Fulde børn på Roskilde Festivalen
Fra : Jesper

Dato : 02-07-06 10:20

Iflg socialrådgiverne render der fulde 13-14 årige børn rundt på
Roskilde Festivalen. Jeg synes det er noget svineri og jeg mener ikke,
at børn og unge under 18 år skulle have adgang til festivallerne, med
mindre festivallen er 100% tørlagt. Der kræves ingen lovændring for at
gennemtvinge dette, kun at landets politimesterer stiller det som krav
for at udstede en polititilladelse til afholdelse af festivallen. Og det
kan de roligt gøre både med politivedtægten og restaurationsloven i
ryggen. Enten er der sprut og ingen børn ellers er der børn og ikke en
dråbe som i Saudi Arabien.

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-07-06 10:56

> [...]
> kan de roligt gøre både med politivedtægten og restaurationsloven i
> ryggen. Enten er der sprut og ingen børn ellers er der børn og ikke en

Hvilken skade tager nogle unge teenagere af et få lidt for meget
indenfords, Jesper?

Eller ønsker du Saudiarabiske forhold?

--
regards, Peter B. Perlsø - http://liberterran.org
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Kim2000

Dato : 02-07-06 11:30

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken skade tager nogle unge teenagere af et få lidt for meget
> indenfords, Jesper?
>
> Eller ønsker du Saudiarabiske forhold?

Ganske enkelt kan det slet ikke lade sig gøres at for 13-årige at blive
fulde. De må ikke købe alkohol. Så derfor bør politiet naturligvis overdrage
børnene til de sociale myndigheder. Det er jo tydeligt at forældrene har
brug for et kursus i at passe deres børn.

mvh
Kim

Fra : Malte Runz

Dato : 02-07-06 13:44

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

(snip)

> [...]
> overdrage børnene til de sociale myndigheder. Det er jo tydeligt at
> forældrene har brug for et kursus i at passe deres børn.

Da der var musikfestival i Jelling, så jeg en mor stå bag gardinet i
parcelhuset og overvåge sin 13-14 årige søn, mens denne solgte tyske dåseøl
over hækken til forbipasserende jævnaldrende. Jeg blev sgu forarget.

--
Malte Runz

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-06 13:45

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> Ganske enkelt kan det slet ikke lade sig gøres at for 13-årige at blive
> fulde. De må ikke købe alkohol.

Men forældre må gerne servere for dem, ligesom det i og for sig ikke er
forbudt for ældre kammerater at købe lidt ekstra til dem.

Deruodver kan jeg da huske en piges reaktion, da hun i tv blev
interviwet i anledning af at aldersgrænsen nu blev hævet fra 15 til 16.

Hun sad i kassen i en Netto og huskede en dreng der så /meget/ ung ud,
og som havde forsøgt at købe nogle øl. Så hun havde forlangt at se
legitimation; han skulle jo være over 15 for at købe øl.

Drengen blev /meget/ fornærmet. Han var 22 år ...

Så hun havde ikke til hensigt /igen/ at spørge 'børn' om deres alder,
når de ville købe alkoholholdige vare ...

Var der i øvrigt tale om at man positivt /vidste/ at de pågældende børn
var 13-14 år? Der er faktisk 30-årige der ser ud som om de /højst/ er
netop 14 ... en del opfører sig så også som om de har den alder .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 02-07-06 14:06

> Men forældre må gerne servere for dem, ligesom det i og for sig ikke er
> forbudt for ældre kammerater at købe lidt ekstra til dem.

Hvis de tager penge for det, så er det jo salg til mindreårige....

> [...]
>
> Så hun havde ikke til hensigt /igen/ at spørge 'børn' om deres alder,
> når de ville købe alkoholholdige vare ...

Og det er fordi hun er skvat og hendes chef ikke er sin opgave voksen. Jeg
har da taget fejl mindst ligeså mange gange som jeg har haft ret. Og
forresten også smidt kunder ud fordi de begyndte og brokke sig over det,
ingen svinede mine medarbejdere til, heller ikke en "mild" tilsvining.
Ansatte skal trygt kunne spørge og heller en gang for meget end en gang for
lidt.

> Var der i øvrigt tale om at man positivt /vidste/ at de pågældende børn
> var 13-14 år? Der er faktisk 30-årige der ser ud som om de /højst/ er
> netop 14 ...

Ifølge ttv lød det som om det var sikkert.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-06 14:45

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> Hvis de tager penge for det, så er det jo salg til mindreårige....

Ikke hvis de bliver 'sendt i byen' af den yngre, for at købe sprut til
> [...]

> Ansatte skal trygt kunne spørge og heller en gang for meget end en gang for

Jeg troede at du var skolelærer.

> Ifølge ttv lød det som om det var sikkert.

Blev børnene spurgt om deres alder?

> en del opfører sig så også som om de har den alder .

Jep. Og en 22-årig holdkammerat på engelskstudiet, der havde et særligt
barnligt ansigt, blev stoppet af politiet på Vesterbrogade fordi
betjentene fandt det mistænkeligt at en 12-årig dreng rendte rundt med
en attachémappe. Han måtte åbne den for at vise indholdet - og satte
bagefter mærkater på den så man kunne se at det var en skoletaske .

Universitetslærerne behandlede ham i øvrigt også som et barn i 5.-6.
klasse. Der skulle til 'samtale' på kontoret, for at man kunne
kontrollere at han fik læst de bøger, han skulle. Det var ikke bare
/ansigtet/ der var barnligt ved ham ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 02-07-06 16:31

> Ikke hvis de bliver 'sendt i byen' af den yngre, for at købe sprut til
> dem.

> Jeg troede at du var skolelærer.

Joda, men jeg var filialleder fra juli-oktober 2005, da jeg først kunne
starte på mit drømmested i slutningen af november. Ikke et
missundelsesværdigt job iøvrigt.

mvh
Kim

Fra : @

Dato : 02-07-06 11:22

On Sun, 2 Jul 2006 11:19:59 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Iflg socialrådgiverne render der fulde 13-14 årige børn rundt på
>Roskilde Festivalen.

hvor er de børns forældre, de er faktisk de nærmeste til at holde styr
på deres eget yngel

> Jeg synes det er noget svineri og jeg mener ikke,
>at børn og unge under 18 år skulle have adgang til festivallerne, med
>mindre festivallen er 100% tørlagt.

det bør overlades til forældrene at bestemme hvad deres børn må

> [...]
>kan de roligt gøre både med politivedtægten og restaurationsloven i
>ryggen. Enten er der sprut og ingen børn ellers er der børn og ikke en

jeg kender da folk som tager deres store børn med til både koncerter
og festivaler, forældrene får nogle øl og ungerne får sodavand,
helt uden problemer

hvorfor fratage en sådan familie glæden ved sammen at tage til
festival eller koncert, blot fordi et mindre antal forældre ikke har
styr på deres yngel?

det er desværre en typisk dansk indstilling, nogle ganske få kan ikke
finde ud af tingene, og straks er der nogen som er parat til endda med
lovgivning at gøre livet besværligt for et meget stort flertal

--
Blasfemilove bør afskaffes. Det ville være en sær gud,
som har behov for at blive beskyttet af loven

Fra : Allan Riise

Dato : 02-07-06 16:40

Jesper wrote:
> [...]
> det kan de roligt gøre både med politivedtægten og restaurationsloven
> i ryggen. Enten er der sprut og ingen børn ellers er der børn og ikke

Voksne må godt tilbyde ders børn alkohol i sikre omgivelser.

Du lyder meget fundamentalistisk.

--
Allan Riise

Fra : Mark Jensen

Dato : 02-07-06 17:01

On Sun, 2 Jul 2006 17:40:13 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

t. Der kræves ingen lovændring for at

>Voksne må godt tilbyde ders børn alkohol i sikre omgivelser.
>
>Du lyder meget fundamentalistisk.

Sikre omgivelser er ikke hvad jeg vil kalde en festival.

Men det er forældrene der bærer ansvaret, desværre er det samfundet
der skal betale prisen for forældrenes manglende ansvarlighed

Fra : Allan Riise

Dato : 02-07-06 22:57

Mark Jensen wrote:
> On Sun, 2 Jul 2006 17:40:13 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:
>
> t. Der kræves ingen lovændring for at

> Sikre omgivelser er ikke hvad jeg vil kalde en festival.

Hvorfor dog ikke det, hvis forældrene er i nærheden?

> Men det er forældrene der bærer ansvaret, desværre er det samfundet
> der skal betale prisen for forældrenes manglende ansvarlighed

Sikke da noget sludder, den må du forklare nærmere.

Skulle jeg have valget me dat lade mine børn, gå i byen og driklke, eller
lave en fest hjemme hvor jeg har overopsyn, begge dele med alkohol, så
vælger jeg det sidste, og med jeres form for dialog, så er jeg en dårlig
forælder, jeg mener så det modsatte.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 03-07-06 00:17

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> Hvorfor dog ikke det, hvis forældrene er i nærheden?

Som måske selv er fulde eller befinder sig et helt andet sted på
festivalen.

> [...]
> lave en fest hjemme hvor jeg har overopsyn, begge dele med alkohol, så
> vælger jeg det sidste, og med jeres form for dialog, så er jeg en dårlig

Børn ≠ Alkohol

--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-06 06:43

> Børn ≠ Alkohol

Jeg fik altså min første alkohol derhjemme. Til min konfirmation,
skænket op af min mor. I Sverige kan man se tv-udsendelser hvor der
udtrykkes forargelse over forældre, der serverer vin til maden for deres
20-årige børn ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 03-07-06 09:02

> [...]
> skænket op af min mor. I Sverige kan man se tv-udsendelser hvor der
> udtrykkes forargelse over forældre, der serverer vin til maden for deres

Nu er der jo altså voldsom forskel på at få vin til konfimationen til at man
åbenbart lader sit 13-årige barn dingle rundt alene til en festival og skal
samles op af en fra systemet. Jeg må da også sige at jeg turde ikke lade min
13 pige tage alene til festival, heller ikke sammen med 4 jævnaldrende. Jeg
synes det er opdragelse der i "tiltro og frihedens navn" bliver til
ligegyldighed.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-06 09:43

> [...]

> 13 pige tage alene til festival, heller ikke sammen med 4 jævnaldrende. Jeg
> synes det er opdragelse der i "tiltro og frihedens navn" bliver til

Ja, men Jespers bemærkning nærmede sig at man ikke kunne tåle at en
17-årig dreng fik sig en øl ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mark Jensen

Dato : 03-07-06 13:37

On Sun, 2 Jul 2006 23:56:37 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

>Hvorfor dog ikke det, hvis forældrene er i nærheden?

Men det er jo det de ofte ikke er.

Som så mange andre ting, der er præget af voksenadfærd, er der intet
galt i at have en aldersgrænse på 16 år ved en festival som Roskilde.

Og som minimum i hvert fald ikke at tillade yngre adgang uden
forældreledsagelse.

>Sikke da noget sludder, den må du forklare nærmere.

At for mange forældre i Danmark er ligeglad med at deres alt for unge
børn drikker sig sanseløst beruset som 14-15 årige.

Jeg har selv begrædt at man har indført aldersrestriktioner for salg
af spiritus, da jeg hylder det liberale samfund. Men det nytter jo
ikke meget, når det er samfundet der betaler prisen for ligeglade
forældre.

> [...]
>lave en fest hjemme hvor jeg har overopsyn, begge dele med alkohol, så
>vælger jeg det sidste, og med jeres form for dialog, så er jeg en dårlig

Børn og alkohol hører ikke sammen. At holde en enkelt fest for dit
15årige barn med venner med alkohol, sker der næppe meget skade ved
dog.