Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forringer billedkvalitet ved højste JPG?
Fra : Thomsen

Dato : 28-08-06 14:06

Hej
Forringer man et billeds kvalitet hvis man igen og igen
gemmer som jpg ved højste kvalitet (12) i photoshop.
Det har været oppe et par gange, men jeg kan sgu inte huske svaret.

mvh Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-08-06 14:42

In news:44f2ea35$0$3555$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Thomsen <oathomsen@@webspeed.dk> wrote:

> Forringer man et billeds kvalitet hvis man igen og igen
> gemmer som jpg ved højste kvalitet (12) i photoshop.

Ja.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 28-08-06 15:35

Hej Ole

> Forringer man et billeds kvalitet hvis man igen og igen
> gemmer som jpg ved højste kvalitet (12) i photoshop.

Ja, men prøv det selv, det er jo nemt at konstatere
ved selvsyn.

Mvh Max

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-08-06 16:08

Thomsen wrote:

> Forringer man et billeds kvalitet hvis man igen og igen
> gemmer som jpg ved højste kvalitet (12) i photoshop.

Kun hvis der sker ændringer undervejs (f.eks. let justering af kontrast
eller forskydelse af billedet). Ellers vil der ske de samme
afrundingsfejl og billedet vil efter kort tid stabilisere sig på et
givent udseende.

Alternativt kan du prøve at skifte frem og tilbage mellem højeste og
næsthøjeste kvalitet, når du gemmer. Det burde også bevirke at billedet
blev ved med at blive dårligere for hver iteration.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Kenneth

Dato : 29-08-06 06:39

"Thomsen" <oathomsen@@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gemmer som jpg ved højste kvalitet (12) i photoshop.
> Det har været oppe et par gange, men jeg kan sgu inte huske svaret.

Ja, det gør der så absolut, men du kan højst sansynligt ikke se det på de
første 5 - 10 versioner - uanset om du gemmer på 11 eller 12 indstilling
lav dog en test og se om du er tilfreds med resultatet ....

/Kenneth

Fra : pfa

Dato : 29-08-06 11:33

"Thomsen" <oathomsen@@webspeed.dk> skrev i
> Forringer man et billeds kvalitet hvis man igen og igen
> gemmer som jpg ved højste kvalitet (12) i photoshop.

Bare for en sikkerheds skyld vil jeg lige nævne, at hvis man bare kigger på
sine jpg's sker der ingen forringelse, og der er ingen grund til at gemme.
OG hvis du ændrer et billede i flere omgange ville det mest fornuftige være
første gang at gemme i Tiff, rette i TiFF og først når du er færdig med
rettelser gemmer du i jpg. Og altid med et andet navn end det oprindelige.

mvh per

Fra : Thomsen

Dato : 29-08-06 11:45

"Thomsen" <oathomsen@@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> gemmer som jpg ved højste kvalitet (12) i photoshop.
> Det har været oppe et par gange, men jeg kan sgu inte huske svaret.

Tak for svarene.
Nu når jeg tænker mig om så må der selvfølgelig ske et eller andet.
Det er jo stadig en jpg jeg laver, og det er jo lig med en komprimering,
selvom indstilling 12 er den højste kvalitet.

mvh Ole