Mailscanner har fanget mit RSS-feed
Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-06 00:15

Min mor har lige sendt mig en e-mail. Hun bruger også Mac OS X og Mail
som e-mail-program. Øverst i hendes e-mail står med fede, røde
bogstaver: "MailScanner has detected a possible fraud attempt from
"data:" claiming to be ". Det fortsætter så på næste linie med URL'en
til min blogs RSS-feed. Begge linierne er et langt link til min blog.
Advarer man om noget risikabelt, så er det åbenbart meget vigtigt at
give folk adgang til det med et enkelt klik.

Hvad er det for en "MailScanner", der studser over min blog? Sætningen
står ikke i headerne, men i selve brødteksten som de første to linier.
E-mailen er sendt til min konto hos Lægeforeningen, så jeg mener heller
ikke, min mor bare har klikket på et link på hjemmesiden. Min blog
ligger bare på .Mac og er lavet med iWeb, så det hele er lavet lige
efter bogen. På en eller anden måde må der jo være information om min
blog's URL med i e-mailen, og på en eller anden måde må e-mailen være
blevet scannet undervejs. Jeg kan bare slet ikke forstå, hvordan der
skulle kunne komme en URL fra min blog med en e-mail fra min mor.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Leif Neland

Dato : 29-08-06 07:46

Henrik Münster wrote:
> [...]
> Advarer man om noget risikabelt, så er det åbenbart meget vigtigt at
> give folk adgang til det med et enkelt klik.

Der er åbenbart en forskel en forskel på teksten og url'en.

MailScanneren opdager dette, og alarmerer, men giver dig mulighed for at
klikke alligevel, hvis du mener linket er korrekt.

Det skal forhindre "phishing" i email.

F.ex. "Dit kreditkort ser ud til at være blevet misbrugt. Gå til
www.dinbank.dk for at genåbne kortet", men url'en bag linket er www.skurk.dk

Prøv at kopiere beskeden til gruppen her (bare hvad MailScanner har fanget,
ikke hele brevet)

Leif

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-06 21:16

On 2006-08-29 08:45:50 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk> said:

> [...]
>
> Det skal forhindre "phishing" i email.
>
> F.ex. "Dit kreditkort ser ud til at være blevet misbrugt. Gå til

Så lyder det jo meget uskyldigt. Er det så en mailscanner hos min
mail-udbyder? Det er UNI2, som Lægeforeningen benytter. Jeg forstår
bare ikke helt, hvordan der overhovedet kan ende en URL i en e-mail fra
min mor. Hvis hun så sendte til min .Mac-konto, havde hun måske klikket
på et link på min hjemmeside, men hun skriver til min adresse fra
Lægeforeningen. Det kan selvfølgelig være, hendes Mail foreslår flere
af mine adresser, og så er hun i befippelse kommet til at trykke på en
anden adresse.

> Prøv at kopiere beskeden til gruppen her (bare hvad MailScanner har fanget,
> ikke hele brevet)

Jeg kan da prøve. Jeg ved ikke, hvordan det ender med at se ud. Unison
gengiver alle mulige skrifttyper, farver og så videre, når man klistrer
noget ind. Når man så sender indlægget, bliver det bare til plain text.
Min mors e-mail begynder sådan her:

MailScanner has detected a possible fraud attempt from "data:" claiming
to be feed://rss.mac.com/muenster/iWeb/muenster/Blog/rss.xml
Kære Henrik!

Jeg kiggede i din blog, om du havde noget nyt på tapetet...
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-06 13:01

> [...]
> Kære Henrik!
>
> Jeg kiggede i din blog, om du havde noget nyt på tapetet...

.....et skud(?).....din mor har sendt fra din blog? Eller trykket på
"noget"...?
M.