage bus og tog, skal jeg bruge fx. et gråt alle-zoners
klippekort, som koster 360 kroner:

http://trafikinfo.hur.dk/billetter

Det kræver et klip i hver retning, dvs. koster transporten mig 72 kroner
i døgnet.

Og nu til pointen:

Er jeg virkelig den eneste det synes at det er KOMPLET FORRYKT OG
HJERNEDØDT at transporten alene (hvis vi ser bort fra prisen for bilens
anskaffelse) på trods alle de KOMPLET SINDDYGE AFGIFTER OG SKATTER PÅ
BILER OG FAVORISERINGER AF BUSSER OG TOG vi har her til lands, er
BILLIGERE end at tage "de kollektive"???

Når vi tager den KOMPLET SINDSSYGE DANSKE PRIS FOR EN BIL i betragtning
ved daglig brug af bil ift. anvendelse af de kollektive transportmidler,
så er brug af bilen kun ca 45% dyrere, end anvendelse af bus og tog??

Derfor; lad dette være en dyb og inderlig appel til alle der læser dette
om at for fremtiden stemme på politikere, som vil sænke bil og
energiafgifter, eller i det mindste ikke øge dem!

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 01:33

<klip>

Jeg er blevet gjort opmærksom på at jeg har udeladt nogle ting i mit
regnestykke, bl.a. forsikring af bilen, samt at det ikke er klippekort
der er den billigste måde at bruge de kollektive transportmidler på, men
et månedskort.

Jeg vil opdatere mine beregninger i morgen.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-06 07:30

"Peter Bjørn Perlsø" wrote:
> [...]
> men et månedskort.
>
> Jeg vil opdatere mine beregninger i morgen.

Men så hold den i politikgrupperne...

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 11:55

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

> Men så hold den i politikgrupperne...

Nix! Det her vedrører alle bilister!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-06 12:15

"Peter Bjørn Perlsø" wrote:

> Nix! Det her vedrører alle bilister!

Ja, men det er politik!

Derfor: dk.politik.trafik

Fra : Bruno

Dato : 04-08-06 15:23

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Jeg vil opdatere mine beregninger i morgen.

Så husk lige og medregn de penge som bruges på veje, så opdager du nok
at det er peanuts der gives i tilskud til offentlig transport.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 16:07

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Så husk lige og medregn de penge som bruges på veje, så opdager du nok
> at det er peanuts der gives i tilskud til offentlig transport.
>
> Mvh
>
> Bruno

Udgifterne til veje er i sig selv peanuts ift. hvad staten vrider ud af
bilejerne i bilafgifter, energiafgifter og moms, hvert år.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 05:25

Peter Bjørn Perlsø skriver:

> Kære medborgere og med-bilejere!

Mål forbi.

Dem der støtter offentlig transport hyler modsatte vej.
Altså billisterne kører rundt med en billig brændstof, får nye motorveje
hele tiden busserne og tog for elendig støtte fra regeringen osv.

Så, smil og vær glad, biler er dyre transport et af rimelig pris i dk, i
forhold til vores indkomster.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 11:55

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Peter Bjørn Perlsø skriver:

> Mål forbi.
>
> Dem der støtter offentlig transport hyler modsatte vej.
> Altså billisterne kører rundt med en billig brændstof,

Man skal være godt dum for at påstå at vi har "billigt brændstof" i
Danmark. Prisen på Okton 95 ligger på små 11 kroner literen.

I USA får man 1 gallon for max 3 dollar (der er 3,78 liter på en
gallon). Det er altså 3,78 liter for 17 kroner, det er altså cirrka halv
pris i USA!

> får nye motorveje

Bullshit. Den eneste nye motorvej jeg har set i det område jeg kører er
Motorring 3, og dens fornyelse er 20 år forsinket.

> hele tiden busserne og tog for elendig støtte fra regeringen osv.

Bus og tog får massive beløv i takststøtte fra staten.

> Så, smil og vær glad, biler er dyre transport et af rimelig pris i dk, i
> forhold til vores indkomster.

Absolut nonsens.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 15:29

Peter Bjørn Perlsø skriver:

> Man skal være godt dum for at påstå at vi har "billigt brændstof" i
> Danmark. Prisen på Okton 95 ligger på små 11 kroner literen.

Og ?

Det er alt for billigt.

> I USA får man 1 gallon for max 3 dollar (der er 3,78 liter på en
> gallon). Det er altså 3,78 liter for 17 kroner, det er altså cirrka halv
> pris i USA!

Og ?

Du skal være velkommen til at flytte derover.
Se, hvad du kan få i løn - se, hvad du skal beale af egenforsikring - se
hvor længe du gider at holde i kø.

> Bullshit. Den eneste nye motorvej jeg har set i det område jeg kører er
> Motorring 3, og dens fornyelse er 20 år forsinket.

Flyt dog din næste en smule udenfor København.

Vejle - Herning, siger det dig noget ?

> Bus og tog får massive beløv i takststøtte fra staten.

Alt for lidt. DSB afleverer overskuddet tilbage til staskassen.

> Absolut nonsens.

Stod du nu foran spejlet ?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 16:07

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Peter Bjørn Perlsø skriver:

> Og ?
>
> Det er alt for billigt.

Hvad der er "billigt" og "dyrt" må naturligvis bedømmes udfra andre
lande vi sammenligner os med. Nu sammenligner jeg med USA, hvor benzinen
kun er halvt så dyr. I den henseende er benzinen i DK rasende dyr.

> Og ?
>
> Du skal være velkommen til at flytte derover.

Tak, det overvejer jeg også kraftigt.

> Se, hvad du kan få i løn

(Real)Lønnivueauet for veluddannede ligger et godt stykke over hvad man
får her i Danmark, så det er et meget sølle kritikpunkt, hvis det var
det der var hensigten.

> - se, hvad du skal beale af egenforsikring - se
> hvor længe du gider at holde i kø.

Kø... som fx. den kø der er hver morgen på Helsingørmotorvejen eller
Motorring 3? Jotak, jeg er træt af køer, og jeg er træt af Danmark og
den "det er sku godt nok"-attitude som du og andre lægger for dagen.

> Flyt dog din næste en smule udenfor København.
>
> Vejle - Herning, siger det dig noget ?

Er du dum?? Hvad hjælper det at bo på landet når arbejdspladserne er i
storbyerne? Eller tror du at de tusindevis af mennesker der er på vejene
om morgenen bare kollektivt har besluttet sig for at køre en hyggetur
til storbyen om morgenen??

> Alt for lidt. DSB afleverer overskuddet tilbage til staskassen.

Er ikke en undskyldning for de masseive beløb de får leveret i første
omgang.

> Stod du nu foran spejlet ?

100% asshole, det er hvad du er. Og sku også en idiot, hvis du ikke
mener at bilejerne i Danmark er beskattet hårdt nok som det er, hvilket
du jo giver udtryk for.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 18:33

Peter Bjørn Perlsø skriver:

> Hvad der er "billigt" og "dyrt" må naturligvis bedømmes udfra andre
> lande vi sammenligner os med. Nu sammenligner jeg med USA, hvor benzinen
> kun er halvt så dyr. I den henseende er benzinen i DK rasende dyr.

Fedt nok. Det er også normalt USA vi sammenligner os med i alle
henseender.

Prøv at sammenlign med landende omkring os:
http://money.cnn.com/pf/features/lists/global_gasprices/index.html

> Tak, det overvejer jeg også kraftigt.

Fint, så slipper vi for dine kværvulanterier.

> (Real)Lønnivueauet for veluddannede ligger et godt stykke over hvad man
> får her i Danmark, så det er et meget sølle kritikpunkt, hvis det var
> det der var hensigten.

Gennemsnitslønnen.

> Kø... som fx. den kø der er hver morgen på Helsingørmotorvejen eller
> Motorring 3? Jotak, jeg er træt af køer, og jeg er træt af Danmark og
> den "det er sku godt nok"-attitude som du og andre lægger for dagen.

Fint - smut med dig. I dk.fritid.bil vil du ikke blive savnet.

> Er du dum??

Kigger du nu i spejlet igen ?

> Hvad hjælper det at bo på landet når arbejdspladserne er i
> storbyerne?

At eksempelvis en motorvej til Herning gør at virksomheder placerer sig
der. Altså flytter man arbejdspladserne _ud_ af storbyerne og ehn til
folket.

> Eller tror du at de tusindevis af mennesker der er på vejene
> om morgenen bare kollektivt har besluttet sig for at køre en hyggetur
> til storbyen om morgenen??

Lige netop omkring København har jeg ikke meget til overs for
morgenklynkeriet. Den ofentlige transport omkring København er meget
veludbygget. Desuden vil variabel arbejdstider (prøv at mød klokken 7 og
gå hjem klokken 15) sprede trafikken.

> Er ikke en undskyldning for de masseive beløb de får leveret i første
> omgang.

Nej

> 100% asshole, det er hvad du er. Og sku også en idiot, hvis du ikke
> mener at bilejerne i Danmark er beskattet hårdt nok som det er, hvilket
> du jo giver udtryk for.

Bevares, hvis dine argumenter er nede i mudderkastningslejet, ja så
viser det da klart hvilken form for debattør du er.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 18:59

> [...]

> Fedt nok. Det er også normalt USA vi sammenligner os med i alle
> henseender.
>
> Prøv at sammenlign med landende omkring os:

Tak, det er en god liste.

> Fint, så slipper vi for dine kværvulanterier.

Nej, jeg vil da stadig minde jer socialdemokrater og velfærdstosser om
hvor meget bedre jag har det når jeg sidder i New Hampshire! ;)

> Gennemsnitslønnen.

Er også højere i USA. Det er medianlønnen såmænd også. Prøv at lave en
sammenligning mellem staterne i USA's og så Danmarks BNP/PPP. Du vil
finde ud af at Danmark ligger i bunden blandt de fattigste stater i USA.

> Fint - smut med dig. I dk.fritid.bil vil du ikke blive savnet.

Det er du heldigvis ikke ene om at bestemme, min fine ven.

> Kigger du nu i spejlet igen ?

Nej, jeg sidder og kigger på et indlæg skrevet af dig.

> At eksempelvis en motorvej til Herning gør at virksomheder placerer sig
> der. Altså flytter man arbejdspladserne _ud_ af storbyerne og ehn til
> folket.

Og stadig flokker folk til bykerner hver morgen...

> [...]
> morgenklynkeriet. Den ofentlige transport omkring København er meget
> veludbygget. Desuden vil variabel arbejdstider (prøv at mød klokken 7 og

Det er sikkert relativ veludbygget ift. resten af landet, det betvivler
jeg sådanset ikke, men det er stadig ineffektivt og upålideligt.

> Nej

> Bevares, hvis dine argumenter er nede i mudderkastningslejet, ja så
> viser det da klart hvilken form for debattør du er.

....kommer det fra en mand der begyndte på personargumenterne og den
nedladende tone for blot 2 indlæg siden.

Man hyler som de ulve man er iblandt, og du, Klaus, lægger utvivlsomt
solidt bunden i dk.fritid.bil.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-06 19:05

"Peter Bjørn Perlsø" wrote:

> Det er du heldigvis ikke ene om at bestemme, min fine ven.

Nej, desværre...

> Det er sikkert relativ veludbygget ift. resten af landet, det
> betvivler jeg sådanset ikke, men det er stadig ineffektivt og
> upålideligt.

Ha. Prøv at bo i Århus...

> Man hyler som de ulve man er iblandt, og du, Klaus, lægger utvivlsomt
> solidt bunden i dk.fritid.bil.

Så hold dig da væk.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 19:08

> Så hold dig da væk.

Er dk.fritid.bil et dæknavn for brokkekanalen for fordrukne
havnearbejdere på lønningsdag???

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-06 19:10

"Peter Bjørn Perlsø" wrote:
> Er dk.fritid.bil et dæknavn for brokkekanalen for fordrukne
> havnearbejdere på lønningsdag???

Næ, vi er her for at snakke om biler - ikke politik.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 19:16

> Næ, vi er her for at snakke om biler - ikke politik.

Hvis du mener at mit indledende indlæg ikek var om biler, så har du ikek
læst det.

Prøv igen.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-06 19:19

"Peter Bjørn Perlsø" wrote:
> Hvis du mener at mit indledende indlæg ikek var om biler, så har du
> ikek læst det.
>
> Prøv igen.

Det gør det, men det er politik!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-06 19:08

"Peter Bjørn Perlsø" wrote:

> Tak, det er en god liste.

Ja, man skulle bo i Venezuela

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 19:16

> Ja, man skulle bo i Venezuela

Problemet er bare at de lande der ligger nederst i listen er nogle
diktaturhelveder.

Saudiarabien er et fundamentalistisk muslimsk kongedømme, og der må
konen ikke køre i din bil (måske det er en god ting?) :)

Venezuela er ved at blive er socialisthelvede, hvor efterhånden færre og
færre har råd til bil.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 19:58

Peter Bjørn Perlsø skriver:

> Tak, det er en god liste.

Ja, et af de lande vi normalt sammenligner os med er Holland.

Prisen i Tysklan på diesel er højere end i Dk.

> Nej, jeg vil da stadig minde jer socialdemokrater og velfærdstosser om
> hvor meget bedre jag har det når jeg sidder i New Hampshire! ;)

God tur. For øvrigt er jeg ikke socialdemokrat.

Når nu du bliver lidt ældre og får lidt skavenker, så bliv derovre i
stedet for at komme hjem og "nasse".

http://www.marxist.dk/vis.php?id=4268104

> Det er du heldigvis ikke ene om at bestemme, min fine ven.

Hvis nu vi stemmer om det, vil du så følge konsekvenserne ?

> [...]

> Det er sikkert relativ veludbygget ift. resten af landet, det betvivler
> jeg sådanset ikke, men det er stadig ineffektivt og upålideligt.

Så put nogle flere penge i det.

> ...kommer det fra en mand der begyndte på personargumenterne og den
> nedladende tone for blot 2 indlæg siden.

Næh, blot fordi jeg skriver "og ?" er det ikke fordi jeg er nedladene,
det er fordi jeg er spørgende.

> Man hyler som de ulve man er iblandt, og du, Klaus, lægger utvivlsomt
> solidt bunden i dk.fritid.bil.

Næh

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 20:52

> [...]

> Prisen i Tysklan på diesel er højere end i Dk.

> God tur. For øvrigt er jeg ikke socialdemokrat.

Nej, der er jo også en Kommunist eller to imellem.

> Når nu du bliver lidt ældre og får lidt skavenker, så bliv derovre i
> stedet for at komme hjem og "nasse".

Behandlingen i USA er hurtigere og bedre, så hvorfor skulle jeg?
Ventetiden fx. på en menisk-operation er ikkeeksisterende (få dage). I
DK er den nogen steder 52 uger.

> http://www.marxist.dk/vis.php?id=4268104

Ok, du er altså marxist?

Uanset hvad er der ikke noget banebrydelse i den artikel. Ja, lønnen er
uændret eller ligefrem faldende for de tre laveste indkomstkvintiler.
Det er jeg bekendt med. Men der siges ikke et ord om reallønnen, dvs.
lønnen i forhold til hvor dyre (eller efter danske forhold, billige)
varerne på hylderne er.

Hvad den kære Michael Roberts også ser bort fra i påstanden om at
lavindkomsterne bliver fattigere er at deres arbejdsuge er historisk
kort, og at de lavlønnede faktisk har skiftet indkomst ud med fritid. SÅ
de har det faktisk bedre end tidligere.

> Hvis nu vi stemmer om det, vil du så følge konsekvenserne ?

Næ.

> Nej

Sjovt, det gør de ellers hvor jeg kører, både Helsingør, Hillerød,
København, og Roskilde. Det må være os rige sjællændere...

> Så put nogle flere penge i det.

Ah-ah. SÅdan virker det ikek med det offentlige system, de finder bare
nye måder at spilde pengene på. Den siddende regering prøvede også at
løse sygehusenes ventelisteproblemer ved at kaste 2 milliarde ekstra
kroner efter sygehusene, har det hjulpet det fjerneste?

Eller for at komme tilbage til trafikken var der jo en sag med et vist
selskab der hed "Combus", der under Socialdemokratisk Trafikminister
Sonja Mikkelsen fik 2x 300 millioner kroner i kunstigt åndedræt fra
staten. To år efter var selskabet gået konkurs!!!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 22:52

Peter Bjørn Perlsø skriver:

> Nej, der er jo også en Kommunist eller to imellem.

HVor ?

> Behandlingen i USA er hurtigere og bedre, så hvorfor skulle jeg?
> Ventetiden fx. på en menisk-operation er ikkeeksisterende (få dage). I
> DK er den nogen steder 52 uger.

God tur derover.

> Ok, du er altså marxist?

Næh - hvor står det ?

> [...]
> lavindkomsterne bliver fattigere er at deres arbejdsuge er historisk
> kort, og at de lavlønnede faktisk har skiftet indkomst ud med fritid. SÅ

I forhold til danskere ?

Næppe

> Næ.

Hvad skal der så til før du forbliver permanent ude af gruppen med dit
sludder ?

> Sjovt, det gør de ellers hvor jeg kører, både Helsingør, Hillerød,
> København, og Roskilde. Det må være os rige sjællændere...

Ja, luksusdyr.

> Ah-ah. SÅdan virker det ikek med det offentlige system, de finder bare
> nye måder at spilde pengene på.

Ja ja, god tur til United Bluff.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 23:12

> Ja ja, god tur til United Bluff.
>

> Klaus

Tak fordi du beviser at du ikke vil argumentere.

EOD.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-06 05:43

Peter Bjørn Perlsø skriver:

> Tak fordi du beviser at du ikke vil argumentere.

Næh, du kom med en pointe om at offentlige blot finder noget at spilde
penge på. Det er en personlig vrangforestilling af et system du er træt
af, som intet har med virkeligheden at gøre, så smut nu med dig i stedet
for at lire dit bavl af her.

> EOD.

God tur derover.

Fra : Henri Gath

Dato : 04-08-06 19:01

det sædvanlige lort....

Du er og bliver en indskrænket bonderøv....

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-06 19:04

Henri Gath wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:44D384CE.B18B5437@du.kan.finde.den...
> det sædvanlige lort....
>
> Du er og bliver en indskrænket bonderøv....

Flot argument.
PLONK

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 19:23

Henri Gat(h) skriver:

> Du er og bliver en indskrænket bonderøv....

Ja, så kom der endnu et genialt indlæg fra hr Gat(h).

Fra : alexbo

Dato : 04-08-06 09:12

""Peter Bjørn Perlsø"" skrev

> [...]
> om at for fremtiden stemme på politikere, som vil sænke bil og
> energiafgifter, eller i det mindste ikke øge dem!

Udover at jeg har svært ved at tage folk der RÅBER alvorligt, så ser dit
budskab ud til at være, at fordi det er billigere at køre i bil, bør man
sænke
afgifterne.
Det virker noget usammenhængende.

Når nu du regner dit regnestykke om, så kom med et bud på hvor stor
bensinafgiften skal være for at prisen for 2 personer vil være den samme,
uanset om de kører i bil eller offentligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-08-06 09:33

Du har da lidt ret... der er kun en måde at komme disse tanker til livs,
stem på det rette parti til næste valg.
Vi må desværre nok se i øjene, at alt til venstre for midten ikke har benzin
i blodet.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 09:49

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afgiften)!
>
> Derfor siger man passende, at når man køber en bil i Danmark, betaler

Piv piv.

Sælg bilen og køb en cykel.

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 04-08-06 10:41

"Kim Larsen" <kla(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Piv piv.
>
> Sælg bilen og køb en cykel.

Gå en lang tur ud af en kort mole ...

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 10:48

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim Larsen" <kla(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Gå en lang tur ud af en kort mole ...

Tag du en tur til Libanon, helst der hvor det går hedt til.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 04-08-06 10:58

> Tag du en tur til Libanon, helst der hvor det går hedt til.

Jeg er ikke involveret i den krig, idét jeg hverken er soldat, israeler
eller libaneser.

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 11:26

> "Kim Larsen" <kla(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke involveret i den krig, idét jeg hverken er soldat, israeler
> eller libaneser.

Jo men du vil da gerne have at krigen i Libanon liiiiiiiiiiiiiige får en
ekstra tand, ikke ?

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 04-08-06 11:39

> Jo men du vil da gerne have at krigen i Libanon liiiiiiiiiiiiiige får en
> ekstra tand, ikke ?

Nej da, hvor har jeg skrevet det? Jo før de når frem til fred, jo bedre. Der
hvor vi ikke er enige er, at du vil freden på muhamedanernes præmisser.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 11:49

> [...]
>>

> Nej da, hvor har jeg skrevet det? Jo før de når frem til fred, jo bedre.
> Der hvor vi ikke er enige er, at du vil freden på muhamedanernes

Nej jeg vil have stoppet det vanvid NU ! Det skulle aldrig have haft lov
til at komme så vidt. Jeg ønsker en international FN-styrke sat ind som har
mandat til både at sætte Hizbollah og Israel på plads med militær styrke og
derfra skal man så finde en politisk løsning som er det eneste holdbare svar
på det her. Israel skal trække alle styrker ud af Libanon omgående og ikke
sende så meget som en papirsflyver ind over grænsen til Libanon. Hizbollah
skal have at vide at de ikke så meget som skal sende en nytårsraket ind over
grænsen til Israel. Overtrædes det får det omgående konsekvenser. Når de
forstår det skal der indledes fredsforhandlinger som de begge parter skal
tilslutte sig til sidst. Ikke så meget at diskutere. En hård kurs over for
det galimatias dernede er vist den eneste medicin.

Fra : Sten Schou

Dato : 04-08-06 14:57

> [...]
> En hård kurs over for det galimatias dernede er vist den eneste medicin.

Og det er, hvad der kommer ud af at brandbeskatte biler..............

Hilsen Sten

Fra : SG

Dato : 04-08-06 19:32

"Kim Larsen" <kla(a)get2net.dk> skrev i news:44d309fe$0$15784$14726298
@news.sunsite.dk:

> Piv piv.
>
> Sælg bilen og køb en cykel.

Hvis du ikke har noget fornuftigt at sige, kan du så ikke bare cykle videre
til en anden nyhedsgruppe.

> Socialisme er den eneste troværdige vej frem.

Hmm... Bare husk på, at alle socialistiske regimer er og har været styret
af kapitalistiske ledere, der skraber mest muligt sammen til sig selv og
sine nærmeste. Socialisme er intet andet end en diktatorisk måde at styre
en befolkning på. Socialisme har aldrig fungeret i praksis - i hvert fald
ikke for de mange godtroende socialister.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 06-08-06 09:36

Peter Bjørn Perlsø skrev i meddelelsen
> [...]

>bemærke at DSB modtager ca 4 mia. kroner i statsstøtte om året, som
>sjovt nok er fraværende på deres regnskaber, når de opgør deres årlige

Jeg går ud fra det er indtægterene fra trafikkontrakterne som staten har
indgået med DSB du taler om ?
De fremgår klart af DSB's regenskab.

>"Overskud" (som naturligvis ville være et kolossalt underskud, hvis det
>stod til markedet!). DSB er også momsfritaget af staten! Hvor mange
>andre virksomheder er det???

DSB er IKKE momsfritaget - DSB levere masser af varer og tjenesteydelser
som er momsbelagt. Andre virksomheder som leverer ydelser svarende til
de ydelser som ikke er momsbelagt hos DSB opkræver heller ikke moms
af disse ydelser.

At vores registreringasafgift er aldeles absurd (normen ude i verden ligger
på 0 til 10 %) har intet med financieringen af kollektiv trafik at gøre.

Den kollektive trafik er en del af infrastrukturen, hvis fravær også ville
genere
privatbilister voldsomt på samme måde som fraværet af veje ville genere
privatbilister. Bare se på hvordan det går når den kollektive trafik af
forskellige årsager bryder sammen - mener du virkeligt det resulterende kaos
er til fordel for privatbilisterne ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-08-06 10:37

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> DSB er IKKE momsfritaget - DSB levere masser af varer og tjenesteydelser
> som er momsbelagt.

Ikke?

http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3863070/

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 06-08-06 16:08

Peter Bjørn Perlsø skrev i meddelelsen
<1hjnbzb.1dlj9xm1wo9rapN%peter@DIESPAMMERDIE.dk>...

>Ikke?

Slipper du da for at betale moms i DSB rejsebureau, DSB kiosk, DSB
restaurent osv. ?

DSB leverer som andre virksomheder også tjenesteydelser, som ikke er
momsbelagt;
men mig bekendt ikke efter særlige DSB regler - dvs. efter regler som gælder
alle
virksomheder med samme produkt.

Hvis du googler på ordet "momsfritagelse" vil du se at der findes masser af
aktiviteter, som er fritaget for moms - og det er ikke kun de velgørende vi
taler om.

momsloven kan findes på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20050096629-REGL

hvor paragraf 13 stk. 15 siger at personbefordring bortset fra erhversmæssig
passagerkørsel med bus som ikke er i fast rute.

Der står INTET om at det specifikt er DSB som dettte gælder for.

Jeg går ud fra at retsinfo accepteres som en mere autoritær kilde end
en avis.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-08-06 19:24

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> momsloven kan findes på
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20050096629-REGL

Læs §13, stk. 1 nr. 15:

citat:

"15) Personbefordring. Fritagelsen omfatter dog ikke anden
erhvervsmæssig passagerkørsel med bus end rutekørsel.
"

Læs ogsÅ:

http://www.ks.dk/konkurrence/afgoerelser/2006/r3105/moms/

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 06-08-06 20:39

Peter Bjørn Perlsø skrev i meddelelsen
<1hjo0mg.n60z7s2sduxiN%peter@DIESPAMMERDIE.dk>...

> [...]
>
>"15) Personbefordring. Fritagelsen omfatter dog ikke anden
>erhvervsmæssig passagerkørsel med bus end rutekørsel.

Ja - lige præcist det JEG referede til - hvad prøver du at argumentere for ?

>Læs ogsÅ:
>
>http://www.ks.dk/konkurrence/afgoerelser/2006/r3105/moms/

Igen ikke nogen lex-DSB.

Ethvert selskab som beskæftiger sig med persontransport (bortset fra busser
som
ikke er i rute) har præcist samme forhold at operere inden for.

Der er mig bekendt heller INGEN anden virksomhed som skal betale moms vedr.
ting som produceres til brug inden for virksomheden, så her er der heller
ingen forskelsbehandling.

Det der så opfattes probelematisk er at producenter af momsfritagede
aktiviteter ikke kan sende moms
til deres underleverandører videre til deres kunder, hvilket gør
underleverandørernes ydelser
relativt dyrere end dem som leveres internt. Igen ikke noget som gælder
specifikt for DSB; men
ALLE momsfritagede aktiviteter - herunder også de velgørende.

Det er i mine øjne ret væsentligt at det ikke er konkurrencen mellem
underleverandør A og
underleverandør B som gerne vil levere til momsfritaget aktivitet C; men at
C selv kan levere
ydelsen til sig selv billigere end A og B - vil C ud og levere ydelsen til
en fjerde part D som
også leverer momsfri ydelser er C fuldstændigt lige med A og B, idet C så
SKAL svare moms.

Så vidt jeg kan se vil det være mere konkurrenceforvridende at vælge at
afskaffe momsfriheden, idet
de offentlige levandører vil kompensere ved blot at forhøje omkostningen fra
det offentlige med momsen,
hvilket så vil være omkostningsneutralt. Dette kan private aktører på
momsfri aktiviteter ikke umidelbart -
de kan kun sende momsen videre til kunderne - dvs. højere priser fra de
private aktører.

Det næste skulle vel så være at jeg skulle betale moms af værdien af mit
eget arbejde når jeg maler mine
vinduer selv fordi det ellers er konkurrenceforvridende for malermesteren at
han skal opkræve moms
hvis han skal male dem ?

Der har nok været en grund til at man i sin tid valgte at fritage
persontransport, sundhedsydelser,
avisudgivelse, forsikringer, velgørende arbejde osv. for moms - en grund som
i det mindste for nogen af
dem stadigt kan tænkes at være gældende og som dermed vil gøre en momspligt
uønskværdig.

Og så mener jeg som sagt ikke det er helt oplagt at betragte et
afgiftssystem som gør det dyrere
at få en ydelse leveret af tredjepart dyrere end at levere ydelsen selv som
konkurenceforvridende.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-08-06 23:13

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> Peter Bjørn Perlsø skrev i meddelelsen
> <1hjo0mg.n60z7s2sduxiN%peter@DIESPAMMERDIE.dk>...

> Ja - lige præcist det JEG referede til - hvad prøver du at argumentere for ?

Clars,

jeg beklager meget, det er simpelthen glippet for mig da jeg læste dit
tidligere indlæg.

Jeg har ikke sovet i nat, så det er nok derfor det har knebet...

Du har ret i at der ikek utvetydigt står noget om at DSB er fritaget,
men dæller "Personbefordring" ikke også DSB's akiviteter?

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 07-08-06 18:55

Peter Bjørn Perlsø skrev i meddelelsen
<1hjob87.1czfaqi17rbpopN%peter@DIESPAMMERDIE.dk>...

> [...]
>
>Du har ret i at der ikek utvetydigt står noget om at DSB er fritaget,
>men dæller "Personbefordring" ikke også DSB's akiviteter?

En væsentlig del af DSB's aktiviteter ja; men ikke alt.

DSB driver også kiosker, rejsebureau osv. som ikke er momsfrit.

Og igen er det ikke noget tilskud til DSB, idet det er ALLE virksomheder
som laver den slags - lige fra Arriva til den lille taxavogmand med kun een
bil.

Og med refference til trådens emne kan jeg under ingen omstændigheder se
at det specielt skulle være til mere byrde for privatbilister end for alle
andre
borgere.

Jeg forstår heller ikke hvorfor du kobler dit berettigede angreb på de unikt
absurd høje bilafgifter sammen med et ikke særligt rationelt angreb på
kollektiv trafik.

Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am