Hvordan lytter i til jeres musik ?
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-06 12:24

Inspireret af tråden "August måneds 'Hvad hører du for tiden?*" kommer
her et lille tillægs spørgsmål:

Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?

Derhjemme ? I bilen ? Mobilt ? (iPod, mp3 afspiller)

Har i digitaliseret jeres musk, eller kører i stadig CD'er i afspilleren
?

Og tager i et album af gangen ... eller kører "shuffle" på hele
samlingen ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Holst

Dato : 29-08-06 12:30

Thomas von Hassel wrote:

> Inspireret af tråden "August måneds 'Hvad hører du for tiden?*" kommer
> her et lille tillægs spørgsmål:
>
> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?

I løbet af dagen lytter jeg i høj grad til P3, der blot står og kører i
baggrunden. Men indimellem ryger der da helt sikkert en cd på
afspilleren - navnlig hvis der er Sport på 3'eren, for det er langt mere
forstyrrende end de mest åndssvage studieværter.

Når jeg sætter en cd på, hører jeg den fra start til slut.

I bilen hører jeg også radio, men da radioen måske er af så ringe
kvalitet, at den har svært ved at fastholde en kanal, der er værd at
lytte til, så hører jeg også meget ofte cd i bilen. Jeg har typisk 2-3
cd'ere liggende i bilen, som jeg hører i lidt for lang tid ad gangen,
fordi jeg glemmer at få dem udskiftet.

Fra : Max

Dato : 29-08-06 12:38

Hej Thomas

> Derhjemme ? I bilen ? Mobilt ? (iPod, mp3 afspiller)

Hjemme, aldrig i bil eller mobilt. Jeg må tilstå at jeg oftest
høre musik når jeg sidder ved min PC. Jeg har alle mine CD'er
og en del af mine LP'er som MP3, men foretrækker at smide
en CD i drevet. Mit setup ved computeren er så til gengæld
nok lidt bedre end det man ser normalt ved computeren, en
rigtig Hi-Fi forstærker og et på rigtig gode TLS højttalere.

En gang imellem når der skal lyttes rigtigt, ja så blever der
smidt en LP på grammofonen inde i stuen, og så sørger
anlæget for at hele kvarteret får fornøjelse af musikken.

> Har i digitaliseret jeres musk, eller kører i stadig CD'er i
> afspilleren ?

CD'er er også digitale :) Men nogle af mine LP'er er blevet
digitaliseret :)

> Og tager i et album af gangen ... eller kører "shuffle" på hele
> samlingen ?

For det meste høre jeg altid hele album's, dog har jeg en play
liste til MP3 filer jeg redigere ofte efter hvad jeg føler for at
høre lige i tiden.

Mvh Max

Fra : csm

Dato : 29-08-06 12:43

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message
> Inspireret af tråden "August måneds 'Hvad hører du for tiden?*" kommer
> her et lille tillægs spørgsmål:
>
> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?
>
> Derhjemme ? I bilen ? Mobilt ? (iPod, mp3 afspiller)

Jeg har lagt alle cd'er ind på pc'en og kører det der fra til stereo anlæget
bruger winamp + plugins til afspilning.

hvad gør du?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-06 12:56

csm <skhdkhf@ldsjfj.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message

> Jeg har lagt alle cd'er ind på pc'en og kører det der fra til stereo anlæget
> bruger winamp + plugins til afspilning.
>
> hvad gør du?

Jeg har alle mine CD'er kørt ind som AAC eller Apple Lossless på
computeren. Hører derhjemme via anlægget ... som regel på shuffle på
enten en genre, artist eller evt. hele baladen.

Orker ikke at lave playlists så min ipod bliver fyldt med f.eks. en
bestemt genre alt efter hvad humør jeg er i. Hører den via et AUX stik i
bilen.

Desværre har jeg ikke mulighed for at høre andet en radio (p3) på
arbejde, men det bliver jeg bims af i længden ...

Og jeg køber heller ikke musik online forresten, jeg vil selv bestemme
hvordan jeg encoder min musik :)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 29-08-06 12:58

> Inspireret af tråden "August måneds 'Hvad hører du for tiden?*" kommer
> her et lille tillægs spørgsmål:
>
> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?

Hovedsagligt mp3 på Winamp. Ofte med shuffle. Det er sjældent jeg hører et
album fra ende til anden. Men prøver at blive bedre til det.

Typisk åbner jeg musikmappen og trækker de 10-20 sange jeg er i humør til
over i Winamp. De kan så godt køre hele dagen.

Min pc er hooked up til mit stereoanlæg.

En sjælden gang lægger jeg en cd i cdafspilleren. Mine LP'er gik jeg væk fra
for 15 år siden.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-06 13:03

Mark Thomas Gazel <markgazel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Typisk åbner jeg musikmappen og trækker de 10-20 sange jeg er i humør til
> over i Winamp. De kan så godt køre hele dagen.

Uttroligt at folk stadig bruger winamp .. mage til uintuitivt program
skal man da lede længe efter :) ... kom ind i kampen og brug iTunes :)

> Min pc er hooked up til mit stereoanlæg.

analog eller S/PDIF ?

Jeg overvejer at få mig en forstærker med optisk indgang så jeg kan
udnytte den optiske udgang i min computer.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Max

Dato : 29-08-06 13:25

Hej Thomas

> Uttroligt at folk stadig bruger winamp .. mage til uintuitivt program
> skal man da lede længe efter :) ... kom ind i kampen og brug iTunes :)

Hvad er der galt med Winamp ? Det gør nøjagtig det man har brug
for, og gør det godt.

Mvh Max

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-06 13:25

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Thomas

> Hvad er der galt med Winamp ? Det gør nøjagtig det man har brug
> for, og gør det godt.

Jeg har aldrig kunnet lide dets interface :)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Max

Dato : 29-08-06 13:34

Hej Thomas

> Jeg har aldrig kunnet lide dets interface :)

Ok, jeg bruger det ikke, hos mig er Winamp bare noget der
køre i baggrunden og afkoder mit musik.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 13:34

> Jeg har aldrig kunnet lide dets interface :)

Jeg har til gengæld aldrig brudt mig om iTunes (eller andre programmer fra
Apple), med alt det lort de smider på ens pc, og de indstillinger de bare
"overtager".

/Alex

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-06 13:37

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> [...]
> Apple), med alt det lort de smider på ens pc, og de indstillinger de bare

Fair nok, men hvis jeg husker ret så spørger den faktisk om den skal
overtage assosicationer til diverse filtyper. ...

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 13:48

> Fair nok, men hvis jeg husker ret så spørger den faktisk om den skal
> overtage assosicationer til diverse filtyper. ...

Det er ikke kun det. Sidste gang jeg prøvede overtog den også indekseringen
af flere filtyper, hvilket irriterede mig voldsomt. Det tog en krig at få
PC'en til at opføre sig normalt igen.

/Alex

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-06 13:59

> [...]

> af flere filtyper, hvilket irriterede mig voldsomt. Det tog en krig at få

Ja, den vil gerne lede efter alle mp3, aac m.m. filer og katalogisere
dem ... det kan du også springe over :)

Du kan ikke gætte at jeg er stor fan af iTunes vel ? ;)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 14:11

> Ja, den vil gerne lede efter alle mp3, aac m.m. filer og katalogisere
> dem ... det kan du også springe over :)

Programmer der har fravalg af lort, i stedet for tilvalg, har ingen chancer
her.

> Du kan ikke gætte at jeg er stor fan af iTunes vel ? ;)

Naaarj da

/Alex

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-06 14:16

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message

> Programmer der har fravalg af lort, i stedet for tilvalg, har ingen chancer
> her.

og du bruger stadig windows så ? ;)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 14:26

> og du bruger stadig windows så ? ;)

Nødtvungent

/Alex

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-06 14:33

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message

> Nødtvungent

Du er fotograf ? ... kom nu ind i lyset :)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 14:58

> Du er fotograf ? ... kom nu ind i lyset :)

Apple? Det er squ da 100 gange værre.

Ud over at være fotograf, er jeg også IT-mand nok til at kunne tøjre Windows
på min arbejds-PC, og køre Linux hvor det giver mening :)

BLITZ
/Alex

Fra : Max

Dato : 29-08-06 14:20

Hej Thomas

> Ja, den vil gerne lede efter alle mp3, aac m.m. filer og katalogisere
> dem ... det kan du også springe over :)

Jeg elsker små effektive programmer der gør lige nøjagtig det
man har bedt dem om, og intet andet.

Mvh Max

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 29-08-06 14:39

> Jeg elsker små effektive programmer der gør lige nøjagtig det
> man har bedt dem om, og intet andet.

Lige præcis.

Jeg laver til nød en playliste, men det er sjældent. Og programmet skal IKKE
flytte rundt på filer og omdøbe dem kategorisere dem og andet djævelskab.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Søren Nielsen

Dato : 29-08-06 17:08

Mark Thomas Gazel wrote:

> Jeg laver til nød en playliste, men det er sjældent. Og programmet
> skal IKKE flytte rundt på filer og omdøbe dem kategorisere dem og
> andet djævelskab.

En afspiller skal kunne - tada: afspille! Hverken mere eller mindre. Jeg
mindes med gru én gang, hvor jeg også prøvede iTunes og den gik naturligvis
også igang med at flytte rundt på mapper, ændre navne, etc. Lige præcis på
det tidspunkt var det tæt på, at der gik nogle ting i stykker....

Søren

Fra : Søren Nielsen

Dato : 29-08-06 14:17

Alex Linaa wrote:

> Jeg har til gengæld aldrig brudt mig om iTunes (eller andre
> programmer fra Apple), med alt det lort de smider på ens pc, og de
> indstillinger de bare "overtager".
>
> /Alex

Og lige præcis dér er WinAmp så milevidt foran iTunes (eller
skræk-programmet RealPlayer). Som Max også skriver: Winamp gør lige præcis
det, det skal og det gør det tilmed godt.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 14:27

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> Og lige præcis dér er WinAmp så milevidt foran iTunes (eller
> skræk-programmet RealPlayer). Som Max også skriver: Winamp gør lige præcis
> det, det skal og det gør det tilmed godt.

Præcis

/Alex

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 29-08-06 14:36

> Uttroligt at folk stadig bruger winamp .. mage til uintuitivt program
> skal man da lede længe efter :) ... kom ind i kampen og brug iTunes :)

Kamp, det tror jeg på. Jeg har kikket på iTunes og sådan set også Window
Media Player. For begge dele gælder det, at jeg synes deres biblioteker,
kategorier playlister osv. er fuldstændig sort. Plus man aner ikke hvilke
mapper tingene kommer fra osv. Det er enten for brugervenligt eller meget
meget brugeruvenligt. Jeg ved ikke hvilket. Det er ti gange lettere og
hurtigere at navigere rundt i mapper og trække sange eller hele albums over
i playeren.

Winamp leverer varen og jeg bruger den enkleste skin. Sumeamp.

> analog eller S/PDIF ?
>
> Jeg overvejer at få mig en forstærker med optisk indgang så jeg kan
> udnytte den optiske udgang i min computer.

Det er på den mest talentløse måde. Onboard lydkort og så et kabel med
DIN-stik i den anden ende.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-06 14:53

> [...]
> hurtigere at navigere rundt i mapper og trække sange eller hele albums over

Der er vi jo heldigvis forskellige, jeg vil bare have en nem oversigt +
mulighed for nemt at sortere ned i artist, albums og genre ... jeg vil
ikke vide hvordan den ordner det i mapper på disken (selvom iTunes nu
gør det meget simpelt: Music > Artist > Album)

Det er brugervenligt for mig, ikke så meget teknik, mere musik..

/thomas
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Søren Nielsen

Dato : 29-08-06 17:08

Thomas von Hassel wrote:

> Der er vi jo heldigvis forskellige, jeg vil bare have en nem oversigt
> + mulighed for nemt at sortere ned i artist, albums og genre ...

Jeg har alle mine cd'er (omkring 400) på computeren som mp3-filer, sorteret
som: Kunstner - Titel. Så *ved* jeg hvor musikken ligger, jeg har ikke behov
for et eller andet lemfældigt program begynder at ændre noget som helst i
min mappestruktur.

Søren

Fra : Barney Gumble

Dato : 30-08-06 04:13

Thomas von Hassel wrote:

> Det er brugervenligt for mig, ikke så meget teknik, mere musik..

Jeg bruger også med stor tilfredshed iTunes og jeg vil gerne give et lille
fif videre, som jeg i al beskedenhed synes er genialt (det er sikkert en
selvfølge for nogen, men hva' faen):

Først og fremmest skal man benytte sig af "Stjerne-systemet". Det er langt
hurtigere at få et nogenlunde styr på stjernerne end man lige umiddelbart
skulle forestille sig, og man kan jo bare give/ændre stjerner efterhånden
som man lytter til sin musik. Er man doven kan man evt. nøjes/starte med at
tildele 5 stjerner til sine favoritnumre (sådan kørte jeg selv med det i
lang tid) og så ikke tænke mere over det. 5 stjerner gives til numre man
næsten altid er villig til at lytte til. 4 stjerner til en smule mindre
populære sange og så fremdeles.

Lav 5 "smart spillelister" der hedder henholdsvis "5 stjerner", "4 stjerne"
etc.

Listen "5 stjerner" konfigureres til kun at indeholde numre der har fået 5
stjerner.
Listen "4 stjerner" konfigureres til at indeholde numre der har fået
_mindst_ 4 stjerner.
Listen "3 stjerner" konfigureres til at indeholde numre der har fået
_mindst_ 3 stjerner.
etc.

Og nu kommer så det virkelig smarte :)

Under "Festmiks" vælger man nu, alt efter humør, hvilken liste den skal
vælge numre fra. Min står praktisk talt altid på "4 stjerner" - dvs. numrene
i festmikset består nu kun af numre, jeg mindst har givet 4 stjerner.

Skal jeg bare høre noget musik, uden jeg egentlig har noget bestemt i
tankerne, ja så starter jeg bare "festmikset" og så får jeg kun gode numre
(efter min mening) ud af højtalerne. Jeg har pt. omkring 700 numre med 4 og
5 stjerner, så det giver fin variation for mit vedkomne (jeg har i øvrigt
også sat den til at spille numre med højt antal stjerner hyppigst").

Har jeg lyst til fx at høre et helt album af en bestemt kunstner, ja så
finder jeg hurtigt kunstneren i biblioteket via søgefunktionen (som fungerer
på samme måde som Ctrl-F i Firefox, dvs. med "live-søgning"), markerer
numrene fra albummet (vha. shift el. Ctrl), højreklikker og vælger "Afspil
næste i Festmiks". iTunes spiller nu hele det valgte album, men når albummet
er slut, så stopper den ikke bare. Næh, den fortsætter med numre som jeg har
givet 4 el. 5 stjerner, og overgangen bemærkes ofte ikke, da der jo altid
kommer "gode" (igen efter min mening) numre ud af højtaleren.

På samme måde hvis man sidder og kigger lidt rundt i biblioteket (efter
festmikset selvfølgelig er sat i gang). Hver gang der dukker et nummer op,
som man lige har lyst til at høre, så er det bare højreklik og "afspil næste
i Festmiks". Når de numre man måtte have valgt er blevet spillet, går iTunes
bare videre med ens favoritnumre (eller hvad man nu har bedt den om).

Hvis man i øvrigt en dag skulle være villig til at høre "mindre populære"
numre (dvs. numre med lavere stjerne-tildeling), ja så ændrer man jo bare
den mappe, som festmikset skal tage numrene fra.

Skulle man en dag få besøg af sine rocker-venner, ja så har man naturligvis
på forhånd lavet en spilleliste der genremæssigt består af numre med bands
som norske Mayhem og dets lige og så lader man festmikset vælge fra denne
liste only. På den måde undgår man at iTunes pludselig spiller Coldplay for
rockervennerne, fordi man nu engang havde givet et par Coldplay numre 5
stjerner på grund af deres smukke klang. Omvendt har man naturligvis også
forberedt en spilleliste der genremæssigt består af numre med Coldplay og
dets lige og så kan man lade festmikset vælge fra denne liste, hvis man har
inviteret sin lækre nabo på middag. På den måde undgår man, at iTunes
pludselig spiller Mayhem for hende pigen, som man egentlig gerne ville
imponere med sine bløde sider.

Jeg synes ærlig talt at "Festmiks"-funktionen er genial (når den kombineres
med velvalgte playlister, primært stjerne-listerne) og jeg ville ikke
undvære den. Hvis man er bruger af iTunes men aldrig har brugt
stjerne-funktionerne, så kan festmiks-funktionen synes en smule overflødig,
idet den som standard bare vælger numre fra hele ens bibliotek (dvs. den kan
også finde på at spille numre fra den "Bjørn og okay" cd, som man af uvisse
årsager har fået lagt ind i systemet), men tilføjer man elementet med
stjerne-givningen, så er festmikset simpelthen uundværligt.

De andre programmer kan sikkert også noget lignende, men jeg synes bare at
kunne huske, at det har været så fandens besværligt reelt at benytte
differentiering i fx winamp og mediaplayer. Det tager også kun et halvt
minut at gøre sine gæster (der ikke tidligere har brugt iTunes) til
"eksperter i iTunes. Fortæl dem at hvis de vil høre et bestemt nummer, så
finder de det bare (vanvittigt nemt) med søge funktionen, og så højreklikker
de bare og trykker "afspil næste i Festmiks". På den måde bliver musikken
ikke hele tiden afbrudt, fordi en eller anden sidder og fumler med winamp
eller mediaplayer og kommer til at gøre sådan, at der kun afspilles et
enkelt nummer (når et "gæstevalgt" nummer er afspillet, fortsætter iTunes jo
bare med 4 el. 5 stjernede numre), man risikerer ikke at der opstår rod i
fil-mapperne på harddisken, idet ens gæster praktisk talt ikke kan lave rod
i det, så længe de holder sig til biblioteket og bedst af alt: Alle kan
"være med" da det nærmest er for nemt til at være sandt. Min egen mor kan
absolut intet andet med en computer, men iTunes kan hun rent faktisk finde
ud af at bruge :)

Håber der sidder en enkelt eller to, som kan få lidt gavn af dette lille fif
og lad mig slutte af med at sige, at jeg altså ikke har aktier i Apple men
blot er yderst begejstret for at have fundet det ultimative
afspilningsprogram... :)

BG

PS. Mens jeg har siddet og skrevet dette indlæg, har iTunes selvfølgelig
bare passet sig selv via festmikset. Jeg er således blevet præsenteret for
følgende numre (hvilket jo nemt kan tjekkes via funktionen "senest
afspillet"):

U2 - Staring at the Sun
Spleen United - In Peak Fitness Condition
Travis - As you Are
Sort Sol - Let Your Fingers Do The Walking
Placebo - Space Monkey
Eagles - Hotel California

Alle sammen numre, som jeg sjovt nok har været fint tilfreds med med, men
alligevel numre, som jeg næppe havde fået æren af, hvis jeg selv skulle have
sammensat en playliste her og nu.

Og så hoppede den lige til "Our House" med Madness - fint med mig :)

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-08-06 13:25

> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?

jeg er blevet nørdet på mine gamle dage, så hvergang jeg køber en cd laver
jeg en 1:1 kopi og den hører jeg (på den snart gammeldags måde) i min
cdafspiller... ingen tændte pc'ere - blot mig i midten af mine speakers og
min 12 år gamle sony cdafspiller - 1 liter kaffe i kanden og gerne et helt
album ad gangen og det tilpasses så mit humør.. lige nu Metallicas Black
album... som står uridset i mit cd glasskab... ja... jeg er en geek ..
imorgen er det så Bowie.. Doors... Hendrix... Stones.. beatles... Muse...
Cure... Whatever, jeg har snart det meste, eller i hvert fald lidt af det
meste.

ingen mp3.. ikke fordi jeg er for fin til den slags, jeg har bare en ide om
at når jeg nu har spyttet - for mig - mange penge i anlæg og ikke mindst
højttalere, ville jeg føle mig dum ved at lytte til mp3... og rippe det hele
til lossless og playlist osv er bare ikke my thang... jeg forstår folks
begejsytring, jeg gider det bare ikke... men jeg er så bare en 'gammelfar'
that way.

såå, sådan foregår det her.
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-08-06 12:45

sniper_Nolight skrev:

> [...]
> my thang... jeg forstår folks begejsytring, jeg gider det bare ikke...
> men jeg er så bare en 'gammelfar' that way.

Hvilke højttalere har du - Martin Logan?

--
Herluf :·)
som kun har to 35 år gamle Sonab/Carlsson

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-08-06 14:16

> Hvilke højttalere har du - Martin Logan?

Audiovector (plus 2 jbl baghøjttalere som jeg osse gerne vil have skiftet
til audiovector... men det har jo ikke noget at gøre med musikken.. for det
meste).

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 13:36

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message
> Inspireret af tråden "August måneds 'Hvad hører du for tiden?*" kommer
> her et lille tillægs spørgsmål:
>
> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?

På arbejde kører DR-Rock i headsættet hele dagen, kun afbrudt af DR-jazz
nogle korte perioder.
Hjemme kører radioen ofte, og ellers er det CD'er.
En gang imellem går jeg i kælderen og hører de gamle vinylplader, når intet
ringere end den bedste kvalitet kan gøre det

/Alex

Fra : Peter G

Dato : 29-08-06 18:54

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Inspireret af tråden "August måneds 'Hvad hører du for tiden?*" kommer
> her et lille tillægs spørgsmål:
>
> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?

For tiden, på 'computeren (MPD med ncmpc/mpc, samt brug af replaygain)
og 'podden.

Højtalerne står et sted, anlægget et andet. Nu og da lidt klassisk på en
gammel, gammel, nærmest arkaisk radio fra bronzealderen, der står i
køkkenet.

> Derhjemme ? I bilen ? Mobilt ? (iPod, mp3 afspiller)

Mobilt:
Ipod med mp3. Apples overlegne AAC-enkoder er ikke portet til Linux.

> Har i digitaliseret jeres musk, eller kører i stadig CD'er i
> afspilleren

Nu skal een jo flytte, så anlæggets tekniske opbygning er ikke helt
fastsat endnu.

Men ellers er planen at tage en tabsløs kopi (FLAC) af hele CD-samlingen
så den kan ligge på en ekstern HD med USB-forbindelse.

Så kan man altid høre musikken uden at skulle fifle med CD'er, uden
lydtab, med mulighed for at enkode til andre formater (til 'podden) og
nemt brænde mix-CD'er.

Hvis jeg også kan finde en hardwaremæssig-forbindelse-til-anlæg, der kan
håndtere det, ville det være ufortyndet biodynamisk gødet knæhøj karse.

> Og tager i et album af gangen ... eller kører "shuffle" på hele

Varierer. Jeg anstrenger mig mod at høre albums i deres helhed, men
taber stort på 'puteren.

Det går nemmere når det er på den portable.

--
M.v.h. Peter.
http://musicbrainz.org/

Fra : Lars Holst

Dato : 29-08-06 19:03

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) said in

> [...]
> ?
>
> Og tager i et album af gangen ... eller kører "shuffle" på hele

Hvis jeg skal høre musik som ikke er ødelagt så skal det være analog.
Det gøres bedst på det hjemlige anlæg.
Det er så besværligt at høre en LP eller et spolebånd mens man f.eks. kører
på mountainbike eller mens man sejler i sejlbåd.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 19:08

> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?
> Derhjemme ? I bilen ? Mobilt ? (iPod, mp3 afspiller)

Derhjemme: Via cd'er og lp'er på anlægget. Gerne i kompagniskab med en god
flakse rødvin eller en kop kaffe.

Mobilt: En standard Creative Mp3-spille. Den bruges kun til at gøre busture
overkommelig, for den lyder mildest talt forfærdelig.

Bilen: Er studerende, såhhhh.....

> Har i digitaliseret jeres musk, eller kører i stadig CD'er i afspilleren
> ?

Som sagt er kun det der skal bruges til busturene digitaliseret. Jeg har i
et anfald af sindsyge haft alle cd'erne kørt ind på pc'en i ape-format. Et
led i et HTPC projekt, men inspirationen forsvandt sammen med skiver og
covere. Nu er projektet solgt og cd'erne er tilbage på væggen

> Og tager i et album af gangen ... eller kører "shuffle" på hele
> samlingen ?

Spiller som regel et album ad gangen, men ryger vi i en
musiksnak/diskussion, ja så bliver der "shufflet" (random her det i min
ungdom), så coverene ligger over hele gulvet

Mvh
Jan Rysz

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-08-06 19:11

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ? Derhjemme ?

SV: Jepser. På Grundig CCD 650-eren compakt-anlæget henne i reolsystemet.

> Har i digitaliseret jeres musk, eller kører i stadig CD'er i afspilleren

SV: Vi kører stadig med cd-er i en almindelig cd-afspiller. Desuden kører vi
med Musik-videobånd. Et skab fyldt med Musikvideoer fra de store musik
slager-shows "Feste der volksmusik", "Musikantendamper", "Musikantenstadl",
"Musikantenscheune", "Frølisher altag", "Frølisher feireabend", "Immer
vieder sonntag"
Der køres også en lille smule med almindelige kassettebånd

> Og tager i et album af gangen ... eller kører "shuffle" på hele samlingen
?

SV: "Shuffle"??? - Jeg kyler en cd ind i cd-maskinen. Så tager jeg den ud
når den er slut og kommer en anden cd i maskinen. Ved ikke hvad du mener med
Shufle?

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-06 20:35

Åge Halldorsson <aa.hfjern@detsomstÂrherpost.tele.dk> wrote:

> [...]
> når den er slut og kommer en anden cd i maskinen. Ved ikke hvad du mener med

Forestil dig en CD afspiller der kan tage 500 cd på en gang og mulighed
for vilkårligt at vælge en vilkensomhelst cd + nummer.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Barney Gumble

Dato : 30-08-06 04:40

Thomas von Hassel wrote:
> [...]

Nu siger du lige godt "almindelige"... ;)

BG

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-08-06 19:16

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?

____

Ups glemte at fortælle hvad jeg hører.

Derhjemme hører jeg en del slagerradio. Stereoanlægget kører derfor en del
på "Radio Nibenitten / Midtfjord Radio", men også en del på P1 og P4

Soveværelsets clockradio sørger for at jeg vågner til P1`s Nyhedsmorgen.

På Jobbet har jeg et sæt Bilsom høreværn med indbygget radio. Den kører på
P4 Midt og Vestjylland

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-08-06 21:33

Lidt af hvert. På arbejde kører der en sjælden gang en mp3 i
baggrunden, i bilen hører jeg enten en CD, radio (mere eller mindre
låst fast på en alternativ rock station) eller satellit radio
(Sirius), hvor man kan slippe for reklamer. Derhjemme foretrækker jeg
at høre en CD, selvom min CD afspiller nærmest af overtaget af børne
CDer for tiden Jeg hører stort set kun mp3 musik på min iPod og
næsten udelukkende, når jeg er på lange flyrejser.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Barney Gumble

Dato : 30-08-06 04:16

Thomas von Hassel wrote:
> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?

Jeg tillader mig lige at smide et indlæg som jeg fik postet i én af
undertrådene. Nu blev det så langt og udførligt, at jeg synes det fortjente
en lidt mere synlig plads i din tråd (håber ikke jeg træder nogen over
tæerne)...

Here goes:

[...]

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : JB

Dato : 30-08-06 09:27

Jeg lytter på http://www.pandora.com/

Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-08-06 12:43

Thomas von Hassel wrote:
> Inspireret af tråden "August måneds 'Hvad hører du for tiden?*" kommer
> her et lille tillægs spørgsmål:
>
> Hvor og hvordan lytter i til jeres musik ?

Lidt på anlægget derhjemme, ellers computer eller bil.

> Og tager i et album af gangen ... eller kører "shuffle" på hele
> samlingen ?

Forskelligt.
Det kan være hele cd'er, rippede mp3'ere, hjemmesamlede (af mp3'ere)
cd'er etc.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk